نحوه ساختن آکوردهای چهار و پنج صدایی

impartible

هنرمند
عضو سایت
3/8/09
235
334
63
35
تهران
این آکوردها به دلیل داشتن فاصله هفتم در آکوردهای چهار صدایی و فاصله هفتم و نهم در آکوردهای پنج صدایی ، نامطبوع هستند ( همانطور که در بخش فواصل در مورد فواصل مطبوع و نامطبوع توضیحاتی داده شده ) و مهم ترین آنها آکوردهایی هستند که روی درجه پنجم گام ساخته می شود و به آکوردهای هفتم و نهم دومینانت Dominant معروف هستند .
به طور مثال در گام دو ماژور آکورد درجه پنجم این گام سل ماژور میباشد و برای ساخت آکورد سل ماژور هفت ( G7 ) از نتهای سل ، سی ، ر ، فا استفاده میکنیم که یک آکورد چهار صدایی نامطبوع میباشد .
همچنین برای ساخت آکورد سل ماژور نهم ( G9 ) از نتهای سل ، سی ، ر ، فا ، لا ، استفاده میکنیم که این آکورد نهم نیز همانطور که گفته شد یک آکورد نامطبوع میباشد .
نکته : روی درجات دیگر گام نیز آکوردهــای هفتم و نهم ســاخته میشود کـه در سبکهای مختلفی این آکوردها کاربرد دارد که به آنها آکوردهای هفتم و نهم غیر دومینانت گفته میشود .
آکورد کاسته ای که روی درجه هفتم گام های ماژور و مینور ساخته میشود نامطبوع ، و آکورد کاسته ای که روی درجه دوم گام مینور ساخته میشود ، مطبوع است .
یکی از شیوه های پرکاربرد مودولاسیون در موزیکهای پاپ استفاده از آکوردهای هفتم و نهم دومینانت میباشد که بعدا در مورد چگونگی انجام مودولاسیون با این آکوردها نیز توضیحاتی خواهم داد .​