نوشتن هارمونی برای تک تک نوازندگان یک اهنگ

شروع موضوع توسط nexus ‏24/9/11 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک نوشتن هارمونی برای تک تک نوازندگان یک اهنگ تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. nexus

    nexus عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    [h=2]{username}-{filename} نوشتن هارمونی برای تک تک نوازندگان یک اهنگ[/h] با سلام.من مطالعه زیادی در رابطه با هارمونی کردم.ولی هیچ تجربه عملی در این زمینه ندارم.سوالی که میخواهم مطرح کنم احتمالا سوال بسیاری از دوستانیست که میخواهند هارمونی را شروع کنند.(همچنین خودم).خلاصه چیزی که بنده از هارمونی فهمیدم"(البته اگر صحیح باشد) اینست که
    ,ما در هنگام نوشتن هارمونی باید اکوردهای اصلی گام را اگر 4 صدایی هستند که هیچ واگر 3صدایی هستند به 4صدایی تبدیل مکنیم.تا بتوانیم در 4بخش :باس_التو_تنور_سوپرانو _نت بنویسیم.وهر اکورد را با اکورد کناری هارمونیزه کنیم.و.... حالا چیزی که من میخواهم بدونم اینه که اگر مثلا میخواهیم یک اهنگ پاپ بسازیم و پنج ساز مختلف برای اهنگمان انتخاب کرده باشیم :پیانو_گیتار کلاسیک_گیتارباس_ویولون_فلو� �.به هنگام اجرای هارمونی ایا هر یک از سازهایک بخش از ازبخشهای 4گانه هارمونی را اجرا میکنند ویا این کار به عهده یکی از سازها مثلا پیانو (که میتواند تمام 4بخش را اجرا کند)سپرده میشود.نمیدانم توانستم منظور خود را بخوبی برسانم یا نه, لطفا اگر نمونه ای از نت نویسی که برای سازها نوشته شده را در اختیار دارید را برای درک بهتر مطلب ارسال فرمایید. با تشکر فراوان.
     
  2. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    اول ورودتون رو به سایت خوش امد میگم
    ببینید هر دو حالت امکان پذیر هست ولی نکته مهم که باید مورد توجه قرار بگیره اینه که به هیچ وجه هارمونی و ارکستراسیون از هم جدا نیستند.کسی که یک هارمونی رو برای قطعه ای خلق میکنه در ابتدا این مساله رو مد نظر قرار میده که برای چه سازهایی این هارمونی رو میسازه.به عنوان مثال هارمونی که برای یک کار ارکسترال نوشته میشه با هارمونی که برای یک کار کوئینتت نوشته میشه متفاوت هست.چون د یک کار ارکسترال سازهای مختلف با دامنه های صوتی مختلف در اختیار مصنف هستند و ممکنه هر بخش از هارمونی به تعدادی از سازها یا کرال محول بشه.ولی در یک کار کوارتت یا کوئینتت و ... تنها گیتار یا پیانو هستند که میتونن تمامی بخش ها رو پوشش بدهند.ولی این نکته رو هم فراموش نکنید که شما همیشه کنترباس یا گیتار بیس ... و سازهایی با دامنه های صوتی دیگه رو در گروه نوازندگان دارید که هر کدوم پارت مخصوص به خودشون رو مینوازند و از لحاظ کنترپونتیک مجزا از هم و در عین حال مرتبط با هم نوازندگی میکنند که در مجموع یک خط سیر هارمونی رو بوجود میارن.اگر توضیحات کامل نبود بفرمائید .
     
  3. nexus

    nexus عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سلام دوست عزیز. ممنون از خوش امد گوییتان. راهنماییتون بسیار عالی بود.سوال دیگه ای که ذهنم را مشغول کرده اینه که:در کتب هارمونی وقتی میخواند مثالی از نت نویسی هارمونی بیارند ,معمولا از نت های گرد استفاده میکنند.حال اگر یک اهنگ تند پاپ داشته باشیم وبخواهیم اکوردها رو بصورت ریتمیک انجام بدیم یعنی با نت های چنگ بنویسیم ,مثال با گیتار بیس بخش باس رو وبا پیانو بقیه بخشها رو اجرا کنیم,ایا به نظر شما هارمونی را درست انجام دادیم.منظورم اینه که اهنگها یی که مثل مثال من ریتمیک ساخته و نواخته می شوند, وقتی گیتار بیس وپیانو از نت های کوتاه (چنگ)استفاده میکنند اکوردهاشون هارمونی را رعایت می کنند و4بخش هارمنی رو اجرا میکنند؟یا اکوردها 3صدایی انجام میشوند؟ با تشکر از شما.
     
  4. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    استفاده از نت گرد فقط به خاطر یکسان بودن نوشتار هست و دلیل دیگه ای نداره.در هارمونی صحبتی از تمپو و الگوهای ریتمیک نمیشه.
     
  5. nexus

    nexus عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    با عرض معذرت به مدت چهار روز میرم مسافرت,بعد از برگشت سوالم را به نحوی دیگر وبهتر تکرار خواهم کرد.چون احساس میکنم منظرم رو نتونستم به عرض برسانم و ایراد از طرف بنده است.متشکرم.
     
  6. nexus

    nexus عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سلام دوباره.ببینید من چون میخوام برای اولین بار از هارمونی استفاده کنم کمی سردر گمم.تئوری هارمونی رو میفهمم,ولی در اجرا مشکل دارم.وقتی تو کتاب مثالها رو نگاه میکنم برای نشان دادن اکوردها از نت گرد استفاده شده .حالا من اگه تو اهنگم بخوام از گیتار بیس برای بخش باس استفاده کنم ودر یک میزان(4-4)از نتهای سیاه وچنگ استفاده کنم وبرا ی بخشهای دیگراز نت گرد استفاده کنم قوانین هارمونی رادرست انجام دادم؟سوالم رو طور دیگه میپرسم در اکثر اهنکها ازویولن برای اجرای هارمونی استفاده شده که همزمان صدای گیتار بیس رو هم میشنویم که اجرای متفاوتی از نظر کشش نتها داره..منظور من اینه که در این حالت تمام بخشهای هارمونی به عهده ویولن هاست یا بخش باس رو گیتار بیس اجرا میکنه؟
     
  7. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    جوابتون رو باید در مباحث کنترپوان بگیرید دوست من.هارمونی در مورد مجموعه ای از نتها در سطوح مختلف زیر و بمی در یک لحظه بحث میکنه.ولی روند حرکت دو یا چند خط ملودی جداگانه ولی در ارتباط با یکدیگر رو کنترپوان مورد بررسی قرار میده.
     
  8. nexus

    nexus عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    مرسی.خیلی ممنون از راهنماییتون.
     
  9. Ahmad-Paya

    Ahmad-Paya عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/11
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +50 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, wavelab
    سلام دوست عزیز

    مباحث هارمونی کلاسیک اتفاقاتی یه که به تاریخ پیوسته
    هارمونی یه روز هم اسمش روشه هر روز تغییر میکنه و اتفاقاتی توش می افته که شاید کلا از هارمونی کلاسیک دور باشه
    ولی برای یادگیری هارمونی روز لازمه که هارمونی کلاسیک رو بلد باشیم

    برای کار شما: در هر میزانی یک سری ضربها قوی هستند
    در میزان دو ضربی:ضرب اول
    در میزان سه ضربی:ضرب اول گاهی هم ضرب اول و دوم
    در میزان چهار ضربی:ضرب اول قوی و ضرب سوم نیمه قوی
    و... اینها توی تئوری موسیقی هست
    هر کدام از ضربها هم خودشون به ضربهای قوی نیمه قوی ضعیف یا حتی نیمه ضعیف تقسیم میشند

    اگه از دید هارمونی بخواهید موسیقی بنویسید میتونید هارمونی رو روی ضربهای قوی داشته باشید وروی ضربهای ضعیف از نتهای دیگر استفاده کنید وبه صداها گوش کنید ببینید اونی شده که میخواهید یا نه

    پیشنهاد دوستانه اینه که یادگیری هارمونی و کنترپوان رو ادامه بدید

    موفق باشید
     
  10. Dynamic

    Dynamic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, soundforge
    سلام دوست عزیز.
    اولا که هارمونی کار می کردم یک کوارتت زهی رو در نظر می گرفتم و ملودی رو می دادم یه ویولون اول.بعد همون ملودی رو کپی می کردم واسه سایر خطوط و رو ارتفاع نت ها تغییر می دادم تا آکردها و هارمونی به وجود بیاد.یه چیزی مثل این:
    Partitions gratuites : Beethoven, Ludwig van - Ode to Joy / EU European Union Anthem (Piano seul)
    بعد کم کم یاد گرفتم که به هر خط به طور مستقل نگاه کنم.یعنی هر خط خودش یه ملودی مستقل باشه در عین حالی که جزیی از هارمونیه.برای این کار خیلی وقتا لازم میشه ارزش زمانی ملودی خط های مختلف متفاوت باشه.یه نمونه ی خیلی خیلی ساده ی این قضیه آرپژیه که تو بعضی قطعات پیانو با دست چپ زده میشه.
    حالا برگردیم سر مثالی که زدی:
    اگر فرض کنیم که ملودی رو فلوت بزنه و ملودی توی هر میزان دارای هشت تا نت چنگ باشه یکی از کارهایی که میشه کرد می تونه این باشه:
    گیتار باس :پایه ی آکرد با سیاه نقطه دار پنجم آکرد با چنگ پایه ی آکرد با سیاه سوم آکرد با سیاه
    گیتار: به صورت ضد ضرب یکی در میان (سکوت چنگ و نت چنگ) آکرد رو به طور ریتمیک بزنه
    ویولون:با نت های سفید یا گرد اول یا پنجم آکرد رو بکشه
    چپ پیانو : آکرد رو آرپژ بزنه
    راست پیانو: ملودی رو تو اکتاو یا سوم یا ششم تقویت کنه

    یه نکته که باید بهش توجه کنی اینه که صدا هر چی بم تر میشه حرکتشم کمتر میشه.مثلا زیاد جالب نیست که واسه گیتار باس 16 تا دولاچنگ بنویسی در حالی که این حرکت واسه فلوت یا ویولون خیلی خوبه

    برای خلق کردن یک آهنگ زیبا باید هارمونی و کنترپوآن و ارکستراسیون بلد بود .حتی اگه قواعدشون رو بلد نیستی باید انقدر آزمایش و خطا کنی تا با تجربه درکشون کنی.مثلا خود من کنترپوآن نخوندم ولی الان همه ی خط هام ملودیکن و این فقط به کمک تجربه است. پس تا می تونی کار کن!
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏7/12/11
  11. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    230
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان عزیزم شاید با آزمون و خطا بتوان به توعی هارمونی ایجاد کرد ، ولی با مطالعه ی رساله های هارمونی در مکتب های مختلف بستگی به نیاز ، یقینا زودتر به نتیجه خواهید رسید ...

    هیچ وقت ما آنقدر زمان نداریم که همه چیز رو خودمون تجربه کنیم ! گاهی وقت ها باید از تجارب استفاده کرد تا زودتر به مقصد رسید ...
     
  12. Dynamic

    Dynamic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, soundforge
    بله حق با شماست.منم منظورم تکرار مکررات نبود.منظورم وقتی بود که طرف به هر دلیلی نمی خواد کنترپوآن بخونه.در این صورت بهترین کاری که می تونه بکنه آزمون و خطاست.اما مسلما استفاده از تجربیات دیگران بهتره!
     
  13. nexus

    nexus عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    درود.خیلی خوشحال شدم از این که شما دوستان عزیز این بحث رو ادامه دادید.و باید اعتراف کنم که منظوره منو خوب فهمیدین و بسیار عالی راهنمایی کردید.ای کاش از دوستانی که می توانند هارمونی برای چند ساز بطور همزمان بنویسند ,یکی از اهنگهای معروف رو مثلا(الهه ناز,سلطان قلبم) یا هر اهنگ دیگه که خودشون صلاح میدونند رو انتخاب کرده وبا رعایت قوانین هارمونی همزمان برای چند ساز نت نویسی کرده وبرای درک بهتر مثله تو این بخش قرار دهند ,تا هم بنده وهم دوستان عزیزی که در این زمینه مشکل دارند استفاده بهتر از این مطلب ببرند.با تشکر از همه شما دوستان.
     
  14. Mania_Minor

    Mania_Minor عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/12
    ارسال ها:
    16
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام!!
    منم سوال این دوستمون رو دارم ولی جوابش رو توی این تایپیک نگرفتم.

    (,ما در هنگام نوشتن هارمونی باید اکوردهای اصلی گام را اگر 4 صدایی هستند که هیچ واگر 3صدایی هستند به 4صدایی تبدیل مکنیم.تا بتوانیم در 4بخش :باس_التو_تنور_سوپرانو _نت بنویسیم.وهر اکورد را با اکورد کناری هارمونیزه کنیم.و....)

    -------

    یعنی برای اینکه ملودی هارمونیزه بشه باید حتما این کار رو کرد؟

    فرض میکنم ملودیمون توی گام "می ماژور " هست و قاعدتا اکورد ما e اکورد اصلی گام هست ولی واسه هارمونیزه کردن باید از e7 , e9 و یا غیره استفاده کرد؟ درست متوجه شدم؟!
     
  15. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    هیچ آکورد اصلی چهار صدایی وجود نداره. برای این کار میتونند نت های آکورد در اکتاو های مختلف تکرار بنشد.


    خیر این طور نیست
     
  16. Mania_Minor

    Mania_Minor عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/12
    ارسال ها:
    16
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    پس چجورریه؟!
     
  17. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    این سوال که چطوریه خیلی کلی هست و من اگر بخوام توضیح بدم باید کلا هارمونی رو این جا تدریس کنم ! پس قابل توضیح دادن نیست.
    اما خیلی از جاها همین طور که در بالا نیز گفتم به جای چهار صدایی شدن آکورد میشه نت های آکورد در اکتاو های مختلف تکرار بشند.
    برای مثال نت بیس آکورد میتونه به جز نواخته شدن در قسمت بیس در اکتاو های دیگه هم نواخته بشه البته بنا بر قوانین هارمونی.
     
بارگذاری...