آخرین ارسال‌ها

می بمل حتی در عمل با ر دیز فرق دارد

14/9/14
199
مشهد
دروود فراوان
خیلی از آهنگ سازها و هنر جوها سئوال میکنن خوب سل دیز که همون لا بمل هست پس چرا ما این دوتا رو داریم
مثال میزنم در گام لا مینور شما سل دیز دارید و آکور درجه 6 شما F فا ماژور هست یعنی حاصل نتهای فا و لا و دو
آکور درجه 6 Fm نیست چون ما در گام لا بمل نداریم بلکه سل دیز داریم و نتهای آکور Fm هم فا سل دیز و دو نیست چون تریاد ها از روی هم گذاشتن فواصل سوم بدست میان و فاصله فا تا سل دیز فاصله دوم افزوده هست نه سوم اینه که علائم گام رو دل بخواه تغییر ندید چون مجبور میشین آکورهایی بگیرین که مربوط به اون گام نمیشن
و اگر این کار رو میکنین هواستون باشه که دارید نت رو آلتره میکنید.
 

AliRezA Nasehi

کاربر با تجربه
عضو سایت
6/1/12
1,080
29
تهران
دروود فراوان
خیلی از آهنگ سازها و هنر جوها سئوال میکنن خوب سل دیز که همون لا بمل هست پس چرا ما این دوتا رو داریم
مثال میزنم در گام لا مینور شما سل دیز دارید و آکور درجه 6 شما F فا ماژور هست یعنی حاصل نتهای فا و لا و دو
آکور درجه 6 Fm نیست چون ما در گام لا بمل نداریم بلکه سل دیز داریم و نتهای آکور Fm هم فا سل دیز و دو نیست چون تریاد ها از روی هم گذاشتن فواصل سوم بدست میان و فاصله فا تا سل دیز فاصله دوم افزوده هست نه سوم اینه که علائم گام رو دل بخواه تغییر ندید چون مجبور میشین آکورهایی بگیرین که مربوط به اون گام نمیشن
و اگر این کار رو میکنین هواستون باشه که دارید نت رو آلتره میکنید.
درود بر شما.
از نظر تئوری سل دیز و لا بمل با هم متفاوت هستن.
از نظر عملی تا قبل از ظهور باخ و تعدیل فواصل این دو نت با هم چند کما فاصله داشتن و دقیقا از نظر فرکانسی یکی نبودن و این نامگذاری از گذشته مونده.
به نظر من این پاسخ ، پاسخ بهتری به این هنرجوها هست.
موفق باشید.
 
14/9/14
199
مشهد
دروود بر شما
بله تا قبل از باخ حتی برای می بمل یک کلاویه وجود داشت و برای ر دیز هم کلاویه ای دیگه وجود داشت و باخ مبتکر این سیستم نیست بلکه باخ اولین کسی بود که به صورت جدی در این سیستم آهنگ سازی کرد
موضوع بحث ما دوره باخ نیست بلکه دوره کنونی هست حتی در همین دوره نت سل دیز با نت لا بمل فرق دارن که توضیحش در اول صفحه نوشته شده و همچنین کاربرد این طرز نامگذاری رو هم میتونید ببینید
درسته که اینها فقط اسم هستند اما برای اینکه بدونیم تو چه گامی هستیم و یا از چه آکورهایی باید استفاده کنیم فرق سل دیز با لا بمل زمین تا آسمون هست.
 

AliRezA Nasehi

کاربر با تجربه
عضو سایت
6/1/12
1,080
29
تهران
دروود بر شما
بله تا قبل از باخ حتی برای می بمل یک کلاویه وجود داشت و برای ر دیز هم کلاویه ای دیگه وجود داشت و باخ مبتکر این سیستم نیست بلکه باخ اولین کسی بود که به صورت جدی در این سیستم آهنگ سازی کرد
موضوع بحث ما دوره باخ نیست بلکه دوره کنونی هست حتی در همین دوره نت سل دیز با نت لا بمل فرق دارن که توضیحش در اول صفحه نوشته شده و همچنین کاربرد این طرز نامگذاری رو هم میتونید ببینید
درسته که اینها فقط اسم هستند اما برای اینکه بدونیم تو چه گامی هستیم و یا از چه آکورهایی باید استفاده کنیم فرق سل دیز با لا بمل زمین تا آسمون هست.
درود دوباره برادر.
بنده نگفتم باخ مبتکر این سیستم بود.
باخ به موسیقی چیز خاصی رو اضافه نکرد بلکه چیزهای اضافه رو کم کرد!
ولی کم کردنش باعث پیشرفت موسیقی شد.
به نظر من ، جسارتا ، مثال شما مثال خوبی نیست و اصلا با این مسئله که سل دیز و لا بمل با هم متفاوت هستن ، ارتباط نداره.
مثال شما می آد و نت ها رو در گام و در عمل بررسی می کنه نه به صورت فردی.
سل دیز و لا بمل دو نت هستن که از نظر فرکانس کاملا یکی هستن اما کارکترشون در گام متفاوته.
همون طور که گفتم این دو نت در تئوری یکی نیستن اما در عمل دارای یک فرکانس مشخص هستن.
 
14/9/14
199
مشهد
دروود سه باره
منظور منم از عمل زمانی هست که شما میخواهید نت نویسی کنید و ملودی رو هارمونیزه کنید
هیچ بحثی در این نیست که نتهای فا مینور (فا لا بمل ودو) هست و نه( فا سل دیز و دو) این یعنی در گام لا مینور آکور فامینور نداریم منظور منم اشاره به همین داره بقیشم بی خیال اون از انشای بد من ناشی میشه اما لپ مطلب این هست
بله از نظر فرکانس یکی هستند...
 

ویلیام نیری

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
4/2/13
502
تهران -کرج
دروود بر شما
بله تا قبل از باخ حتی برای می بمل یک کلاویه وجود داشت و برای ر دیز هم کلاویه ای دیگه وجود داشت .
تا زمان باخ برای می بمل یک کلاویه و برای ر دیز هم کلاویه ای دیگه وجود نداشتت تا اونموقع کوک رو عوض می کردن.
یعنی اگر گام مثلا دو مینور بود اون کلاویه ی سیاه(که اونموقع ها چون رنگ ها برعکس بود می شد سفید)رو می بمل کوک می کردن و اگه مثلا گام دو دیز مینور بود ر#کوک می کردن.شما در یک ساز کلاویه نمی تونین هردو شو همزمان داشته باشین.جا نداره!!هنوز کلاوسن ها،ویرژینال ها وسازهای دیگه ی ماقبل زمان باخ تو موزه ها هستن.ساختار کلاویه هاشون با کلاویه های امروز مشابهه(فقط رنگ ها ی سفید و سیاه معمولا نسبت به زمان حال برعکس بوده)
 
14/9/14
199
مشهد
ولی خب وقتی اون زمان میخواستن وسط آهنگ مدلاسیون کنن احتیاج به دو کلاویه هست درسته؟ واسه این چه کار میکردن
چون وسط آهنگ که نمیشه کوک رو عوض کرد. پس بازم احتمال وجود دو کلاویه هست حالا نه در کنار هم ممکنه در دو ردیف استفاده میشده
 

ویلیام نیری

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
4/2/13
502
تهران -کرج
ولی خب وقتی اون زمان میخواستن وسط آهنگ مدلاسیون کنن احتیاج به دو کلاویه هست درسته؟ واسه این چه کار میکردن
چون وسط آهنگ که نمیشه کوک رو عوض کرد. پس بازم احتمال وجود دو کلاویه هست حالا نه در کنار هم ممکنه در دو ردیف استفاده میشده
اصلا مشکل همین بوده.نمی شده مدولاسیون کرد.(ر.ک.به دانستنی های علمی موسیقی-مصطفی کمال پورتراب-ص24)برا همین ورک مایستر در1691پیشنهاد سیستم اعتدال مساوی را داد ودر 1706 "ناید هارت" اون رو عملی کردوتوسط باخ استفاده شد.قبل از اون در قطعاتی که برای کلاویه ساخته می شد مدولاسیون وجود نداشت.
 
14/9/14
199
مشهد
بعد این harpsichord هایی که در 2 ردیف مجزا کلاویه داشتن قضیه شون چی بوده چون من فکر میکردم احتمال داره مثلا ردیف بالا یک کوک داشته ردیف پایین یک کوک دیگه...
 

ویلیام نیری

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
4/2/13
502
تهران -کرج
نه.اینها اکتاوهای مختلف هستن(تا اونجا که من می دونم)مثل ارگ های مبله قدیمی که تا 25-30سال پیش تو ایران هم بود(قبل از این که کی بوردهای دیجیتالی وارد بازار بشن)شاید به سن شما قد نده.ولی من یادمه که چون طول این ها مثل پیانو زیاد نبود وسعت رو در دو رجیستر قرار می دادن.می شد دو ردیف.
 
14/9/14
199
مشهد
خیلی ممنون که پی گیر هستید
Keys 3-6: The top four keys are split to provide for enharmonic tuning—that is, both D♯ and E♭, G♯ and A♭. In the meantone system of tuning, which was the prevailing tuning of the time, scales distant from the key of C were often out of tune. To improve the intonation of these scales, some makers divided some of the accidental keys to provide alternate tunings.
لطفا سایت زیر رو یک نگاه بندازید گویا برای کوکهای enharmonic هم استفاده میشده

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 

ویلیام نیری

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
4/2/13
502
تهران -کرج
خیلی ممنون که پی گیر هستید
Keys 3-6: The top four keys are split to provide for enharmonic tuning—that is, both D♯ and E♭, G♯ and A♭. In the meantone system of tuning, which was the prevailing tuning of the time, scales distant from the key of C were often out of tune. To improve the intonation of these scales, some makers divided some of the accidental keys to provide alternate tunings.
لطفا سایت زیر رو یک نگاه بندازید گویا برای کوکهای enharmonic هم استفاده میشده

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
ممنون .urlباز نمیشه error403میده.لطفا یک بار دیگه لینک رو بذارید.سر فرصت باید مطالعه کنم.با سپاس...
 

ویلیام نیری

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
4/2/13
502
تهران -کرج
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

اون جمله ای که نوشتم تو قسمت find سایت بزنین که زیاد وقتگیر نشه
باز هم ارور میده.یعنی وقتی سرچ می کنم ارور میده.هر کاری می کنم باز نمیشه فقط ص اول سایتو تونستم باز کنم.جمله ای که نقل کرده ایدبه نظرم حرف شما رو تایید می کنه.اما نمی دونم مربوط به چه سازیه و دوست دارم کامل مطالعه کنم.شما چی سرچ کردین که این اومد؟می تونید کل متن یاحداقل مقدار بیشتری از متنو اینجا Paste کنید؟ممنون می شم
 
14/9/14
199
مشهد
The project Gutenberg eBook of harpsichords رو داخل گوگل سرچ کنید و لطفا من رو هم در جریان این تحقیق قرار بدید چون دوست دارم در این مورد بیشتر بدونم ببخشید زحمتش افتاد گردن شما :)
ممنون
 
10/4/10
260
سلام.میدونم چند سال میگذره!از این موضوع.اما چرا باید این چنین بحث های فوق العاده ای بی نتیجه و جمع بندی بمونه؟
چون بیشتریا رفتن به سمت گروه ها و کانال های تلگرامی...و تمام مطالب محدود کردن به خودشون:whistling::(
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا