وقتی (میکسمَن ها)به دنبال نوآوری میگردند!

شروع موضوع توسط Hamidreza Sodagary ‏21/9/15 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک وقتی (میکسمَن ها)به دنبال نوآوری میگردند! تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. Hamidreza Sodagary

    Hamidreza Sodagary حمیدرضا سوداگری عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    14
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز - تنظیم کننده
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +23 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, FLstudio, logic
    اصولا به دلیل درگیری هنر با تکنیک نمیتوان به چهارچوبی کلی برای تعریف میکس بسنده نمود.
    همیشه خط شکنی و قانون گریزی الگوی پیشرفت و تعالی آثار هنری است.
    وقتی ما برای اندام شنیداری انسانها موسیقی تولید میکنیم طبیعاتا باید در چهارچوب بازۀ شنیداری تحقیقی توسط (فلچر و مانسون) قدم برداریم.
    کما اینکه این بازه برای جانداران دیگر که حس شنوایی هم دارند متفاوت است.
    ...
    وقتی به ساختار فیزیکی گوش انسان توجه کنیم این را درک خواهیم که هر عضو و قسمت مخصوص به درک فرکانسهایی خاصی هستند.
    این بزرگترین ترین قانون است.
    سوال اینجاست!!!
    آیا ما میتوانیم بیش تر بشنویم؟

    مثال:
    اگر برای لحظاتی گوش را چشم فرض کنیم
    چشم قدرت تشخیص چه رنگهایی را دارد؟
    چشم توانایی قدرت دید تا چه فاصله ای را دارد؟
    علت اصلی خطای دید چیست؟
    هنرمندانی از همین خطای دید توانستند آثاری ماندگار از نقاشی های چند منظوره ایجاد کنند.
    اما آیا میتوان از ضعف اندام شنیداری بدن هم بهره گرفت؟
    ...
    وقتی به بازۀ شدت دریافت امواج صوتی از طریق گوش
    قانون بسامد و چگونگی شکل گیری موج صوتی
    تعریف همپوشانی و تراکم امواج
    قانون ضبط و پخش آنالوگ و دیجیتال
    و ترکیب و ترتیب بندی امواج از نزدیک به دور میرسیم قوانینی نا گسستنی شکل میگیرند.
    و خیل گسترده ای از این قوانین باعث میشوند که ما به عنوان فردی پویا نتوانیم چهارچوب ها را بشکنیم.
    ---
    تا تابع شنیداری انسان همین باشد
    تا تابوی دقت و قدرت دریافت و پخش کننده های صوتی نشکند
    تا فایلهای صوتی تغییر فرم و حالت ندهند
    ما به عنوان ترکیب کننده میتوانیم تنها به بهتر شنیده شدن اصوات بسنده کنیم.
    و درکل میتوانیم به عنوان مسئول ترکیب صوت فرآوردۀ تولیدی توسط عوامل را به درجۀ کیفی استاندارد,پویا و دلنشین تبدیل کنیم.
    هر عاملی که برای کمک به بهتر درک شدن اثر در راستای قواعد و قوانین تلاش کند یک عیب که نیست بلکه حسن و سلیقه محسوب میشود.
    ...
    یک میکس مناسب زمانی میکس مناسبی است که تمام عوامل ساخت,مخاطب خاص و عام از شنیدن آن رضایت کافی را داشته باشند.
    شکستن هنجارهای رایج در علم مهندسی صوت زمانی عملی میشود که قوانین فیزیک گوش انسان دچار تغییر شود.
    ---
    تعریف ابتدایی میکس صحیح:
    استفاده درست از تمام فضای استاندارد شنیداری برای کمک به درک هرچه بیشتر اجزا و ارکان صوتی توسط گوش انسان.
    ...
    قوانین میکس و مسترینگ در داینامیک رنج,هدروم,لودنس,فاز و ... تماما تثبیت شده هستند.
    یک میکسمَن میتواند زیبارا زیباتر به گوش برساند ولی هیچ زشتی را نمیتواند زیبا نماید.
    بهتر نیست به جای پرسش و تحقیق راجع به مقیاسها و قوانین ابتدایی که سالها نمایان و تثبیت شده وقتمان را صرف ارتقائ درجه کیفی هنری کنیم؟
    آثار ماندگار قدیمی تمام دنیا بخاطر قنای هنری ماندند نه قدرت پخش کننده های صوتی!
    امیدوارم همه تلاش کنیم تا حق و حقوق هنرمندان موسیقی در کشور به رسمیت شناخته شود و دیگر شاهد دانلود و سرقت آثار خود و دیگر عزیزان نباشیم.
    ...
    صدای امواج دریا برای دلنشین بودن به هیچ تکنیکی نیاز ندارند.

    به امید روزی که دیگر نام بامشاد و باربد,علامت سوالی در ذهن هیچ موزیسین ایرانی ایجاد نکند...


    هرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...