وزن خوانی تریوله

شروع موضوع توسط M A 30 ‏30/3/16 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک وزن خوانی تریوله تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    با عرض سلام
    من برای وزن خوانی تریوله مشکل دارم مخصوصا اگه بجای نت اولش سکوت باشه. برای اجرا هم تو هر ضرب بجای تریوله که اجرای 3نت با دیرند مساویه 2تا دولا چنگ و یک چنگ از نظر ارزش زمانی اجرا میکنم. لطفا اساتید راهنماییم کنن
     
    • آموزنده آموزنده x 1
  2. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    این عکس رو نگاه کن. کجاش اشکال داری ؟
     

    فایل های ضمیمه:

    • وزن خوانی تریوله-Triplet.png
      Triplet.png
      اندازه فایل:
      99.1 KB
      نمایش ها:
      9
  3. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    خب این یه مشکل رایج هست و البته فکر کنم کمی سختش کردین تو ذهنتون
    خب یه میانبر خوب رو بررسی میکنیم
    میزان 2/4 رو تصور کنید
    دو ضرب اصلی که روی هر ضربمون یک نت سیاه داریم
    واحد شمارش هم همون سیاه باشه مثلا.
    خب میشماریم:
    2.....1
    (واحد شمارش میتونه چنگ یا دولا چنگ هم باشه البته)
    خب حالا هر ضرب رو تقسیم میکنیم که هر کدوم تبدیل شن به دو تا چنگ
    حالا با واحد چنگ میشماریم:
    و2و1 (یک و دو و)
    خیلی هم راحت...
    حالا میزان 6/8 رو در نظر بگیرین
    که اونجا هم دوضرب داریم ...اما اینبار وقتی ضرب ها رو بشکنیم هر قسمت تبدیل به سه تا چنگ میشه..
    چجوری میشماریم؟
    وو2وو1(یک و و دو و و)
    تقسیم سه تایی میشه . حتما شما به راحتی قطعه ای در میزان 6/8 رو سلفز پارلاتی میکنین.
    خب حالا برگردیم به هموم ضرب دو تایی 2/4
    حالا فکر کیند یکی از ضرب هامون در 2/4 تقسیم شده به سه تا چنگ
    خب ما میدونیم که تریوله هستن چون میزان ما ترکیبی نیست
    اما سلفژ و نواختن ما در اینجا دقیقا مثل میزان 6/8 میشه
    دقیقا

    حتی بهتره وقتی قطعه ای رو در میزان های ساده دشیفر میکنیم (حالا 2/4 یا 4/4یا .. )و تریوله میبینیم مثله 6/8 بشماریمش
    البته سرعت قطعه رو در نظر بگیرین
    اگر ما قطعه ای داریم با میزان نمای 6/8 و نت ها همه به ضورت چنگ نوشته شدن و سرعت ما الگرتو هست <این قطعه خیلی ارام تر از قطعه ای که در 2/4 و با همون تمپو نوشته شده <اجرا خواهد شد
    هرجا واستون روشن نبود بگین
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏30/3/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏30/3/16 ---
    در ادامه پست قبلی باید بگم...
    هر قطعه ای رو که خوب بلدین ..نت هاشئ بزارین جلوتون...یه اجرای خوب ازش تهیه کنین..گوش بدین و خط ببرین...با قطعات مختلف این کارو انجام بدین..خیلی مفید هست. و هرروز سعی کنین یه اهنگ جدید رو دشیفر کنین ..هرچند ساده..این به دشیفرتون کمک بسزایی میکنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • آموزنده آموزنده x 1
  4. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    ممنون از جوابتون و وقتی که گذاشتید
    مشکل من اینه که نمی تونم تو ذهنم یه ضربو به 3 قسمت مساوی تقسیم کنم. برای وزن خوانی هم وقتی نت اول تریوله سکوت باشه تو ذهنم در یک ضرب سکوت چنگ میاد و دو تا دولا چنگ...
    میشه دشیفر و توضیح بدین
     
  5. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools

    من هم تا بحال دشیفر نشنیدم. احتمالان به یکی از زبانهای اروپایی هستش ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    میزان دوم وچهارم
     
  7. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    اها پس نمیتونین میزان 6/8 رو وزن خوانی کنین اره؟
    خب کاری نداره من میگم چه کنین...خیلی راحته و نزارین واسطون به یک تابو تبدیل شه
    زیادی فکر نکنین به اینکه نمیتونین..این خودش باعث میشه که نتونین
    ببینین اول از همه چندتا نکته میگم که ممکنه جالب و اموزنده باشه
    قوانین موسیقی از کجا بوجود اومدن؟مشخصا با بررسی کار اهنگسازان قدیمی تر و تغییراتی که هر انسان نابغه ای توش بوجود اورده
    مثلا بتهوون میاد یه ملودی مینویسه و طوری هارمونیزش میکنه که واسه زمان خودش غریب بوده و تازگی داشته ..یا شوپن همینطور
    یا اصلا قبل تر
    باخ فواصلی استفاده کرده که خیلی مد اون زمان نبوده
    بعد ها با بررسی همون نت ها و پارتیتور ها فهمیدن این حرکت زیباست...خوش صداست و اون رو به صورت یک درس تو کتاب نوشتن
    پس تمام این قوانین از قطعات ساخته شده در قدیم بوجود اومده.
    و کتاب ها همه و همه از دل قطعات در اومدن
    پس بهترین و مهمترین منبع برای یادگیری موسیقی خود قطعات و انالیز اون ها هستن
    کتاب ها در واقع جمع اورین و منسجم و منظم تر..اما بهتره که انالیز قطعات رو هم در کنار کتاب خوندن داشته باشیم
    در غیر اینصورت ما میفهمیم هر ضرب حتما به دو تقسیم میشه...و مدت ها بعد میفهمیم که تریوله ای هم در کاره.اینجا هنگ میکنیم و میگیم نمیتونم.
    خب همین الان یه نت واستون میفرستم که واسه پیانو هست
    سوناتین شماره یک از کلمنتی
    قسمت دومش که با کلمه اندانته شروع میشه در میزان سه ضربی3/4 هست
    که هر ضرب به سه قسمت تبدیل شده و تریوله هست
    در دست چپ.
    و لطفا فایل صوتی رو پیدا کنید و گوش بدین و همینطور خط ببرین و با شروع هر نت از اولین دسته تریوله (یک دو و سه رو بشمارین
    یعنی فقط ضرب های اصلی
    واسه نواختن هم بسیار راحته اگه پیانو میزنین
    بعد این کار نت های تریوله رو بشمارین فقظ
    به این شکل
    وو3وو2وو1
    بعد این کار نت های تریوله رو بخونین(فقط پارلاتی )و سر هر ضب اصلی با دست اروم روی پاتون بزنین
    بعدش فقط ضرب های اصلی رو بشمارین و با دست ضرب های تریوله رو رو پاتون بزنین
    لازمه فایل صوتی هم پخش باشه
    همین الان پیداش کنین و نیم ساعت دیگه کاملا تریوله براتون ساده و روون میشه
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏30/3/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏30/3/16 ---
    دشیفر هم در واقع توانای اجرای موسیقی از روی نت هست (وقتی که اون اهنگ رو تا به حال نزدیم و حتی نشنیدیم)
    که لازمه این کار اول از همه توانایی سلفز بسیار بالاست.چه پارلاتی و چه کانتاتی.و البته تکنیک نوازندگی
    این مراحل اولیه یاد گیریشون بسیار مهمه دوست جان.پس لطفا جدی بگیرین
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    مثلا اگه دو تا میزان داشته باشیم میزان اول 4تا دولا چنگ و میزان دوم مثل میزان دوم عکس برای اجراش دقیقا نمیدونم از کجای ضرب باید اجرا کنم. برای وزن خوانی هم همین طور
     
  9. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools

    میشه لطفآ با حروف لاتین دشیفر رو بنویسی؟ فرانسوی یا آلمانی هستش این کلمه؟ انگلیسیش که "Sight Reading " برای نت خانی , "Sight Singing " برای آواز خوندن هست . کلمه فارسی برای این چی هست ؟
     
  10. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    اصلا متوجه نشدم چی گفتین ولی حدس میزنم فهمیدم منظورتون رو
    ببینین مااگه ضرب های ریز داریم باید واحد شمارش هم ریز کنیم
    دقیقا جوابت این پست تو پست قبلی منم هست
    خیلی با دقت بخونین قبلیارو
    به من جواب بدین ما یه میزان دو ضربی ساده مثل2/4 رو به چه شکل هایی میشماریم؟
    میتونیم واحد ضرب رو سیاه بگیریم(دقت کنین واحد ضرب رو)و بگیم 2......1
    حالا میتونیم واحد ضرب رو چنگ در نظر بگیریم وبشماریم:و2و1
    میتونیم واحد ضرب رو دولاچنگ بدونیم و بشماریم:یک او و او دو او و او
    و باید بدونیم مثلا یه نت چنگ در میزان ما روی کدوم یکی از اینا قرار گرفته یا مثلا سکون دو لاچنگ رو کدوم ضربه
    میزان رو به ریز ترین شکل تقسیم کنین و نت هارو رو ضرب ها قرار بدین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    خوب اگه theory میزان ۱ و ۳ رو بلدی پس میزان ۲ و ۴ رو هم بلدی , فقط اون سکوت ها قاطی میکنن. با تمپو پایین اینجوری تمرین کن. همه سکوت هارو تو ذهنت فکر کن که نوت هستن. با صدای بلند rhythm رو بخون. بد که خوب موتمن شدی rhythm رو بلدی , دوباره همون کار رو بکن ولی این دفع نت هایی که قرار هست به سکوت تبدیل بشن رو با صدای آرومتر بخون. بد کم کم صداتو برای نوت هایی که سکوت هستن کلان قط کن. ی به جاش با دستت رو پات بزن.

    سکوت رو اگه ی جور نوت تو نظرت بگیری میبینی که از نظر rhythm هیچ فرقی نمیکنن.
     
  12. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    یکباره نوازی ممکنه مناسب باشه که خیلی جاها استفاده میکنند
    sight reading انگلیسیه همون دشیفر هست دیگه.حلا خود دشیفر واقعا نمیدونم به چه زبانی هست.
    البته sight reading معنیش همیشه نت خوانی نیست مگر زمانی که خواننده بخواد بخونه.در ادامه همون نت نوازی هست به شرطی که تا حالا نت رو ندیده باشیم و قطعه رو نشنیده باشیم
    از دروس بسیار مهم در تمام کنسرواتوار های دنیاست.جالبه زمان امتحان دشیفر رو از قبل تایین نمیکنن و فقط یک ساعتی قبل امتحان تماس میگیرن که بیاین و ده دقیقه وقت مطالعه قطعه رو میدن.و شما وقت دشیفر حق نداری استاپ کنی یا برگردی از اول بزنی
    اینکه این کلمه مال چه زبانی هست رو اگه فهمیدین به من هم اطلاع بدین ممنون میشم
     
  13. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    نه sight Reading هم نوت خانی هست هم نوت نوازی. صدا هم یک ساز حساب میشه. هیچ فرقی نمیکنه.

    حتمن اگه چیزی به چشمم خورد خبر میدم.
     
  14. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    بله بسیار واضح و خوب .اما فرض کنین یه قطعه6/8 داریم که تو میزان اول همه نت ها چنگ هستن و چنگ اخر سکوته و در میزان دوم هم مثلا چنگ سوم سکوته.اگه رو سکوته بخوایم دستمون رو بزنیم رو پامون که داریم رو ضرب های ضعیف تاکید میزاریم و ضد ضربش میکنیم ....به نظرتون عجیب نیست که رو سکوت ها دست بزنیم روپامون؟چون ممکنه سکوت ها رو ضرب های ضعیف باشن
    ولی در کل راهنمایی خوبی بود اگه این قسمتش سانسور بشه:cat-77:
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏30/3/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏30/3/16 ---
    بله منم چیزی جز این نگفتم دوست عزیزم.ممنون
     
    آخرین ویرایش: ‏30/3/16
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    نه دیگه اینجوری به این قسمت نگاه نکن. این فقط ی ایده بهش میده که ی جوری ون قسمت سکوت رو با ی حرکت پور بکنه. حالا هر جور که بهتر بهش کمک بکنه. وگرنه با دست به پا زدن هیچ چیز آکادمیک نیست.
     
  16. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    چرا اکادمیک نباشه؟ضرب زدن همه جا کمک میکنه .اما با کمال احترام من ضرب روی سکوت رو شدیدا مخالفم چون وقتی ضربه ای رو به یه جای میزنیم ناخوداگاه تاکید میشنویم.حالا ممکنه سکوته رو ضرب ضعیف بیوفته.
    اصلا کار سخت میشه اخه چرا؟یه میزان 4/4 که همه نت هاش چنگ هست رو در تظر بگیرین و رو چنگ دوم و ششم سکوت بزارین.حالا هنگام پارلاتی رو سکوت ها دستمون رو بزنیم رو پامون.عذاب الهیه بخدا.ریتممون ضد ضرب میشه.اینجا کاربردی نداره.بازم پوزش میخوام که مخالفت میکنم شما بسیار از من بزرگتر هستین:cat-77:
     
  17. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    ببین محمد, من فکر میکنم که تو خیلی داری بیش از اندازه ی چیز خیلی کوچیک رو بزرگش میکنی. خیلی پیچیده میکنی و اونی هم که سوال داشته بجای جواب ساده بیشتر گیج میشه آخرش هم بجای جواب سوالات بیشتر براش پیش میاد. باور کن من میدونم چی دارم میگم. ۱۰ سال عمرم فقط تو این جور امتحانا گذشته. من هیچ وقت راجب ۶/۸ صحبت نکردم. من هیچ وقت راجب ضرب قوی چیزی نگفتم من فقط راجب اون عکسی که اپلود کرده بودم راهنمایی کردم. اگه هم این دوستمون این کاری رو که پیشناهد کردم بکنه این مشکلش حل میشه. این نظر من هست ....
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏30/3/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏30/3/16 ---
    چیزی تو dictionary music پیدا نکردم. تنها چیزی که شبیه این ممکنه باشه "Cipher " هست .(سایفر)

    The Cipher Musical Notation System

    این هم که کاملان یک چیز دیگه هست .
     
  18. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    اصولا وسواسیم و اره زیاد بزرگش میکنم یه چیزی رو.
    شیفراژ دشیفر شیفره
    احتمالا همین هست که پیدا کردین.من هم تحقیق میکنم که ببینیم از چه زبانی امده و تا شب خبر میدم بهتون
     
  19. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    ممنون بابت راهنمایتون دقیقا مشکل من میزان ترکیبی 6/8 بود که حل شد
    لطفا برای صدا خوانی فاصله های مثلا سوم کوچک یا ششم کوچک چهارم افزوده راهنمایی کنید
     
  20. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    659
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +892 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    Rhythm ۶/۸ معمولی رو با تریپلت قاطی نکنی. تو این عکس تو میزان ۱ و ۲ تریپلت (تریوله ) نیست ولی تو میزان آخر هست .
    ......

    theory فاصله ها رو بلدی ؟
     

    فایل های ضمیمه:

بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. تریوله در موسیقی