هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم

شروع موضوع توسط Mohsen Hemmati ‏16/12/11 در انجمن Acoustic ( اکوستیک )

تاپیک هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم تالار Acoustic ( اکوستیک ) در persian-music.org.

  1. Mohsen Hemmati

    Mohsen Hemmati عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/5/10
    ارسال ها:
    151
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شــــــــی راز
    امتیازات:
    +113 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    درود بر هنرمندان و هنر دوستان

    در سایت مطالب بسیاری در مورد آکوستیک و چگونگی آکوستیک کردن به روش های گوناگون ارائه شده وتاپیک های بیشماری در این زمینه ارسال شده ، بیشتر این تاپیک ها شامل تجربیات ارزشمند کاربرای سایت هست که بدون

    هیچ منتی در اختیار دیگر کاربرا قرار دادن و همین جا از تک تک دوستانی که در پر بار شدن این دانشکده مجازی قدم بر می دارن ، سپاس گزاری می کنم .

    اما من در این تاپیک سعی دارم که مطالبی جامع در چند شماره ، در مورد

    آکوستیک ، جذب صدا ، انتقال صدا و طراحی پلان استودیو
    به صورت اکادمیک ارائه بدم تا دوستانی که قصد ساخت یک استودیو صدابرداری حرفه ای و استاندارد رو دارن ، بتونن با این اطلاعات به بهترین نحو کار خودشون رو پیش ببرن.

    .................................................. .................................................. ...

    شماره 1

    مقدمه ای کوتاه در مورد صدا

    صدا وسیله ی ارتباط است ، ارتباط انسان ها با یکدیگر ، ارتباط با طبیعت .
    صدا اولین وسیله ی ارتباط انسان ها با یکدیگر بوده و علم تولید و دریافت صدا آکوستیک نام دارد.

    کمیت های صوتی

    دامنه (Amplitude) : فاصله ی بین دو نقطه بیشینه و کمینه فشار در امواج صوتی را گویند.

    فرکانس (Frequency) : تعداد نوسانات کامل امواج در یک ثانیه که از یک نقطه ی معینی عبور کنند.واحد تعداد نوسانات در ثانیه ، هرتز (Hz) نامیده می شود.

    سرعت صوت (Velocity) : مقدار مسافت طی شده توسط امواج صوتی در مدت یک ثانیه را گویند.

    مثلا سرعت صدا در فولاد 6100 متر بر ثانیه و در هوا 344 و در لاستیک 150 می باشد.

    طول موج (Wavelength) : عبارت است از فاصله ی بین دو نقطه متوالی و همانند.
    طول موج به سرعت و نیز فرکانس صدا بستگی داره.

    فرکانس / سرعت = طول موج
    هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم-nd5ns3p0hno0d4f3xo6t.jpg
    پس هرچی سرعت صوت بالا تر و فرکانس پایین تر باشد طول موج بیشتر است.


    * شاید جالب باشه بدونید که گوش ما صداهایی که فرکانس آنها از Hz 20 الی Hz 20000 باشد را می شنود که به این محدده شنوایی می گویند.

    * شاید براتون جالب باشه بدونید که اگر گوش انسان قادر به شنیدن اصوات با فرکانس های پایین تر (بم) 16Hz بود ، زندگی کردن بسیاد دشوار می شد چون در این صورت صدای گردش خون و یا هضم غذا شنیده می شد و همواره صدایی شبیه به ریزش آبشار حس می شد.



    جذب صدا Sound Absorption

    اساس طراحی صوتی یک اتاق بر تاثیر جاذب های صوتی متفاوت در آن اتاق است.اصولا هنگامی انرژی صوتی جذب می شود که تبدیل به نوع دیگری از انرژی گردد . معمولا این تبدیل انرژی ، تبدیل به انرژی گرمایی بوده و مقدار بسیار کمی هم به انرژی جنبشی تبدیل می شه.

    مفهوم جذب انرژی صدا ، تباهی و تبدیل شدن آن به گرما است. وقتی که پرتو صوتی به سطحی برخورد می کند مقداری از انرژی آن جذب می شود از این رو در اتاقی که سطوح داخلی آن به طور کامل با جذب کننده پوشانده شود ،

    مانند استودیو های صدابرداری ، انعکاس چندانی رخ نداده و شنونده فقط صدای مستقیم را در یافت می کند و ما نیز در استودیو همین مطلب را می خواهیم ، تباهی و میرا شدن صدا .

    از لحاظ تئوری بهترین ماده ی ایده ال برای جذب ، دارای ضریب 1 خواهد بود که عملا در طبیعت وجود ندارد.و به طور کلی سطوحی که دارای ضریب جذب بزرگتر یا مساوی 0/5 باشند ، سطوح جذب کننده و سطوحی که دارای ضریب 0/2 یا کمتر از این هستند را بازتابنده صدا می گویند.



    انواع جدب کننده های صوتی

    جذب کننده های صوتی بر حسب تغییرات ضریب جذب آنها بر حسب فرکانس ، نوع آنها مشخص می شود.


    جذب کننده های الیافی یا متخلخل

    جذب کننده های متخلخل مانند ، پشم های معدنی ، الیاف و فوم ها دارای ساختمانی باز و متخلخل می باشند . تبدیل انرژی صوتی به گرمایی توسط برخورد مولکول های مرتعش هوا با حفره های ساختمان متخلخل این گونه مواد است . کارایی این نوع جذب کننده در فرکانس های بالا با طول موج های پایین بهتر است.

    اگر ضخامت جذب کننده کمتر از 1/4 طول موج باشد ، تاثیر کمتری در جذب کنندگی خواهد داشت.علاوه بر ضخامت و پرزدار بودن این نوع جذب کننده ها که عوامل بسیار مهمی هستند ، میزان فشردگی نیز سهم عمده ای در تعیین ضریب جذب آنها دارد. چنانچه مقدار مقاومت نفوذ پذیری کم باشد ،

    بدیهی است که از سطح جسم الیافی انرژی کمتری بازتاب می گردد ولی انرژی داخل شده به جسم متخلخل در آن تباهی نیافته و از دیوار پشت جسم بازتاب و در نتیجه ضریب جذب کاهش خواهد یافت . هر گاه ضخامت صفحه جذب کننده به حد کفایت (1/4 طول موج) نباشد ، ضریب جذب به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد ، به این ترتیب

    که با تبدیل ضخامت از 10cm به 1cm حداکثر ضریب جذب از 80% به 5% کاهش می یابد.
    هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم-alyafi motekhalkhel.jpg

    خواص این گونه جذب کننده ها به شرح زیر می باشد :


    _ ضریب جذب جسم الیافی با افزایش فرکانس بیشتر می شود.
    _ ضریب جذب برای فرکانس های پایین (اوای بم) به ضخامت زیاد اجسام الیافی (در حدود 10cm ) و کم بودن فشردگی ان بستگی داره.

    * چنانچه سطح این جذب کننده ها رنگ شود ، ضریب جذب انها کاهش می یابد ، از رنگ های روغنی و پلاستیک به هیچ وجه نباید استفاده کرد . و در ضورت لزوم فقط استفاده از رنگ های محلول در آب به مقدار کم و با پیستوله مجاز است.
    هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم-tasire rang dar jazb.jpg


    ***
    نکته مهم قابل توجه جهت استفاده بهینه از این نوع جذب کننده ها

    چنانچه این صفحات الیافی با یک فاصله ای از دیوار نصب گردند ، تاثیر یگ جذب کننده ی ضخیم را خواهد داشت بیشترین تاثیر زمانی خواهد بود که فاصله دیوار تا مرکز جذب کننده برابر با 1/4 طول موج باشد .

    هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم-alyafi ba hava.jpg
    .................................................. .................................................. .........................................

    در شماره بعدی در مورد جذب کننده های پوسته ای صحبت می کنیم ...

    ادامه دارد ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 16
  2. Mohsen Hemmati

    Mohsen Hemmati عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/5/10
    ارسال ها:
    151
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شــــــــی راز
    امتیازات:
    +113 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ...

    در زیر می تونید نمونه های پشم سنگ و فوم های متخلخل رو ببینید
    هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم-pashm sang.JPG
    پشم سنگ با لایه نازکی از آلومینیوم


    هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم-pashm sang 1.JPG

    پشم سنگ خام در حالت های فله و تخته ای


    هر آنچه که باید قبل از ساخت استودیو صدابرداری بدانیم-foem.JPG

    فوم های متخلخل صنعتی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  3. arash_zare

    arash_zare عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/10
    ارسال ها:
    177
    امتیازات:
    +73 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    جناب همتی عزیز عالیه
    امیدوارم بتونید بیشتر ادامه بدید
    منتظر هستیم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    خیلی خوب و بدرد بخور بود ممنون ......
    شماره2 رو سریعتر بذارید ......منتظریم
     
  5. ali salmanpoor

    ali salmanpoor عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/12/10
    ارسال ها:
    260
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +100 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    بسيار مطلب جالب و مفيدي بود ممنون ميشيم ادامه بديد....
     
  6. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    مرسي جناب همتي ...
    زحمت كشيدين ..
    منتظر ادامش هستيم
    يا علي
     
  7. ENEKAS

    ENEKAS عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/10
    ارسال ها:
    5
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اراك
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    با سلام خدمت دوست عزیز آقا رضا من سوالم اینه که کل فضایی که دارم 24 متره چند متر رو برای دد روم در نظر بگیرم ؟؟/
     
  8. payamnuendo

    payamnuendo عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/12/10
    ارسال ها:
    40
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    nuendo
    در مورد باس ترپ اگر علمی و کامل توضیح بدی خیلی خیلی خیلی ممنون میشم
     
  9. Hamed Sedighi

    Hamed Sedighi نوازنده عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    448
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    کرمان
    امتیازات:
    +261 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    !!!
    چقدر خوب بود که منبع پست اول رو هم می نوشتید :

    مبانی فیزیک ساختمان 1 - آکوستیک - دکتر زهرا قیابکلو
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. Mohsen Hemmati

    Mohsen Hemmati عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/5/10
    ارسال ها:
    151
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شــــــــی راز
    امتیازات:
    +113 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    درود

    از تک تک دوستانی که این مطلب رو دنبال کردن سپاس گزارم :smile (10):...

    به زودی شماره 2 آماده می شه.

    در مورد Bass Trap ها هم بحث خواهد شد.

    در مورد منبع هم عذر خواهی می کنم فراموش کردم :smile (71):، ممنون که معرفی کردین ، البته منابع دیگری هم هست که مرتبط با هر موضوع معرفی می کنم.:smile (75):
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. ساخت استودیو صدابرداری