وصل درجات همنام

matinmk

عضو سایت
8/6/17
11
0
1
21
کرج
درود دوستان عزیز
من اگه بخوام به طور متوالی، ۲ آکورد همنام رو به هم وصل کنم باید چیکار کنم که تغییر وضعیت ایجاد شه؟

در واقع اگه بخوام مثلا آکورد Fm رو به خودِ Fm وصل کنم باید چیکار کنم که با ۲ فرم مختلف باشه و در دو میزان تنوع ایجاد شه؟ بدون اینکه بخوام معکوس کنم؟
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
758
1,044
93
تهران
Instagram.com
درود دوستان عزیز
من اگه بخوام به طور متوالی، ۲ آکورد همنام رو به هم وصل کنم باید چیکار کنم که تغییر وضعیت ایجاد شه؟

در واقع اگه بخوام مثلا آکورد Fm رو به خودِ Fm وصل کنم باید چیکار کنم که با ۲ فرم مختلف باشه و در دو میزان تنوع ایجاد شه؟ بدون اینکه بخوام معکوس کنم؟
سلام.
بطور خلاصه با جابجایی بخشها!
ازونجایی که میگی بدون استفاده از معکوسها، یعنی همون حالت پایگی، خب باید باس سر جای خودش بمونه(یا میتونه اکتاو پرش کنه) *ولی ترجیح با ثابت موندن باس هست.
1.سه صدای بالایی(تنور،آلتو،سوپرانو) رو میتونی به یک جهت حرکت بدی، که خب وضعیت بسته و باز بودن تغییر نمیکنه اما موقعیت ملودیک تغییر میکنه.
2.میتونی آلتو رو ثابت نگه داری، تنور و سوپرانو رو متقابلا و با حرکت مخالف جابجا کنی (که وضعیت از بسته به باز یا از باز به بسته تغییر میکنه+تغییر موقعیت ملودیک)
3.میتونی تنور رو ثابت نگه داری، و سوپرانو و آلتو رو باهم جابجا کنی. (تغییر وضعیت+تغییر موقعیت ملودیک)
4. میتونی سوپرانو رو ثابت نگه داری، نت آلتو و تنور رو باهم عوض کنی. (تغییر وضعیت)

*اگه متن قابل درک نبود بگو تصویر قرار بدم*
 
  • تشکر
واکنش‌ها: mohammad rezaa و matinmk

matinmk

عضو سایت
8/6/17
11
0
1
21
کرج
سلام.
بطور خلاصه با جابجایی بخشها!
ازونجایی که میگی بدون استفاده از معکوسها، یعنی همون حالت پایگی، خب باید باس سر جای خودش بمونه(یا میتونه اکتاو پرش کنه) *ولی ترجیح با ثابت موندن باس هست.
1.سه صدای بالایی(تنور،آلتو،سوپرانو) رو میتونی به یک جهت حرکت بدی، که خب وضعیت بسته و باز بودن تغییر نمیکنه اما موقعیت ملودیک تغییر میکنه.
2.میتونی آلتو رو ثابت نگه داری، تنور و سوپرانو رو متقابلا و با حرکت مخالف جابجا کنی (که وضعیت از بسته به باز یا از باز به بسته تغییر میکنه+تغییر موقعیت ملودیک)
3.میتونی تنور رو ثابت نگه داری، و سوپرانو و آلتو رو باهم جابجا کنی. (تغییر وضعیت+تغییر موقعیت ملودیک)
4. میتونی سوپرانو رو ثابت نگه داری، نت آلتو و تنور رو باهم عوض کنی. (تغییر وضعیت)

*اگه متن قابل درک نبود بگو تصویر قرار بدم*
ممنونم یوسف جان از توضیحاتت ❤ امکانش هست تصویر هم بزارین برای هرکدوم از این ۴ مورد؟
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
148
116
43
62
مشهد
ممنونم یوسف جان از توضیحاتت ❤ امکانش هست تصویر هم بزارین برای هرکدوم از این ۴ مورد؟

همون طور که کاربر با تجربه فرمودند کارهای بالا رومیشه انجام داد
در اصلاح موسیقی عنوان ش هست( تغییر الگوی هارمونیک)
در هنگام وصل 2 اکورد همنام هیچ نیازی به رعایت قوانین وصل نیست از جمله پنجم یا اوکتاو یا سایر بخش ها چون شما اکوردی رو عوض نکردی
معنی الگوی هارمونیک در مثال پایین اورده شده می تونی ببینی همه گی Am هستند با الگوهای متفاوت

الگوی متفاوت هارمونیک از یک اکورد.JPG
اما من یه پیشنهاد دیگه هم دارم میتونی برای جلوگیری از اجرای هارمونی یکنواخت با توجه به ملودی از اکوردهایی که 2 صدای مشترک بین اونها هست استفاده کنی مثال پایین
استفاده از اکودهای  جانشین.JPG
در میزان 2 به جای اینکه دوباره از اکورد 1 استفاده کنم از اکورد 3 استفاده شده یا در میزان 7 و 8 ملودی یک نواخت هست ولی از اکوردهای متفاوت استفاده شده
در ضمن یاداور میشم به سلیقه اهنگساز میشه پنجم اکورد حذف بشه به عنوان مثال میزان 3 و5 و6 و8 و9

البته می تونی از اکوردهای گام همپایه هم استفاده کنی مثل گام Am با A ماژور یا Fm با F بین گام های هم پایه اکوردهای 1 و4 و 5 مشترک هستند منتها شخصیت اونها از لحاظ مینور و ماژور بودن متفاوت هست به نمونه پایین نگاه کن . این اکوردها رو(اکوردهای قرضی) میگن

اکورد قرضی.JPG
اینجا در گام C ماژور هستیم همون طور که میبینی در میزان 2 از درجه 4 گام استفاده شده میزان بعد با توجه به ملودی از مینور همون اکورد استفاده شده یعنی از گام Cm قرض گرفته شده
همون طور که می بینی بعد از استفاده از اکوردهای قرضی بلافاصله باید اون رو به تونیک وصل کنیم

در ضمن با بکارگیری آپاجیاتور در هارمونی هم میتونی هارمونی رو از یک نواختی بیرون بیاری

تمام این راه ها برای جلوگیری از یکنواخت بودن یک قطعه موسیقی است
 
آخرین ویرایش:

matinmk

عضو سایت
8/6/17
11
0
1
21
کرج
سلام.
بطور خلاصه با جابجایی بخشها!
ازونجایی که میگی بدون استفاده از معکوسها، یعنی همون حالت پایگی، خب باید باس سر جای خودش بمونه(یا میتونه اکتاو پرش کنه) *ولی ترجیح با ثابت موندن باس هست.
1.سه صدای بالایی(تنور،آلتو،سوپرانو) رو میتونی به یک جهت حرکت بدی، که خب وضعیت بسته و باز بودن تغییر نمیکنه اما موقعیت ملودیک تغییر میکنه.
2.میتونی آلتو رو ثابت نگه داری، تنور و سوپرانو رو متقابلا و با حرکت مخالف جابجا کنی (که وضعیت از بسته به باز یا از باز به بسته تغییر میکنه+تغییر موقعیت ملودیک)
3.میتونی تنور رو ثابت نگه داری، و سوپرانو و آلتو رو باهم جابجا کنی. (تغییر وضعیت+تغییر موقعیت ملودیک)
4. میتونی سوپرانو رو ثابت نگه داری، نت آلتو و تنور رو باهم عوض کنی. (تغییر وضعیت)

*اگه متن قابل درک نبود بگو تصویر قرار بدم*
ممنونم یوسف جان از توضیحاتت ❤ امکانش هست تصویر هم بزارین برای هرکدوم از این ۴ مورد؟
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
758
1,044
93
تهران
Instagram.com

فایل های ضمیمه