میکس

شروع موضوع توسط persian-pride ‏15/2/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک میکس تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. persian-pride

    persian-pride عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    سرزمین پارس
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوستان توی این تایپیک بنده سعی دارم افکت های موجود در میکس رو تاجایی که بتونم توضیح بدم امیدوارم بدردتون بخوره اموزشها بر اساس گفته های دیوید گیبسون و باب کنز می باشد

    خوب اول میریم سراغ eq
    از دوستا خواهش میکنم برای اشنایی لازم با eq که افکت بسیار مهمی در میکس هست حتما تایپیک اقای ایمان احمد زاده رو مطالعه بفرمایند چون همه چی تو این تایپیک در مورد eq گفته شده پس من هم زیاد در موردش بحث نمیکنم و وقت رو به افکت های دیگه میدم تا به اطلاعات خودم و دوستان اضافه بشه
    فقط یه چیز رو اضافه کنم که این افکت رو کاملا یاد بگیرید و تا زمانی که تقریبا حرفه ای نشدید سراغ ادامه ی تایپیک نرید درضمن باید در نظر داشت که با eq فقط کمی میتونید صدا رو روی محور y بالا یا پایین ببرید و این حرکت خیلی زیاد نیست درضمن شما باید در هنگام رکورد eq مناسب رو روی لاین اینپوت قرار بدید و اون رو طوری تنظیم کنید که صدایی که رکورد میشه تا خد زیادی (از نظر شدت فرکانسها نه حجم و ...)به صدایی که روی میکس قرار داده میشه شبیه باشه . میدونم که این کار کار بسیار سختیه و لازمه ی اون یه گوش بسیار قویه اما باید یدونید که این کار روش مهندسین صدای حرفه ایه ولی ولی باید حواستون باشه که به صدا اسیب نرسه
    یه چیزی هم که تجربه بهم گفته اینه که نباید هیچ فرکانسی رو بیش از 5 دسیبل تضعیف یا تقویت کرد چون اثرش نامطلوبه اگه در مورد این قسمت دوستان هم تجربیاتشون رو بگن ممنون میشم
    میریم سراغ دیلی یا همون تاخیر
    اولین پارامتری که تو دیلی به چشم میخوره time یا همون زمان تاخیر هست تو این جلسه سعی میکنم به برسی این پارامتر بپردازم
    زمان های تاخیر رو به دسته های زیر تقسیم میکنیم
    1.زمان تاخیر بیش از 100 میلی ثانیه
    2.زمان تاخیر 60-100 میلی ثانیه
    3.زمان تاخیر 30-60 میلی ثانیه
    4.زمان تاخیر 1-30 میلی ثانیه
    5.زمان تاخیر کمتر از 1 میلی ثانیه
    حالا یکی یکی به توضیخ اونها میپردازیم تا ببینیم چه میکنند
    1.
    این زمان تاخیر به اکو یا همون انعکاس معروفه و بعضی ها این زمان تاخیر (البته با میکس کم و فید بک متوسط) رو با پس اوا یا همون ریورب اشتباه میگیرند
    2.
    این زمان تاخیر به ضربه ی ناگهانی یا slap معروفه و گزینه ی خوبی واسه حجم دار کردن صداست در صورتی که با میکس پایین به اون اعمال بشه(در مورد پارامتر میکس بعدا توضیح خواهم داد)
    3.
    این زمان تاخیر به دوبلینگ معروفه و زمانی که این تاخیر رو انتخاب کنید انگار صدا داره دوبار پشت سر هم تکرار میشه
    4.
    در این زمان تاخیر اتفاق عجیبی میفته چون مغز انسان این تاخیر زمانی رو احساس نمیکنه.از این تاخیر زمانی میشه برای حجم دار کردن صداها مخصوصا وکال استفاده کرد
    5.
    در این زمان تاخیر پدیده ای به نام کنسل فاز رخ میده که بسیار پدیده ی خطرناکیه
    درمورد کنسل فاز باید بگم که تصور کنید یک اسپیکر در حال متراکم کردن هوا ی جلوی خودش باشه و اسپیکر دیگه در حال منبسط کرن در سثر برخورد این دو توده هوایی کنس فاز یا برهمنهی کاهنده رخ میده ودر عمل شدت صدا کاهش پیدا میکنه و در صورتی که دو قله موج با هم چنین برخوردی کنند شدت صدا به صفر میرسه البته در عمل اینطوری نیست
    کنسل فاز جاهایی که از دو میکروفون برای رکورد استفاده میشه رخ میده و برای جلوگیری از اون باید یا از یک میک باید استفاده کرد و یا باید میکروفون ها رو جوری قرار داد که هر دو روی یک قسمت موج(قله یا دره ) قرار بگیرن تا هردو مثلا صدای فشاری رو بگیرن
    اگه میخواین کنسل فاز رو حس کنید سیم های مثبت و منفی رو در یکی از اسپیکر هاتون جابجا کنید
    از این پدیده تو صنعت خودرو سازی برای ایجاد سکوت تو اتاق ماشین ها استفاده میشه پس ببینید که خوبی و بدی نسبیه و میشه از یه چیز بد در یه جای دیگه به عنوان یه چیز خوب استفاده کرد
    بقیه مطالب رو انشالا در هفته بعد مینویسم
    فقط مطالب بالا رو حتما امتحان بکنید زمانی که دارید امتحان میکنید فید بک رو رو صفر بذارید تا صدای تاخیری رو خوب بشنوید
     
  2. persian-pride

    persian-pride عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    سرزمین پارس
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    از این که این تاخیر طولانی افتاد معذرت میخوام
    میریم سراغ ادامه
    پارامتری های دیگه ای که توی یک دیلی دیده میشه پارامتر های فید بک و میکس هستش
    به وسیله فید بک شما میتونید روی میزان بازگشتهای صدای تاخیری کنترل داشته باشیذ
    به وسله میکس هم میتونید میزان شدت صدای تاخیری رو کنترل کنید
    مثلا اگه میکس رو 100 قرار بدید فقط صدای تاخیری و اگه میکس رو روی صفر قرار بدین فقط صدای اصلی پخش میشه

    کامپرسور
    در واقع کامپرسور یه ولوم متغیره که برای کاهش صداهای بلند بدون افزایش صداهای کم استفاده میشه و باعث میشه پیک داینامیک کم و در نتیجه صدا پر حجم تر بشه
    ترشهلد:استانه ای که شما با اون مرز بین صدای بلند و صدا کم رو مشخص میکنید
    رتیو:نسبت سیگنال ورودی به کامپرسور به سیگنای خروجی رو نشون میده( سیگنال ورودی سیگنال هایی هستند که از ترشهلد بالا تر باشند"از نظر شدت"
    اتک:سرعت وارد عمل شدن کامپرسور رو مشخص میکنه
    ریلیز:سرعت کامپرسور رو در خروج مشخص میکنه
    حالا میمونه چگونگی تنظیمشون که انشالا جلسه بعد
    یا علی
     
  3. persian-pride

    persian-pride عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/9/09
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    سرزمین پارس
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    به نام یگانه معمار هستی
    میریم سراغ ادامه بحث
    دوستان این پارامتر هایی که من از کمپرسور معرفی کردم پارامتر های اصلی کمپرسور هستند در بعضی از کامپرسورها پارامتر گین هم وجود داره که این گزینه میتونه کل صدا رو(چه زیر سطح ترشهلد و چه بالای اون)یه افزایش شدت بده با توجه به مقدار گینی که انتخاب میکنید
    نکات طلایی کامپرسور
    برای تنظیم کامپرسور زمانی که کاملا با پارامتر ها و نحوه ی عملکردشون اشنا نشدید تنظیمات زیر تنظیمات خوبی هستند
    ریتو رو روی 4 قرار بدید و ترشهلد رو جوری تنظیم کنید که نهایتا 6 دسیبل عمل کامپرس روی سیگنا انجام بشه این عدد با توجه به داینامیک پیکتون میتونه کمتر هم باشه اتک رو هم فست قرار بدید(0.1 ms) ریلیز رو هم بین 260 تا 350 انتخاب کنید
    هر چه قدر که تجربتون در کار با پارامتر های کامپرسور بیشتر بشه تنظیماتتون دقیق تر و خاص تر خواهد بود اما این تنظیماتی که بنده معرفی کرده برای شروع ایده های خوبی هستند
    اگر استقبال دوستان از این موضوع خوب باشه در جلسه بعد به تشریح ریورب میپردازم
    یا علی
     
بارگذاری...