هارمونی وکال(چجور روی موزیک بخونم؟)

شروع موضوع توسط abcd ‏19/2/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک هارمونی وکال(چجور روی موزیک بخونم؟) تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    نمی دونم عنوان مناسبی برای این تایپیک ایجاد کردم یا نه.اگه اشتباه بود لطفا مدیران اصلاح کنند.
    می خاستم سوالاتی را در مورد خواندن روی موزیک بپرسم.
    تا جایی که من هینجا گشتم دو مقوله در مورد خواندن روی موزیک وجود دارد.:smile (61):
    1-بالا پایین نخوندن(فالش نخوندن)
    2-روی ضرب خوندن
    خب در مورد اولی مشکل من اینه که روی کدوم اجزای آهنگ بخوانم؟
    بیس یا یکی از خطوط آکورد یا روی چیز دیگه؟
    اصطلاح دوم رو هم حسش می کنم چیه ولی دقیق نمی دونم چیه؟
    مثلا با یه سرعت متناسب با کیک بخوانیم یا مولفه ی افقی وکال را با درام تلفیق کنیم یا چی؟؟:smile (17):
    این سوالاته هر کسی هست که می خواد خوندن رو تجربه کنه پس خواهشمندم اطلاعاتتونو دریغ نفرمایید.(حتی یه مینی نظر!!:smile (9):)
    با تشکر فراوان.:smile (10):
     
  2. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    وکال مثل یه سازه مجزا هست و واسه خودش نتهای جداگانه داره مصلما در اکثر مواقع نتها همون نتهای گام موزیک هستن بجز در موارد خاص

    سر ضرب خوندن هم یعنی مطابق همون نتی که دارید طبق همون زمانبندی بخونید ممکنه بازم سر ضرب کیک باشه یا ضد ضرب باشه یا ... بستگی به نتی داره که واسه وکال دارید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    درسته رو ضرب خوندن یعنی با سرعت بیت خوندن که بعضی از کلمات شعر روی کیک یا اسنار یا در کل روی ریتم باید بشینه. نه دیرتر از تمپو نه زود تر.........
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ببین خوندن فالش رو من اینطوری می گم بهت ...
    ببین شما یه جاده 3 بانده رو در نظر بگیر که دو طرفه هست یعنی 3 باند رفت و3 باند برگشت ( مثل همین اتوبان تهران - قزوین خودمون :smile (29):)
    یه راننده که در حال رانندگی هست با قوائد رانندگی تو اتوبان آشنا هست میدونه لین ها واسه چیه چپترین واسه سبقت و و ... پس بر اساس اون قوانینی که بلده راهشو میره و هیچ مشکلی پیش نمیاد ..
    شما هم خوندنو راننده بدون و موزیک رو اتوبان باید درست راهو بری اگه بخوای خارج بری نمیشه نمیدونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه ...
    ویراژ دادن خواننده روی موزیک خلاقیت خواننده رو نشون میده ولی فالش بود ضعفشو ...
    یه موزیک همونطور که میدونید از نت های مختلفی تشکیل شده که متعاقبا واسه اینکه وکالی روش قرار میگیره باید توانایی اجرای وکال روی اون نت رو داشته باشه پس وقتی شناختی از نت رو داشته باشی و سلفژ که خیلی موثره رو بلد باشی رو میتونه نزاره که فالش بخونی بعبارت ساده خارج خوندن از اون مسیری که باید بری ...که البته آکورد هم بی موثر نیست خیلی کمک می کنه به خواننده تا مسیر خودش رو حفظ کنه ...

    سر ضرب خوندن هم یعنی اینکه بدونید کجا کم و زیاد بکنید صداتون رو ...
    مثال ساده شما اف ال رو باز کن کیک ها رو بچین 4/4 و روش بخون هر کلمه ای که می گی باید سر هر کیک باشه .
    نگاه کن اینطوری .

    فکر کن اینا کیک هستن .
    {} {} {} {}
    عــــاشق نبودی تا بفهمی
    نمیدونم متوجه شدی یا نه ولی سوالی بود در خدمتیم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ببینید اینایی که میگم درستن یانه.
    من فک می کنم موسیقی بر اساس آکوره.
    اول ملودیه.بعد آکور ازش استخراج میشه(حداکثر ده تا)
    بهعد مثلا میان یه خط آکور رو میدن به باس.
    سه چهار تاشو هم میدن به ریتم(گیتار-پیانو یا..)پد یا...
    البته با کمی تغییرات.
    و همه ی این خطوط با هم ارتباط صحیح موسیقیایی دارند به طوری که اگه باسو مثلا یه نت بالاتر بگذاریم اشتباهه.
    فک کنم وکال هم بر اساس این خطوط باشه و روی این خطوط اجرا بشه.اگه اینجور نباشه چرا فالش گیری میکنن تا درست رویه نت بیفته؟!
    خواهشمندم بیش تر توضیح دهید.
     
  6. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio

    سلام برادر.آقا اگه پایه اید یه پروژه آموزش اینجا اجرا کنیم تا من و هزاران نفر مثل خودم استفاده کنیم.
    شما که خودت اینجا سورس داری ولی اگه خواستید منم میسازم.بعد مثل پروژه های اف ال روش بخون تا پروژه رو همه داشته باشیم و ببینیم چی به چیه؟!:smile (17):
     
  7. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    دوست عزیز موسیقی اینجوری نیست که این راه هست و هیچ راه دیگه ای نیست اگه اینجوری بود همه موزیکها شبیه هم میشدن

    میتونه اول شعر باشه بعد ملودی بعد کوردها میتونه اول ملودی باشه بعد شعر بیاد روش بعد کوردها میتونه موردها باشن بعد شعر بگن بعد ملودی....!!!!

    شما دقیقا میخاید چکار کنید آیا شما آهنگساز هستید؟آیا تنظیم کننده اید؟آیا خواننده اید؟ یا تمام موارد؟

    مجموع نتهایی که با سازها نواخته میشه معمولا کورد اون قسمت رو تشکیل میده مثلا لا مینور نتهای لا ، در و می رو داره و سازها اینها رو مینوازن حالا اگه یه ساز نت سل رو هم بنوازه کورد میشه لا مینور سون

    ببینید فالش خوندن یعنی اینکه شما قرار باشه نت ره رو بخونی ولی ره دیز رو داری میخونی یا مثلا بین ره و ره دیز میخونی اینو میگن فالش یعنی از اون چیزی که قراره باشه فاصله داری
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    طبیعتا همینه ولی میشه واسه اکورد هم ملودی ساخت (بلعکس)
    میشه ولی بعضی جا ها میتونه نوته دیگه هم باشه مثلان خلاف نوت اکورد یعنی اکورد یه نوت میره پایین و لی بیس یه نت میاد بالا که قوانین وترفندهای خاص خودش رو داره که زیاد اطلاعات دربارش ندارم
    همه باهم ارتباط دارند ولی اینجور که میگید نیس سه چهارتاشو بدن به گیتارو وو.................
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ببین خودت میگی اگه قراره خواننده نت ره رو بخونه؟؟!!
    خوب باید خواننده نتی رو بخونه!!ولی چه نتی را باید بخونه؟؟
    مگه میشه هر نتی دلش خواست بخونه.
    خودت شما بحث فالش رو میکشی وسط خب اگه روی نت نخونه فالش میشه ولی آخه کدوم نت؟؟!!
     
  10. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    خب دوست همه اینا توی کلاس های سلفژ آموزش داده میشن ...که نت ها روی خطوط حامل و نحوه خوندنشون و کشیدنشون و و و و و ....
    اینطوری نی که شما می گی ....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    اووه.از بدبختی تو شهرستان دور افتاده ی من کلاسی نیس.:smile (49):
    حالا چیکار کنم.:smile (9):
    راستی خطوط حامل چیند؟!
     
  12. thevoice

    thevoice عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/11/10
    ارسال ها:
    213
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    lorestan.azna
    امتیازات:
    +111 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    ببین دوست عزیز
    روال کار اینه که روی ترانه ملودی میزارند یا برعکس روی ملودی ترانه می نویسند و بعد تنظیم کننده میاد برا اساس تجربیات و علم موسیقیش آکورد گذاری میکنه و برای ملودی هارمونی می نویسه . با این تفاسیر جواب شما سوال شما اینه : خواننده باید ملودی رو که آهنگ ساز برای ترانه نوشته اجرا کنه . همین !!!
    فالش خوندن هم یعنی خواننده نتی رو که توی گام ملودی آهنگساز نیست بخونه حالا چه نیم پرده بالا پایین چه ربع پرده . حالا خواننده می تونه بنا به توانایی هاش روی ملودی مورد نظر مانورهایی رو هم بده ولی نباید از گام مورد نظر خارج بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    بله درسته.ولی یه سوال.کارهایی که من گوش می کنم در زمان اوج طبق فرمایش شما هست و طوری اجرا میشه که انگار داره با دهنش ملودی رو میزنه و در سبک پاپ ترکیه(پاپ بومی)در این قسمت زیر وکال یه استرینگ هم می گذارند اما قبل از اوج موقع شروع آهنگ باید رویه چه نتی بخونیم؟
    بسیار بسیار ممنونم.:smile (17):
     
  14. thevoice

    thevoice عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/11/10
    ارسال ها:
    213
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    lorestan.azna
    امتیازات:
    +111 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    دوست عزیز شما دارید سوال خودتون رو هی تکرار می کنید.مسلما باید روی نتی که آهنگساز نوشته شروع کنید . درسته که خواننده روی ملودی براساس خلاقیت و توانایی هاش تحریر میده ولی باید ماهیت ملودی حفظ بشه .
    یه مثال برات میزنم :
    آهنگساز ملودی رو به نوارنده ویلن میده و نوازنده اون ملودی رو با تکنیک های مختلف مثل لگاتو ، ترمولو ، گلیساندو ، استکاتو و یا توی پوزیسیون های مختلف براش می نوازه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    نتها به شما داده میشه ولی اگه توانایی اجرای اونها رو ندارید بدون کمک میتونید بگید واستون یه لاین راهنما درست کنن که نتهای وکال رو واستون بزنه و بعد اون لاین از توی موزیک حذف بشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با درود
    اول باید خدمتتون عرض کنم که عنوان تاپیک شما به کل مشکل داره چون چیزی به نام هارمونی وکال برای اجرای سولو (یک نفره) که مد نظر شماست وجود نداره و بهتره بگید ملودیه وکال!!!
    البته هارمونی وکال هم مربوط به گروههای کر میشه که در گستره های مختلف صدایی و ارتباطی مشخص و هارمونیک با یکدیگر همسرایی میکنند.
    ببینید شما اگر کمی مطالعه تئوریتون رو بیشتر کنید جواب خیلی از سوالاتتون رو میگیرید و دچار سر درگمی نمیشید که توی تاپیک خودتون بپرسید خطوط حامل چیه!!؟؟؟
    فرض کنید شما بدون همراهیه هیچ سازی اقدام به خوندن میکنید آیا آکوردی وجود داره که شما بگید نسبت به اون فالش میخونید یانه؟
    جواب سوالتون رو در اجرای دقیق نتهای گام میتونید بگیرید.یعنی اینکه شما آزادیه عمل دارید که از نتهای تعیین شده گام به هر نحوی استفاده کنید(ولی با ارتباطی منطقی برای گوش شنونده).و مهم اینه که از این خطوط قرمز عدول نکنید.یا به اصطلاح فالش نخونید.
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  17. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    فک کنم منظورم را متوجه نشدید.جسارتا بزارید اینطور توضیح بدم.
    ببینید مثلا اول ملودی میاد و تموم میشه بعد
    1- بلافاصله مثلافقط اینها(1-درام2-ریتم-3-باس4-پد)رو داریم که در پیانورول کلا 4یا5خط بیش تر نیستند(د ریک زمان مشخص)که ایجا رو نمی دونم رویه چه نتی بخونم؟رویه باس بخونم یا روی یکی از خطوط ریتم یا پد؟چون این قسمت ملودی نداره که!
    2-ولی بعد از عبور از این قسمت مثلا استرینگی (مثل خود ملودی)میاد که اینجا باید عین خود ملودی بخوانیم.این قسمت(2) را در پست قبلتون ازتون یاد گرفتم.
    و حالا موند قسمت 1.
    اصلا میگید مید ی بزارم راحتترمنظور همو متوجه بشیم؟:smile (47):
     
  18. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام عزیز.
    عنوان نامناسب تایپیک را به حساب بی سواد ی اینجانب بگذارید.(لطفا مدیران اصلاحش کنند)
    متاسفانه بنده به تئوری هیچ علاقه ای ندارم و تاسف بیش تر واسه اینه که هیچ استادی تو 100کیلومتری من نیس.تو تالار تئوری هم سردر گم میشم.:smile (37):
    من بیش تر با میدی کار می کنم و د رمید ی مسلما آکور وجود داره که بگیم نسبت بهش فالش می خونم یانه.
    د رکل راهنماییتون در عین کامل بودن منو ناامید کرد.(از تئوری بدم میاد:smile (75):)
    دوست داریم.:smile (17):
     
  19. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    دوست عزیز دوستان نگفتن که انتگرال سه گانه حل کن یا 100 معادله 100 مجهول و معادلات لاپلاس حل کنی که 4تا فرمول کوردها و نتها رو بشناسی 99درصد سوالاتت رو خودت میتونی جواب بدی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  20. abcd

    abcd عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    just here
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    اگه معادله ی لاپلاس بود که همینجا میخوردمش.متاسفانه بخش هنری مغز من کار نمی کنه!!:smile (29):
    راجع به پست بالاترت هم باهات موافقم.
    از همتون ممنونم.:smile (10):
     
بارگذاری...