نظر خواهی در مورد مراحل آهنگسازی من !

20/11/09
25
0
0
تهران
با سلام

و قبلا معذرت خواهی میکنم که این تاپیک رو در اینجا زدم آشنایی با موسیقی و مفاهیم آهنگسازی ( سخت افزار ) چون سوالم هم سخت افزاری میشد و هم نرم افزاری البته الان که دیدم بیشترش نرم افزاری شده .


با تشکر از مدیران و کاربران محترم انجمن که تا اینجا کمک کردن و کلی مطالب مفید رو به اطلاع رسوندند .

سوالی که برام پیش اومده اینه که از اساتید محترم میخوان نظرشون رو راجع به مراحل کار آهنگسازی من ( نرم افزاری و سخت افزاری ) بدن و اگر نیاز به تذکر یا اصلاحی داره دریغ نکنن :smile (73):

1- من بعد از انتخاب شعر با توجه حس و چهارچوب شعرم گام مناسب رو برای آهنگ انتخاب میکنم .

2- بعد از مشخص شدن گام و استخراج آکورد ها سعی می کنم باز با توجه به وزن شعر میزان اون رو انتخاب کنم مثلا 2/4 ، 3/4 ، 4/4 ، 6/8 ..

3-بعد از این کار چون موسیقی رو با گیتار یاد گرفتم با ساز گیتار روی شعر آکورد گذاری میکنم
و سبک شعر رو میسازم

4- بعد از این کار معمولا وارد FL میشم و اینجا به بعد رو فکر میکنم نیاز به اطلاعات بیشتری دارم تا مراحل رو درست طی کنم ( که در آخر میگم چه اطلاعاتی منظورمه ) اما روال کار الانم
به این صورت هست ...

5- با پلاگینی مثل Real Guitar آکورد های اورتورم رو میزارم مثلا اگر گام Am هست با نت لا
ملودی رو شروع میکنم و معمولا با توجه به درجات گام پیش میرم و روی Am تموم میکنم و بعد آکورد های وکال رو می زارم

6- بعد از این کار تراک های دیگه مثل pad یا bass یا drum رو اضافه میکنم و بین وکال و ملودی
سوال و جواب ها رو یا همراهی ها رو اضافه میکنم

7- سعی میکنم ساز بندی مناسب رو انتخاب کنم ( مثلا پیش میاد ملودی رو با پیانو مینویسم
بعد می بینم فلوت بیشتر میشینه فلوت رو میزارم )

8- بعد هم وکال رو همزمان با playback آهنگ که در حال پخشه تو Fl رکورد میکنم

9- بعد هم با izotop میکس و مسترنیگ میکنم و خروجی میگیرم .

حالا مسائلی که برام سوال هست مهمترینش ایناست :

1- کلا این شیوه کار چطوره ؟ صحیح هست یا خیر ؟

2- بعد از آکورد گذاری یک کار وقتی وارد FL میشم آیا نوشتن تراک ها بر هم ارجعیت دارن ؟
مثلا اول باد drum رو نوشت با پاساژ ها بعد پد ؟ بعد گیتار ریتم ؟ بعد بیس و ... یا نه فرقی
نداره ؟

3- آیا شیوه رکورد کردن وکال به این شکل مطلوبه ؟ یا بهتره آهنگ خالی رو به طور کامل بعد از میکس و مستر خروجی بگیرم و ببرم ته یه نرم افزار دیگه و وکال رو ضبط کنم ؟

و نهایتا ممون میشم دیگر نقاط ضعفم رو در شیوه آهنگسازی و تنظیمم گوش زد کنید چون
واقعا علاقه دارم...:smile (42): :smile (74):

با سپاس فراوان ...
 

DJ iBSb

هنرمند
عضو سایت
3/12/09
963
294
63
مازندران
iyazdani.ir
خوب دوست عزیز،
شما مراحلتون که موردی نداره اما تکنیکات رو نگفتی،مثل اکولایزر،افکتهات و...
اما حالا فرض بر این میگیریم که شما این کارا رو میکنی!
مراحل که بد نیست اما ابن بین از بعضی سمپل ها هم استفاده کن و از تالارهای آموزشی استفاده کن
تا بهتر شی اگه هم کمکی خواستی به من و دوستان عزیز بگو تا حل شه(خصوصا مدیران)
موفق باشی
 
سلام دوست عزیز
در مورد نرم افزاری که کار میکنی نظری ندارم اما در مورد مراحل کاریتون نظرم اینه :
وقتی گام مورد نظر رو پیدا کردین اونوقت از دو طریق میتونین اهنگتونو بسازید.
راه اول اینکه میتونید باس موزیکتونو بنویسید یا بقول معروف اکوردها رو بنویسید که نوشتن وترتیب اکوردها بسیار مهمه . بنابر این سعی کنید بیشتر از درجات اصلی گام استفاده کنید (درجات یک و چهار و پنج در الویت) سپس درجات شش و هفت.درجه سه بندرت.
البته ترتیبش به سلیقه خودتونه اما بهتره بین اکوردهای درجات اصلی از اکودهای درجات دیگر هم استفاده کنید.
حالا اگه تئوریتون قوی باشو و بتونید از اکوردهای معکوس اول و دوم و اکوردهای پنجم نمایان . اکورد پنجم ثانوی اکورد ششم افزوده ششم ناپلی اکورد هفتم کاسته و .......مدلاسیون و.... در اهنگتون استفاده کنید که دیگه محشره.
کادانس و انتهای اهنگتونم سعی کنید از کادانسهای گوناگون استفاده کنید که کارتون تکراری نشه مثل کادانس اتنتیک یا کادانس فریبنده.اگر هم براتهن سخت بود میتونید از کادانس ساده پلاگال استفاده کنید و قبل از اکورد اخرتون مثلا Am اکورد درج پنج (EM) رو استفاده کنید.فراموش نکنید که در گام مینور محسوس (سل) حتما باید دیز بشه و در تونیک(لا) حل بشه.
در مورد تنظیم قطعه سعی کنید اول پایه موزیکتمنم بچینید.مثل درام و بیس.بعد پد رو اضافه کنید و همینطور اکوردها رو. سپس وکال رو ظبط کنید و در اخر با توجه به صدای وکال و جنس صدای خواننده تغیرات نهائی رو اعمال بفرمائید.
موفق باشید
 
باز هم سلام
شرمنده که نتونستم راه دوم رو در جواب قبلی بگم
راه دوم اینکه شما ملودیتونو مینویسید یا میسازید و بر اساس ملودیتون اکوردها رو اضافه میکنید که البته بسیار حائز اهمیته که اکوردهاتونو کی و کجا استفاده میکنبد ! دقت بفرمائید که تنوع اکورد باعث زیباتر شنیده شدن ملودیتون میشه و حرکت ملودیتونم بنحوی باشه که امکان استفاده از اکوردهای گوناگون رو فراهم بیاره و در نتیجه رنگ موسیقیتونو قشنگتر کنه.
موفق باشید.
 

fender

Banned
5/2/10
302
119
0
سلاریس
آدمای بزرگ مثل بتهوون میگن آهنگ رو نباید ترک به ترک ساخت مثل کاری ه شما دوست عزیز میکنی
آهنگ رو باید به صورت یک استراکچر کامل به یاد آورد تمام اجزا در یک زمان
در مورد اون فرمایشت هم که گفتی
(ا با توجه به درجات گام پیش میرم و روی Am تموم میکنم) ببین داداش آیه نازل نشده که فرود ها رو حتما مطبوع بیای یا فقط رو تنیک گام فرود بیای این کار در زمان رنسانس بکار میرفت که موسیقی دست کلیسا بود و فاصله نا مطبوع حرام اعلام شده بود توی فرود ها از درجات دیگه گام هم استفاده کن توی یک آهنگ فقط از یک گام استفاده نکن خیلی خسته کننده میشه گام عوض کن....
 
20/11/09
25
0
0
تهران
سلام دوباره به همه دوستان خوب و اساتید خودم dj ibsb ، سیاوش سام و fender عزیز . قبلا از جوابیه ارزنده همتون کمال تشکر رو دارم . :smile (2):

dj ib عزیز ( تکنیکات رو نگفتی،مثل اکولایزر،افکتهات و... ) راجع به این موضوع تکنیکها راستش افکتها رو در مرحله آخر اضافه میکنم مثلا از reverb ، phaser یا echo استفاده میکنم . و یه بخشم که مربوط به تکنیکهای نوازندگی میشه رو حین کار یا تو نت نویسی اجرا میکنم و طبق گفته شما که کاملا هم درسته باید از تالار ها استفاده کنم و تکنیک های بیشتری رو چاشنیه کارم کنم .

سیاوش سام گل ، به نکته های خیلی خوبی در رابطه با درجات گام و کادانس اشاره کردی ممنونم.. مبحث تئوری و هارمونیم بدک نیست و البته هنوز دارم راجع بهش تحقیق و بررسی می کنم و در روش دومی هم که توضیح دادن متوجه شدم در واقع نوشتن یک همراهی برای ملودیه .

Fender گرامی ، در رابطه با این حرف بتهون بزرگ من که آماتور هستم دلمو با این حرف یکی از بزرگان که شایدم خود بتهون بوده می زنم که گفته ( در موسیقی هیچ قانونی برای زیباتر شدن آن نیست که نتوان آن را زیر پا گذاشت ):smile (73): و تا نرسیدن به اون مرحله از یکپارچگی
به ناچار از این روش بهره میبرم و راجع به مطلب فرود رو تونیک گام هم بله کاملا حق با شماست و فکر می کنم اگر در آهنگی جا داشته باشه حتما باید خودمو در این مساله و مدولاسیون به روز کنم .

تقریبا جواب همه سوالاتم رو به لطف شما دوستان عزیز گرفتم فقط سوالی که هنوز برام مونده اینه که در حال حاضر بعد از اتمام پروجه من وکال رو همزمان با playback آهنگ که در حال پخشه تو Fl رکورد میکنم و بعد کل کار رو مستر میکنم . آیا این روش خوبیه ؟

یا بهتره که بعد از اتمام کار موزیک بی کلام رو مستر کنم و خروجی بگیرم . و فایل خروجی را ببرم تو یه نرم افزار دیگه و بعد وکال رو ضبط کنم ؟ و آیا بعد از این کار چون وکال اضافه میشه باز هم نیاز به مسترینگ دارم ؟ یعنی 2 بار مسترینگ ؟

ممنون میشم در این مورد هم کمکم کنید. :smile (2):
 

fender

Banned
5/2/10
302
119
0
سلاریس
صدا ها بهتره هر کدام جداگانه مقداری اکولایز و مستر شوند و در نهایت با هم مستر شوند تا صدایی یکپارچه داشته باشی وکال رو جدا رکورد کن وکال مرحله آخره
معمولا درام و بیس اولین سازهان بعدش گیتار ... آخرش وکال
 
6/11/09
696
26
0
مریخ
با سلام
مهم نیست چطوری اهنگ رو شروع میکنی مهم اینه که کار خوب از اب در بیاد
ببین دوست عزیز تو سایت جستوجو کن این مطلب قبلا هم در موردش بحثها شده
هر اهنگی روشهای ساخت خودش رو میطلبه من بوده از اول بیس رو ساختم بوده اهنگ هم از اول
اکورد رو ساختم اما الان وقتی ترکها رو گوش میدم هیچ بیادم نمیاد در این اهنگ اول بیس رو ساختم یا اهنگ
مهم هم نیست

به قول خودتون که از قول یکی دیگه بود

در موسیقی هیچ قانونی برای زیباتر شدن آن نیست که نتوان آن را زیر پا گذاشت

okفقط بساز انطوری که راحتی
 
29/12/09
418
98
28
شهرکرد
- من بعد از انتخاب شعر با توجه حس و چهارچوب شعرم گام مناسب رو برای آهنگ انتخاب میکنم .
به نظر من انتخاب گامت به صدای خوانندت خیلی بسته گی داره چون شاید خواننده نتونه تو اون گام خوب بخونه مثلا خیلی بالا باشه براش
همچنین انتخاب گام برای زمانی که ساز طبیعی استفاده میکنی خیلی مهمه چون مثلا برای ساز ویلون ممکنه ملودی ها در پزیسوسنی بیفتن که خیلی نوازنده گی سخت باشه یا مثلا فلوت یاپیانو و . . .

تقریبا جواب همه سوالاتم رو به لطف شما دوستان عزیز گرفتم فقط سوالی که هنوز برام مونده اینه که در حال حاضر بعد از اتمام پروجه من وکال رو همزمان با playback آهنگ که در حال پخشه تو fl رکورد میکنم و بعد کل کار رو مستر میکنم . آیا این روش خوبیه ؟

یا بهتره که بعد از اتمام کار موزیک بی کلام رو مستر کنم و خروجی بگیرم . و فایل خروجی را ببرم تو یه نرم افزار دیگه و بعد وکال رو ضبط کنم ؟ و آیا بعد از این کار چون وکال اضافه میشه باز هم نیاز به مسترینگ دارم ؟ یعنی 2 بار مسترینگ ؟
به نظر من بهتره سازاتو جدا جدا در اف ال اکسپورت بگیری البته کاملا خام، و حتی سازی مثل درامز رو همه ادوات رو جدا جدا اکسپورت بگیری مثلا کیک جدا اسنیر جدا و ... واسه این که افکت ها و اکو لایزر های مختلفی دارن
بعد اونا رو به نرم افزارایی مثل کیوبیس یا نئوندو یا پرو تولز ببری و وکالتو اونجا ریکورد کنی
حالا موقع میکس میتونی روی همه ترک ها کار کنی و افکت و اکولایزر مناسب رو اعمال کنی
یا این که پروژتو به متخصص میکس و بعد از اون به متخصص مستر بدی
موفق باشی
 
20/11/09
25
0
0
تهران
fender جان ، پس خوشحالم که تا حالا تقریبا همین کار رو کردم یعنی هر کدام از ساز ها قبل از مستر نهایی کمی میکس مستر میکنم و آخر سر هم که مسترینگ نهایی ، راجع به وکال هم من
آخر سر وکال رو رکورد میکنم فقط سوالم اینجاست که آیا با همون FL رکورد کنم ؟ یا نرم افزار یونیک دیگه ای برای این کار پیشنهاد میشه ؟

POORYA PLAY OUT عزیز ، بله مهم اینه که کار خوب از آب در بیاد موافقم ، اما فکر می کنم این موضوع حس و راحتی تا یه جایی میتونه همراه آدم باشه و استفاده کنه اما مثلا اگر زمانی نیاز داشته باشی علمی تر و حرفه ای تر از ابزاری که داری استفاده کنی مثلا ساز شناسی بخوای بکنی و ... باید آدم به مطالبی آگاه باشه . ( این نظر منه البته ) و در حتی برای زیر پا گذاشتن قوانین هم برای زیبا تر شدن موسیقی فکر کنم بهتره که آدم قوانین رو بدونه و در جایی که جا داره اونها رو زیر پا بزاره :d

siiro جان ، در مورد گام درسته کاملا ، اگر بنا به ساخت موزیکی برای خواننده ای خاص یا خود نمایی سازی باشه باید سعی کنم با توجه به وسعت صدای خواننده و انتخاب درست ساز گام صحیح رو هم انتخاب کنم :smile (75): و در رابطه با خروجی گرفتن خام تک تک ساز ها که گفتی خب مگه کیوبیس یا نئوندو یا پرو تولز هم سیستمشون مثل FL نیست ؟ یعنی خب امکان نداره با Fl افکتها رو اضافه کرد و کل آهنگ رو اکسپورت کرد و بعد برد توی کیوبیس یا نئوندو یا پرو تولز و وکال رو اونجا رکورد کرد ؟ البته من تا حالا با کیوبیس یا نئوندو یا پرو تولز
کار نکردم به همین خاطر سوال کردم :smile (46):

از کمک همتون خیلی ممنون دوستان خوبم ...
 
29/12/09
418
98
28
شهرکرد
و در رابطه با خروجی گرفتن خام تک تک ساز ها که گفتی خب مگه کیوبیس یا نئوندو یا پرو تولز هم سیستمشون مثل FL نیست ؟ یعنی خب امکان نداره با Fl افکتها رو اضافه کرد و کل آهنگ رو اکسپورت کرد و بعد برد توی کیوبیس یا نئوندو یا پرو تولز و وکال رو اونجا رکورد کرد ؟ البته من تا حالا با کیوبیس یا نئوندو یا پرو تولز
کار نکردم به همین خاطر سوال کردم
فکر می کنم فرقی نکنه ولی من به این دلیل گفتم خام ببری داخل سایر daw ها چون بعد از ریکورد وکال شاید اکولایزرها یا افکت ها و کمپروسور هایی که به هر ترک دادی نیاز به تغییر داشته باشه یا این که اصلا بخوای به کسه دیگه ای بدی واست میکس بکنه
همچنین من شنیدم که اف ال برای ریکورد خوب نیست و پروتولز هم برای میکس و مستر شفافیت بهتری داره
 

fender

Banned
5/2/10
302
119
0
سلاریس
به نظر من هر وقت اهنگتو برای خودت پلی کردی و موهای تنت سیخ شد بدون اون اهنگ میترکونه
تئوری موسیقی رو تا تش برو هارمونی کنترپوان ارکستراسیون .... بعد همشو بنداز دور آهنگ بساز
آهنگ ساختن به نظر من به طرز زندگیت بستگی داره به علایقت به طرز فکر آدم
اگه چرک زندگی میکنی عین مردم تو کوچه بازار خالتور گوش میدی جوادی ... تمام زندگیت داف بازی و لاشخوری مثل همه که تو خیابون میبینی آهنگی هم که میسازی همونجوری ولی اگه اینجوری نیستی یعنی احساس تنهایی میکنی بدون داره یه اتفاق هایی میافته این چیزا خیلی مهمن تئوری موسیقی رو یاد میگیری آخرش زحمت میکشی دهنت سرویس میشه یاد میگیری ولی چیزایی که گفتم یاد گرفتنی نیس ذاتی

شرمنده خیلی ... شر گفتم مرسی از همتون ....
 
20/11/09
25
0
0
تهران
به نظر من هر وقت اهنگتو برای خودت پلی کردی و موهای تنت سیخ شد بدون اون اهنگ میترکونه
تئوری موسیقی رو تا تش برو هارمونی کنترپوان ارکستراسیون .... بعد همشو بنداز دور آهنگ بساز
آهنگ ساختن به نظر من به طرز زندگیت بستگی داره به علایقت به طرز فکر آدم
اگه چرک زندگی میکنی عین مردم تو کوچه بازار خالتور گوش میدی جوادی ... تمام زندگیت داف بازی و لاشخوری مثل همه که تو خیابون میبینی آهنگی هم که میسازی همونجوری ولی اگه اینجوری نیستی یعنی احساس تنهایی میکنی بدون داره یه اتفاق هایی میافته این چیزا خیلی مهمن تئوری موسیقی رو یاد میگیری آخرش زحمت میکشی دهنت سرویس میشه یاد میگیری ولی چیزایی که گفتم یاد گرفتنی نیس ذاتی

شرمنده خیلی ... شر گفتم مرسی از همتون ....

سلام fender جان ، از همون اولم با برندت حال کردم :d من واقعا بدون اغراق از 10 سالگی
با تنهایی و عشق فقط موزیک رو کار کردم ! یادمه 3 روز قهر کردم و دیونه بازی در اوردم تا بابای بیچارمو مجبور کردم برام گیتار بخره و هیچ وقت حرف اون فروشنده تو جمهوری رو یادم نمیره خودش شاگرد بود گفت قدر باباتو بدونا ! مام که عجبا دونستیم ! ( بابا جون دوست دارم !! )
بگذریم خواستم بگم ذات چرک و به قول خود گلت لاشخوری و داف بازی ندارم و نداشتم و فکر کنم اگه سعی هم بکنم نمی تونم اینجوری بشم دیگه ! به خدا اگه می خواستم اینجوری کار کنم تا الان حداقل 40 تا آهنگ آخرت کیک و کیفیت فقط از این بزن بروییا که با هر دونش میشه یه دافی رو ( دافی که دیگه خودتون میدونین کیه و چیه ! جسارت به خانم های هنر مند و شیر زنان نشه ) مخ کرد ، داده بودم . به هر حال معذرت میخوام که اینجوری نوشتم و گفتم
و تاپیک این وری شد ... بزارید به حساب یه درد دل شاگردتون وسط کلاس درس دوستان خوبم
 
16/12/09
253
12
0
ایران
چه جالب !!! من يادمه كه هنوز دسته راست و چپمو نميدونستم كه پدر بزرگوارم منو گذاشت تو كلاسهاي سنتور , كيبرد و گيتار. هنوز به مهد نرفته بودم !!! :d
شايد جاش اينجا نباشه اما اين جملمو آويزه ي گوشت كن : هيشكي خانواده ي خودت نميشه . حتي اونايي كه لاف رفاقت سنگين ميزنن.
 
20/11/09
25
0
0
تهران
چه جالب !!! من يادمه كه هنوز دسته راست و چپمو نميدونستم كه پدر بزرگوارم منو گذاشت تو كلاسهاي سنتور , كيبرد و گيتار. هنوز به مهد نرفته بودم !!! :d
شايد جاش اينجا نباشه اما اين جملمو آويزه ي گوشت كن : هيشكي خانواده ي خودت نميشه . حتي اونايي كه لاف رفاقت سنگين ميزنن.
با این وضع به نظر من به شما ظلم شده ! شاید اگر پدر گرام این کارو نمی کرد الان دکتر میشدین:d گذشته از بدهی ها و طلب ها به خانواده ( مخصوصا پدران ) به نظر منم انسان ها با هم فرق می کنن و همین تفاوت ها باعث میشه تا کاراشونم فرق کنه...
 
با سلام
در مورد نحوه ظبط کارتون یا مستر و ... یکی از عزیزان بصورت درست و حرفه ای میتونن پاسختونو بدن.امتحان کنید پشیمون نمیشید.
استودیو ادیو مستر