هارمونی

matinmk

عضو سایت
8/6/17
11
0
1
21
کرج
سلام دوستان
میخواستم ببینم چه جاهایی آکورد باید معکوس بشه و چه جاهایی باید آکورد به حالت پایگی باشه؟
آیا میشه به دلخواه هر آکوردی رو در هر جای قطعه معکوس کنیم؟ یا اینکه با توجه به قوانین باید این کارو بکنیم؟ یا محدودت هایی وجود داره؟
 
10/4/10
296
405
63
برای جلوگیری از یکنواختی و البته همون قوانین مثل جلوگیری از اکتاوهای موازی و پنجم ناچاریم معکوس کنیم.البته تا جایی که من میدونم.بازم صبر کن تا اساتید با تجربه بیان نظر بدن.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: matinmk و Yo3fM

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
760
1,046
93
تهران
Instagram.com
سلام دوستان
میخواستم ببینم چه جاهایی آکورد باید معکوس بشه و چه جاهایی باید آکورد به حالت پایگی باشه؟
آیا میشه به دلخواه هر آکوردی رو در هر جای قطعه معکوس کنیم؟ یا اینکه با توجه به قوانین باید این کارو بکنیم؟ یا محدودت هایی وجود داره؟
سلام
علاوه بر چیزی که دوستمون stefan گفتن، معکوس آکوردها میتونه از پرشهای مداوم باس جلوگیری کنه و ما رو به خط باس ملودیک وار تر نزدیک کنه. همونطورکه میدونی دو بخش سوپرانو(ملودی) و بخش باس ، از پر اهمیت ترین بخشهای صدایی هستند.
در مورد بکار بردن معکوس اول چندان محدودیتی وجود نداره(اما استفاده بیش از اندازه و پی در پی، از استحکام هارمونی کم میکنه و تعادلش رو تضعیف میکنه).
اما در مورد معکوس دوم، خیلی احتیاط لازمه. و همواره باید حواست به فاصله چهارمی که در یکی از بخشها نسبت به باس ایجاد میشه باشه. در واقع معکوس دوم رو باید کاملا با دلیل منطقی به کار برد(نه صرفا فقط واسه قشنگی) و از انواع بکار گیری اون صحیح و بجا استفاده کرد برای نمونه چهارشش کدانسی، یا گذر
 
  • تشکر
واکنش‌ها: stefan و matinmk