نت آپاژیاتور در هارمونی چیست؟

شروع موضوع توسط nahavandi ‏24/9/14 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک نت آپاژیاتور در هارمونی چیست؟ تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    نت آپاژیاتور نتی هست که با هارمونی زمینه بیگانه هست روی ضرب قوی آورده میشود و معمولا در ضرب بعدی به صورت پایین رونده به یکی از نتهای آکور حل میشود
    در مورد سازبندی مراقب باشید از ساز بندی هم جنس برای آپاژیاتور استفاده نکنید(نت آپاژیاتور را به سازی غیر همجنس با هارمونی بدهید) لا اقل تا زمانی که هارمونی را به طور جدی شروع نکرده اید و فعلا آپاژیاتور رو بالاتر از نتهای اصلی هارمونی استفاده کنید
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  2. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    درود اقای نهاوندی عزیز.

    بیگانه یعنی اینکه که در نتهای کورد فعلی نیست .یا معنی دیگری داره؟
    یعنی اینکه مثلا اگه داریم برا استرینگ ها مینویسیم نت رو بدیم به بادی ها؟
    بعدش چرا چه دلیلی هست؟
    بالا تر از نتهای اصلی هارمونی یعنی چی؟یعنی در فواصل بالاتر از فواصلی که در اکورد هستند؟یا ...؟

    ممنون از پاسخگویی تون عزیز و تاپیک خوبتون



     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    ممنونم که دنبال میکنید
    بله بیگانه یعنی در نتهای اکورد اصلی نیست در هارمونی معمولا برای چهار بخش نت نویسی میشه که خودتون در جریان هستید
    یکی از این چهار بخش میتونه نقش آپاژیاتور رو داشته باشه(این چهار بخش برای چهار ساز هم جنس هست مثلا کوارتت زهی)
    گفتم به یک ساز غیر همجنس به این خاطر که در صورت حرکتهای اشتباه هارمونی که هنوز دوستان با اون آشنایی کامل ندارن
    حداقل نت آپاژیاتور بد صدا نده چون سازهای غیر هم جنس کاملا با هم ترکیب نمیشن و خوب اشتباهات هارمونی کمتر خودشون رو نشون میدن
    ولی خوب اگه تا حدودی با هارمونی آشنا باشیم استفاده از ساز همجنس رو در چهار بخشی ترجیح میدم
    گفتم بالای هارمونی بازم چون خیلی ها با حرکتهای درست هارمونی آشنایی ندارند از یک سری فواصل مثل دوم کوچک در امان باشن چون این فواصل نامطبوع در قسمتهای پایین وبم زننده هستند (البته در صورتی که اشتباه استفاده بشن) اما در یک اکتاو بالا تر حتی به موسیقی غنای هارمونیکی خوبی میدهند
    همیشه باید حواسمون باشه یک نت که آورده میشه چه مطبوع و چه نا مطبوع باید برای هدفی خاص آورده بشه و یک مسیر برای اون در نظر گرفته شده باشه یعنی روی هوا ول نشن..
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  4. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    درود
    بنده باید شما از شما ممنون باشم(که هستم) برای ایجاد چنین تاپیکهایی برای ما مبتدی ها.
    اهان !حالا فهمیدم .هدف شما از این تاپیک بیان روشی هستش که در هارمونی بتونیم "تنش" ایجاد کنیم ، با اوردن نتهایی خارج از اکورد و بعد حل کردن تنش ایجاد شده توسط راهی که گفتید.درست فهمیدم یا نه؟
    ---------------
    تو نوشتتون مورد جالبی رو خوندم که برام جالب بود : بنده فکر میکردم که استفاده از سازهای هم جنس به علت اینکه بهتر با هم ترکیب میشن ، اشتباهات هارمونی رو بهتر پنهان میکنند !نسبت سازهای غیر هم جنس .که شما بنده رو متوجه این اشتباهم کردید .هرچند کمی برام عجیبه!

    ممنون از وقتی که میذارید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    درود
    دقیقا درسته اما از طرز اظهار نظرهاتون بعید میدونم شما مبتدی باشید به هر حال ممنونم که در این موارد نوشته ها رو دنبال میکنید
    بله گاهی که اهنگ سازهای خوب میخوان آکورهای مثلا 10 یا مثلا 12 نتی رو توی ارکستر به کار ببرن اونها رو بین سازهای غیر هم جنس پخش میکنن تا زننده صدا ندن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    ببخشید اگه اذیتتون میکنیم جناب.
    این که نوشتید اکوردهای 10 و 12 نته ، میشه بگید اخرین حدی که میتونیم تو اکورد ها نتهای متفاوت داشته باشیم چقدره؟
    البته منظور شما نتهای متفاوت بود دیگه نه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    درود
    هیچ مزاحمتی نیست
    مرزی وجود نداره شما از ابتدای پیانو نتهارو با آرنج دست چپتون بزنید و با آرنج دست راست هم نتهای سمت راست رو بزنید
    حالا شما در حال ایجاد یک آکور خوشه ای هستید :)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    درود یعنی به جایی میرسیم که دیگه این قوانین هارمونی(کدوم فاصله باشه کدوم نباشه) و فواصل خوش صدا و بد صدا، فرمول ساخت اکورد ها و فواصل خاصی که با هم میسازند همه میره کنار ؟پس دیگه چه قوانینی میمونه؟
    بعدش چه فایده ای داره این کار ؟اینجوری خیلی صدا ها تکراری میشن.
    اسم انگلیسی این "اکورد خوشه ای "چیه ؟بگید میخوام بیشتر در موردش بخونم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    اسم انگلیسیش اگه درست نوشته باشم cluster chord هست
    این همیشه کاربرد نداره معمولا برای تقطیع جملات در ارکستر های مدرن از اون استفاده میکنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  10. yakamuoz

    yakamuoz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/10/10
    ارسال ها:
    83
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    البرز
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    آقای نهاوندی ممنون از مصالب مفیدتون وکاربرpe32_64 از شماهم ممنون بابت پیگیری و سوالات خوبتون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. yakamuoz

    yakamuoz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/10/10
    ارسال ها:
    83
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    البرز
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    ببخشید توی این آکورد خوشه ای نت هایی ازخارج گام وتنالیته اون آهنگ هم میشه استفاده کرد درسته؟
    و اگه درسته این کار فضای هارمونی رو تغییر میده؟تاثیری داره؟
     
  12. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    بله موسیقی قرن بیستم زیاد پایبند به تنالیته خاصی نیست و قوانین خودش رو داره در نتیجه وجود نتهای خارج آکور چیز طبیعی به حساب میان و همچنین خارج از گام شما نباید در کارهاتون از همچین آکورهایی استفاده کنید چون واقعا کارتون رو خراب میکنید
    این کار زمانی مفید هست که شما آشنا به موسیقی مدرن باشید و بافت کلی آهنگ دارای فضای خاص خودش باشه در نتیجه با اون بافت سازگاره و با بافتهای دیگه کاملا خارج صدا میده
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. asgari57

    asgari57 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/4/15
    ارسال ها:
    20
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    درود.
    با تشکر از شما.
    سوال دارم
    اینکه:
    ایا نت app
    میتونه بیگانه به تونالیته ی اون قطعه باشه ؟
    و اینکه در بیش از یک بخش ظاهر بشه؟
     
بارگذاری...