1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

هارمونی جز به بیان ساده...

شروع موضوع توسط arsalanbeladi ‏10/9/16 در انجمن جاز ( Jazz )

تاپیک هارمونی جز به بیان ساده... تالار جاز ( Jazz ) در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    سلام....بی مقدمه باید گفت که اغلب آهنگسازان جوان به برکت نرم افزار ها شاید بتونن بهترین ملودیها ویا ریتمها رو بسازند..اما واقعا تنها چیزی که با دانش وفقط علم میتوان درستش کرد هارمونی ..و وصل وحل آکوردهاست..در مباحث زیر که باکمک دوستان باتجربه واساتید تکمیل میشه به دستورالعملهایی مهم وکلیدی درجهت بهترشدن هارمونی آهنگها ...خواهم پرداخت..واقعا امروزه اغلب آهنگهای پاپ..وحتی کلاسیک پاپ..و یا سنتی ترکیبی ارکسترال وصلها وحلهایی بسیار کلیشه ای و ساده دارند.در آثار هیپ هاپ...پاپ..وحتی کارهای ساده غربی هارمونیها و ترکیب جملات ووصلها خلاقانه...ویالااقل مطلوب هست...درحالیکه در آثار پاپ وطنی شدیدا کمبوددانش آهنگسازان در ایجاد هارمونی مطلوب مشاهده میشه...البته بجز اندک آثاری از آهنگسازانی که از شنیدن نمونه کارهاشون میشه فهمید که این دانش رو دارند...مطالب زیر شاید کمکی کوچک به آهنگسازان بدون دانش وباتکیه به dawها باشد..
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏26/8/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏26/8/16 ---
    درجات یک گام
    هر قطعه معمولا در گامی بخصوص نوشته میشه..یا اگرهم گام های در یک اهنگ تغییر کنه.( .که به اون مدلاسیون میگن..)قسمتی یاجملاتی در گامی معین نواخته میشه...ودرواقع فهمیدن اینکه قطعه در چه گامی وچه تنالیته ایه؟کلید اصلی آکورد گذاری روی اون قطعه هست..هرکدوم از نتهای یک گام شخصیت خاصی دارند که تاکید روی هریک ازاونها موجب حس وشخصیت وفضای ویژه اون نت میشه..نت اول هر گام رو پایه. یا تونیک میگن..که مهمترین درجه است..چون تاکید وانتهای جملات وکل آهنگ حول محور این نت میچرخه..مثل فعل جمله تمام کننده است..درجه مهم بعدی یا نت بعدی مهم گام درجه چهارم که زیرنمان گفته میشه.. لابد میپرسید چرا درجه بعدی یا دومش رو نگفتیم...؟ جواب سئوال رو در مباحث بعد میفهمید..درجه مهم بعدی درجه پنجم یا دومینانت هست...این درجه رو خوب بیاد داشته باشید...اگه خوب درک کنید میبینید با همین سه آکورد وسه درجه میشه کل گام رو پوشش داد..چراکه هر هشت نت یک کام دراین سه اکورد وجود داره.. یکی از مهمترین کارها استفاده از آکوردهای جانشین هست...یا همسایه..هر دو یا چند آکوردی که نت یا نتهای مشترک داشته باشند همسایه میگن..و میتونن بجای شخصیت همدیگه نقش ایفا کنند.. درست مثل یک کارگاه یا تیمی که نفرات ذخیره جایگزین میشن..مثلا در گام دو مینور درجه یک..پایه و درجه درجه سوم یا میانی باهم میتونن جایگزین شن...واگر روی نت می بمل بخواهیم آکوردی قرار بدیم هم دو نینور ..وهم می بمل ماژور وهم اکورد لا بمل ماژور میتونن قراربگیرن..اما هرکدوم رنگ وحسی متفاوت به نت می بمل میدهند...و شما میتونین در جملاتی که برای چند میزان یک اکورد تکراری شنیده میشه از جانشینها استفده کنید......t
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏10/9/16 ---
    توالی های مهم
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏10/9/16 ---
    سه آکورد تنال داریم ...درجات یک...چهار..وپنج....چون این سه درجه وآکوردهایی که ردشون درست میشه(فعلا سه صدایی)همنام وهم شخصیت با تنالیته هستند...مثلا در تنالیته دو ماژور هر سه تاشون ماژور هستند...در سبک جز بیشتر بجای درجه چهارم که زیرنمایان یا ساب دومینانته هست درجه دوم رو بکار میبرند....مثلا اگر توالی سه آکورد فا...سل...دو ماژور رو بخوان اجراکنن. بجای فا ماژور ..،ر مینور وترجیحا رمینور سون رو بجای فتماژور قرار میدن..تو آهنگهای ایرونی خودمون امتحان کنید...حس ریبایی میده..اگه تنالیته مینور باشه درجه دومی که جانشین درجه چهارم میشه آکوردی هفتم کاسته است...مثلا در تنالیته دومینور میشه...؟ر هفتم کاسته...یا ر دیمینیش سون...که بترتیب میشه ر...ف...لا بمل...سی...یا در تنالیته لا مینور درجه دوم میشه سی دیمینیش سون....به آثار جزاولیه ...مثلا فدانک سیناترا...دووک الینکتون...ند واشنگتن...وغیره...جز استاندار میگویند...در آثار جز استاندار توالی دو...پنج...یک...به وفور مشاهده میشه...
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏10/9/16 ---
    جانشین ترایتونی........در اثار موسقی جز....گاهی بجای آکوردی جانشین ترایتونی اون رو قرار میدن...لابد میپرسید چیه؟اگه به نتهای سی...تا فا نگاه کنید میبینید درآکورد سل دومینانت سون..،که همون سل سون خودنونه هست...و سی درجه سوم..وفا درجه هفتمه...و اگه آکورد ربمل ماژور رو هم اجراکنید میبینید نتهای سی...وفا..باز هستند...ولی سی اینجا درجه هفتم اکورد ربمل ماژور...و فا درجه سوم میشه...از اونجاییکه فاصله نتهای سی..تا فا..چهارم افزوده است..ویه این فاصله ترایتون یا چهارم افزوده میگن..،اسم آکوردی که جانشین سل ماژور دراینجا میشه جانشین ترایتونی گفته میشه...مثلا اگه دو ..پنج...یک رو از تنالیته دو ماژور میخواین بنوازید به نوبت..میتونید بجای..رمینور سون...وبعد سل سون ودراخر دو ماژور....ایندفعه...ر مینور سون..،ربمل سون..،و دو ماژور رو بگیرید...در آهنگهای پاپ خومون هم تو اهنگ شازده خانم که از می مینور هست یه جاهایی اکورد سی بمل ماژور هست..یا توی آهنگ برای من نوشته ...معین...اونجا که میگه تاوقت جون دادن باهاتم....در تنالیته لا ماژور یه لحظه اکورد می بمل ماژور رو میگیره...البته آهنگ معینی که مثال زدیم دراصل در همایون هست ولی همون لا ماژور میششه اکورد پایه اش البته اگه از تنالیته یا)مایه) لاماژور بنوازین
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏10/9/16 ---
    خب....بازم ازاین ریزه کاریها داریم...حالا حالا ها...ولی ممکنه بپرسید چجوراکورد رو اجرا کنیم؟درپیانو دو مدل اجرا داریم اول اجرایی که به اون آکومپانیمنت میگن..یعنی دو دست راست وچپ نوازنده مامور آکورد وضرب آکورد وهمراهیه...ونوع دوم مدلیه که دست راست نوازنده گیره بخاطر ملودی اجراکردن وفقط با چپ باید آکومپانی بنوازه...اول مدل اکومپانی دو دستی...رو میگم...ببینید فعلا داریم راجه به اکوردهای پایه صحبت میکنیم یعنی نت بم وباس در ابتدا وبا دست چپ نواخته میشه..گاهی هم اکتاو باس دوبل یعنی مثلا در اکورد دو سون دست چپ دو اکتاو سوم وچهارم...یا دوم وسوم رو میگیره ودر دست راست باقی نتها...نتکته مهم اینه که در سبک جز موزیشن اکوردها کمی خلاصه تر از کلاسیکه.. و میشه نتهای غیر ضروریرو حذف کرد..و دوما بهتره درجه هفتم قبل ازسه جز دیگه دست راست و به عبارت دیگه بعد از باس باشه...مثلا دو سون رو بصورت دو..با دست چپ در اکتاو سوم...و در دست راست سی بمل..و می بمل رو میگیرن...و سل هم بیخیال...چون بود و نبودش مهم نیست..در ثانی در ملودی احتمالا سل یا نتهایی دیگه از این گروه با ساکسیفون یا هر ساز دیگه یا خواننده اجرا میشه...ببینین...نگرشتون ارگ مانند نباشه...و اولا همه آکورد رو یکجا تصور نکتید ودوما فکر نکنید همه اکورد یه طرفه و ملودی یه طرف دیگه بلکه هردوی اینها لایه ای رو باهم میسازند که ممکنه حتی آرپژ.،(شکسته ونوبت به نوبت) ویا لا نتهای تکیه..و به اصطلاح تغییر وضعیت همراه بلشند...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • آموزنده آموزنده x 1
    • مفید مفید x 1
  2. Broken-Spades

    Broken-Spades عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/2/16
    ارسال ها:
    149
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +23 / 5 / -2
    خیلی ببخشید نمیدونم اینجا میشه سوال کرد یا نه !!
    ولی اکثر جاها تئوری و هارمونی رو که یاد میدن مثال نمیزنن همش تئوریجاته و اینگار باید حفظ کرد ! حالا نمیدونم ماهیتش اینطوریه یا نه ولی اگر با مثال باشه یا قطعه ای از اهنگ هم باشه خوبه که بدونیم چیزایی که یاد میگیریم برای چیه . بازم میگم نمیدونم چنین چیزی میشه یا نه
     
  3. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    اصلا یادکیری تئوری وهارمونی بدون نثال دوریال نمی ارزه...بنده مخصوصا به زبان ساده مینویسم...چون بروبچه هایی که نت نمیدونن...یا گوشی کار میکنن.ولی گوش قوی و استعداد دارند وآهنگ میسازن کم نیستن...من میخوام سوق بدم افراد معمولی رو به سمت یادگیری لااقل درست مباتی وصل آکوردها...بله چنین چیزی میشه..اما باید هی لینک بزارم..و وقت وسرعت اینترنتشو ندارم..ولی مطالب بسیار ساده کفته شده.،واسه بتده مهم نیست که اضهار فضل کنم..بلکه هدفم یاددادن وخدمتی کوچک به جووناییه که میرن پیش دهها استاد ومیدونن ومیفهمن اما نمیتونن چجوری به اقااستاده بگن چی میخوان یاد بکیرن...اخه خود بنده بادهها نوع آدمهای اینجوری سروکار داشته ودارم..وبعدها ابنگونه افراد به راه درستش کشیده شدن..
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/9/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏11/9/16 ---
    درکتابهای هارمونی...اول فواصل وآکوردها توضیح داده شده و سپس پوزیشن وجایگاه و محدوده حرکت هریک از بخشهای آکورد...وآکوردها 4صدایی هست یعنی مثلا اگه دوماژور که سه نت اصلی داره یه نتش باید تکرار بشه...واین واسه کسانیکه یه عمر سه انگشتی وبادست چپ اکورد میگیرن جای سئواله...درواقع اگه خوب نگاه کتید میبینی همیشه یکی از نتهای آکورد علاوه بر سه صدای اصلی اکورد...همیشه یا معمولا درملودی تکرار میشه...ویاگاهی دونت اکورد در ملودی ودو نت دیگر در بم وکمی بپ...یا بم ومتوسط اجرا میشه...خب حالا سه تا اصطلاح داریم که در همه کتب هارمونی راجع بهش صحبت شده..وصل...حل...تهیه...ولی تقریبا در هیچ کتابی از ابتدا توضیحی راجع به ابنکه کجا؟وروی کدام نت؟وچرا؟وچه آکوردی باید اجرابشه توضبحی داده نشده...وهنرجویی که دنبال هدف اصلی یعنی آکورد گیری روی ملودی هست سردرگم میشه...باید گفت که اکوردها مثل رنگ درنقاشی میمونن...و قانون ودستوری نیست که حتما فلان جا فلان اکورد رو گرفت!اصلا همین ویژگی هست که هارموتی رو فهمیدنی واحساس کردنی میکنه...بگذریم...وصل یعنی از آکوردی به آکوردی دیگر وصل بشیم...یه وصل میتونه بد صدا..یا معمولی یا خوب باشه...حل...یعنی جذب شدن نتهای اکورد قبل روی بعدی و کشش وپراکندگی نداشتن وصدادهی مطلوب...وتهیه یعنی شرایطی روفراهم آوردن واسه اینکه اکوردی که بدقلق یا نانطبوع هست رو بهتر بتوتیم روی آکورد بعد حل کنیم...یه قانون کلی داریم که اگه در دواکوردی که میخوان وصل بشوند..نت یا نتهای مشترکی باشند!ثابت بمدنن ونت یا نتهی غیر نشترک به نزدیکترین راه نسبت بهم حل بشوند...این صدادهی نامطلوب رو در اغلب آهنگسازی های پاپ جوونهای گوشی کار میشه به وضوح دید..در ویبوردها آکوردها بصورت اتوماتیک وطی برنامه ای که در ساختار ساز داده شده آکوردها تقریبا درست روی هم حل میشن..اما وقتی آهنگساز میخواد اکومپانی ها؟.و صدای آکوردها وباس رو در تراک ها بصورت واقعی بسازه ..باید روش مطلوب صدادعی حل درست اکوردها راهم بلد باشه...شاید بپرسید اصلا آکوردها چی هستن؟فرمولشون چیه؟بایدگفت این مقالات واسه کساتیه که لااقل اکوزدها رو میشناسند..ونوازنده گی وآهنگسازی میکنند اما براساس کلیشه ها وتجربه همه خوالی اکوردهاشون عین هم ازاب در میاد..و دلیلش نداشتن دانشه.
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏12/9/16 ---
    نتهای گسترش دهنده آکورد
    مادر اکوردها ماژور ومینور هستند..ولی بااضافه کردن وکم کردن فواصل دیگر میتوان اکورد رو کاسته...افزوده...ششم...هفتم.. وانواعش.ساسپند(معلق)..نهم..یازده..وسیزده کرد...و باز با معکوس کردن اینها...و گذاشتن نتهایی بجز نت پایه اکوردها در باس میشه اقیانوسی از اکورد رو داشته باشیم...1.آکوردها میتونن بصورت کروماتیک در سبک جز حل بشن
    2.آکوزدها میتونن باتاخیر حل بشن...یا یکی از نتهاشون با تاخیر حل بشه
    3.در فرصت بین دواکورد میشه فواصل..یا اکوردهایی رو جا داد(فیل..این)
    4.قبل از هر اکورد میشه همسایه اون رو یا همسایه هاش رو ایفای نقش کرد
    5.میتوان اکوردها رو معکوس کرد
    6.میتوان اکوردیا اکوردهایی که بیگانه با تنالیته هستند اما نتی که قراره روش اکورد گرفته بشه رو اجرا کرد
    7.گاهی همسایه...همسایه یه اکورد بجای خود اکورد نقش ایفا میکنه
    8.در جز..آهنگ حول محور یه تنالیته پیش نمیره و ناگهان میتونه بصورت کنایه آمیز ودوپهلو فضای تنالیته ودر نتیجه وصل ها رو هم تغییر داد
    9.گام ها در حین اجرا دائم میتونن تغییر کنند.
    10.اکوردهای فرعی هم میتونن نقش ایفا کنند
    11.برعکس انتظار شنونده میتوان در جایی بجز ضرب قوی و روی نتی که بنظر گذر میاد آکورد گذاری کرد
    12.میتوان برای تک تک نتهای آهنگ آکورد گذاشت...(بلاک کورد)..بنیانگذار این مکتب (جرج شیرینگ) هست..که به اون (لاکت هندز) یعنی دست قفل شده هم گفته میشه.
    13.پلی کوردها....یعنی مخلوط دو اکورد رو میشه باهم برای ایجاد فضای تازه
    14.میتوان براساس آکورد...گام ساخت...
    15.میتوان از گانهای کلیسایی استفاده کرد
    16.گامهای متنوع..
    17.توالی اکوردها براساس سری پنجم ها...و چهارم ها..
    18.ساخت اکورد براساس فاصله های چهارم
    19.هارموتی کوارتال
    20.گامهای ..اکتاتونیک..تمام پرده...کروماتیسم..
    21.هارمدتی پنتاتونیک
    22.آکوردهای ناقص.،،
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏28/10/16 ---
    فرض کنید یه ملودی در تنالیته دو ماژور داریم که از نت دو شروع شده وبه دو ختم میشه...در سبک پاپ حول محور تنالیته دو ماژور و اکوردهای درست شده روی درجات آکوردها بنا میشه....اما در فرم جز...میتونین با آکوردی بجز دوماژور.....همسایه های دوماژور....نمایان یا درجه پنجم ...اکورد هفنمی که نت اخرش دو بوده..مثلا ر مینور سون...یا حتی ر نیم کاسته!...و...و...و....شروع کرد....پس ببینید چه گستره باز ونامحدودی فراروی ماقرارداره؟اگهویه پاپ کار باشه بجز سه اکورد چیز دیگری به ذهنش نمیرسه...ودلیل تکراری بودن پاپ هم همینه...هرچه گستره هارموتیگ بیشتری داشته باشیم فضاسازی باز تری هم پیش رو داریم...در سبک جز مفهوم تنالیته درحد ماژور ومینور نیست بلکه تمامی گستره کروماتیک دو تا سی که حتی شامل نتهای ظاهرا بیگانه با تنالیته میشه رو ترکیب کرد....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    راهای ساده وجانشینی آکوردها.....گفتیم که درجات چهار...پنج...یک...که زیرنمایان ونمایان وپایه هستند مثلا در گام ودماژور میشن فا ماژور..سل ماژور ودو ماژور...وگفتیم که بجای درجه زیرنمایان یعنی فاماژور میتونیم از درجه دوم یعنی ر مینور استفاده کنیم واگه ر سون رو که میشه ر.فا.لا.دو.رو اجراکنیم زیباتره وهم اینکه هم حس فاماژور وهم حس رمینور روباهم داره...
    FM....یاf نشانه فاماژوره...gM یاG سل ماژور و-D یاDm نشانه ر مینور...وDm7 نشانه ر مینور دومینانت یا هفتمه... حال این وصل هارو میتونید به مدلهای دیگه تغییر بدید...اولا...قبل از هر آکورد میتونیم نمایان اون اکورد یعنی آکوردی که روی درجه پنج اون بنا میشه رو بیاریم..مثلا قبل از سل ماژور میشه اکوردی که ردی نت ر که پنجم سل ماژوره رو بنا کرد...البته بستگی به جا وفضا ووزن قطعه...دوما میشه قبل از هر آکورد اون رو معلق کرد که بهش suspend 4 گفته میشه که بعدا میگیم ساسپندها مدلهای دیگه ای هم دارن...f......g......csus4.....c
    کاهی اکورد معلق دوم یا suspend2 رو میشه آورد
    F.....g sus2....c....
    F....g....csus2....c...
    نوع دیگه اینه که آکورد آخررو ششم کنیم که بهش six میگن...هرگاه یک نیم پرده به اکورد ماژور یا مینور اضتف شه میشه سیکس...مثلا دو سیکسc6 میشه...دو..می..سل...لا..از سمت راست بخونین...
    F.....g.......c6
    F...g6....csus4...c
    درواقع این فرمولها همون قواتین هارمونی شبه کلاسیک هستند اما درکتب کلاسیک باآب وتاب و ویژکی حل نتها روی هم در میوند درجات بحث نیشه ولی اینجا فرمولیته است.،،کلا در جز کمتر مباحثه ایست..و بیشتر فلوچارت...
     
  5. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    واسه دوستانی که میگن مثال.....اهنگ تولدت مبارک یه کار پاپ هست که اگه در تنالیته دو ماژور بخوایم اکورد گیری کنیم قسمت ...بیا شمعاروفوت کن.....در حالت عادی میشه..c...f...g از چپ به راست که ردی بیا دوماژور ..،شمعارو فا ماژور وروی کلنه کن ..که اخرین کلمه است سل ماژور گرفتیم...این ساده اشه..اما میشه با قانون یالا که اشاره کردیم میشه بجای g اکورد Dm رو جانشین کرد که اخرین اکورده..وقبل از رمینور دونینانت اون که لا ماژوره رو حتی لا سون کرد .پس بیاین دوباره هارمونیزه کنیم
    از چپ به راست بخونین.. C....A.A7..Dm
     
  6. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    ملاحضه کردید که چه طیف زیباتر ونرمتری رو داشتیم..؟
    مدلدبعد...استفاده اکورد ماژور سون که با فرمولM7یا7^یاmaj7 نمایش داده میشه..البته در اثار ایرونی فضای ملودی با بکار کیری اکوردهای جز...مشخصا جز میشه...در نمونه تولدت نبارک...میتونین اکورد آخر دوماژور رو ماژور سون کرده ....ویا بعدازاون سیکس کنید...البته نکته مهمی که باید بدونین اینه کهدقرار نیست همه آکوردها ودانش خود رو توی دیگ آهنگ بگذارید وآش شله قلم کاری بیرون بیارید..این نمونه ها مثالند..وگاهی سادگی محض اوج زیبایی رو میرسونه..تا بعد....بای............
     
  7. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    شناخت آکوردها به روش سریع...
    گفتیم که فواصل وشناخت وشکار سریع آنها چه تئوریک..و چه گوشی هردو باید برای یک نوارنده سبک جزjazzman آسان باشد... حدودده سال پیش خودبنده نت میخواندم..ساز میزدم و به خیال خام خودم همه چیزرامیدانستم..روزی یکی از اساتید وهمکاران که استاد دانشگاه وتحصیل کرده خارج بود وهمه ما به دانش واطلاعاتش ایمان داشتیم وقتی که هنرجو نداشتم ناغافل امد وبه من گفت یه اکورد سی بمل سیزده بگیر..و من شروع کردم به شمارش وحساب که اوکفت اینجوری که پنج دقیقه لفت میدی!و تازه من فهمیدم چقدر هنوز در بسیاری از نکات ضعیفم..اغلب ما نوازندگان به داشته های خویش میبالیم وغافل از این هستیم که گاهی سئوالات به ظاهر آشناراکه فکر میکنبم میدانیم زود نمیتواتیم جواب دهیم..دقت کنید درنوازندگی دانستن وتوانستن مهمه اما فرض یودن ومهارت در توانستن است که یک نوازنده را به اصطلاح شش دانگ میکند.....هر فاصله ای را که ترکیبی است از عدد هفت بکاهیم فاصله یازده اش بدست میاید وهمه این رامیدانیم ولی همین نکته ساده کلید پیداکردن زود فواصل که بنیان اکوردهاست میشود.،وبرعکس ان..مثلا عدد 2 یا فاصله دوم همان نهم است..عدد 4 همان یازده وعدد شش همان سیزده است..برای همین است که مثلا اکورد سیکس6 را گاهی در شنیدن با13 اشتباه میگیریم که درواقع اشتباه هم نیست..پس مثلا سی بمل سیزده میشود...؟ابتدا سی بمل سونBb7 که درواقع نت قبل از سی بمل یابهتربگوییم فاصله یک پرده قبل از ان میشود لا بمل..پس سی بمل سونBb7 میشه...سی.بمل..ر...فا..لا بمل...و Bb7/9 چون فاصله دوم بعداز هر نت همان نهم است پس نت دو نهم آکورد سی بمل است..فاصله یازدهم هم همان چهارم است..چهارم درست از سی بمل میشه می بمل..پس تاحالا Bb7/11 میشه به تدتیب...سی بمل..ر..فا...لا بمل...دو..وفاصله ششم بزرگ از هر نت همان سیزدهم است پس Bb7/13 میشه..همه نتهای گفته شده بعلاوه سل.. ممکنه بازسئوال کنید که این محاسبات طول مبکشه..اما باید گفت تمرین کردن محاسبه فواصل راه حل است..درخلوتی بنشینید و فواصل مختلف را از نتهای مختلف محاسبه کرده وتصور کنید...دقت کنید فقط وفقط نشستن وساززدن شمارا نوازنده نمیکند..تمرین تئوریک ذهنی بسیار مفیدترازنواختن است..هرسه روزی روزی یک نت وفواصل یکم تا اکتاو وانواع درست...کوچک..بزرگ..افزوده..کاسته ها کارکنید..بعداز یکی دوماه میبیتید که چقدر در شناخت وشکار کردن سریع آکوردها تقویت شده اید...
     
  8. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    فرمول نوشتاری آکوردها
    در شیوه جز و کلا معمول اینست که برای آکوردهای نهم به بالا حتما 7 را نوشته وبعد 9...به بالا تر را قید میکنند...عدد 5 فاصله پنجم اکورد است..واگر کنار عدد 5 منفی بود 5- یعنی فاصله پنجم کاسته که گاهی بجای منفی بمل b میگذارند..ابتدا یک هنرجو باید در بدست اوردن نتهای اکوردهای ماژور..مینور..کاسته..افزوده فرز وتیزباشد..وعلاوه بران درپیداکردن سریع فواصل درست..کاسته افزوده..کوچک..وبزرگ..وتا روی این اکوردهای سه صدایی تیز نشده اید سراغ هفتم ها نروید.. فاصله پنجم درست شامل 7تاتیم پرده میشه...مثلا پنجم درست از سل میشه ر...پنجم درست از سل بمل میشه ربمل..دقت کنید اینجا اگه بجای ربمل بکیم دو دیز اشتباه کردیم..چون دودیز چهارم افزوده یا ترایتونه..پس هم شکل بودن نت ها دلیل بر یکی بودن انها نیست..مثلا پنجم کاسته از سل بمل میشه ر دوبل بمل...ونباید گفت دو..البته در نتهای جز گاهی دیده میشه نت نوشته شده با چارت اکورد بالای اون دقیق نیست ولی همصداست..که این اشتباه کمتر پیش میاد.دقت کنید اگه اکوردهای ماژور ومینور رو خوب بشناسید سریعا پنجم های اونا رو هم میشناسید..وبالطبع 5 کاسته..و5 افزوده ها رو هم زود پیدا میکنید..بعداز پنجم سراغ چهارم ها برید..واز هردوازده نت اونارو پیدا کنید که بازم اگه ماژور ومینور رو بشناسید یه پرده بعداز سوم هر اکورد میشه فاصله چهارم درست..مثال..لا لمل مینور اگه بدونین میشه ..لا بمل..دو بمل ..می بمل...از دوبمل یک پرده به جلو یا زیر رفته و میشه ر بمل(..پس برای شناخت چهارم های درست همه اکوردهای suspend4 رو پشناسید و گوش بدید..که این خودش یک ماهی طول میکشه..وفرمول ساسپند 4 میشه پنج نیم پرده+دونیم پرده..مثلا می sus4 میشه می...لا...سی..از چپ به راست..،) وبرای پنجم ها هم شناخت اکوردهای ماژور ومینور..اینجوری هم فواصل رو وهم اکوردها رو وهم کانتات گوش رو باهم یاد مبکیرید یعتی با یه تیر سه نشون مهم میزنید..تابعد......
     
  9. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    117
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    خلاصه
    نت یک پرده ماقبل ...7...نت نیم پرده ماقبل...ماژور 7.
    Emaj7=e..g#...b..r#..e
    نت یک پرده بعد=9
    E/7/9=می..سل دیز..سی...ر...فادیز...چون نت بعد از می فا دیز
    نت یک نیم پرده بعد=9_ با9b که در اینجا بجای فا دیز میشه فابکار
    نت یک ونیم پرده بعد...یا دوم افزوده=9+یا9# که میشه فا دوبل دیز که برای سادگی مینویسن سل....که به این فاصله بهم کاسته یا10bیا10- هم میگن...
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - هارمونی جز به
  1. behnam1982
    پاسخ ها:
    20
    نمایش ها:
    2,119