هارمونی گذاری ملودی

ali5250

عضو سایت
25/12/14
53
12
8
24
سلام ، در کتاب هارمونی والتر پیستون در مورد هارمونی گذاری یک ملودی صحبت شده ولی هارمونی گذاری نت-به-نت مورد بررسی قرار داده شده. حالا اگر بخوایم برای هر میزان فقط یک هارمونی در نظر بگیریم باید برای کدوم یک از نت ها میزان هارمونی رو بنویسیم ؟؟
با تشکر
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,043
10,086
113
54
.
سوالت نامفهومه. از سوالت پیداست خودت داری میخونی، آموزش کلاسی نمیری. در این مبحث چیزی بنام "هارمونی گذاری" نداریم. "هارمونی نوشتن" یا "نوشتن چهارخط هارمونی" داریم.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Yo3fM

ali5250

عضو سایت
25/12/14
53
12
8
24
سوالت نامفهومه. از سوالت پیداست خودت داری میخونی، آموزش کلاسی نمیری. در این مبحث چیزی بنام "هارمونی گذاری" نداریم. "هارمونی نوشتن" یا "نوشتن چهارخط هارمونی" داریم.
در کتاب هارمونی والترپیستون فصل 9 یک بخش وجود داره به اسم هارمونی گذاری یک ملودی ، یعنی اینکه یک ملودی داریم و میخوایم برای اون ملودی هارمونی بنویسیم .
در کتاب امده برای تک تک نت های هر میزان هارمونی نوشته حالا سوال من اینه اگر بخوایم برای هر میزان فقط یک هارمونی بنویسیم باید کدوم نت از میزان رو انتخاب کنیم و هارمونی رو برای اون نت و در نتیجه برای کل میزان بنویسیم ؟؟
 
19/8/18
150
67
28
20
mashhad
سلام.نمیدونم حالا منظورتو درست فهمیدم یا نه اما خوب.معمولا از نت اول گام شروع میکنن کورد نوشتن.مثلا گامت لامینور هست و نت شروعتم لا یعنی تنالیته لا.اونوقت یه کورد با نت پایگی لا مینویسن.البته معمولش رو گفتم وسادش.اما واسه کل میزان گفتی یه هارمونی الان که خیلی اهنگ های پاپ همینجوریه یه کورد واسه کل میزان البته بسته به قطعه ای که مینویسی شاید خسته کننده بشه
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
741
1,025
93
تهران
Instagram.com
در کتاب هارمونی والترپیستون فصل 9 یک بخش وجود داره به اسم هارمونی گذاری یک ملودی ، یعنی اینکه یک ملودی داریم و میخوایم برای اون ملودی هارمونی بنویسیم .
در کتاب امده برای تک تک نت های هر میزان هارمونی نوشته حالا سوال من اینه اگر بخوایم برای هر میزان فقط یک هارمونی بنویسیم باید کدوم نت از میزان رو انتخاب کنیم و هارمونی رو برای اون نت و در نتیجه برای کل میزان بنویسیم ؟؟
سلام. من منظورتو گرفتم. ولی بحث گسترده ایه متن من زیاد میشه ولی باز هم کامل نخواهد بود.
انتخاب آکورد میتونه به چند مورد بستگی داشته باشه.
اینکه آکورد قبل چیه و آ‌کورد بعدی چیکار میخوای بکنی، یعنی روند هارمونی رو چگونه بخوای پیش ببری.
یا اینکه ملودی در اون میزان داره چیکار میکنه، آیا بیان یک مطلب رو شروع کرده، فرود میاد یا در حال پیشروی به تونیکه در حال پیشروی به فضای دیگه ای هست و ...
چیزی که مورد سوال تو هست اینه که برای انتخاب آکورد برای هر میزان، باید ببینی نقش کدوم نُت یا نُتها پر رنگتره.
حالا این پررنگ بودن میتونه بدلیل تعداد زیاد اون نت باشه، در ضرب های قوی بودن اون باشه، در کشش(دیرند) بیشتر اون نت باشه.
*از کلمه "انتخاب" استفاده کردم چون برای آکورد نوشتن همیشه یک گزینه نداریم، برای همینه که میشه تنظیم های متفاوتی برای یک ملودی نوشت. و هر تنظیم کننده ای میتونه نگاه متفاوتی به یک ملودی یکسان داشته باشه.
این قسمت ساده ی ماجراست. ولی خیلی کارای خلاق و جذاب دیگه میشه در آکورد نوشتن انجام داد، مثلا روند آکوردها رو طوری به سمت تونیک بنویسی که ملودی تابع آکورد بشه و نتِ کمرنگ تر در میزان خودشو به آکورد ما بچسبونه!
یا با آکوردی که بنظر ربطی به ملودی نداره یه کورد جدید ایجاد کنی، برای مثال در یک میزان نقش اصلی رو نت "ر" ایفا میکنه، خب بطور ساده انتخابهات میشن ر مینور و ماژور و سی مینور و ... هر اکوردی که نت "ر" داشته باشه(که انتخابش علاوه بر سلیقه به روند هارمونی یعنی اکورد قبل و بعد هم ربط داره)
اینجا اگه با روند اکوردهات امکانشو ایجاد کرده باشی میتونی اکوردی بنویسی که مستقیما با "ر" در ارتباط نیست مثل می ماژور! که با "ر" که در ملودی هست تشکیل E7 میده. یا دو ماژور بنویسی آکورد 9 بشه. یا فا ماژور، که بتونی Dm7 معکوس درست کنی.
با هارمونی خیلی کارا میشه انجام داد. اینجاست که تفاوت اونها که هارمونی خونده باشن با اونها که تئوری رو انکار میکنن و فکر میکنن فقط موزیک گوش کردن کمکشون میکنه در اصل توالی موزیکای دیگه رو که شنیدن تقلید میکنن و فکر میکنن دارن اثر جدید خلق میکنن، مشخص میشه.
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
741
1,025
93
تهران
Instagram.com
این را هم اضافه کنم که وقتی در هارمونی جلوتر بری، و با نتهای غیرآکوردی مثل تاخیر و گذر و ... آشنا بشی، در یافتن نُت پررنگ میزان و انتخاب اکورد کمک ت میکنه.
در ضمن، همیشه حتما نباید برای هر میزان یک آکورد نوشت.
 
  • تشکر
  • عالیه!
واکنش‌ها: pe32_64, stefan و music4all

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,955
2,826
113
تهران
سلام ، در کتاب هارمونی والتر پیستون در مورد هارمونی گذاری یک ملودی صحبت شده ولی هارمونی گذاری نت-به-نت مورد بررسی قرار داده شده. حالا اگر بخوایم برای هر میزان فقط یک هارمونی در نظر بگیریم باید برای کدوم یک از نت ها میزان هارمونی رو بنویسیم ؟؟
با تشکر
پست یوسف عزیز علمی و کار راه بنداز هستش
ولی به عنوان یک جواب خیلی ساده برا سوالت:
در هر میزان نت هایی رو هارمونیزه کن که در ضرب (های) قوی اجرا میشن.
مثلا در میزان 4/4، برخی سبکها ضرب اول و سوم، و سبکهای دیگه ای ضرب دوم و چهارم رو قوی اجرا میکنند.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: music4all و Yo3fM