نوشتن قطعه ای برای ارکستر

شروع موضوع توسط Mehran.B ‏11/7/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک نوشتن قطعه ای برای ارکستر تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. Mehran.B

    Mehran.B عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/11
    ارسال ها:
    140
    امتیازات:
    +119 / 0 / -0
    سلام به دوستان عزیز!
    چندتا سوال درباره نوشتن قطعه برای ارکستر داشتم، ممنون میشم راهنماییم کنید:smile (70):

    1:معمولابا کدوم ساز نوشتن رو باید شروع کنم؟(سازهایی که ریتم رو بر عهده دارند؟ یا اونایی که ملودی رو اجرا میکنن؟)
    2:بهترین نرم افزار نت نویسی Sibilius یا Finale ؟
    3:برای ارکستراسیون کدوم کتاب خوبه؟
    4:من همیشه وقتی میخوام آهنگ درست کنم،معمولا اول تو ذهنم درستش می کنم که خیلی عالی میشه! ولی وقتی می خوام اجراش کنم،همیشه گیر میکنم! و هیچ وقت اون چیزی که میخوام درست نمیشه! برای حل این مشکل باید چی کار کنم؟
    5: برای شروع به ساخت آهنگ مهمترین کاری که باید انجام بدم چیه؟ چون اکثرا اوایل ساخت آهنگ گیر میکنم و میرم سراغ آهنگ دیگه!
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏11/7/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    اگر پارتیسون نویسی برای ارکستر کلاسیک مد نظرتون هست به ترتیب باید بادی چوبی،باید برنجی،تیمپانی و استرینگ در صفحه ی پارتیتور قرار می گیره.
    به طور مثال:

    Wood Wind:
    Flute
    Oboa
    Clarinet
    Fagot

    Brass:
    Horn
    Trumpet
    Trombon
    Tuba

    Timpani

    String:

    Violin 1
    Violin 2
    Viola
    Cello
    Contrabass
    هر دو تا نرم افزار خوبن.خود من در حال حاضر با Sibilius کار می کنم.
    کتاب ارکستراسیون کنت کنان
    تقویت سلفژ و دیکته ی موسیقی تا بتونید اون چیزی رو که دقیقا در ذهنتون می شنوید رو حتی بدون نیاز به ساز بنویسید.تسلط به هارمونی و شناخت سازهای یک ارکستر، شناخت قابلیت سلو نوازی و گروه نوازی سازهای یک ارکستر می تونه به یک ثبت بهتره کمک کنه.

    باید سناریوی موزیکتون از ابتدا تا انتها نوشته شده باشه و بعد برید به سراغ مرحله ی اجرایی .در واقع مهمترین مرحله ی در یک اثر ارکسترال همون نوشتن پارتیتور هست که باید پیش از انجام اجرایی کردن اثر انجام بشه.
    اما اگر این موضوع هم براتون مشکله حداقل تم ها،ایده ها،موتیف ها و جمله بندی های اصلی و فرعی رو بنوسید و در نرم افزار این تم ها و موتیف ها رو بسط و گسترش بدید و تکمیل کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 11
  3. Mehran.B

    Mehran.B عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/11
    ارسال ها:
    140
    امتیازات:
    +119 / 0 / -0
    ممنونم از وقتی که گذاشتید.
    منظورم از سوال اولم این بود که با کدوم ساز باید نت نویسی رو شروع کنم، مثلا اگه قطعه برای همه ی سازهای ارکستر باشه، باید طبق پارتیتور شروع کنم به نوشتن؟ یعنی اول نت های مربوط به فلوت رو باید بنویسم بعد ابوا و بعد...؟
     
  4. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    سلام- اگر بخواهيم به اين حد برسيم كه آةنگ رو بدون ساز بنويسيم - يا كلا آهنگ رو بنويسيم (مثلا چند وقت پيش يه استادي تو تلويزيون گفت من چندين صفحه براي شاهنامه آةنگ نوشتم كه هنوز نساختمشون) اگر بخواهيم به اين حد برسيم بايد چه دوره هايي رو بگذرونيم ؟
     
  5. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بله دقیقا طبق پارتیتور.نوشتن یک قطعه ی ارکسترال ارتباطی یه این نداره که ملودی با کدوم ساز شروع می شه یا بار هارمونیک قطعه بر عهده ی کدوم یک از سازها است.مثلا اگر شروع قطعه ی شما با cello هست و در ادامه brass ها موتیف رو پاسخ می دن باز هم باید پارتیسونی که برای قطعه نوشته شده، ترتیب سازها به همون شکلی که عرض کردم باشه و اون قسمت هایی که سازهایی مثل بادی چوبی یا تیمپانی نتی ندارند در پارتیتور سکوت نوشته می شه.البته اگر در کل قطعه تعدادی از سازها پارتی ندارند یعنی اصلا اون ساز جز سازهای اجرایی اون قطعه نیست نیازی نیست که اون ساز در پارتیتور درج بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  6. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    برعکسش منطقی تره. یعنی کسی اثری رو بسازه (دست کم در ذهنش) ولی هنوز اون رو روی کاغذ نیاورده باشه.
    ببینید اگر منظور فقط روی کاغذ آوردن خطوط ملودیه که به ذهنمون میرسه میشه گفت سلفژ کفایت می کنه.
    اگر بخواهیم اون ملودی رو برای ساز خاصی بنویسیم باید گستره و تواناییهای اون ساز رو بشناسیم بعلاوه شیوه نوشتن برای اون ساز که این میشود علم سازشناسی.
    اگر بخواهیم از خط ملودی فراتر بریم و قطعه ای کامل و دارای کمپوزیسیون و فرم و احتمالا ارکسترال بنویسیم این یعنی اشراف کامل به سلفژ، تئوری، هارمونی، کنترپوان،فرم،سازشناسی، ارکستراسیون و تقریبا هر دانش موجود در حوزه موسیقی. هرچقدر در این حوزه ها بیشتر کار بشه اثری اصیل تر و پخته تر تولید خواهد شد.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
بارگذاری...