وراثت

شروع موضوع توسط nahavandi ‏24/9/14 در انجمن اشعار کاربران

تاپیک وراثت تالار اشعار کاربران در persian-music.org.

  1. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    چه دردیست خندیدن به..دردی که میدونی...نمیدونن
    چه زخمیست بترسن همه... به پاشون بیافته...نمیمونن
    نمی.مونه هیچ کس..برای تو..جز خود تو..حتی به آینه نگو
    تن نده..به حرف..زور..زیر نور..بپا سایتو..نترسی از جستجو
    هی هی هی داد و بیداده بی نتیجه ..بس که این گردونه میپیچه گیج گیجیم داد. داد. بی داد .بیداد . بی
    دادو بیداده بی نتیجه...
    چه دردیست نوشتن اون رازی که هیچ کس نمیدونه
    چه زخمیست خوردنه از پشت.. از اونکه عمریه ...مهربونه
    فکر تو از عصب...عصبت نیست...جز...یک مشت ژن...وراثت مشخصه
    اونی که... از یک ژن ...محرومه..یک...عمر...بی هدف..نابکار...مرخصه
    دادو بی داده بی نتیجه...بس که این گردونه میپیچه ...گیج گیجیم..داد ...داد..بی داد بی داد بیداد...

    دوستان روی موسیقی این ترانه داره کار میشه نظرتون رو بگید خوشحال میشم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. majidkeyan

    majidkeyan عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/6/14
    ارسال ها:
    224
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    ترانه سرا
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +374 / 0 / -0
    من از حسّی که این نوشته بهم داد ، لذت بردم ، ممنونم امیدوارم که آهنگ خوب و موفقی بشه دوست من
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    ممنونم از شما
    این کار واسه آهنگ شدن مناسب نیست زیادی غیر محاوره ایه ممنونم که وقت گذاشتید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    ترانه اتون رو خوندم. جالب بود. بیشتر عنوانش جذبم کرد.
    "وراثت". اتفاقا من دارم واسه کنکور ارشد ژنتیک پزشکی می خونم.
    در مورد مفهوم به نظرم خوب نیست.
    فکر تو از عصب...عصبت نیست...جز...یک مشت ژن...وراثت مشخصه : اگر می خواستید به جبر اشاره کنید این خط این رو نمی رسونه. Gene ها برای فعالیت باید بیان داشته باشن. در واقع آدمی محصولی هست از : ژن ، محیط و فرهنگ. (منبع : اکولوژی کمپل )
    اونی که... از یک ژن ...محرومه..یک...عمر...بی هدف..نابکار...مرخصه : این خط من رو یاد کتاب "ژن خودخواه : ریچارد داوکینز" انداخت ولی این خط به نظرم مفهوم رو نمی رسونه.
    کلا از نظر بیان ادبی به نظرم زیاد خوب نیست ولی موضوعش متفاوت و جالبه و پتانسیل خیلی خوبی داره واسه ی اینکه یه کار متفاوت بشه.
    وقتی دوستانی مثل شما رو می بینم که اطلاعات بروزی دارن لذت می برم.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. معصومه افلاطوني

    معصومه افلاطوني عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/6/14
    ارسال ها:
    280
    جنسیت:
    زن
    امتیازات:
    +420 / 1 / -0
    سلام انديشه در کار شما متفاوته واين خيلي خوبه اما اين انديشه بايد در يک بسته بني خوب ارائه بشه تا بيشتر مورد پسند باشه،به نظر من ترانه بايد چهار چوب اصلي خودشو حفظ کنه ،تاوقتي ملودي روش مياد نقصي نداشته باشه که با موسيقي و خواننده بخواد جبران بشه،موفق باشيد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    دوست خوبم و همه دوستای خوبم
    ممنون که ترانه رو خوندید من ترانه سرا نیستم و بیشتر آهنگ ساز هستم اما لطفا از دید ما هم نگاه کنید:
    لطفا همه غالبها رو دور بریزید هیچ کس فکر نمیکرد یک ترانه مثل بوی عیدی ....بوی توپ....بوی کاغذ رنگی....عطر خوبه نذری
    و.... بتونه یکی از ماندگار ترین ترانه ها بشه برعکس یک آهنگ ساز خوب همیشه دنبال اینجور ترانه ها میره چون میدونه نتیجه عالی خواهد شد این در صورتی اتفاق میافته که ترانه سرا آگاه باشه که شکستن قانون به معنی شکستن نظم نیست
    هر کاری باید از نظم خودش پیروی کنه مثلا در مورد مثالی که زدم آهنگ ساز دوست داره همین سیلاب بندی رو دوباه داشته باشه چون تکرا از اصول زیبایی هست
    یک مثال دیگه:بارون امشب ...روی ایوون... مثل آزادی تو زندن....بی صفا...بی تحرک..بی ریا بود.. حالا باید تم تکرار بشه(توی زندون... میکنه جون...مرد با همت میدون..توی فکر رای فرجام امیره....
    از همه خواهش میکنم این قالبهایی که مربوط به شعر کلاسیک قدیم بوده رو دور بریزید این قالبها باعث میشه دست و پای آهنگ ساز بسته تر بشه و دچار یک جور تکرار یکنواخت در ملودی بشه و آهنگها بچه گونه و کودکستانی بشن مثل سرودهای تلویزیونی
    اگه بگن یک توپ دارم قل قلیه حتما باید بعدش بگن سرخ و سفید و آبیه وگر نه منفجر میشه :)
    یا من بودم به جای اینکه بگم اتل متل توتوله گاو حسن چه جوره میگفتم اتل متل توتوله گاو حسن یه جوریه!
    بازم میگم من ترانه سرا نیستم اینام درد دل بود
    ببخشید دوستان
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. معصومه افلاطوني

    معصومه افلاطوني عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/6/14
    ارسال ها:
    280
    جنسیت:
    زن
    امتیازات:
    +420 / 1 / -0
    ممنون دوست عزيز از نظرات ارزشمندتون،اما ما زماني ميتونيم سنت شکني کنيم که شکستن سنت چيز بهتري به ترانه و آهنگ ما بده من هم حرف شما روقبول دارم،در اين اين صورت کار به،لحاظ مفهومي و شعري بايد اونقدر قوي باشه که بي وزن بودن و قافيه نداشتن کار مشخص نشه،ما بايد با آگاهي از پيشينه خودمون به سمت آينده گام برداريم،فقط شکستن قواعد نميتونه نو آوري باشه ،بلکه شکستن اون و چيز بهتري بهش دادن ميتونه نو آوري مؤثر باشه ،،اين هم نظر شخصي من بود موفق باشيد
     
  8. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    دوستان نداشتن قافیه ممکنه در شعر و ترانه قابل بخشش باشه (من که نمیبخشم!) ولی نداشتن وزن قابل بخشش نیست. یعنی کلامی که وزن نداشته باشه شعر نیست، هر اسمی دیگه ای روش گذاشته بشه اهمیتی نداره، شعر سفید و آبی و بنفش و هر چیزی، مهم اینه که وزن یعنی عنصر اصلی شعریت رو نداره. میتونه یه دکلمه خوب بشه ولی شعر نیست. وزن هم محدود به وزنهای سنتی نیست، نیما و فروغ و بقیه هم وزنهای قدیمی رو شکستن ولی وزن رو به طور کلی نشکستن، کوتاه و بلند شدن وزن اشکال نداره، ولی کلام باید آهنگین باشه، آهنگ هم فقط روی وزن جا میگیره، اگه بخوایم به زور به کلامی غیرآهنگین آهنگ رو بچپونیم (!) نتیجه شاهکار نخواهد شد، مردم عادی ممکنه گوش بدن ولی مردم غیرعادی می فهمن! در هر حال برای تبدیل شدن به یک آهنگ لازمه که مقداری وزن به این اثر خوش مفهوم تزریق بشه تا بشه در کار موسیقی استفاده کرد و روی میزانها جا بیفته وگرنه مثل نقاشی های کم دقت از خط میزنه بیرون، البته پیکاسو هم نقاش بود و کلی طرفدار داشت، و هیچ کدوم از اصول سنتی نقاشی رو رعایت نمی کرد، ولی تصمیم با خود هنرمنده، اگه قصد ادامه این مسیر رو داشته باشه، این گوی و این میدان، کسی نمی تونه جلوی سلیقه ها و ایده های متفاوتو بگیره، البته شخصاً پیکاسو رو نقاش نمی دونم، شاید بشه روی هنرش اسم دیگه ای گذاشت که با ویژگیهاش بیشتر متناسب باشه، شاید کلاً ما بحث اختلاف در نامگذاری رو داریم یا اشتباه در کاربرد آثار در جایی که در اصل به اونجا تعلق ندارن و جای اصلیشون جای دیگه اس.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    دروود
    جالبه برای نوشتن این ترانه از خود موزیک استفاده شده و اصلا به زور روی اون نمیشینه من فکر میکنم جدا از اینکه این ترانه هیچ حرفی (از نظر مفهومی) در مقابل ترانه سراهای خوب نداره اما از نظر ریتم مشکلی نداره
    مگر ما وقتی آهنگ میسازیم _ سعی میکنیم همش تو یک ریتم باشه خیر
    از دو یا سه ریتم متفاوت در تمها استفاده میشه و هر جا بتونیم ریتم ها رو با هم ترکیب میکنیم(برای تنوع)
    به نظر من ترانه سرایی در ایران حتی از موسیقی هم عقب تر هست چون همه شاعر هستند نه ترانه سرا یعنی چه جوری بگم قوانین شعر رو بکار میبرن برای ترانه درست میگم آقای بامداد ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    قوانین شعر و ترانه زیاد مهم نیست، مهم موزون بودنه، همونجوری که گفتم وزن لازم نیست ثابت و یکنواخت باشه، ولی باید وجود داشته باشه، ریتم یعنی وزن، تنوع ریتم یعنی تنوع وزن، نه اینکه نفی وزن و در نظر نگرفتن وزن، قاعدتاً باید در چند میزان یک وزن خاصی رعایت بشه و در میزانهای بعد تغییر وزن بعدی، یعنی هر پارت وزن خاصی خودشو داشته باشه، نه اینکه حتی یک بیت هم از وزن خاصی پیروی نکنه، حالا اگه ممکنه این آهنگی که ساخته شده با این ترانه رو بذارید گوش بدیم تا عملاً ملتفت بشیم، اگر هم به دلیل حفظ کپی رایت و نگرانی بابت پخش شدن آهنگ نمی شه آهنگ رو کامل گذاشت فقط چندین ثانیه از وکال رو بذارید تا ببینیم چه ترفندی به کار برده شده برای منطبق کردن شعر و آهنگ. اگر هم نمیشه که فرمایش شما سنده و ندیده و نشنیده حرف شما رو می پذیریم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    ممنونم که وقت میزارین
    در موسیقی تکرار مهم هست و اینکه وزن چی هست مهم نیست مثلا همین جمله(در موسیقی تکرار مهم هست ) اگر وزنش رو بنویسیم میشه تن تن تن تن تن تن ت تن تن یک همچین چیزی حالا اگه این قضیه تکرار بشه اونوقت هست که از نظر ما ریتم ایجاد شده و هم چنین به جای هر تن میتونیم بگیم ت ت یعنی اونی که نوشتم رو میشه اینجوری هم بعضی جاها بنویسیم تن ت ت تن تن ت ت تن ت تن تن (برای تنوع) و ...
    در مورد اینکه آهنگ رو اینجا بزارم ازتون عذر میخوام من سبک کاریم کلاسیک هست و این یک آهنگ راک هست نمیخوام توی این سایت رزومه ای جز سبک کلاسیک داشته باشم
    اما در توضیح بیشتر باید بگم بعضی ریتمها لنگ هستن و شنونده احساس لنگ زدن در ریتم میکنه و این ایراد نیست چون با تکرار به اون عادت میکنیم مثل وزنهای 7/8 در موسیقی شاید از نظر عده های نا مرتب و بی وزن باشه اما برای القای یک حس بیقراری باید از همه امکانات استفاده کرد
    شما ترانه سرای خوبی هستید و خوشحالم که در این مورد نه چندان خوب وقت گذاشتید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    آقا موفق باشی