آخرین ارسال‌ها

نظر در باره حل هارمونی این تمرین

20/1/16
273
35
تبریز
سلام.
دوستان و اساتید میشه یه راهنمایی بکنین در حل این تمرین کجای کار اشتباهه ؟

IMG_20200212_002243.jpg
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
80
61
سلام.
دوستان و اساتید میشه یه راهنمایی بکنین در حل این تمرین کجای کار اشتباهه ؟

مشاهده پیوست 179571
تمرین شما وصل کرال در گام سل مینور هست
در میزان اول اکورد دوم فا دیز نیست
اگر استاد شما همین اکوردها رو داده و گفته این اکوردها رو به این ترتیب پیوند بدید من باتوجه به الگوی هارمونیک . که شما برای اکورد اول در نظر گرفتید به طور صحیح براتون نشون دادم
هواستون باشه در وصل V به I نت محسوس به نت تونیک وصل میشه
همین طور در معکوس اکوردهای ماژور درجه سوم مضاعف نمی شود یا دجه اول یا درجه پنجم
مگر در موارد نادر

tt.JPG
 
آخرین ویرایش:
20/1/16
273
35
تبریز
تمرین شما وصل کرال در گام سل مینور هست
در میزان اول اکورد دوم فا دیز نیست
اگر استاد شما همین اکوردها رو داده و گفته این اکوردها رو به این ترتیب پیوند بدید من باتوجه به الگوی هارمونیک . که شما برای اکورد اول در نظر گرفتید به طور صحیح براتون نشون دادم
هواستون باشه در وصل V به I نت محسوس به نت تونیک وصل میشه
همین طور در معکوس اکوردهای ماژور درجه سوم مضاعف نمی شود یا دجه اول یا درجه پنجم
مگر در موارد نادر

مشاهده پیوست 179601
ممنون از راهنماییتون.
این تمرین فقط خط سوپرانو رو داده بود و آکورد ها رو خودم نوشتم.
فا دیز در آکورد دوم بخاطر جلوگیری از دوم افزوده در مینور هست که فقط از روند ملودیک بالا رونده استفاده نکردم و گاها استفاده می کنیم .
وصل محسوس به تونیک رو رعایت کردم نمیدونم کجا رو میگین.
در کتاب والتر و البته جزوه استاد هم اشاره کردن که در معکوس سوم دوبل بشه مورد نیست و تنها ایرادی که گرفت استادم در میران دوم اکورد اول و دوم در باس و سوپرانو اکتاو موازی بود.
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
80
61
ممنون از راهنماییتون.
این تمرین فقط خط سوپرانو رو داده بود و آکورد ها رو خودم نوشتم.
فا دیز در آکورد دوم بخاطر جلوگیری از دوم افزوده در مینور هست که فقط از روند ملودیک بالا رونده استفاده نکردم و گاها استفاده می کنیم .
وصل محسوس به تونیک رو رعایت کردم نمیدونم کجا رو میگین.
در کتاب والتر و البته جزوه استاد هم اشاره کردن که در معکوس سوم دوبل بشه مورد نیست و تنها ایرادی که گرفت استادم در میران دوم اکورد اول و دوم در باس و سوپرانو اکتاو موازی بود.
بله
البته اگه دفعه دیگه به مشکل برخوردید توضیح درباره نوع تمرین رو هم بفرمایید تا بتونم بهتر کمک تون کنم
 
20/1/16
273
35
تبریز
بله
البته اگه دفعه دیگه به مشکل برخوردید توضیح درباره نوع تمرین رو هم بفرمایید تا بتونم بهتر کمک تون کنم
درسته حق با شماست . میخواستم قبل رفتن سر کلاس از تمرین مطمعن باشم . دفعه دیگه کامل می نویسم . ممنون از کمکتون
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
727
تهران
ممنون از راهنماییتون.
این تمرین فقط خط سوپرانو رو داده بود و آکورد ها رو خودم نوشتم.
فا دیز در آکورد دوم بخاطر جلوگیری از دوم افزوده در مینور هست که فقط از روند ملودیک بالا رونده استفاده نکردم و گاها استفاده می کنیم .
وصل محسوس به تونیک رو رعایت کردم نمیدونم کجا رو میگین.
در کتاب والتر و البته جزوه استاد هم اشاره کردن که در معکوس سوم دوبل بشه مورد نیست و تنها ایرادی که گرفت استادم در میران دوم اکورد اول و دوم در باس و سوپرانو اکتاو موازی بود.
درود بر شما
فادیز در اکورد دوم میزان اول نیاز نبود، که آکورد را به آکوردی افزوده تبدیل کرده. البته طریقه برخورد با یک آکورد افزوده متفاوت هست. و ضرورتی هم نداشت استفاده از فادیز در اینجا، چرا که در آکورد دوم(آلتو و سوپرانو) چهارم کاسته پدید اومده و همینطور در آکورد بعدی به درستی حل نشده. همچنین در همینجا (آکورد اول میزان دوم) اکتاو پنهان که باس پیوسته و سوپرانو گسسته هست.
در معکوس اول، سوم آکورد (یعنی باس) در شرایطی گزینه ی خوبی برای دوبل کردن هست که نت تنال باشه. اگر تنال نبود، بهتره که یکی از نتهای تنال(در اینجا نت های سل، دو، ر و گاهی لا) در معکوس اول دوبل شوند.
که در میزان سوم آکورد دوم (I6) سی بمل که در باس قرار داره گزینه خوبی برای دوبل نبوده و نت سل و بعد ر گزینه بهتری برای دوبل میبودند.
همچنین در همانجا (میزان سوم آکورد دوم - به میزان چهارم آکورد اول) اکتاو موازی در باس و سوپرانو پدید اومده.
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
727
تهران
تمرین شما وصل کرال در گام سل مینور هست
در میزان اول اکورد دوم فا دیز نیست
اگر استاد شما همین اکوردها رو داده و گفته این اکوردها رو به این ترتیب پیوند بدید من باتوجه به الگوی هارمونیک . که شما برای اکورد اول در نظر گرفتید به طور صحیح براتون نشون دادم
هواستون باشه در وصل V به I نت محسوس به نت تونیک وصل میشه
همین طور در معکوس اکوردهای ماژور درجه سوم مضاعف نمی شود یا دجه اول یا درجه پنجم
مگر در موارد نادر

مشاهده پیوست 179601
در این حل نیز، اتفاقاتی افتاده که از نظر دور مانده است.
TTT.JPG
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
727
تهران
برای خط تنور و باس پنجم موازی هم باید رعایت بشه؟
بله البته. پنجم و اکتاو موازی در هرجا و در هر شرایطی غیرمجاز است(چون از پنجم پیاپی، یا اکتاو پیاپی بوجود می آیند)
بعد در مورد اکتاو پنهان میشه بیشتر توضیح بدی که چی هست؟
اگر در آکوردی، بین دو بخش صدایی، اکتاو یا پنجم درست وجود داشت. این اکتاو یا پنجم نباید از پرش یا حرکت گسسته ی اون دو صدا بوجود اومده باشن.
در واقع در این شرایط، یکی از صداها باید حرکت پیوسته داشته باشه.
حال، اگر این پنجم یا اکتاو بین دو بخش باس و سوپرانو بود باید بخش باس گسسته و سوپرانو پیوسته باشد.
اگر متوجه نشدید با عکس نشون بدم
 
آخرین ویرایش:
20/1/16
273
35
تبریز
البته. پنجم و اکتاو موازی در هرجا و در هر شرایطی غیرمجاز است(چون از پنجم پیاپی، یا اکتاو پیاپی بوجود می آیند)
در کتاب والتر نوشته در بخش میانی موردی نداره . ما تو کلاس هم همینو خوندیم . مطمعنید در هر بخشی ؟
یا مثلا بالایی پیوسته پایینی گسسته باشه چی ؟
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
727
تهران
در کتاب والتر نوشته در بخش میانی موردی نداره . ما تو کلاس هم همینو خوندیم . مطمعنید در هر بخشی ؟
بله به هیچوجه نباید پنجم(یا اکتاو) پی در پی بوجود بیاد. که پنجم موازی بطور حتم دوتا پنجم پی در پی بوجود میاره. و در هر بخشی باشه مطلوب نیست. اگرچه در بخش های میانی تاثیر کمتری نسبت به بخش های بیرونی داره، ولی از پنجم موازی در بخشهای میانی هم تا حدامکان باید دوری جست.
یا مثلا بالایی پیوسته پایینی گسسته باشه چی ؟
این موضوع در پنجم موازی پیش نمیاد. در پنجم پنهان بوجود میاد. که بله اگه در بخشهای میانی باشه باید یکیش پیوسته باشه(فرقی نداره بالایی یا پایینی، فقط یکیش پیوسته باشه)
اگه در بخشهای بیرونی باشه:
بین دو بخش باس و سوپرانو بود باید بخش باس گسسته و سوپرانو پیوسته باشد.
*به کلمات توجه کنید: پنجم موازی(پنجمی که از حرکت موازی دو بخش بوجود میاد، یعنی هر دو بخش به یک جهت و هر دو به یک اندازه حرکت کرده باشن)، پنجم پنهان(پنجمی که از حرکت همسو بوجود میاد، هر دو بخش به یک جهت ولی با اندازه ای متفاوت)*
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
80
61
بله البته. پنجم و اکتاو موازی در هرجا و در هر شرایطی غیرمجاز است(چون از پنجم پیاپی، یا اکتاو پیاپی بوجود می آیند)

اگر در آکوردی، بین دو بخش صدایی، اکتاو یا پنجم درست وجود داشت. این اکتاو یا پنجم نباید از پرش یا حرکت گسسته ی اون دو صدا بوجود اومده باشن.
در واقع در این شرایط، یکی از صداها باید حرکت پیوسته داشته باشه.
حال، اگر این پنجم یا اکتاو بین دو بخش باس و سوپرانو بود باید بخش باس گسسته و سوپرانو پیوسته باشد.
اگر متوجه نشدید با عکس نشون بدم
در مورد پنجم موازی حق با شماست از قلم افتاده چون از روی عجله بود اما قسمت اوکتاو موازی.
حرکت باس از سی به دو هست وسوپرانو از سل به دو
در مورد حرکت دوم افزوده اخر که گفتید من متوجه نشدم اشتباه کجاست لطفا توضیح بدید
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
727
تهران
حرکت باس از سی به دو هست وسوپرانو از سل به دو
بله البته سختگیری در این مورد جایز نیست ولی بهتره معمولا در این شرایط، سوپرانو پیوسته باشه و باس گسسته. در حالت برعکس(باس پیوسته و سوپرانو گسسته) اغلب مکتب آمریکایی ها سختگیری نمیکنن ولی اروپاییها مطلوب نمیدونن اینو.
به هرحال مورد حادی نیست بله.
در مورد حرکت دوم افزوده اخر که گفتید من متوجه نشدم اشتباه کجاست لطفا توضیح بدید
در بخش آلتو در میزان یکی مونده به آخر.
می بمل هست به فادیز. دوم افزوده.
----------
دوست عزیز، هیچ ایرادی نداره (گُل) این اشتباهات ممکنه برای من یا هرشخص دیگه ای هم پیش بیاد به هرحال هارمونی نکات ریز و درشت زیاد داره. فقط مطرح کردم که تاپیک تا حدامکان مفید و در جریان باشه.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا