وکال حجم دار

شروع موضوع توسط persian-pride ‏13/2/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک وکال حجم دار تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. persian-pride

    persian-pride عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    سرزمین پارس
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوستان برای اینکه وکال حجم دار تر و زنده تر به گوش برسه چه باید کرد
    من خودم دو راه رو رفتم
    1.داب گرفتن وکال
    مشکلش اینه که دو صدایی بودن معلوم میشه
    2.استفاده از دیلی با تاخیر کمتر از 30ms
    این هم مشکلش اینه که کنسل فاز توش رخ میده و برخی از فرکانش های پایین از دست میروند
    حالا اگه دوستان راهنمایی کنند ممنون میشم


    چه باید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
     
  2. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    دوست عزیز ؛ به نظر من وکال وقتی با حجم خودش رو جلوه میده که کاملا تنظیم شده و به صورت استوریو باشه . استوریو خیلی مهمه و کیفیت میکروفن و آکوستیک کردن اتاق رکورد هم تاثیر داره.
     
  3. DJ iBSb

    DJ iBSb عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/09
    ارسال ها:
    963
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    طراحی وب و برنامه نویسی تحت وب و موسیقی
    محل سکونت:
    مازندران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    اول اینکه بخاطر میکس بد و بعضی مسایل سخت افزاری میشه گفت ووکال ما کمی حالت ماشینی یا
    خام بودن به خودش میگیره و این هم میتونه بخاطر میکروفون (پاسخ فرکانسیش)
    و هم بخاطر حذف بعضی از فرکانسها در میکسه،باید گفت افرادی که این مشکلات
    رو دارن باید با یک نفر که صدابردار هست مشورت کنه و به بررسی تخصصی با اون
    بپردازه،توی این سایت کم نیستن حتما ازشون کمک بگیرین
     
  4. hamedzaimi

    hamedzaimi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/10/09
    ارسال ها:
    235
    محل سکونت:
    بندر عباس
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, sonar
    این سوال برای من هم خیلی پیش میاد که آکوستیک بودن و میکروفن در وکال چقد تاثیر داره؟وقتی به یه وکالی که در یک استودیو و اکوستیک ضبط شده گوش میدیم انگار دیگه احتیاج به افکت های دیگه نداره و همینجوری کیفیت خوبی داره!
    به نظر من اکوستیک بودن کار میکس وکال و افکت دهی رو بسیار ساده تر می کنه!
     
  5. DJ iBSb

    DJ iBSb عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/09
    ارسال ها:
    963
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    طراحی وب و برنامه نویسی تحت وب و موسیقی
    محل سکونت:
    مازندران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    این بخاطر پاسخ فرکانسی میکروفونهای حرفه ای هست،بعضی از میکروفونها که قابلیت دریافت
    تمام فرکانسها در اونها کمه (پاسخ فرکانسی) یعنی یک میکروفون باید قابلیت دریافت تمامی
    سیگنالهای شنوایی رو داشته باشه (20هرتز ~ 20کیلوهرتز)...
    صدای انسان تقریبا تا 7کیلوهرتز گذارش شده پس اگه میکروفونی بتونه تا 10کیلوهرتز رو
    دریافت کنه کیفیت مطلوبی خواهیم داشت!

    موفق باشید
     
  6. persian-pride

    persian-pride عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    سرزمین پارس
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    باتشکر
    اما جواب ندادید من راه حل میخوام درضمن میکرفن بنده( m-audio nova (50hz -18khz هستش و قکر نمیکنم انچنان مشکلی داشته باشه
    در ضمن دیوید گیبسون توی کتابش گفته که برای حجم دادن به وکال باید یک دیلی با تاخیر کمتر از 30 ms به اون داد چون این تاخیر رو مغز انسان درک نمیکنه اما موقعی که این تاخیر رو به وکال میدم و صدا رو واید میکنم مشکل کنسل فاز به وجود میاد
    از دوستانی که مطلبی در این مورد میدونن خواهش میکنم راهنمماییم کنند
    در ضمن من شنیدم که لید وکال در استدیو های بزرگ حداقل در دو لاین رکورد میشه(داب) واز اون واسه ی حجم دار کردن وکال و واید کردن اون استفاده میشه ولی مشکل چند صدایی شدن رو باید چه کرد؟؟؟؟

    واقعا باید چه کرد؟؟؟؟؟؟
     
  7. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    ببین دوست عزیز همونطور هم که اول گفتم شما اگه میکرفن و اتاق آکوستیک خوب در کنار هم داشته باشید از کیفیت و حجم بالای صدا برخوردار میشی ، شما یه صدای خام رو از یه استودیو کاملا مرغوب و استاندارد رکورد بگیر و بعد هم با میکرفن خودت حالا صدا ها رو کنار هم بزار وتنظیم کن متوجه منظورم میشی .
     
  8. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    البته تنظیم کردن هم بعد از کیفیت میکرفن و استاندارد های لازم استودیویی بسیار مهمه فراموش نشه.!!! پیشنهاد من هم اینه که میتونی هم برای بهتر تنظیم شدن صدا از نرم افزار های تنظیم و مستر استفاده کنی برای مثال : Izotop هم یکی از همین نرم افزار هاست که تنظیم هایی پیش فرض و تنظیم شده از قبل برای صدای وکال به صورت آماده داره که بعضی هاشون به صدا حجم میده .
     
  9. kamran_omega

    kamran_omega عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/4/10
    ارسال ها:
    168
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +102 / 1 / -10
    نرم افزار:
    cubase
    وکال لید رو بسیاری از کسانی که حرفه ای هستن هنگام میکس مونو رها میکنند و بعد قسمتهایی از اون رو که میخوان روش پروسسی انجام بدن کپی پیست میکنن تو یه لاین دیگه و پروسس رو روشون انجام میدن اما اینبار به صورت استریو.من با Behringer B1 کار میکنم و این روش نتیجه نسبتا مطلوبی برام داشته.
     
  10. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    منظورتون از استریو یعنی چی ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    امید جان ، منظورم از میکرفن هایی هست که Stereo رکورد میکنن.
     
  12. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    باز هم به نظر من میکروفونهای استریو برای رکورد وکال مناسب نیستند برای گیتار و سازهای زهی که بدنه در نقاظ مختلف صدای متفاوت تری خارج میکنه خوبه اما برای وکال من ندیدم کسی میکروفون استریو استفاده کنه. همه یک میکروفون اونم مونو رکورد میکنن.
    شاید هم استثنایی باشه اما من ندیدم.
     
  13. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    امید جان ، درست میگی اما من خودم یه نمونه به همین شکل دیدم رکورد شده ، وقتی که مستر کار رو گوش کردم، صدا حجم و کیفیت بسیار خوبی داشت.
     
  14. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    احتمال داره اما اصولی نیست.
    میشه گفت ابتکاری هستش.
     
  15. ART

    ART عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/09
    ارسال ها:
    235
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, nuendo
    يكي از دلايل حجم صدا دامنه فركانس ركورد شده يا در حال ركورده.
    به اين منظور كه gain افزايش پيدا كنه ولي مشكلش اينجاست كه ديستورد ميشه.تاخير 30 ms هم كاري مشابه اين انجام ميده ولي با اختلاف فاز خيلي كم كه مزيتش اينه كه منجر به جمع ماتريسي دو دامنه ميشه كه باعث ديستورد شدن نميشه و (حجم صدا) قوي شنيده ميشه.
    روش من استفاده صحيح و اصولي از compressor هست. به اين صورت كه اولا كمپرسور نسبتا ايده آلي داشته باشيد و اينكه طوري تنظيمش كنيد كه دامنه هاي بالا با gain پاييني ركورد بشن و در آخر gain كل صدا رو normalaiz كنيد .
    اين طوري اون جاهايي از صدا كه كم جوون شنيده ميشه بعد از كمپرس قوي شنيده ميشه و لي عيب اين روش تو اينه كه اگر بنا به خواسته ي خود تنظيم كننده قراره ولوم صداي قسمت هايي كه رو اوج خونده ميشه بلند تر از بقيه جاهايي كه آروم خونده شده شنيده بشه چنين چيزي نميشه .ولي اين روش كار آمد تر بوده تا روش هاي قبلي براي اين موضوع.:smile (73):
     
  16. persian-pride

    persian-pride عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    سرزمین پارس
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوستان در مورد این حرف دیوید گیبسون که میگه دیلی کمتر از 30ms صدا رو حجم دار میکنه و میگه پر کاربرد ترین افکت بعد از ریورب تو استدیو های بزرگه چی میگین ولی در عمل صدا یه جوری میشه که انگار یه ریورب با شدت بسیار بسیار بسیار کم و زمان بسیار ... کم بهش دادین در ضمن برای داشتن یه صدای حجم دار و واید نه استریو باید چه کرد
    واسه یادگیری خودم میگم : صدای واید صدایی که هنوز منوست و حضورش در وسط حس میشه اما کاملا وسط نیست و یه کم (معمولا تا 20% ) بین پن چپ و راست جابجا میشه ولی این جابجایی احساسا نمیشه
    درضمن نظرتون رو درباره داب هم بگید ممنون میشم
    لطفا راهکار بدید

    واقعا باید چه کرد؟؟؟؟؟؟؟
     
  17. Shabahang

    Shabahang عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/4/10
    ارسال ها:
    282
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +107 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    دوست عزیز ، این راهو امتحان کن :
    بعد ازاین که وکال رو رکورد کردی (روی لاین مونو ) ، یک لاین استریو باز کن و وکال رو داخل اون کپی کن ، یعنی wave مونو داخل لاین استریو ....
    اگر با کیوبیس کار میکنی ، اکولایزر و کمپرسورت رو بترتیب در آخرین اینسرت هات بزار ....
    اگر تیون استفاده میکنی در اولین اینسرت بزار
    حتما از مولتی باند کمپرسور استفاده کن ، و سعی کن کامپرس low رو زیاد کنی ، تا حدی که خوب نشنوی ....
    بعد این که حتما از یک پلاگین تیوب استفاده کن ، برای گرمی صدا
    ضمنا این که بدون خوانندت تو چه رنج صدایی هست ! باریتون ، آلتو ، باریتون باس ، تنور .....
    محدوده فرکانسی صدای خواننده رو تو جایی که هست تضعیف کن
    مثلا اگه میدرنج صدای خواننده زیاده کمش کن ، برای این کار فرکانس رو تقویت کن و تو جایی که صدا دیستورت شد بدون که اونجا همون قسمت مشکل دار هست ...
    این مطالب رو اگه به درستی انجام بدی و gain خوبی هم داشته باشی ، مطمئنا وکال بی نظیری خواهی داشت ...
    البته چندین بار تجربه لازمه تا به نتیجه برسی

    ضمنا : اون مطلب دیلی 30 رو فراموش کن ، در علم شاید درست باشه اما در عمل اصلا جوابگو نیست ...
     
  18. persian-pride

    persian-pride عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    سرزمین پارس
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با تشکر
    یعنی شما میفرمایید دیوید گیبسون تو کتابش همین جوری یه چیزی نوشته(ببخشید که رک گفتم)
    روشکار من اینجوریه اگه دوستان بگن اشکال از کجاس ممنون میشم
    ابتدا صدا رو که مونو ضبط شده منتقل میکنم به یه لاین استریو بعدش اون رو eq میکنم و کامپرسور(برد بند) رو هم اینجوری تنظیم میکنم
    ریت رو روی چهار قرار میدم و ترشهلد رو هم جایی تنظیم میکنم که نهایتا کاهش ولوم روی صدا شش دسیبل باشه بعدش یه دیلی استریو روی لاین باز میکنم و تایم رو روی 20-25 تنظیم میکنم بعدش فید بک رو صفر میکنم و پنینگ چپ و راست رو روی 20-30 تنظیم میکنم و مقدار میکس رو هم به 4-6 میرسونم بعدش یه ریورب درای روی صدا میذارم جوری که به هیچ وجه شنیده نشه ولی احساس بشه
    این روش که امروز به پیشنهاد یکی از دوستان استفاده کردم بهم یه وکال واید و تقریبا پرحجم و قابل قبولی میداد
    درضمن کاهش زیاد در فرکانسهای پایین ایا صدا رو لاغر نمیکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    شما بگید چه باید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏14/2/11
  19. singer2011

    singer2011 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/11
    ارسال ها:
    49
    محل سکونت:
    karaj
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, soundforge
    سئوالی که داشتم اینه که چرا باید صدا را بصورت مونو ضبط کرد؟ اگر بصورت استریو ضبط بشه چه مشکلی پیش میاد؟ من روی خروجی میکروفون خودم برد تبدیل مونو به استریو نصب کردم و صدا را استریو ضبط می کنم و مشکلی در ضبط صدا پیش نمیاد ، لطف علت بهتر بودن ضبط و رکورد صدا بصورت مونو را بگوئید؟ ببخشید من در کار موسیقی آماتور هستم . با تشکر
     
  20. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    قبلا این سئوال مطرح شده.
    منبع خروجی صدا یعنی خواننده یکی هستش و منبع دریافت صدا یعنی میکروفون هم یکیه پس گرفتن استریو عملا کار بیهوده ایی هستش.مگه اینکه میکروفون دو تا باشه که اونم خیلی برای وکال استفاده نمیشه بیشتر برای گیتار هستش اونم با دو تا میکروفون و هر ترک هم باید مونو رکورد بشه.
    اگه هم استریو وکال رو بگیرید در واقع هر دو خط یکی هستند. یعنی استریو واقعی نیست.
     
بارگذاری...