نکاتی مربوط به پردازش گیتار اکوستیک

شروع موضوع توسط saleh ‏12/8/10 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک نکاتی مربوط به پردازش گیتار اکوستیک تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. saleh

    saleh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    59
    محل سکونت:
    easy summer
    امتیازات:
    +36 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    اگر صدای ضبط شده از گیتاری بسیار مرغوب با سیم‍های نو باشد، دلیل زیادی برای استفاده از اکوالایزر باقی نمی‍ماند. مگرآنکه بخواهیم کمی شفافیت به صدای این ساز اضافه کنیم یا فضا را برای سازهای دیگر آزاد بگذاریم.



    - فرکانس‍های پایین 82 هرتز را فیلتر کنید. پایین ترین فرکانس در گیتار آکوستیک فرکانس 82 هرتز است که به سیمِ می در گیتار تعلق دارد.

    - جایی مناسب در محدوده‍یِ 80 تا 300 هرتز را باید تقویت کرد.

    - اگر به اندازه‍یِ کافی فضا موجود است، محدوده‍یِ 80 تا 350 را تقویت کنید تا به ساز در میکس حضور پررنگ‍تری ببخشید.

    - برای اینکه هارمونی ها بعدی را کم رنگ کنید، می‍توانید محدوده‍یِ بین 700 تا 1200 هرتز را تضعیف کنید.

    - حضور ساز در میکس را با تقویت فرکانس‍های دور و برِ 1.5 تا 3 کیلوهرتز پررنگ‍تر کنید.

    - اگر باز هم ساز به حضور پررنگ‍تری نیاز دارد، فرکانس‍های بین 3 تا 5 کیلوهرتز را تقویت کنید.

    - برای رسیدن به صدایی شفاف‍تر فرکانس‍های 5 تا 10 کیلوهرتز را تقویت کنید.



    گیتارهای آکوستیک سازهای بسیار دینامیکی هستند و یک کمپرسور باکیفیت به ما کمک می‍کند که از دینامیک بیش از حد در این سازها بکاهیم.

    تنظیم زمان نسبتا کوتاه برای Attack می‍تواند ساز را کوبنده جلوه دهد، و زمان طولانیِ Release می‍تواند حضور بیشتری به ساز در میکس در حین نواختن ببخشد.

    گیتارهای کمپرس نشده به سختی جای خود را در میکس پیدا می‍کنند، مگر آنکه نوازنده‍یِ بسیار خبره‍ای پشت ساز نشسته باشد و تعداد سازها در میکس چندان زیاد نباشد.



    برای گیتارِ آکوستیک معمولا از افکتِ کُر (Chorus) استفاده می‍شود.

    منبع هنر پردازش صدا بابک گلستانی
     
بارگذاری...