نحوه قرار گرفتن میکروفن برای خواننده؟

شروع موضوع توسط djjjjjj ‏25/12/09 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک نحوه قرار گرفتن میکروفن برای خواننده؟ تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. djjjjjj

    djjjjjj عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/11/09
    ارسال ها:
    43
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام دوستان

    میکروفن رو باید چجوری و در چه مکانی قرار داد که بهترین کیفیتو داشته باشه؟

    منظورم اینه که مثلا من چقد باید از میکروفن فاصله داشته باشم و دهنم چقد باید نزدیک یا دور باشه واسه خوندن؟


    ممنون
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏26/12/09
  2. JunioR

    JunioR کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    853
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +99 / 0 / -1
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo
    میکروفن گذاری برای وکال در موقعیت های مختلف، متفاوت هست.. مثلا میکروفن گذاری خواننده در استودیو با طرز قرارگیری اون در صحنه اجرای زنده کمی متفاوت هست و یا اگه خواننده به غیر از خوانندگی، قصد نواختن سازی رو داشته باشه میکروفن گذاری تفاوت خواهد داشت با موقعی تکخوانی میکنه.
    موقع ضبط آواز ، چندتا مشکل پیش میاد که با اونها سرو کار داریم. مثل پدیده مجاورت، پ زدن ، گستره پویایی زیاد، س زدن و سرو صداهای پایه میکروفن.
    من بیشتر تو این پست در مورد جایگیری میکروفن برای پیشگیری از این مشکلها توضیح میدم تا راه های دیگه.
    خب وقتی شما تو فاصله نزدیک به میکروفن جهت دار دارید صحبت میکنید یا اواز میخونید، میکروفن فرکانس های پایین صدا رو تقویت میکنه که بهش میگن پدیده مجاورت یا Proximity effect. برای پیشگیری از بم شدن صدا، میکروفن رو تو فاصله حدودا 20 سانتی از خواننده قرار بدین. میکروفن رو کمی به سمت بینی خواننده هدفگیری (shoot) کنین تا صدا تودماغی و گرفته نشه. در اینصورت صدای صمیمی همراه با جزئیات دریافت میکنین.
    برای کاهش پ زدن از بادگیر اسفنجی روی میکروفن میتونین استفاده کنین. بهترین راه واسه تضعیف این مشکل قرار دادن فاصله ای بین بادگیر یا pop filter و مقابل دیافراگم هست. راه دیگه هم گذاشتن میکروفن مقابل پیشونی خواننده و هدف گیری اون به سمت دهان خواننده هست.
    خواننده ها موقع اواز بیشترشون یا صدای خیلی بلندی دارن یا خیلی آروم که نتیجه میشه صدایی ازاردهنده و یا گوش خراش و یا موقع ترکیب با سازهای دیگه ضعیف به گوش میرسه. برای پیشگیری از خواننده بخواین موقع خوندن نتهای بلند از میکروفن دور و موقع خوندن نت های اروم به میکروفن نزدیک شه. بهترین راه حل استفاده از دستگاه کمپرسور هست که مثل یه کنترل کننده اتومات حجم صدا عمل میکنه.
    بیشترین انرژی صوتی حروفی مثل س و ش تو محدوده فرکانسی 5 تا 10 کیلوهرتزه. این حروف نباید تیز و بلند باشن. میتونین شدتشونو کاهش بدین با مثلا تضعیف فرکانس های حوالی 8 کیلوهرتز. راه بهتر هم استفاده از De-esser هست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. djjjjjj

    djjjjjj عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/11/09
    ارسال ها:
    43
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    مرسی JayR جون

    پستت واقعا مفید و جوابگوی خیلی از سوالام بود

    ممنون بازم
     
  4. behrooz-soltan

    behrooz-soltan عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    152
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +24 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    سلام
    من یه باکس برای ظبط وکال به ابعاد 2*1.5*2.10 دارم البته شیشه ای هم که استفاده کردم یکم بزرگه(140*80) برای اینکه وکال بهتری داشته باشم میک رو جوری گذاشتم که خواننده از بقل پیداس یعنی روبروی شیشه نیست
    به نظرتون کاره خوبیه یا نه؟
    اگه هم راهکاره بهتری دارید بگید
     
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,746
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,810 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    منم هميشه ميكروفون رو در گوشه دد رومم كار ميذارم.
    البته شيشه ويزور من سمت راستم قرار گرفته.
    بهترين حالت اينه كه شما مكانها و زواياي مختلفي رو در دد روم براي ميكروفون گذاري تست كنيد و بهترين مكان رو انتخاب كنيد. براي من گوشه سمت راست و البته در گوشه ايي كه اون زاويه 90 درجه دد روم رو هم با ديواره ايي از اگوستيك مستقل پوشش دادم بهترين مكان هستش.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوستان، دو تا سوال داشتم اول اینکه میخواستم چرا بعضا میکروفون رو برعکس قرار میدن . یعنی رو به پایین؟
    و سوال دومم میخواستم بدونم توی این عکسی که قرار دادم این فوم دور میکروفون چقدر میتونه توی کیفیت رکورد تاثیر داشته باشه،
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏2/12/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏28/11/16 ---
     

    فایل های ضمیمه:

  7. noryar12

    noryar12 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/16
    ارسال ها:
    43
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    در مورد سوال اول که خودمم تجربش کردم بسته به نوع اکوستیک محیط و پترن میکرفون این کار رو می کنن که زیاد هم تفاوتی با حالت ایستاده نداره ولی یییییه ذره چرا عرض کردن نو ع محیط

    این پوشش اسمش ایزولاتوره بله اگه محیط شما اکوستیک خوبی نداشته باشه یا محیط شما مختص رکورد درامه و موقع رکورد وکال انعکاس های شدید دارید این ایزولاتور میتونه بهتون کمک کنه شما می تونید چند تا شانه تخم مرغو تو یه جعبه میوه به شکل همون ایزولاتور در بیارید و میکرفونتونو درش قرار بدید کار یه ایزولاتور رو تا حدودی می کنه
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏2/12/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏2/12/16 ---
    انعکاس منظورم پس اواس
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏2/12/16 ---
    راستی کیفیت رکورد به محیطی که توش قرار دارید خیلی بستگی داره اگه بهترین میکرفون رو تو دد رومی قرار بدی که کلشو موکت و... کنی یه صدای خفه و کدر بهت می ده
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏2/12/16 ---
    اگر محیط خوبی از لحاظ اکوستیکی دارید می تونید از میک های استاتیک یا خازنی استفاده کنید و اگه ندارید میکرفون های دینامیکی بهترین گزینس برای رکورد با کیفیت مطلوب
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏2/12/16 ---
    چون پیج نحوه میکرفون گزاری وکاله چند تا نکته رو بهش اشاره کنم
    فاصله وکالیز با میک باید اندازه یک وجب باشه و حتما برای دفع حروف انفجاری مث پ از پاپ قیلتر استفاده کنید
    سعی کنید زیر پای وکالیز فرش یا موکت پهن کنید
    سعی کنید همیشه وسط اتاق محل رکورد وکال باشه
    از میکرفون هایی با پترن کاردیوید برای رکورد وکال استفاده کنید
    اگر موقع رکورد نیاز دونستید از اکولایزر استفاده کنید سعی کنید بیشتر از 3 دی بی از اکولایزر استفاده نکنید اگر دیدید اینطوریه نوع میکرفون رو تغییر بدید تا جنس صدا متناسب باشه
    از پرسسور هایی مث اکولایزر و کمپرسور موقع رکورد تا می تونید پرهیز کنید مگر در مواقع خاص
    چون پردازش اصلی موقع میکس باید صورت بگیره
    سعی کنید هدروم از 3 دی بی بالا تر نره
    با گین 50 در صد رکورد کنید تا صدا دیستورت پیدا نکنه
    سعی کنید از میکرفون هایی چه دینامیک چه استاتیک .ریبون . از بهترین نوعش استفاده کنید که کیفیت کپچر میکرفون هم سهم زیادی رو تو کیفیت رکورد و مراحل بعدی داره به فرض مثال شما مهندس میکس هستید اگه یه رکورد بد به شما بدن مث این میمونه که یه دمپایی رو دارید پولیش می زند نه یه کفشو

    باز هم تا کید می کنم کیفیت محیط محیط محیط که اگه محیط شما خوب نباشه چه تو پست پرداکشن چه تو رکورد اگه از گرون ترین و با کیفیت ترین تجهیزات بهره ببرید باز دچار مشکل میشید


    رسول اکرم
    زکات علم اموختن به دیگران است
    امید وارم موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
  8. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    نوریار عزیز دوست خوبم نمیدونم چجوری ازت تشکر کنم بخاطرِ وقتی که گذاشتی و جواب سوالاتم رو
    و خیلی از این چیزها رو نمیدونستم خیلی خیلی کمکم کردی ممنونم ازت!
    و اما من یه سری اطاعات بهت بدم ببینی با این شرایط میشه رکورد خوبی گرفت؟ البته نا گفته نمونه من بیشتر واسه تهیه ماکت ( بالا ترین کیفیت ) رکورد میگیرم .
    اتاق من به اتاق 3x4 (کمی بزرگ تر) البته ! کف هم پارکت هست کاملا
    میکروفون بهرینگر b1 هست و پاپ فیلتر هم وصل هست از این بابت مشکلی ندارم و همینطور کارت صدا هم هست.
    فقط دنبال این هستم تا حد امکان نویز نگیره وکال صدای هوا و حتی صدای ادمای توی کوچه هم گاهی گرفته میشه،بخاطر همین فکر کنم شاید خرید ایزولاتوره مناسب باشه؟!
    اما گفتین اکولایزر یه سوال واسم پیش اومد بنده از محصولات فاب فیلتر استفاده میکنم و خوب توی علم صدا مهندسی صدا اماتور هستم و جدیداا دارم اطلاعات جمع میکنم و علمم رو افزایش میدم. میخواستم بدونم به کدوم قسمت ها توی پلاگین بند میگن؟ مثلا بند 3.4 و ...
    بازم جا داره ازت تشکر کنم ممنونم از محبتت.
     

    فایل های ضمیمه:

  9. noryar12

    noryar12 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/16
    ارسال ها:
    43
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    خب اتاق چون استدیو خونگیه میشه با هاش کنار اومد
    اگه تو اتاقی که رکورد میگیری کامپیوترت فنش صدا میده سعی کن میکرفونتو جایی تو اتاق بزاری که کمترین صدای فن و بشنوی
    بعد اگه اکوستیکت خوب نیست از ایزولاتور استفاده کن یا ایزولاتور بساز همون طوری که بال گفتم با کارتن میوه و شنه تخم مرغ درست کن و میکرفونتو توش بزار اگه کارت دوبله یا نریشنه یه راهی بهت پیشنهاد می کنم دوتا پتورو به صورت نود درجه تو کنناره های اتاقت جایی که دوتا دیوار به هم وصل شدن بزن یکیشو رو یه دیوار یکیشو رو اون یکی بعد میکرفونتو روبروی جایی که دوتا دیوار به هم وصل هستن قرار بده که رو کاهش ریورب تاثیر خوبی داره روی سقف جایی که بالای سر میکرفونه اون تیکه رو یه مقدار موکت بزن اگه نزنیم زیاد مورد نداره این روش روش ارزون و کم هزینس البته اگه مادرت یا خانومت گیر نده یه زمانی ما...بماند
    اگه صدای هام داری فرکانس 75 هرترتز تا 80 رو رول اف کن یا اگه رو خود کارت صدا یا میکسرت دکمه ای برای کات کردن این فرکانس هست حتما بزنش
    اگه هیس یا نویز سفید داری که مطمنا با هر میکرفون کاندانسری یه مقدار تو خروجیش هست سعی کن فرکانس های 12 کیلو هرتز و 2.5 رو کمی کم کنی پلاگین های فاب عالیه به خاطر انالایزرش که می بینی واقعا چیکار می کنی
    و اگه منظورت از بند تقسیم بندی فرکانس ها تو اکولایزره


    16– 60 Hz
    Sub- Bass حسقدرت، بیشتر احساس میشود تا شنیده شود در صورت زیاد شدن بیش از حد، موسیقی کدر و گل آلود می شود
    60-250Hz
    Bass بنیادیترین قسمت اجزای ریتم، موسیقی را چاق و لاغر میکند در صورت زیاد شدن بیش از حد، موسیقی بومی می شود
    250-2kHz
    Low-Mid هارمونیکهایپایین بیشتر سازها را شامل می شود زیادکردن ۵۰۰ هرتز تا یک کیلوهرتز موسیقی را بوقی شکل و ۱ تا ۲ کیلوهرتز موسیقی را کوچک میکند
    2kHz– 4 kHz
    Hi – Mid شامل صداهایی مانند »م«، »ب« و »و« میشود که باعث تشخیص صدا میشوند زیاد کردن این بازه خستگیگوش را به همراه دارد
    4kHz – 6 kHz
    Presence مسئولیتوضوح و معنی کردن صداهای سازها را به عهده دارد زیادکردن این بازه باعث نزدیک تر شدن موسیقی میشود
    10 kHz – 16 kHz
    Brilliance درخشندگی و وضوحرا کنترل می کند زیادشدن این بازه صدای »س« را در گفتار بیشتر میکند
    ۳۱ هرتز Rumble “Chest” غرشقفسه سینه
    ۶۳ هرتز Bottom, قسمت تحتانی
    ۱۲۵هرتز Boom, Thump, Warmth غرش، ضربت، گرما
    ۲۵۰هرتز Fullness, Mud پُری ، گل آلود شدن
    ۵۰۰ هرتز Honk صدای خوک یاگراز، صدای غاز وحشی یا بوق ماشین وامثال
    ۱ کلوهرتز Whack صدای کتک زدن ، صدای اصطکاک
    ۲ کیلوهرتز Crunch صدای خرد کردن یا خرد شدن
    ۴ کیلوهرتز Edge کنار، لبه ، نبش، کناره
    ۸ کیلوهرتز Sibillance صدای حاصل از حرف »س«،سیبیلانس
    ۱۶ کیلوهرتز Air هوا

    توضيح در مورد پارامتر های اکولایزر :

    PASS BAND : به قسمتي از رنج فرکانسي ميگويند که مجاز باشد .

    STOP BAND : به قسمتي از رنج فرکانسي ميگويند که غير مجاز است و بايد تضعيف شود

    Filter : به معني بستن (تضعيف کردن) يک محدوده فرکانسي مشخص شده در صدا.

    HIGH PASS FILTER : فیلتري که فرکانس هاي پايين را تضعيف مي کند .

    LOW PASS FILTER : فیلتري که فرکانس هاي بالا را تضعيف مي کند .

    BAND PASS FILTER : فیلتر که فرکانس هاي بالا و پايين را باهم تضعيف ميکند .

    NOTCH FILTER :فیلتري که يک رنج فرکانسي بسيار باريک را تضعيف کند .

    Q (پهناي باند) : پارامتري است که نازک يا پهن بودن رنج فرکانسي را مشخص مي کند .

    PARAMETRIC EQ : يک اکولايزر به همراه تعيين کننده براي فرکانس ،Q و گين .

    HF : به فرکانس هاي بالا ميگويند .

    LF : به فرکانس هاي پايين ميگويند .

    Mid : به فرکانس هاي مياني ميگويند

    رسول اکرم
    زکات علم اموختن به دیگران است
     
    آخرین ویرایش: ‏3/12/16
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ممنونم از تو نوریار عزیز استفاده کردم.
    والا دقیقاا نمیدونم یه کار پیانو دارم که یکی از دوستان بهم گفت اکولایزش کنم بند های 4 و 3 ی اکولایز رو افزایش بدم و بند 6 رو کمی کاهش بدم ولی نمیدونم دقیقاا چجوری و از کدوم قسمت باید این کار رو توی پلاگین انجام بدم عکسی هم که اپلود کردم اکولایزر فاب فیلتر هست
     
  11. Mehdi Ghadami

    Mehdi Ghadami عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏26/11/13
    ارسال ها:
    85
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    استودیو صدابرداری
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +145 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با سلام
    برای وکال خیلی از مهندسان صدا معتقد هستن فاصله یک وجب از پاپ شیلد کافی هست
    به این عکس دقت کنید
    موفق باشید

    مهدی قدمی
    {username}-{filename}
     
  12. noryar12

    noryar12 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/16
    ارسال ها:
    43
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    1. عموم نرم افزارهایی که برای صدا طراحی شدن حتما روی نویز یه قسمت ویژه دارن بعضی از .....های این نرم افزارها آماده هستنئکه البته به صورت یه ماژول آماده کار میکنند و امکان تنظیم ندارند و برخی دیگر رو شما میتونید آگاهی از دامنه فرکانسی نویز اون فرکانس رو در ..... نویزتون حذف کنید . مثلا برنامه sony sound forge همه این امکانات رو داره
      قطعا داخل خود کیو بیس هم هست راحتتنو کنم اگه از یه وی اس تی استفاده کنید که میکسر فرکانس باشه یعنی باندهای فرکانسی رو بتونید روش تنظیم کنید میتونید دبی خروجی اون فرکانس رو کم یا زیاد کنید که خوب یعنی کار انجام شده!و نویز حذف میشه. اما اینها فقط در حد آماتوره در حد حرفه ای داستانها و ابزارها کاملا متفاوت میشهمثلا میان از اول کاری میکنن که نویز نباشه.نویز از خود ابزارها ظبط بوجود میاد. مثلا کپسول بیشتر میکروفونهای ظبط گرونقیمت یه دیافراگم داره که یه لایه طلا روشه چرا؟ به هزار و یه دلیل. پس ابزارها خیلی مهم هستن. برای کسانی مثل خودم که داریم تجربه میکنیم . همون ..... و استفاده از میکروفونهای اکتیو و یا خازنی معمولی مث بهرینگر ... باید کنار بیایم و گرنه باید خرج کنیم و یه میک خوب مث rodیا نویمن بخریم​
    2. پری امپ هم نقش اساسی داره در ایجاد نویز که باید توجه ویژه بهش داشته باشید
    در کل سخت افزار های ورودی نقش اساسیو تو کیفیت بازی می کنن
    ویه توصیه سعی کنید چیزایی رو که می شنوید از اینو اون و یا مطلبیو می خونید تجربه کنید و به خوندن بسنده نکنید کار صدا 50 50 نصف دانش نصف تجربس
     
    آخرین ویرایش: ‏3/12/16
بارگذاری...