هارمونی گذاری یک ملودی

شروع موضوع توسط pooriam ‏2/7/15 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک هارمونی گذاری یک ملودی تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. pooriam

    pooriam عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/5/12
    ارسال ها:
    48
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +27 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان یک ملودی داریم که گام مشخصی نداره . مراحل هارمونی گذاری این ملودی رو میخواستم بدونم .
     
  2. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اگه گام مشخصی نداره یعنی آتناله؟خب هارمونی شماهم دراین صورت آتنال میشه یعنی هرجور آکوردی میتونید توش استفاده کنید ومحدودیتی ندارید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. pooriam

    pooriam عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/5/12
    ارسال ها:
    48
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +27 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    موسیقی تنال . ولی گام و تنالیته ای که ملودی بر اون مبنا نوشته شده رو هم نداریم
     
  4. mb1375

    mb1375 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/3/15
    ارسال ها:
    279
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +156 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    چطور میشه ی اهنگ رو گام مشخصی نباشه؟!!!!!!!!!
     
  5. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اگه تناله باید گامشوپیدا کنید.اگه نمیدونید گامش چیه به این معنی نیست که گام نداره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    قطعات آتنال گام ندارن!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. mb1375

    mb1375 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/3/15
    ارسال ها:
    279
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +156 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    ببخشید میشه ی نمونه بذارید ...اتنال یعنی چی؟
     
  8. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    بحثش مفصله!اکثر قطعات شونبرگ،آلبان برگ،وبرن (آهنگسازان مکتب نوین وین)وخیلی از قطعات استراوینسکی وبعضی قطعات بارتوک وبسیاری از مدرنیست های دیگه آتنال هستند.موسیقی آتنال انواع مختلف داره مثل سریلیسم ،مالتیپل سریلیسم و...من الان نمونه ای همراهم ندارم که براتون بفرستم اما اگه از شونبرگ سرچ کنید اکثرقطعاتش آتوناله یعنی تنالیته نداره.مثلا قطعه دلهره ها،اپرای موسی وهارون،بازمانده ای از ورشو و...ازArnold shoenberg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  9. meysam_1372

    meysam_1372

    تاریخ عضویت:
    ‏3/7/15
    ارسال ها:
    2
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    سلام. خب پسر جان آهنگتو بزار،گوش کنیم... همه رو گیج کردی...:angelic:
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    یعنی تنال نیست و حتی مدال هم نیست ! مثلا قطعات کلاسیک و تقریبا تمام قطعات پاپ و... که میشنویم تنال هستند. یعنی یک فرود مشخص روی آکورد تنیک دارن و همه ی نتهای گام نسبت به نت تنیک یک کیفیت مشخصی دارن. حتما شنیدین به اصطلاح میگن فلان آهنگ مثلا در گام سل ماژوره یا لا مینوره و میدونید که اگر مد گردی و آلتراسیون نداشته باشیم آکورد ها کاملا مختص به همون گام هستند . ولی قطعات آتنال اصلا مشخص نیست چه هدفی رو دنبال میکنه و هر لحظه از هر گام و مدی میتونیم ملودی و آکورد بشنویم و به نظر من درکش یکم سخته و هرکسی شاید نتونه باهاشون ارتباط برقرار کنه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  11. mb1375

    mb1375 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/3/15
    ارسال ها:
    279
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +156 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    به احتمال زیاد از اتنال برای موسیقی فیلم استفاده میشه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  12. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    درسته.یکی از کاربردای عملیش موسیقی فیلمه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. pooriam

    pooriam عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/5/12
    ارسال ها:
    48
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +27 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دقیقا مشکل من همینجاست . گام ملودی رو نمیتونم تعیین کنم که بعد طبق درجات ملودی هارمونی گذاری کنم
     
  14. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    حتمادر قسمت تئوری موسیقی توضیحاتی دراین موردهست یه جستجویی بکنید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در چارچوب مدها هم بررسی کردید؟ شاید قطعه مورد نظر شما مدال باشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  16. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان یه سوال داشتم.
    میخواستم بدونم برای چهاربخشی کردن اکورد ها،باید یک نت از اکورد سه صدایی ما تکرار بشه که ظاهرا بهش دوبل کردن هم میگن درسته؟ممنونتون میشم اگه یه مثال واسه اکورد _دو ماژور بزنین.
    تشکر
     
  17. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    درسته ولی این قانون موسیقی کلاسیکه که برای دوبل کردن معمولا بیشتر پایه و کمتر پنجم آکورد رو اضافه میکنن و تقریبا سوم آکورد که درجه ای بسیار رنگی مخصوصا در آکورد های ماژور هست در مواقعی خاص دوبل میشه. نت محسوس گام مثل سی در دوماژور هم که نباید در هیچ حالتی دوبل شه مگر توجیهی واسش باشه.
    با توجه به جایگاه هر نت در مناطق صوتی 4 گانه از باس تا سوپرانو به ترتیب از راست به چپ:
    مثلا:
    دو می سل دو
    دو سل می سل
    دو دو می سل
    دو سل می دو
    و...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ممنونم violet جان :smile:
    فقط مثال هایی که زدین معکوس به حساب میان درست متوجه شدم؟؟ و یه چیز دیگه که از مثال شما متوجه شدم اینه که توی همه ی اکورد ها و برای چهار بخشی نت پایه خیلی مهمه همونطوری که شما توی چهار تا مثال از نت C استفاده کردین
    و یه چیز دیگه که من توی خیلی از کارها دیدم جای چهار بخش از نت ها در پنج بخش استفاده میکنن به عنوان مثال اکورد دو ماژور ( نت دو ، می در محدوده ی باس و _ دو ، می ، سل در محدوده ی میانی که بیشتر توی نوازندگی پیانو من این روش رو دیدم
     
  19. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    نه معکوس نبودن، وقتی که در باس نتی غیر از پایه آکورد باشه میگیم معکوس، باس همه ی مثال ها پایه ی آکورد بود. و مثال دوم نت سل یا پنجم آکورد دوبل شده. بله پایه مهمه و معمولا همون دوبل میشه به جز آکورد هایی خاص مثل درجه هفت ماژور که کاسته هست.
    درس هارمونی کلاسیک با 4 بخش نویسی در محدوده ی صوتی انسان سر و کار دارد و برای ساز و ارکستر به علت محدوده های صوتی مختلف داستان کمی فرق میکند هرچند اکثرا قوانین همان است. مطابق کتاب پیستون معمولا فراوانی بخش های یک ارکستر نتیجه ی دوبل شدن های یک هارمونی 4 بخشی هست یعنی یک 4 بخشی داریم و یک بخش پنجم از نت های آکورد دوبل شده است.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...