نظر در مورد علت گرايش خواننده هاي كشور به استفاده از ملودی و كاورهاي تركيه اي

شروع موضوع توسط shiraz99 ‏22/10/10 در انجمن موسیقی ایران

تاپیک نظر در مورد علت گرايش خواننده هاي كشور به استفاده از ملودی و كاورهاي تركيه اي تالار موسیقی ایران در persian-music.org.

  1. shiraz99

    shiraz99 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/4/10
    ارسال ها:
    17
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    همونطور كه مشاهده ميشه جديدا خواننده هاي كشور تمايل به كاور كردن ملوديهاي غربي پيدا كردن .دوستان نظر تخصصي خودشون رو در مورد علت گرايشها به سمت ملوديهاي تركيه اي بيان كنند و آيا اين امر در موفقيت آلبوم تاثير گذار ميتونه باشه؟
     
  2. pfndesigen

    pfndesigen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/10
    ارسال ها:
    15
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    من زیاد سر رشته ای ندارم ولی فکر کنم به خاطر سبک متفاوت و زیبایی که دارن می تونه جذب کننده باشه
    بیشتر موسیقی های شاد هستند و موفق
    ولی در کل بهتره که از ملودی های ایرانی خودمون استفاده بشه
     
  3. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +280 / 1 / -1
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    دوست عزیز این یک بحث بسیار مفصله و هرکس برای کاور کردن کارهای دیگران دلیل خاص خودش رو داره و مسلماً نمیشه گفت علت این کار در تمام افراد مشترکه !
    قصد توهین به شخص خاصی رو ندارم.اما اولین نکته اینه که درک علمی به اصطلاح موزیسین ها کمی پایین اومده و با وجود فناوری هایی مثل میدی و وی اس تی روی موسیقی کشور ما کمی اثرات بد گذاشته شده.
    ببینید هدف از ایجاد این فناوری ها تنها راحتی موزیسین ها بوده نه اینکه موزیسین ها زیاد بشن و یا اینکه کسی بدون دونستن علوم موسیقی بیاد و آهنگساز بشه و متاسفانه موسیقی ایران از این فناوری ها درست استفاده نکرده.
    ببینید منظورم اینه الان یک نفر میاد و یک نرم افزار نصب می کنه و یه فایل میدی ترکیه ای وارد میکنه و صداهای میدی رو با صداهای وی اس تی ها جایگزین می کنه و روش میخونه و میده بیرون !!! و با افتخار اولش میگه آهنگ و تنظیم فلانی...
    باور بفرمایید این دلیل عمده ی کاور کردن هست - چون موسیقی بلد نیست و با میدی فایل کارو جلو میبره.
    البته این افراد هر نوع فایلی که زیبا باشه رو مورد استفاده قرار میدن نه فقط کارهای ترکی رو.
    اما چرا بیشتر موسیقی های ترک ؟
    ببینید موسیقی ترکیه بسیار زیبا هست و واقعاً من که از شنیدنش لذت میبرم - این نوع از موسیقی با روحیات مردم کشور ما شبیه و سازگار هست و یه جورایی شبیه به موسیقی سنتی ما هست که با سازبندی و آواز پاپ تلفیق بشه و همین دلایل گاهی باعث میشه که این کارهای کاور در ایران جواب بدن.
    اما نمی شه گفت همه ی کسایی که کاور می کنن موسیقی نمی دونن و گاهی موزیسین ها میان و برای تبلیغات و یا یه سری باورهایی که دارن کارهای دیگران رو بازسازی و یا کاور می کنند که به نظرم این هم اشتباهه.
    گاهی مواقع موزیسین تمام کارهاش ساخته ی خودشه اما بعنوان مثال یک قطعه رو از فلان آهنگساز در کودکی دوست داشته و حالا که موزیسین شده میخواد خودش این کار رو باز سازی کنه و این نه نشونگره ضعف موسیقیایی طرف نیست و برای شهرت و تبلیغات و یا موفقیت اینکارو نمی کنه بلکه تنها داره قطعه ی مورد علاقه ی خودش رو از نو می سازه.
    اما در بعضی موارد موزیسین میاد یک آهنگی تنظیم می کنه و تمام اجزا و مراحل و سازبندی و غیره ی آهنگ رو با ذهنیت خودش میسازه اما میاد و برای فرضاً ساز پیانویی که بصورت سولو در وسط آهنگ هست از یک قطعه ی دیگه استفاده می کنه و اون قطعه رو توی آهنگی که خودش ساخته جا میده !
    این بحث قبلاً شده بود و خیلی از موزیسین های حرفه ای توی همین ایران هستند که واقعاً خوب کار می کنند و در بعضی آهنگهاشون که ساخته ی خودشون یک ملودی میبینیم که مال یه موزیسین غربی و یا حتی ترک هست.
    خود بنده یکی دوبار این کارو انجام دادم.
    فضا ، سازبندی و همه ی اجزای آهنگ ذهنیت خودم بوده و برای ملودی اورتور از یه قسمت از یک قطعه ی کلاسک پیانو استفاده کردم و تازه اینکارم زیاد انجام ندادم !!!
    به هرحال در نهایت به نظرم اگر به قصد تبلیغات و یا به خاطر ناتوانی در موسیقی بیاییم و کار دیگران رو از نو بسازیم و مسلاً در یک آلبوم 8 قطعه ای - 5 قطعه کاور بزاریم اصلاً جالب نخواهد بود.
    به نظر من باید کار خودمون رو قرار بدیم هرچند که ضعیف باشه - اما دل خوشی و افتخارمون به اینه که ذهنیت خودمونه و سازنده ی اثر خودمونیم - این باعث میشه که اگر کار اولمون جواب نداد کار بعدیمون حتماً بازدهی داشته باشه - چون ذهنیت و توانایی و تجربمون بالا میره و مسلماً اگه خودمون کار کنیم به مراتب موفقتر و حرفه ای تر از افراد کاورکار خواهیم بود !
    حتماً نیازی نیست که یک کار بسیار هنری بسازیم - در حد و توان خودمون باشیم و کم کم تجربه کسب کنیم و پله های طرقی رو طی کنیم - هیچکس از ابتدا بزرگ و حرفه ای نبوده و از کم شروع کرده و آروم آروم به درک کامل رسیده.
    من با خودم فکر می کنم چرا باید کاور کنم ؟ چرا من نباید یکی از اونهایی باشم که ساخته هام رو کاور می کنند !
    دوست عزیز موسیقی ترکیه بسیار غنی هست اما به جای کاور کردنش بیاییم نکات مثبت و حرفه ایش رو یاد بگیریم و با ذهنیت خودمون در کارمون استفاده کنیم نه اینکه مستقیماً قطعه ای ساخته شدشون رو از نو بسازیم.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Sina.d

    Sina.d عضو سایت VIP

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/10
    ارسال ها:
    263
    محل سکونت:
    نروژ
    امتیازات:
    +120 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من هم با مسعود جان کاملا موافقم. چرا ما نباید ملودی های کاملا ایرانی خودمون رو کاور کنیم و بریم سراغ ملودیهای حتی خیلی خیلی زیبای کشورهای دیگه؟ کاری که ترکها انجام دادن هم همین بود که ملودی های به قولی دستگاهی خودشون رو وارد موسیقی پاپ و راک کردن و موفق هم بود.
    ولی یک نکته خیلی ازار دهنده این دوستان کاور کننده اینه که میان یک اهنگی رو که خیلی زیبا و ارکسترال نواخته شده رو با vst ها کاور میکنند و کل قضیه رو میبرند زیر سوال. اگه هم هنرمندی ملودی زیبا یا حتی یک اهنگ کامل رو میخواد با اجرا و ارنج جدیدی وارد بازار کنه حداقل باید از لحاظ کیفیت از کار قبلی بدتر نباشه.

    یک بار در یکی از فورومهایی که من عضو هستم و برای کیبوردیستهای خاورمیانه ای هستش همین موضوع مطرح شده بود و متاسفانه نام چند خواننده ایرانی هم درمیان اومده بود که چرا اثار قدیمی و ماندگار ترکی و عربی رو که فقط سازهای زهی اونها در اون زمان قدیم با ارکستری بزرگ نواخته شده بود (حالا برسه به بقیه اهنگ) رو اومدن با سینتی سایزر و vst کاور کردن و با کیفیتی واقعا افتضاح به بازار عرضه کردن !!! من به شخصه کاری غیر از خجالت کشیدن نتونستم انجام بدم.
    به امید روزی که کارهای ایرانی در کشورهای همسایه مجددا کاور بشن.
     
  5. shiraz99

    shiraz99 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/4/10
    ارسال ها:
    17
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ضمن تشكر از اظهار نظر دوستان،من فكر ميكنم يكي از علتهاش هم ميتونه به شناخت روانشناسي موسيقي باشه چرا كه تركها از ملودي و ريتمهايي استفاده ميكنند كه نسبت به نوع موزيك همون چيزي هست كه شنونده انتظار شنيدنش رو داره و در واقع شنونده رو راضي ميكنه و دقيقا موزيك slow يا ريتميك كه شنونده انتخاب كرده همون چيزي رو ميشنوه كه دنبالش ميگشته.در اكثر قطعه هايي كه جديدا از موزيسينهاي مبتدي ويا حتي حرفه اي مون ميشنويم يك سردر گمي مشاهده ميشه كه آخرش معلوم نميشه سازنده اثر چه هدفي رو دنبال ميكرده در واقع اثر داراي هيچ شناسنامه مشخصي نيست.ميبايست در همه قطعات اون حس ايروني بودن ملموس باشه،همونطور كه شما در هر قطعه تركيه اي قبل از اينكه به قسمت وكال قطعه برسه به زبان عاميانه ميگن ريتم تركيه اي داره حالا ميخواد قطعه از هر سبكي باشه.
     
  6. alipro

    alipro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/12/09
    ارسال ها:
    5
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ترکها و عربها خودشون از یونانیها کاور میکونن!به نظر من یونانیها خدای خلق کردن ملودی هستنند
     
  7. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بحث اینجاست که موسیقی ترک بعد از حمله اعراب که معمولا در این جنگها علاوه بر مرگ و میر انتقال فرهنگ و هنر هم صورت میگیره موسیقی اعراب هم به ترکها ( عثمانی سابق ) منتقل شد. از جمله میشه به سازهای زهی مثل عود ( ساز کاملا ایرانی ) اشاره کرد. یا ساز بندی زهی هایی مثل ویولن
    ترکها علاوه بر سازهای خودشون رو به موسیقی اعراب هم دارند. در واقع موسیقی عرب روی ترکیه تاثیر گذاشته. جز ریتمهای فعلی که بر گرفته از موسیقی روز دنیا هستش که ترکها در استفاده از اون واقعا خوب عمل کردن بخشی بسیار زیاد از موسیقی و ریتمها اونها رو موسیقی عرب تشکیل میده تا جائیکه در ریتمهای اونها و ریتمهای معروف موسیقی عرب مثل ریتم ( ملفوف یا مکسوم ) اگه ریتم عرب و ترک رو کنار هم قرار بدید و دو کار از هر دو کشور در این ریتم رو بشنوید خواهید دید که فقط ترکها در ریتمهاشون جای یک کیک رو عوض کردند اما در واقع ماهیت کلی ریتم همون ریتم عربی هستش.
    در ارکسترهای ترک معمولا تا 90 درصد سازهای عربی مثل عود. داربوکا. قانون . ارکستر زهی و ساز ترکهای bendir در کنار هم دیده میشن.
    شاید بشه گفت نزدیکی موسیقی ایران و ترک و همچنین دارا بودن شباهت دستگاههای موسیقی ایران و ترکیه باعث شده که این نزدیکی بیشتر احساس بشه.( برای مثال یکی از آهنگهای ماهسون که از یکی از هنرمندان قدیمی ترکیه باخوانی کرده شبیه دستگاه موسیقی ایرانی هستش. آهنگ beni hoor )
    اما یونان.:
    موسیقی بسیار کهن ( مثل موسیقی شرق دور ) و قرار گرفتن در مرکز تمدن جهان و موسیقی فولکور بسیار زیبای اون باعث شده اخیرا خیلی ها به اون رو بیارن حتی یکی از خواننده های معروف داخلی هم بیشتر ملودی هاش رو از یونان اقتباس و برداشت میکنه.
     
  8. mobin-oghabi

    mobin-oghabi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/09
    ارسال ها:
    60
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, nuendo
    باید بگم که به غیر از ایران خیلی از کشورهای دنیا از کارهای ترک استفاده میکنن . ازمعروف ترین اونها میشه معروف ترین آهنگ gipsiking رو نام برد که اصل این اهگ واسه تارکانه که 18 سال پیش خونده بود

    استفاده از کارهای ترک بد نیست چون طرقدارهای زیاد و خاص خودشو داره . ولی استفاده بیش از حد این نوع کارها هم کم کم موسقی خودمونو به فراموشی میسپاره
     
  9. saeed_gh

    saeed_gh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/2/10
    ارسال ها:
    114
    محل سکونت:
    ايران!
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    بدون شکککک کاملا با alipro عزیز موافقم...

    کارهای ترکی رو هم دوست دارم. اما زیاد از موسیقی عربی خوشم نمیاد. و موسیقی این کشورها کاملا با روحیات و

    فرهنگ مردم ایران سازگاره و کارای که تا حالا کاور شده جواب داده

    اما فک نکنم تو این جو موسیقی ما کاور کردن کارهای ایرانی جواب بده

    شادمهر کارهای زیادی رو از Thanos Petrelis که یه خواننده یونانیه اقتباس کرده.

    محسن یگانه هم فقط یک کار اونم (چشای خیس من) و یه کار ترکی (بمون) رو از ملودی هاش برداشته
     
  10. rezalahiji

    rezalahiji عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/3/10
    ارسال ها:
    124
    محل سکونت:
    شمال
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, sonar
    یکی از خوانندهایی که هنوزم هنوزه خوانندهای ما کارهاشو بصورت 100% کاورمیکنند despina vandiهستش. که تو اینا بهروز صفاریان هم بیکار نشسته و دو تا از آهنگ های آلبوم 14 رو از این استقاده کرده. ولی با تنظیم متفاوت.
    بنظر من که باعث شده اینقدر کارها کاور بشه اینه که اینا واسه کاره خودشون ارزش نمیدن. اگرهم کار موفق شد بازم میگن کاره من و نمی گن این کار کاوره.
     
بارگذاری...