می خوام یه بار ببینمت... (لطفا شعر رو تحلیل و بررسی کنید...)

شروع موضوع توسط pouyaphad ‏27/1/12 در انجمن اشعار کاربران

تاپیک می خوام یه بار ببینمت... (لطفا شعر رو تحلیل و بررسی کنید...) تالار اشعار کاربران در persian-music.org.

  1. pouyaphad

    pouyaphad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/12
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    با سلام و عرض خسته نباشید...

    من این شعر رو که خودم گفتم ، می نویسم. لطفا شعر رو تحلیل و بررسی کنید...

    و انتقاد کنید که اشکالاتم رو بدونم و سعی در رفع آن ها بکنم... خیلی متشکرم!

    می خوام بگم دوست دارم / تا ابد عاشق تو ام
    می خوام که من هر چی که هست / مث شعرام تقدیمت کنم

    می خوام بگم هر چی که هست / از خودته ای گل من
    هر چی که هست مث عشقم / مال تو (e) تو ناز من

    کاش کی یه روز ببینمت / کاش کی یه روز بگم بهت
    که من چقدر دوست دارم / و من چقدر عاشقتم

    می خوام بگم از اون همه / حس هایی که به تو دارم
    می خوام بگم از عشقم / از عشقی که بهت دارم

    می خوام بگم به تو گلم / بهت که دنیای منی
    بهت که گفتم من ولی / دوباره می گم دنیامی

    می گم دوباره جونمی / می گم همه وجودمی
    فقط اینو بدون که تو / همیشه تو ، تو دلمی

    خدا خدا می کنم که / فقط یه بار ببینمت
    همه چی که تو دل دارم / با نگاهم بگم بهت

    من هر چی که تو دل دارم / نتونستم بهت بگم
    اما خودت خوب می دونی / تا ابد عاشق تو ام

    تو رویا هام ، تو رو دارم / تو خیالم ، با تو زندم (زنده ام)
    من احساسم که تو هستی / همیشه رنگ شادی دارم
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏27/1/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    توام با کنم قافیه نیست، م ضمیره در هر دو کلمه اگه حذف کینم، دو تا کلمه قافیه نیستن همچنین درباره ی ببینمت و بهت ، دارم و عاشقتم ، دلم و وجودم ، ببینمت و بهت ، بگم و توام ، زندهام یا زندم با دارم ، کلا اگه قافیه رو دوست نداری رعایت کنی قالبتو سپید یا نو اتخاب کن، وگرنه ملزم به رعایتشی که متاسفانه یه قافیه ی صحیح هم نداری،
    از طرفی ناز با گل قافیه نیست ( من ردیف هست اینجا) ،دنیای منی با دنیامی قافیه نیست .
    ایراد وزنی و هجا بندی هم دارین. لطفا بیشتر ترانه و شعر کلاسیک مطالعه کنید، و زیاد مشق کنید و دوباره و دوباره بنویسید تا از این نظرها ابتدا مشکلات حل بشه، بعد بتونیم تازه درباره ی مفهوم کارها صحبت کنیم.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. pouyaphad

    pouyaphad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/12
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از نظرتون... میشه شما کمکم کنید تا من درباره ی اصول یه چیزایی یاد بگیرم؟ چون بالاخره باید از یه جایی شروع کرد... من اصلا تا به حال درباره ی اصول شعر مطالعه نداشتم و خوب می دونم که اصول، شعر رو زیبا می کنن... منظورتون از "مشق کنید" چی بود؟ وزن و هجا بندی هم که نمی دونم چیه؟ اگه مقاله ای دارید ممنون می شم اگه آپ لود کنید و بتونیم استفاده کنیم؟ یا اگه تو نت آدرسشو می دونید لینکشو بذارید که مطالعه کنیم...
     
  4. pouriamahdi

    pouriamahdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    194
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +108 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    يه ذره رو سو‍‍‍ژه ي بيتات بيشتر فكر كن
    تا مي توني آهنگ گوش كنو ترانه هاشو آناليز كن
    رو ضربشم بيشتر بايد كار كني
    يه نصيحتم از من داشته باش
    بيت يا قافيه اي كه بنظر خودت معمولي مياد مطمئن باش واسه شنونده جذابيتي نداره
    ولي واسه شروع خيلي خوبه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Amir.ashram

    Amir.ashram عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/11
    ارسال ها:
    34
    محل سکونت:
    همدان
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام
    دوست من فضای لطیفی داره کارت...
    اما از لحاظ وزن و قافیه بدجوری دچار مشکله !
    بیشتر این اصول از سر ذوق و مطالعه ی زیاد شعر و ترانست !!
    موفق باشی...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست من ، مشق کردن یعنی همین کاری که انجام دادی و دست به نوشتن زدی، حالا اینها رو با شدت بیشتری انجام بده، و خودتو کم کم با شروع نوشتن کارهای بدون وزن و قافیه و دنبال موضوعات مختلف رفتن محک بزن ، سعی کن تعداد زیادی بنویسی و اینها رو با چند نفر اهل شعر و ادبیات در میون بذاری و در کنارش کم کم خودتو مجاب کن قافیه و وزن رو رعایت کنی، رعایت وزن دو راه داره که معمولا از هردو در کنار هم شاعرا و ترانه سراها استفاده می کنن. یکی به صورت گوشی و خوندن کارای با وزن و گرفتن ریتم اون و خوندن کارت با اون ریتم خاص، اینجا اگه از ریتم افتاد اشکالی در کاره، راه دوم دونستنه عروضه و اون اینکه کارو تقطیع هم بکنی که از وزن عروضی اولیه خارج نشه، می تونی برای راه دوم ضمن استفاده از راه اول یه قلم و کاغذ جلوت بذاری و به ازای هر سیلاب یا بخش یا هجا یک خط بذاری تا هجابندی درست دستت بیاد، فایده ی اینکار اینه که وزن ترانه می تونه هجایی باشه و حتی یه جاهای از نظر عروضی وزن مشکل داره ولی منعی از نظر هجایی نداره ، و به طور گوشی و ریتمی کار درسته ،چون ما با یه کار شنیداری مواجه هستیم. یه مثال بزنم دیوار = دی + وار دو هجا در ترانه ولی در عروض هجای دوم خودش به نوبه ی خودش دو هجا منظور می شه. پس راهه هجایی برای ترانه منطقی تره. ولی خالی از اشکاله، چون بعضی کلمات هم در محاوره کامل ادا نمی شن و بعضی حروفشون خفیف تلفظ می شن مثه : " نیست " که ت خفیف می تونه ادا بشه پس بشه "نیس" پس الان می تونه با مثلا "خیس" قافیه بشه. از طرفی خوندنش هم صقیل نیست. حالا گفتی اصول رو چه جوری می شه یاد گرفت، متاسفانه شما در تبریز هستین، اگه تهران بودین جلسات خانه ترانه تهران پنجشنبه ها ارسباران ( سید خندان) جلسه های مفیدیه . (البته من به شخصی مشکلاتی با اینگونه جلسات دارم، ولی کسی که می خواد شروع کنه، قطعا واسه ش خوبه ) یا کارگاه های شعر سید مهدی موسوی عزیز که واقعا کمک زیادی به شکل دهی ایده های نو به شما می تونه کمک کنه. وب لاگ سید مهدی موسوی را حتما سرچ کن داخلش هم لینکای زیادی هست که بچه های شاعر و ترانه سرای داخلی آدرساشون هست. کتابهای ترانه یغما گلرویی عزیز ، مثلث ترانه اردلان سرافراز و شهیار قنبری نازنین و ایرج جنتی اعطایی و کتابهای مختلفی که برای ترانه طراحی شده ، کتابهای اصول شعری ( من فکر کنم سید مهدی موسوی یک کتاب خوب برای یادگیری وزن و عروض منتشر کرده که حتا بشه رایگان دانلودش کرد. می تونی بهش میل بزنی ) ، و چیزای مختلف دیگه زیاد موسیقی با کلام گوش کردن مخصوصا از دهه ی طلایی شروع کنی ( دهه 50 ) تا به امروز هرچی هستو آرشیو کنی و گوش کنی و متون ترانه ها رو از سایتهایی مثل ایران سانگ استخراج کنی و اینجوری به متن کارها هم دسترسی داری و می تونی تجزیه تحلیل کنی، کناره اینها از هرچی که ایده هاتو پرورش می ده دریغ نکن ، فیلم تئاتر کتاب داستان و رمان و ... تلاش کن ، مطمئنا می تونی موفق باشی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    کتاب وزن به زبانی ساده که خودت سید مهدی موسوی عزیز به صورت رایگان لینکشو گذاشته من اینجا قرار می دم، متاسفانه وقت نکردم مطالعه ش کنم. ولی ایشون آدم آگاهی به شعر و ترانه هستن. جهت اطلاع علاوه بر کارهای شعری که به خاطرش شناخته شدن، چند ترانه از کارهای شاهین نجفی هم کاره ایشونه)
    این لینک پی دی اف کاره که خودشون در اختیار گذاشتن:
    amuzeshe vazn- mehdi moosavi - toghyan.com
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    برای خوندن نقد ترانه وب لاگ احسان سلطانی :
    ترانه‌ی نوین

    وب لاگ چند ترانه سرای خوبه کشورمون که کارشونم داخلش هست :

    افشین مقدم ( ترانه سرای کارهایی از ابی - علیرضا عصار و ...)

    شامی با براندو

    مهیار کاظم زاده ( ابی - امید و ...)
    Mahyar Kazemzadeh official Website - Lyrics

    مونا برزویی ( ترانه سرای کارهای شادمهر عقیلی - سعید مدر س و ...)

    L'horizon imprenable

    و خلیای دیگه که اینا رو واسه نمونه گفتم.
    پس منبع ترانه و هم نقد ترانه در فضای مجازی کم نیست. تازه اینها همه کسایی هستن که خیلیاشون فضاهای نو رو هم تجربه کردن و اینجوری نبوده که توی یک فضا مونده باشن. پس دوستایی هم که کاره رپ می کنن توجه داشته باشن که کاره رپ هم نیاز به مطالعه زیاد و آگاهی و اندیشه داره چون باره اصلی توی این موسیقی بر دوشه ترانه شه .
    امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم .
    موفق باشین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. Miraa

    Miraa عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/4/10
    ارسال ها:
    13
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دوست عزیزم،بیشتر گفتنیهارو بقیه ی دوستان گفتن...من فقط خواستم یه کتاب بهت معرفی کنم به اسم " روزنه "...این کتاب راجع به قواعد شعر نویسه...در ضمن سعی کن تا میتونی اشهار شعرای معاصرو بخونی.مثل : مشیری،ابتهاج،شفیعی کدکنی،سیمین بهبهانی،شاملو،اخوان ثالث و...

    به امید کارهای بهتر...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. pouyaphad

    pouyaphad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/12
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خیلی ممنون از کمکتون حتما سعی می کنم به گفته های شما عمل کنم و مطمئنم که خیلی منو جلو می بره...
    ولی من فکر کنم یه اشتباهی داشتم که اونم این بود مفهوم واقعی قافیه رو نمی دونستم... یعنی فکر می کردم کنم با تو ام یا دلم با وجودم و مثل این ها... می تونن قافیه باشن ولی حالا فهمیدم قافیه یعنی نه این که یک یا دو حرف آخر مثل هم باشن یعنی این که کم کمش یک بخش آخر مثل هم باشن. (یک یا دو بخش)

    حالا که درست فهمیدم! مگه نه؟!

    شاید اگه این مفهوم از قافیه رو داشته باشم کار های بهتر می تونم داشته باشم...
    باز هم متشکرم.
     
  11. pouyaphad

    pouyaphad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/12
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    من قبول دارم موضوع بیت ها خیلی معمولی هستند یعنی خیلی شنیدیم ولی من این شعر رو به خاطر این برای نمایش انتخاب کردم که من این رو فقط با احساسم نوشتم. خیلی ممنونم از نظرتون...
     
  12. pouyaphad

    pouyaphad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/12
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    اگه وقتشو دارید می تونید کتاب روزنه رو برام آپ لود کنید؟ یا لینک سایتی که داره رو برام بذارید؟ خیلی ممنون از کمک و نظرتون...
     
  13. Miraa

    Miraa عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/4/10
    ارسال ها:
    13
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    راستش توی نت نتونستم لینک یا سایت خوبی پیدا کنم.پیشنهاد میکنم که بخریش...به جز کتاب روزنه این کتابها هم خوبن : عناصر درونی شعر ، عناصر بیرونی شعر ... موفق باشی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ببین اگه م ( توام - کنم ) توی هردو کلمه جزوه اصلی کلمه بود و یا لااقل توی یکیشون جزء اصلی کلمه بود اونوقت قافیه بود. بحث روی جزء اصلی کلمه س. زمانی به ریشه ی اصلی یک لغت می رسیم که حروف زائد مثل ضمایر در افعال و یا ضمائر فاعلی و مفعولی در اسامی حذف بشن و اونوقته که به کلمه ی اصلی می رسیم.
    کلمه ی بم با کنم قافیه س. (چرا؟ ) چون م در بم حالا چه به معنی زیر و بمی چه به معنی اسم شهر ، جزء اصلی کلمه س و در م کنم ضمائر فعله، قسمت ِ قبله م هم حرف ِ فتحه اومده (ــــَــ ) پس شرایط قافیه شدن رو داره. حالا اگه مثلا رُم بود با کنم . قافیه نبود (چرا؟) چون توی یکی قبله (م) ضمه (ــــُــ ) بود و توی یکی فتحه.
    بحث طولانیه. من فکر می کنم با کمی سرچ بشه اصول قافیه رو پیدا کنی. منم سعی می کنم اگه روی سایتی پیدا کردم . بهت لینک بدم تا مطالعه کنی.
    موفق باشی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این مطلب رو با ذکر منبع اینجا می ذارم. دوست عزیز قطعا بیشتر می تونه درباره ی قافیه کمکت کنه :

    [TABLE="width: 901, align: center"]
    [TR]
    [TD][TABLE="width: 707"]
    [TR]
    [TD="colspan: 2"]
    همه آنچه می خواستی درباره قافیه بدانی، اما هیچوقت جرات نمی کردی بپرسی
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="colspan: 2"] آموزش قافیه برای شعر و ترانه ی فارسی چندان دشوار نیست. اما اگر بحث علمی را کنار بگذاریم و کاربردی به آن نگاه کنیم از این هم ساده تر می شود و در یک جلسه قابل یادگیری است. بسیاری از دوستان و اساتیدم به این قوانین مسلط هستند اما پیشنهاد می کنم این مطلب را share کنند و لینک بدهند تا دوستان جوان و تازه کارتر هم بخوانند و استفاده کنند:
    پیش فرض: تمام کلمات یکسان ِ بعد از قافیه که معنای یکسان دارند جزء ردیف هستند. مثلا وقتی «درختش» و «تختش» را داریم حرف «ش» در هر دو، حرف الحاقی و به معنای «او» بوده و معنای یکسانی دارد. پس ردیف است و قافیه ها «درخت» و «تخت» هستند.
    نکته 1: آخرین حرف اصلی قافیه را «رَوی» می نامند. پس در درختش «ت» حرف روی است.
    قانون کلی قافیه: آخرین مصوت قافیه و تمام صامت های (حروف) بعد از آن باید یکی باشند. در مثال «درَخت» و «تـَخت» آخرین مصوت، فتحه (-َ) است و حروف بعد از آن «خ» و «ت» هستند که یکی می باشند.
    حالت اول: اگر قافیه با مصوت بلند (به جز «ای») تمام شود به تنهایی برای قافیه شدن کفایت می کند. مثال برای «ا»: دریا و صحرا و تنها و... مثال برای «او»: جارو و بانو و سوسو و...
    حالت دوم: اگر قافیه با مصوت های کوتاه (فتحه و ضمه و کسره) یا مصوت بلند «ای» تمام شود با آن مثل ردیف برخورد می کنیم! یعنی حذفش کرده و بقیه ی کلمه باید قافیه باشد. مثلا «دایره» و خاطره» که در واقع «دایر ِ» و «خاطر ِ» هستند. کسره را حذف می کنیم و «دایر» و «خاطر» باید قافیه باشند.
    نکته 2: کلماتی مثل «دایره»، «نامه»، «فاجعه»، «روزه» و... در واقع با کسره تمام شده اند و می شود آنها را به این شکل نوشت: «دایر ِ»، «نام ِ»، «فاجع ِ»، «روز ِ» علت نوشتن کسره به شکل «ه و ـه» آن است که در فارسی ما مصوت های کوتاه را نمی نویسیم و اگر کسره ی انتهایی این کلمات نوشته نشود با کلمات مشابه «نام»، «روز» و... قابل اشتباه هستند.
    اما چند استثناء هم وجود دارند که بعد از این کسره، صامت «ه» واقعا وجود دارد. مثل «دِه»، «زره»، «له کردن»، «مه غلیظ» و... که البته تعداد این کلمات مخصوصا در زبان امروز بسیار کم است.
    نکته 3: مصوت بلند «ای» چون کشیدگی کمتری نسبت به مصوت های بلند دیگر دارد و همچنین اکثر «ای»ها در انتهای کلمه پسوند هستند معمولا از قوانین مصوت های کوتاه پیروی می کند.
    حالت سوم: «مصوت کوتاه یا بلند»+ یک یا چند صامت (حرف): مثال: «آدَم» و «غـَم» که «فتحه» و حرف های پس از آن یعنی «م» یکی هستند. یا «قند» و «آرزومند» که «فتحه» و حرف های بعد از آن یعنی «ن» و «د» یکی هستند. یا «بار» و «دار» که مصوت بلند «ا» و حروف بعد از آن یعنی «ر» یکی هستند.
    مثال برای حرف رَوی متحرک: «بربری» و «برادری». همانجور که گفتیم «ی» و مصوت های کوتاه انتهایی را حذف می کنیم یعنی می شود «بربَر» و «برادَر» که در آنها «فتحه» و صامت های بعد از آن یعنی «ر» یکی هستند.
    نکته 4: در قافیه ی جدید، شناسه ها یا علامت جمع را یکبار می توان قافیه کرد. مثلا اگر قافیه «آتش» و «آرش» و... باشد می توان یکبار «دستش» (که دست+ش است) را قافیه کرد. یا اگر قافیه «میدان» و «زندان» و... باشد می توان یکبار «گنجشکان» (که گنجشک+ان است) را قافیه کرد. مشخص است که در غیر این مورد، «علامات جمع» و «شناسه ها» جزء ردیف هستند و مثلا «گنجشکان» و «درختان» با هم قافیه نمی شوند!
    نکته 5: کلماتی که یک شکل بوده اما معنی متفاوتی دارند می توانند قافیه شوند هرچند امروزه این کلمات بسیار کم شده اند: «مبارک باد» و «می وزد به بغض مترسک، باد» در اینجا چون معنای «باد» در دو مصرع متفاوت است قافیه است (البته کلمه ی قبلی یعنی «مبارک» و «مترسک» هم قافیه هستند و به این وضعیت، دو قافیه ای یا ذوقافیتین می گویند)
    نکته 6: کلمه ی «کوهی ست» با «راهی ست» قافیه نمی شود چون «است» که ردیف است و «ای» هم که حذف می شود و باید «راه و «کوه» قافیه شوند که درست است «ه» در آنها مشترک است اما چون مصوتشان متفاوت است پس قافیه نیستند. اما استثنائا کلماتی مثل چیست، نیست، کیست و... می توانند با هم قافیه شوند و اشکالی ندارد.
    نکته 7: کلماتی مثل «درو»، «نو» و... در واقع با ضمه تمام نشده و با «ow» تمام می شوند پس می توانند با هم قافیه شوند مثل غزل «مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو». اما امروزه کلماتی که ظاهر مشابه دارند اما در گذشته با این کلمات قافیه نبودند را هم قافیه می کنیم و مشکلی ندارد مثل «تو» و «دست من و...» و...
    نکته 8: اگر حروف قافیه از لحاظ شنیداری یکی باشند اما نوشتار متفاوت داشته باشند قافیه را «سماعی» می نامند. در گذشته شاعران از این قوافی پرهیز می کرده اند اما امروزه گاهی در حدّ یک یا دو مورد در یک شعر از این قوافی استفاده می شود و مثلا «قنوت» و «خطوط» را مرحوم «قیصر امین پور» قافیه کرده است. در ترانه (به علت ویژگی شنیداری آن) به کارگیری این قوافی اشکالی ندارد.
    نکته ی آخر: اگر حرف روی متحرک باشد (یعنی «مصوت کوتاه» یا «ای» به آن متصل باشد) و آخرین مصوت قافیه، «مصوت کوتاه» باشد این مصوت کوتاه می تواند تغییر کند! اگر به زبان ساده و با مثال بخواهیم توضیح دهیم مثلا قبلا خواندیم که «بربری» و «برادری» با هم قافیه هستند، چون بعد از حذف «ای» مصوت کوتاه فتحه یکی است و «ر» هم حروف رَوی بوده و مشترک است. اما چون این حرف روی (در اینجا «ر») متحرک است مصوت کوتاه آخر قافیه (در اینجا «فتحه» یا –َ) می تواند تغییر کند و مثلا دلخوری یا فرفِری هم می توانند قافیه محسوب شوند.
    در مثالی دیگر «خنده» با «بَنده» قافیه است چون کسره حذف شده و «خند» و «بند» دارای مصوت کوتاه مشترک («فتحه») و حروف یکسان «ن» و «د» هستند. اما چون حروف رَوی یعنی «د» متحرک است پس می تواند مصوت کوتاه (در اینجا «فتحه») تغییر کند و مثلا «زِنده» نیز با این کلمات قافیه شود.
    لینک مطلب از وب لاگ سید مهدی موسوی[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. daghebabak

    daghebabak ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/10
    ارسال ها:
    536
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    متولد کرمانشاه ساکن تهران
    امتیازات:
    +252 / 0 / -0
    دوست خوبم کارهای بقیه رو بخون تا دایره لغاتت وسیعتر شه اما روت تاثیر نذارن که کاراتو شبیه اونا کنی چون رنگ و بوی کار هر کسی بر گرفته از احساسشه
    کارت خوب بود ولی بازم بنویس و دلزده نشو چون با مشق کردن و تمرین موفقیت سادست
    و خودتو از هیچکی کمتر ندون چون هر کسی برای خودش یک انسان کامله فقط کافیه اینو به بقیه نشون بدی
    و وزنتو سبکت دچار سردرگمیه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. pouyaphad

    pouyaphad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/12
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خیلی ممنون کاملا فهمیدم... اون کتاب سید مهدی موسوی هم خیلی عالی بود البته کامل مطالعه نکردم ولی حتما تمومش می کنم... حیلی ساده روان و رسا توضیح داده اند از شما برای معرفی اون کتاب خیلی ممنونم...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...