نحوه ساختن یک آهنگ با کلام

شروع موضوع توسط Omid-Mohebbi ‏30/5/09 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک نحوه ساختن یک آهنگ با کلام تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام به همه دوستان

    در اين بحث قصد دارم به مراحل ساخت يه آهنگ به صورت ساده و خلاصه بپردازم
    .


    براى ساختن یه اهنگ چند المان نياز هستش که به ترتيب بهش میپردازیم
    :

    1- کلام یا شعر که اگه بخوايم یه کار باکلام بسازیم عنصر اول و البته بسیار مهم و تشکیل میده پس لازمه به عنوان یه سازنده و اهنگساز شعر رو هم بفهمیم و بشناسیم یادتون نره شعر خوب وسالم موسیقى هم در

    .
    یعنى کار با یک کلام سالم نتیجه بخش تره. خود داره پس باید درزمینه شعر هم مطالعه داشته باشین.



    2-
    این مورد و شديدا بهش تاکید دارم که گام دوم براى ساخت یک قطعه موسیقیه یعنى امادگى روحى و جسمى!! بله تعجب نکنید قرار نیست فقط در کاراى احساسى و یا غمناک احساساتى بشین در هر مرحله از کار موسیقى احساس شماست که فرمانرایى میکنه پس باید به ارامشى برسین و بعد موسیقى رو شروع کنین. یادتون نره به مزخرفاتى مثل اينکه حشیش یا مواد مصرف کنید یا مشروبات الکلى بخورین تا ذهنتون اماده بشه گوش ندین. مطمئن باشین کارى که با تاثیر مواد متولد بشه حتى اگه جهانى هم بشه مفت نمیارزه.پس به احساس خودتون اعتماد کنید


    3-
    خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج!!


    رسیدیم به بخشى که اگه درست شروعش نکنیم به نتیجه مطلوبى نمیرسیم
    . بله پیاده کردن احساس روى سازتون.. در این مورد راههاى مختلف و البته سلایق متفاوتى هم وجود داره.. یکى میاد کار رو با سازش میسازه و بعد ویرایش و اصلاحش میکنه یکى هم نه اول یه موسیقى میسازه و بعدش روش کلام ميذاره. یکى هم.....

    حالا ما با ساده ترین روش شروع میکنیم
    .. براى ساختن لحن برروى کلام بهتره اول کلام خوب گوش کنیم و در اون شعر هضم بشیم خودمون جزیى از شعر بدونیم و باهاش دوست بشیم.

    حالا هر اهنگى رو که براى شعر مناسب میبینید و بسازید و به ساز منتقل کنید البته اصول میگه بهترین حالت نوشتن موسیقى به صورت نت هستش
    .. اما شاید هرکسى سواد تئوریک و نت نویسی و نداشته باشه..پس ما از روش بالا استفاده کردیم .

    اگه موقعى که در حال ساختن هستین یه ماکت هم ازش ضبط کنید میتونین با گوش کردن مجددش به ایرادات و اشکالات احتمالى پى ببرین و اصلاحش کنین
    .

    یادتون نره هیچوقت براى ساختن یه کار عجله نکنین اگه در حین ساخت دیگه ذهنتون کشش نداشت و حس مناسبى براى کار نداشتین بلافاصله اون کارو تعطیل کنین و بعدا دوباره برین سروقتش
    . اینجورى در مراجعه بعدى هم ممکنه به اشکلاتى بر بخورین که الان میتونین بهتراصلاحشون کنین و هم ذهنتون ازاد تر میتونه به قسمت بعدى بپردازه.

    4- تجملات و در هیچ کارى نپسندین مثل بعغى ها که با ساخت و اکورد هاى انچنانى دوست دارن بگن اره من توکارم فلان و فلان کورد و گرفتم..البته اکوردهاى ترکیبى بسیار خوبن اگه بجا استفاده بشن اما باید در موسیقى هم جا بگیره نه براى خودنمایى پس سعى کنین بیشترین احساستون و به موسیقى با استفاده از اکوردها و هارمونى مناسب و زیبا استفاده کنید.

    5- خوب بعد از اینکه لحن اولیه و براى موسیقى ساختین و ویرایش و ادیت کردین میمونه بحث ملودى ها.. اورتور... انترو . ایندینگ .و فیلها ...هارمونى ها...

    سخت شد نه
    ...؟

    خوب بعد از ساخت لحن براى کلام باید به شروع موسیقى فکر کنیم روش کار من به این صورته که بعد از اماده شدن لحن مو سیقى اول یه انترو براى کار میسازم یادتون باشه اینترو خوب بهترین امتیاز یه کار ه .. بعد از انترو باید به ملودى و موسیقى بعدى که قراره قبل از خوندن بیاد بپردازیم البته قرار نیست همه موسیقى ها بعد از اینترو با ملودى شروع بشه ممکنه یه اهنگ اصلا با وکال شروع بشه پس اینجا هم سلیقه س. اما من روش معمول اينکارو دارم میگم. بعد از ساختن ملودى بايد لحنى که ساختیم و به روى موسیقى و ملودى ساخته شده بذاریم و بارها گوش کنیم و ادیت بشه تا شروع ها و تمام ها مناسب باشه.

    6- هارمونى ها رو چون کاملا سلیقه ایى اعمال میشن حرفى در موردش نمیزنیم مابقی رو به سلیقه و احساستون واگذار میکنم.

    این روش رو حتما تست کنید..
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏30/5/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  2. qoor

    qoor عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/11/09
    ارسال ها:
    23
    محل سکونت:
    كرج
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    داداش دمت گرم مرسي خسته نباشيد

    من فعلا دارم از مطالب خوب شما دوستان استفاده خوبي رو ميبرم تمام سوالاي كه تو ذهنم بودو پيدا كردم

    واقعا ممنون وقت ميزاريد.....
     
  3. poya 268

    poya 268 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +6 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    ببخشید آقا امید چه جوری صدای سازی مثله فلوت یا ویالون رو با صدای وو کال هماهنگ کنم آخه خیلی سخته
    ممنون کمکم کنید

    یه سوال دیگه اون میکسر که عکسش رو که تو عکستون هست رو میشه معرفی کنید و قیمتشم بگین
    ممنون و ببخشید که انقدر مشتاقتونیم

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    لطفا سوالات مربوط به میکسر رو در قسمت خود میکسر مطرح کنید
    با تشکر
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏24/11/09
  4. Mat

    Mat عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/9/09
    ارسال ها:
    186
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    با سلام

    لطفا يه توضيح كوچيك هم بدين كه ابتدا ازكدوم ترك شروع مي كنين؟ يعني با ريتم ودرام يك بار تا آخر كار رو مي گيرين و بعد به ترتيب بيس و استرينگ و .... يا اينكه هر سازي رو پارت به پارت با همديگه جلو مي رين؟

    بازم ممنون
     
  5. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با اجازه ی جناب محبی:
    خب روش ها متفاوت هست
    ولی معمولا آهنگ رو جز به جز پیش می برن
    به این صورت که ابتدا اینترو رو میسازن بعد ورس اول وکال بعد اگه آهنگ اورتور داشت اورتور رو میسازن و ...(حتی بعضی مواقع ورس وکال رو قبل از اینترو میسازن)
    ولی همونطور که گفتم روش های مختلفی برای پیاده سازی ایده هاتون توی آهنگ وجود داره که این هم بر میگرده به خود شما که با کدوم راحت تر هستید
     
  6. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دقيقا فرمايش شما درسته من هم روشم همينه كه شما فرمودين..
    اما هميشه و براي همه ممكنه كار ساز نباشه چون ممكنه حس و توانايي و البته سواد هر كسي براي ساخت يه موسيقي با هم فرق داره.
    و واقعا روشهاي زيادي براي ساخت هستش.
    شهرام آذر هميشه ميگه اول ريتم رو ميسازم و بعد روي اون وكال و كلام ميسازم.
    پس بايد گاهي هم اصول رو زير پا گذاشت . من هم ههميشه روشي رو كه شما ذكر كردين انجام ميدم.
     
  7. topmusic

    topmusic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/12/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    اورتور... انترو . ایندینگ .و فیلها .....""رو یه توضیحی بدید چیه.علمیشو نمیدونم!
     
  8. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اينها همه اصطلاحات هستن.
    intro : به شروع آهنگ گفته ميشه.
    fills : يعني همون پاساژها كه ممكنه با درامز باشه يا با ساير سازها
    ending : به پايان كار گفته ميشه.
    overture : يا همون پيش درآمد در موسيقي خودمون معمولا به ملودي هايي گفته ميشه كه بعد از انترو و قبل از خواننده اجرا ميشه.
     
    آخرین ویرایش: ‏11/12/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. shadmehr00

    shadmehr00 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏26/8/09
    ارسال ها:
    70
    امتیازات:
    +62 / 0 / -0
    البته به نظر من یه نکته هم هست که باید توجه کرد و اونم گوش کردن زیاد به کارای خوب و قوی که لزوما با روحیات و سبک و شعر مورد نظرمان در ارتباط است و الهام گرفتن از آنهاست
    البته کبی کردن با الهام گرفتن متفاوت است

    واقعا به من که خیلی کمک میکنه

    البته یکی از عناصر اصلی این کار داشتن گوش قوی و دقت کافی برای استفاده از تکنیک های آهنگ سازی است که با فراگیری دوره های آکادمیک موسیقی و تمرین با دقت گوش دادن آهنگ و اجرا روی ساز به مرور زمان کسب میشود
     
  10. fereshteh

    fereshteh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/09
    ارسال ها:
    39
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +29 / 0 / -0
    نرم افزار:
    nuendo, sonar
    با سلام به همه دوستان و تشكر از استاد محبي كه اينقدر خالصانه وقتشونو در اختيار دوستان قرار ميدن
    مي خواستم با اجازه ايشون در جواب اون دوستمون كه پرسيد چطور صداي سازهاي ديگرو با وكال هماهنگ كنه بگم كه اتفاقا خيلي راحت مي شه اينكارو كرد فقط كافيه به بستر هارمونيكي كه زير ملودي وكال اجرا ميشه توجه كنيم اون وقت روي همون بستر و همون روند آكوردي يك ملودي ديگه بسازيم و اون رو به هر سازي كه مناسب مي بينيم اختصاص بديم البته در مورد ويلن ها بهتره در ساخت ملودي دوم از نتهايي استفاده كنيم كه كشش بيشتري دارند و حتي الامكان نتهاي چنگ و دولا چنگ را وارد ملودي نكنيم .
    توجه كنيد ريتمي كه براي ملودي دوم در نظر ميگيرين بايد مثل ريتم بيس مطابق با ريتم درام و ملودي اصلي كه همون وكال هست باشه و البته نوع سازي كه نواختن اون ملودي رو به عهده مي گيره خيلي مهمه
    بنا براين بايد سازشناسي هر سازي رو كه به عنوان مجري ملوديمون انتخاب ميكنيم مطالعه كرده باشيم.
    موفق باشين.
     
  11. افشین ترانه

    افشین ترانه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/3/12
    ارسال ها:
    16
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام به همه دوستان یه سوال دارم آدم بعضی ملودی های قوی خارجی مثلا bad romance از lady gaga رو که گوش می ده با خودش می گه این ملودی رو چجوری ساخته به نظر شما اینجور ملودی ها رو چجوری می سازن ممنون
     
  12. SuShiaNT

    SuShiaNT عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/10
    ارسال ها:
    836
    محل سکونت:
    تهران - اصفهان
    امتیازات:
    +381 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    امید جان این موضوع هایی که راجبعش توضیحاتی دادین مطالعه کردم بسیار بسیار مفید هست با نظراتتون کاملا موافق هستم شاید خیلی ها از
    این مطالب خیلی راحت بگزرن و بگن چیز خاصی نبود ولی یه دنیا نکته درون این مطالب بود...سپاس گذاریم از لطفتون.

    در مورد حس حشیش یا مشروب باید بگم که موافقم از احساس کلی نباید دور باشی کاری و که در حس اصلیت و متعادل نباشی بسازی
    مطمئنن وقتی به حس اصلیت بر میگردی از اون حس خوشت نمیاد و برات جالب نیست درکشور های خارجی هم از مشروباتی که ماها استفاده میکنیم
    استفاده نمیشه یه نوع شراب مخصوص هست که بیشتر حس لذت و شادابی میده که اون مخصوص موزیک سین ها هست و در ایران اصلا نیست و.....
    اگرم باشه من ندیدم و دنبالش نرفتم ............

    تویه کار هام که امتحان کردم وقتی کاری رو میسازی و روش ترانه میگی احساس موزیک چندین پله بالا تر هست از موزیکی که اول ترانه بوده بعد ساختی و...
    ولی باید با یه ترانه سرای حرفه ای کار کنی که بتونه رویه موزیک ترانه بگه و.... و این روش خیلی خیلی سخت هست ....

    مطالبتون رو خیلی خیلی دوست داشتم این مطالبی که گفتین رو بغیر از چند خط پایانی در هیچ کتابی مطالعه نکردم ولی با تجربیاتم بدست آوردم
    و خوشحالم که استادی اینجا هست که خیلی راحت تجربیاتش رو بدون هیچ چشم داشتی در اختیار هنرجوهاش قرار میده.


    :smile (70): این خدمت شما.

    سپاس گذارم از این همه لطفتون.


    :smile (70):
     
  13. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    هیچ ملودی قوی در کار نیست.
    گام آهنگ دو ماژور هست و کل توالی آکوردش هم آکوردهای دو ماژور - فا ماژور - سل ماژور و لا مینور هست. ملودی هم بسیار ساده هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    بعد از ساختن ملودى بايد لحنى که ساختیم و به روى موسیقى و ملودى ساخته شده بذاریم و بارها گوش کنیم و ادیت بشه تا شروع ها و تمام ها مناسب باشه

    امید جان ممکنه راجب این قسمت توضیحِ بیشتری بدین؟
     
  15. darki boy12

    darki boy12 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/15
    ارسال ها:
    29
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    music producer
    محل سکونت:
    los angeles california
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, FLstudio
    شیوه ای که من ادت کردم و استفاده میکنم اینه: 1 اول با توجه به سبک موزیک ملودی وکالو میسازم 2 گام رو مشخص کرده و اکوردای ملودی رو میگیرم 3 کارو ساز بندی میکنم و از ساز های مناسب برای رنگ دادن به اهنگ استفاده میکنم 4 درام و ریتم کار رو میسازم 5 با توجه به حالت اولیه و کلی اهنگ شروع میکنم بر اساس صلیقه و احساس ایترو فیلز و اندینگ کارو به اهنگ اضافه میکنم.

    دوستان دیگه روششون چطوریه؟ و چه مراحلی رو در پیش میگیرن؟
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. ساختن اهنگ

    ,
  2. روش ساخت اهنگ

    ,
  3. مراحل لحن و اهنگ مناسب در شعر

    ,
  4. طریقه ساتتن اهنگ,
  5. چگونگی ساخت تصنیف یا آهنگ