هدف از آکوستیک کردن چیه؟

شروع موضوع توسط siiro ‏3/1/10 در انجمن Acoustic ( اکوستیک )

تاپیک هدف از آکوستیک کردن چیه؟ تالار Acoustic ( اکوستیک ) در persian-music.org.

  1. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    هر وقت بحث آکوستیک میشه واسم این سوال پیش میاد که هدف ما از آکوستیک کردن چیه؟
    خیلی دوست دارم بدونم واسه چی این کار رو می کنیم
    چون احساس می کنم اگر این مسئله رو بدونم بهتر می تونم این کار رو انجام بدم
    پس سوالاموبه این صورت می پرسم

    1- این حرف درسته؟
    ما دد روم رو آکوستیک می کنیم که نه صدا بیرون بره و نه صدا داخل بیاد و همچنین باز گشت صدا نداشته باشیم تا زمانی که رکورد کی کنیم نه صدا های بیرون بیاد داخل و نه صدای ما که به دیواره ها برخورد می کنه رکورد بشه

    2- این حرف درسته؟
    ما کنترل روم رو آکوستیک می کنیم که صدای بیرون به داخل نیاد و همچین زمانی که به صدای مانیتور گوش می دیم صدای دقیق رو بشنویم و صدا هایی که به دیواره برخورد می کنه به گوش ما نرسه و تاثیر منفی بزاره
     
  2. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    سلام

    خوب بله اینا درسته اما واسه ددروم یه هدف دیگه هم داریم اونم جلوگیری از جابجاییه هوا هست
     
  3. mzeddot

    mzeddot عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/11/09
    ارسال ها:
    110
    محل سکونت:
    تو قلب شما
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    خب ببنید هدف از آکوستیک کردن فقط جلوگیری از ورود و خروج صدا نیست. می دونیم که صدا یه نوع موج هستش. حالا این موج به در و دیوار که می خوره یه سریش جذب می شه یه سریش عبور می کنه و یه سریش هم بر می گرده. ما اولا می خوایم هیچیش عبور نکنه. ولی نکته اصلی موج هایی هستن که بازتاب می شن چون رو صدایی که ضبط می شه خیلی تاثیر می زارن حالا یا خوب (که صدا رو پر می کنن) یا بد (که از برآمد موج اصلی و موج های بازتاب بعضی جاها موج صفر می شه و بعضی جاها تشدید می شه که باعث می شه صدا دیستورت بشه). کلا هدف آکوستیک کردن هم اینه که اثر خوب رو نگه داریم و اثر بد رو کم کنیم.:smile (35):
     
  4. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    میشه بگی واسه چی؟

    چرا نباید عبور کنه؟این کار چه کمکی در رکورد بهتر صدا میکنه؟

    پس اینطوری یا باید هیچ باز تاب صدایی نداشته باشیم
    یا اینکه طوری باز تاب بشن که صدا پر تر بشه
    معمولا کدوم کار رو میکنن؟
    کدم کار بهتره؟
     
  5. Khojasteh

    Khojasteh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/10/09
    ارسال ها:
    134
    محل سکونت:
    سپاهان
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دوست خوب من
    شما در پرسش خودتون پاسخ را هم به درستی گنجوندین و درک شما درست هست من برای استفاده بقیه کاربران سعی میکنم مطلب را بیشتر تشریح کنم:
    در برداشت یک صدا، هدف برداشت فرکانسهای اصلی تولید شده توسط منبع صداست.
    وقتی شما نتی را روی پیانو مینوازید یا سیم گیتار را به ارتعاش در میارین یا وقتی نوای یک خواننده از حنجره او خارج میشه صدای تولیدی به محض تولید با سرعت 330 متر بر ثانیه منتشر میشه صدا در برخورد با موانع مختلف رفتارهای مختلفی از خودش نشون میده
    1-در برخورد با یک سطح صاف و محکم(سنگ صیقلی، کاشی، گچ رنگ شده، . . .) با تضعیف کم بازتاب میشه (به زودی میرا نمیشه و بازتابها دوباره به سطح بعدی برخورد کرده بازتاب میشن)
    2-در برخورد با سطوح نرمتر (چوب، صفحات پلاستیکی، دکوراسیون مصنوعی، . . .) بیشتر از قبل تضعیف میشه و بازتاب میشه(زودتر از قبلی میرا خواهد شد)
    3-در برخورد با سطوح نرم (پارچه کشیده شده روی سطح دیگر، مقوای صاف، کاغذ، . . .) میزان تضعیف بسیار بیشتر میشه (میرایی زودتر اتفاق میافته)
    4- در برخورد با سطوح پرز دار نرم (فرش، موکت، پارچه مخمل، . . .) بسیار تضعیف شده و بازتابش خیلی کمی داره(سریع میرا میشه)
    حال اگر صدای تولید شده در اتاقی با ساختار 1 منتشر بشه شما بسته به اندازه اتاق پژواک خواهید داشت یعنی این پژواک در اتاقهای بزرگتر (مثل یک سالن بزرگ خالی) در فاصله های بیشتری شنیده میشه و در اتاق کوچکتری(مثل حمام خانگی) پژواکها سریعترند و به همان ترتیب وقتی جنس دیوار اتاق ما به 2و 3 و 4 تغییر کنه شدت پژواکها (نه فاصله آنها) کمتر و کمتر خواهد شد.
    یعنی صدای اصلی دارای دامنه بسیار بالاتر از صداهای فرعی (پژواکها) خواهد بود حال در یک اتاق سکوت ما سعی میکنیم که هیچ پژواکی نداشته باشیم تا فقط و فقط صدای اصلی و خالص را برداشت کنیم پس علاوه بر انتخاب جنس نرم برای دیوارها شکل صاف آنها را هم تغییر میدهیم تا پژواکهای بسیار ضعیفی هم که بوجود میآیند در برخورد به یک سطح نزدیک به سطح بازتاب دهنده تضعیف شوند و تقریبا هیچ صدای بازتابش شده ای به گیرنده صدا (میکروفن) نرسد اینکار توسط صفحه های آکوستیک به خوبی انجام میشود و صدای برداشت شده خالص و بدون افزودنی است.
    برای یک مثال از صدا شما فرض کنید که در یک اتاق خالی سنگی بزرگ دستان خود را به هم بکوبید ( دست بزنید) شما تا چندین ثانیه بعد از آن صدای اکوی آنرا خواهید شنید، اما در یک اتاق سکوت فقط یک صدا خواهید شنید که حتی طبیعی هم به نظر نمیاد چون اصلا پژواک نداره و ما در محیطهای معمولی حتما پژواک داریم و به اون عادت کردیم.
    ممکن است کسی صدایی که از یک تمبک یا یک خواننده در یک اتاق سنگی بزرگ میشنود را جذابتر از صدای خامی که در یک اتاق سکوت میشنود بداند که البته حق هم با اوست (صدای خواننده ها معمولا در حمام کشف میشه !:d!) اما از یک صدای خام میتوان با استفاده از افکتهای مختلف چنان صدایی ساخت اما برداشتن صداهای اضافه از روی صدای اصلی در بسیاری از موارد تقریبا غیر ممکن است.
    هدف دیگر اتاق سکوت که جلوگیری از ورود صداهای خارجی به داخل اتاق هم که پر واضح است.
    موفق باشید.
     
  6. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    سلام

    سیرو جان ارتعاش هوا باعث میشه که دیافراگم میکروفن مرتعش بشه و این لرزه به سیگنال تبدیل میشه

    حالا اگه هوا همینجوری در گردش باشه و به دیافراگم برخورد کنه چی میشه؟؟آفرین تبدیل به نویز یا همون صدای ناخواسته میشه
     
  7. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    Khojasteh عزيز ممنون از راهنمايي
    بسيار عاي بودخوب پس ما بايد سعي كنيم به هيچ وجه باز تاب صدا نداشته باشيم
    حالا بريم سراغ متريال هايي كه استفاده مي كنيم
    موكت پرز دار كه معلوم شدصفحه يا پنل آكوستيك چي دقيقا كارش چيه؟
    من شنديم اول موكت پرز دار بعد پشم سنگ و نهايتا پنل آكوستيك بايد زد
    پشم سنگ رو نمي دونم چيكار مي كنه
    و اين كه براي جلو گيري از بازتاب صدا از ابر هايي كه شبيه به شونه تخم مرغه استفاده كنيم بهتر نيست؟
    آيا پنل آكوستيك همون كار رو انجام ميده؟
    يا اينكه بعد از پنل آكوستيك بايد از اون ابر ها استفاده كرد
    البته در مورد اين كه چه متريالي فر كانس highرو ميگره چه متريالي فركانس mid و چه متريالي فركانس low رو ميگيره هم دوست دارم بحث كنيم
    ممنون از همه دوستان
    اميد وارم به درد ساير بازديد كننده ها هم بخوره
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏3/1/10
  8. ferghe

    ferghe عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/13
    ارسال ها:
    14
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام. سوال siiro سوال من هم هست. به علاوه ی این که، اگه یه لایه موکت پرزدار بزنیم، بازتاب رو کاهش می ده، پس چه نیازی هست که چند لایه ی مختلف از مواد مختلف با زیر سازی و ... استفاده کنیم؟
    لطفا جواب بدید...
     
  9. ferghe

    ferghe عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/13
    ارسال ها:
    14
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    هنوز کسی پیدا نشده که جواب من رو بده؟ :smile (2):
    من خیلی منتظر هستم ها! :smile (57):
    یکی جواب بده :smile (14):
     
  10. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    زیرسازی برای جلوگیری از عبور صدا به اتاقهای مجاور و مهمترین مسئله جذب فرکانسهای خاص پائین هست
    شما با موکت پرزدار مشکل ریورب توی فرکانسهای بالا را حل میکنید ولی برای فرکانسهای پائین باید از یه راه دیگه مشکل رو بر طرف کنید
     
  11. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    سلام ایمان جان برا جلوگیری از نعکاس فرکانس پایین توی دد باید از بیس تراپ استفاده کنم یا راه دیگه ای هم هس؟ اخه خیلی مشکل دارم سر همین موضوع که صدامو خیلی بم میگیره میک
     
  12. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    سلام حامد جان
    توی یه محیط دیگه با میکروفنت تست کن که مطمئن بشی جنس صدای میکروفنت بم نیست، اگه مطمئن شدی اونوقت بیس ترپ چاره سازه، البته اگه برای وکال مشکل داری به نظرم با جابجائی میکروفن و پیدا کردن جایی که بهتر بتونی صدا بگیری صرفه جویی در هزینه هم کردی
     
  13. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    نه از میک نیس چون با وکال مشتری مشکل ندارم صدای لامصب خودم اذیت میکنه
    ایمان جان متاسفانه دد رومم اونقدر بزرگ نیس که با جابجایی کارم حل بشه فکر کنم باید بیس ترپ بذارم کنجا خودم میتونم درس کنم به نظرت؟
     
  14. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    درست کردنش کاری نداره زیاد
    یکی از کاربرا آموشش رو توی سایت گذاشته بود، خیلی خوب توضیح داده بود، یه نگاه بنداز ببین چطوره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...