ضبط گیتار اکوستیک بسیار لذت بخشه اگه بدونیم چه کارایی باید انجام بدیم من تجربه هامو منعکس میکنم و امیدوارم شما دوستان هم تجربه هایی که دارید رو بگید تا من هم استفاده کنم .
مراحلی که من برای ضبط گیتار انجام میدم چند قسمته شامل :
1- نوع گیتار 2- انتخاب میکروفون و میکروفون گذاری 3- انتخاب محل مناسب برای نوازنده در رکورد روم 4- تیون و تیونر مناسب 5- صدا گیری مناسب 6- مسائل متفرقه اما مهم ... !
انتخاب ساز
شما به عنوان یک صدابردار باید همیشه به مشتری گوشزد کنید که از ساز خوب برای اجراش استفاده کنه و یا حتی از دوستانش قرض بگیره همیشه یادتون باشه کار در نهایت به نام استودیو شما تموم میشه پس نمیتونید در جواب دوستان و منتقدا بگید چون گیتارش خوب نبود صداش هم بد شد چون این یعنی عذر بدتر ازگناه ! اگه شما هم مثل من جز اون دسته افرادی هستید که دوست دارید سازهای مختلفی تو استودیوتون داشته باشید توصیه میکنم موقع خرید گیتار خساست به خرج ندید و ساز خوب بخرید ! من گیتاریست نیستم اما تو استودیوم 3 تا گیتار کلاسیک و 1 آگوستیک( folk ) ویه گیتار الکتریک دارم ( yamaha cg-110 japan- alhambra - yukuhashi japan & fender strato caster electric guitar )
نکته مهم دیگه استفاده از سیم های مرغوبه پشت بسته های سیم موارد کاربرد هم ذکر شده مثلا برای استیج مناسبتره یا استودیو اما معمولا نوازنده س که با توجه به عادت انگشتاش نوع سیم رو ( ازنظر ضخامت ) انتخاب میکنه . هرچه ضخامت سیمها بیشتر بشه صدای پر حجم تری داره.
انتخاب میکروفون و میکروفون گذاری :
انتخاب میکروفون مناسب بستگی داره به امکانات موجود شما و اینکه چه میکروفون هایی دارید و با کدوم یکی برای گرفتن صدای گیتار راحت ترین و صدای خوبی رو در رکورد های قبل ازش گرفتین . یادتون نره مدل های خوبی از میکروفون های دینامیک هست که میشه برای گیتار استفاده بشه. اما چون فرکانسهای بالا صداهای اصلی تو گیتار هستن به میکروفونی نیاز دارید که در مجموع کیفیت خوبی داشته باشه .
بعضی ها از میکروفون های دارای دیافراگم کوچک استفاده میکنن به خاطر وجود فرکانسهای بالایی که در ضبط دارند . برای گرفتن شفاف ترین صدای ممکن باید از یه میکروفون دارای الگوی چند قطبی استفاده کرد. ( ( cardioid اگه شما از اون دسته کسانی هستید که دوست دارید با 2 میکروفون گیتارتون رو ضبط کنید بهتره از 2 میکروفون متفاوت برای این کار استفاده کنید این کار باعث ایجاد حالت استریوی مصنوعی شده و صدای زیبایی به شما میده . ساده ترین تکنیک برای میکروفون گذاری استفاده از حالت x وY هستش. در این نوع میکروفون گذاری شما 2 نوع صدای متفاوت رو دریافت میکنید. یکی از میکروفون ها رو به سمت خرک پایین (محل اتصال سیم به بدنه ) و دیگری رو به سمت گردن گیتار ( محل اتصال دسته به بدنه گیتار ) تنظیم کنید. فاصله میکروفون بستگی به نوع میکروفون شما داره اما معمولا بین 20 تا 40 سانتیمتر نتیجه خوبی میده وهر چه دور تر یا نزدیک تر بشه به ترتیب صدا کمرنگ تر( دورتر ) ویا پر رنگ تر میشه . شما میتونید روشهای دیگه رو هم برای نتیجه بهتر تست کنید ( من خلاصه ش کردم )
انتخاب محل مناسب برای نوازنده در رکورد روم
اگه شما رکورد روم نسبتا بزرگی دارید باید محل مناسبی برای قرار گیری نوازنده و میکروفون پیدا کنید . شما میتونید در زاویه ها و محل های مختلفی صدا گیری کرده و بهترین محل رو انتخاب کنید (برای مثال من تو رکورد روم خودم که 15 متر مربع ابعاد داره در گوشه سمت راست صدای بهتری رو دریافت میکنم .)
تیون و تیونر مناسب
یادتون باشه که شما باید به عنوان گوش دوم نوازنده عمل کنید پس باید مواظب تیون سازهم باشید. من همیشه یه تیونر ARIA ET-3000 که روی دسته گیتار نصب میشه رو در اختیار نوازنده قرار میدم و تا پایان ضبط روی سازه. پس از هر اجرا از نوازنده بخواین تیون ساز رو چک کنه .
صداگیری مناسب
همیشه سعی کنید صداگیری رو خودتون انجام بدین و این مرحله اصلی رو به دستیارتون واگذار نکنید مگه اینکه به گوشش و تجربه ش اطمینان داشته باشید! یه هدفون مانیتور خوب تهیه کنید ( صرفا برای استفاده خودتون ) و با اون صدا گیری کنید. من ROLAND RH-200 رو استفاده میکنم یادتون باشه شمایید که باید در نهایت صدا رو پروسس کنید نوازنده فقط صدای ساز رو میشنوه اما شما باید صدای پروسس شده و میکس شده با موزیک رو تو ذهنتون مجسم کرده و صداگیری کنید. هر چه سعی کنید صدای بهتری بگیرید در نهایت نیاز به دستکاری و پروسس کمتری دارید و صدای طبیعی تری نصیبتون میشه. بعضی از صدابردارها کاملا FLAT صدا رو میگیرن و بعضی ها قبل از رکورد با کنسولشون یه EQ خفیف هم انجام میدن که بستگی داره به روال کارشون.
مسائل متفرقه اما مهم ... !
انتخاب نوع صندلی هم برای من مهمه ! صندلی هایی که صدای اضافه مثل جیر جیر تولید نکنن ( مثل صندلی های درامز ) و نوازنده احساس خستگی نکنه. نوع لباس هم مهمه و ممکنه تولید صدای اضافه بکنه مثلا دکمه های لباس و شلوارای جین و همچنین من همیشه از نوازنده میخوام ساعت و انگشتر و گردنبندشو قبل از ضبط باز کنه چون اینا هم تولید صدای اضافه میکنه. اگه نوازنده در اجرای یک قطعه به مشکل بر خورد و بعد از چند برداشت نتونست به نتیجه برسه از اون قسمت رد بشین و بذارید قسمت بعدی رو اجرا کنه و بعد به قسمت مورد دار برگردید اینجوری ذهن نوازنده در گیر قسمت خراب نمیشه و در جا نمیزنه. که ممکنه در قسمت های بعدی هم به مشکل بربخوره. وجود یک دوربین دیجیتال و گرفتن عکس از میکروفون گذاری میتونه کمک مفیدی برای ضبط کارای بعدی باشه.
یادتون باشه برای هر کاری اصول و قواعدی هست که رعایتشون باعث نتیجه بهتره اما این اصول و قواعد لزوما حکمفرما نیستند و شمائید که میتونید گاهی با تغییر این اصول به نتیجه بهتر برسین پس اصولی که من نوشتمشون میتونن بسته به سلیقه و نظر شما تغییر کنن.
مراحلی که من برای ضبط گیتار انجام میدم چند قسمته شامل :
1- نوع گیتار 2- انتخاب میکروفون و میکروفون گذاری 3- انتخاب محل مناسب برای نوازنده در رکورد روم 4- تیون و تیونر مناسب 5- صدا گیری مناسب 6- مسائل متفرقه اما مهم ... !
انتخاب ساز
شما به عنوان یک صدابردار باید همیشه به مشتری گوشزد کنید که از ساز خوب برای اجراش استفاده کنه و یا حتی از دوستانش قرض بگیره همیشه یادتون باشه کار در نهایت به نام استودیو شما تموم میشه پس نمیتونید در جواب دوستان و منتقدا بگید چون گیتارش خوب نبود صداش هم بد شد چون این یعنی عذر بدتر ازگناه ! اگه شما هم مثل من جز اون دسته افرادی هستید که دوست دارید سازهای مختلفی تو استودیوتون داشته باشید توصیه میکنم موقع خرید گیتار خساست به خرج ندید و ساز خوب بخرید ! من گیتاریست نیستم اما تو استودیوم 3 تا گیتار کلاسیک و 1 آگوستیک( folk ) ویه گیتار الکتریک دارم ( yamaha cg-110 japan- alhambra - yukuhashi japan & fender strato caster electric guitar )
نکته مهم دیگه استفاده از سیم های مرغوبه پشت بسته های سیم موارد کاربرد هم ذکر شده مثلا برای استیج مناسبتره یا استودیو اما معمولا نوازنده س که با توجه به عادت انگشتاش نوع سیم رو ( ازنظر ضخامت ) انتخاب میکنه . هرچه ضخامت سیمها بیشتر بشه صدای پر حجم تری داره.
انتخاب میکروفون و میکروفون گذاری :
انتخاب میکروفون مناسب بستگی داره به امکانات موجود شما و اینکه چه میکروفون هایی دارید و با کدوم یکی برای گرفتن صدای گیتار راحت ترین و صدای خوبی رو در رکورد های قبل ازش گرفتین . یادتون نره مدل های خوبی از میکروفون های دینامیک هست که میشه برای گیتار استفاده بشه. اما چون فرکانسهای بالا صداهای اصلی تو گیتار هستن به میکروفونی نیاز دارید که در مجموع کیفیت خوبی داشته باشه .
بعضی ها از میکروفون های دارای دیافراگم کوچک استفاده میکنن به خاطر وجود فرکانسهای بالایی که در ضبط دارند . برای گرفتن شفاف ترین صدای ممکن باید از یه میکروفون دارای الگوی چند قطبی استفاده کرد. ( ( cardioid اگه شما از اون دسته کسانی هستید که دوست دارید با 2 میکروفون گیتارتون رو ضبط کنید بهتره از 2 میکروفون متفاوت برای این کار استفاده کنید این کار باعث ایجاد حالت استریوی مصنوعی شده و صدای زیبایی به شما میده . ساده ترین تکنیک برای میکروفون گذاری استفاده از حالت x وY هستش. در این نوع میکروفون گذاری شما 2 نوع صدای متفاوت رو دریافت میکنید. یکی از میکروفون ها رو به سمت خرک پایین (محل اتصال سیم به بدنه ) و دیگری رو به سمت گردن گیتار ( محل اتصال دسته به بدنه گیتار ) تنظیم کنید. فاصله میکروفون بستگی به نوع میکروفون شما داره اما معمولا بین 20 تا 40 سانتیمتر نتیجه خوبی میده وهر چه دور تر یا نزدیک تر بشه به ترتیب صدا کمرنگ تر( دورتر ) ویا پر رنگ تر میشه . شما میتونید روشهای دیگه رو هم برای نتیجه بهتر تست کنید ( من خلاصه ش کردم )
انتخاب محل مناسب برای نوازنده در رکورد روم
اگه شما رکورد روم نسبتا بزرگی دارید باید محل مناسبی برای قرار گیری نوازنده و میکروفون پیدا کنید . شما میتونید در زاویه ها و محل های مختلفی صدا گیری کرده و بهترین محل رو انتخاب کنید (برای مثال من تو رکورد روم خودم که 15 متر مربع ابعاد داره در گوشه سمت راست صدای بهتری رو دریافت میکنم .)
تیون و تیونر مناسب
یادتون باشه که شما باید به عنوان گوش دوم نوازنده عمل کنید پس باید مواظب تیون سازهم باشید. من همیشه یه تیونر ARIA ET-3000 که روی دسته گیتار نصب میشه رو در اختیار نوازنده قرار میدم و تا پایان ضبط روی سازه. پس از هر اجرا از نوازنده بخواین تیون ساز رو چک کنه .
صداگیری مناسب
همیشه سعی کنید صداگیری رو خودتون انجام بدین و این مرحله اصلی رو به دستیارتون واگذار نکنید مگه اینکه به گوشش و تجربه ش اطمینان داشته باشید! یه هدفون مانیتور خوب تهیه کنید ( صرفا برای استفاده خودتون ) و با اون صدا گیری کنید. من ROLAND RH-200 رو استفاده میکنم یادتون باشه شمایید که باید در نهایت صدا رو پروسس کنید نوازنده فقط صدای ساز رو میشنوه اما شما باید صدای پروسس شده و میکس شده با موزیک رو تو ذهنتون مجسم کرده و صداگیری کنید. هر چه سعی کنید صدای بهتری بگیرید در نهایت نیاز به دستکاری و پروسس کمتری دارید و صدای طبیعی تری نصیبتون میشه. بعضی از صدابردارها کاملا FLAT صدا رو میگیرن و بعضی ها قبل از رکورد با کنسولشون یه EQ خفیف هم انجام میدن که بستگی داره به روال کارشون.
مسائل متفرقه اما مهم ... !
انتخاب نوع صندلی هم برای من مهمه ! صندلی هایی که صدای اضافه مثل جیر جیر تولید نکنن ( مثل صندلی های درامز ) و نوازنده احساس خستگی نکنه. نوع لباس هم مهمه و ممکنه تولید صدای اضافه بکنه مثلا دکمه های لباس و شلوارای جین و همچنین من همیشه از نوازنده میخوام ساعت و انگشتر و گردنبندشو قبل از ضبط باز کنه چون اینا هم تولید صدای اضافه میکنه. اگه نوازنده در اجرای یک قطعه به مشکل بر خورد و بعد از چند برداشت نتونست به نتیجه برسه از اون قسمت رد بشین و بذارید قسمت بعدی رو اجرا کنه و بعد به قسمت مورد دار برگردید اینجوری ذهن نوازنده در گیر قسمت خراب نمیشه و در جا نمیزنه. که ممکنه در قسمت های بعدی هم به مشکل بربخوره. وجود یک دوربین دیجیتال و گرفتن عکس از میکروفون گذاری میتونه کمک مفیدی برای ضبط کارای بعدی باشه.
یادتون باشه برای هر کاری اصول و قواعدی هست که رعایتشون باعث نتیجه بهتره اما این اصول و قواعد لزوما حکمفرما نیستند و شمائید که میتونید گاهی با تغییر این اصول به نتیجه بهتر برسین پس اصولی که من نوشتمشون میتونن بسته به سلیقه و نظر شما تغییر کنن.
آخرین ویرایش: