آخرین ارسال‌ها

میکس کار ارکسترال در اجرای زنده

20/1/16
263
35
تبریز
با سلام.سوالی درگیرم کرده!
وقتی در استودیو یا در خانه پشت سیستم قراره کاری میکس بشه و ... این اثر در روی سن چجوری میشه برنامه ش؟ منظورم اینو وقتی اسکور یه آهنگ رو کامل داریم و میدیم گروه اجرا کنه روی صحنه اون موقع مسئول رسیدگی به صداها آیا همون مسئول ضبط و صدا هست یا که نه فقط در ضبط این کار رو انجام میدن؟
چون مثلا در بعضی کنسرتها دیدم (یانی و هانس زیمر و ...) که شخصی پشت چندین سیستم نشسته ! آیا همون شخص بر طبق میکس استودیو (که افکت های متعدد بکار می بریم) اعمال کار میکنه یا نه فقط در صحنه بلندی و کمی و کیفی صداها رو تنظیم میکنه؟
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Yo3fM

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,641
53
.
در کنسرت ها و پرفورمنس های لایو، آدیومن ها سیستم صدا رو اداره میکنن. کار اونها سه بخش اصلی داره که بصورت موازی باید انجام بشه:

1- مدیریت صدای خروجی برای شنوندگان حاضر در سالن
2- مدیریت صدای خروجی برای مانیتور کردن به گوش پرفورمرهای روی استیج
3- ریکورد کردن تمامی سیگنالهای ورودی از استیج

بخش اول: یک نفر بطور اختصاصی صداهای ورودی رو درجا کنترل و پراسس میکنه، و میفرسته به اسپیکرهای سالن برای پخش. مثلاً اگر قراره روی صدای ووکالیست ایکوالایزر و کامپرسور استفاده بشه، قبل از اجرا در مرحله ی "ساندچک" تصمیم اینو میگیرن و در حین اجرای زنده، اون دوتا افکت رو روی صدای ووکالیست اِعمال میکنند و میفرستند برای پخش در سالن. دقت کار پراسسِ افکت توسط این آدیومن های لایو، شاید به پای دقت کار یک میکسمن استودیویی نرسه، ولی سختی کار اینها به اینه که هیچ فرصتی برای تصمیم گیری در حین اجرای زنده ندارن و برای هر موقعیتی خودشون رو باید آماده کنند. من خوشبختانه تجربه ی این کار رو داشتم و فهمیدم که من اینکاره نیستم! این کار استرس داره و من آدمِ کار استرسی نیستم. آهسته و پیوسته!

بخش دوم: تمامی پرفورمرهای روی استیج نیاز به این دارند که صدای خودشون و سایر پرفورمرها رو توی گوششون داشته باشن. قبلاًها این کار رو هم همون نفر بخش اول انجام میداد. ولی الآن دیگه بخاطر اهمیتِ بخش مانیتورینگ، مسئولیتِ این کار رو به یک نفر دیگه از گروه صدا میسپرند که معمولاً هم در کنار استیج میشینه. با این حال هنوز هم کنسرتهایی هستند که این کار رو میذارن روی دوش همون شخص اول، چون نمیخوان یه پولی هم جداگانه بدن به یک شخص دیگه برای مدیریت مانیتور!

بخش سوم: این کار رو هم همون شخص بخش اول انجام میده و کار آنچنان سنگینی هم نیست. تمامی ورودی های سیگنال از روی استیج رو بصورت جدا از هم بدون افکت پراسسینگ (خام) میده برای ریکوردینگ مالتی ترَک، تا بعد از کنسرت یک میکسمن با خیال راحت بشینه روی اونها کار میکس رو انجام بده، که روی ویدئوی کنسرت بذارن و یا CD صوتیِ اون رو جدا بفروشن. کیفیتِ صدای ویدئوهایی که از کنسرتها میبینید و میشنوید، کار آدیومنِ حاضر در صحنه نیست. اینها بعداً میکس و آماده میشن، برای همینه که معمولاً کیفیت بهتری نسبت به صدای داخل سالن کنسرت دارن.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا