میکس و مستر و ضبط

شروع موضوع توسط POORYA PLAY OUT ‏31/7/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک میکس و مستر و ضبط تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    میکس و مستروضبت
    در پروسه ای اهنگسازی میکس و مستر لازمه است که با این مرحله اهنگ به پختگی لازم میرسددر میکس تمامی امکاناتی که اهنگ با ان به درجه ای از اصالت و
    رنگین بودن میرسد که می توان اهنگ رو تا حد زیادی حس کرد که با مستر به مرحله نههای رسیده و اهنگ خود را نشان میدهد
    در میکس از ابزارهای استفاده می شود که به اهنگ رنگ و بوی تازه بدهد میکس اهنگ را شفاف قدرتمند و ..میکند به صورتی که اهنگ با میکس
    یک اهنگ زیبا و بدون میکس یک اهنگ پر سرو صدا و بدون نظم به نظر میرسد هنر میکس را بایاد از صدا برداری درست در ابتدا تضمین کرد
    اگر شما ضبت خوبی نداشته باشید به هر شکل میکس خوبی هم نخواهید داشت
    ضبت با دو میکرفن که برای داشتن استریو می تواند تاثیر گذار باشد در ضبت گاهی صدا بردارها از صدای یک خواننده دو بار ضبت را انجام میدهد و بعد در میکس
    صدای اول رو یکم به طرف راست پن می کنند و صدای دوم را یک خورده به راست پن می کنند که اختلاف چند صدم ثانیه ای صدا باعث می شود خیلی زیباتر صدا بنظر بیاید
    و اگر که صدای دوم که هارمونی صدای اول رو اجرا می کند در گام پاینتر از صدای اول باشه به نحوه ی که باعث فاصله مطلوب شه و نه یک اکتاو پاینتر بلکه چند گام پاینتر
    باشه خیلی زیبا تر هستش به نحوه ی که اگر صدا مرد هستش هارمونی زن و بر عکس که خیلی زیباتر به نظر میرسید
    میکس دو صدا که از لحاض فرکانسها با هم اختلاف داشته باشن(مثلا صدای مرد در فرکانسهای پاین و زن در فرکانسهای بالا هستش)باید در دو کانال جدا و دو لاین جدا میکس بشه
    به صورتی که اگه ریوربی داشته باشند دو تا صدا باید ریورب مکمل باشه یعنی شاید تنظیمات ریورب با هم فرق کنه اما در نتیجه صداهای ی ریورب دار مکمل هم هستند
    به نحوهی که هم پوشانی چند صدم ثانیه ای انها به گونه ای است که فرکانسهای پاین مرد با فرکانسهای بالای زن میکس بشه و رنگینی فرکانسهای سینوسی که چند
    صدم با هم فرق دارن رو هم اوا کنه تا فرکانسهای اضافه نه چندان زیبا با این کار ضعیفتر به نظر برسند
    بهتر در این کار دیلی مخالف ریورب تنظیم شه(دیلی زیاد و ریورب کم یا برعکس)
    البته همیشه این موارد ثابت نیستند
    و زیباتر کردن این قسمت با اکولایزر درست تاثیر گذارتر می شودن به خصوص توجه خاصی داشتن به 200تا400که باعث افزایش پاور وکال می شود
    9995hzبه بالا هم در شففیت وکال تاثیر گذار هستش و به خصوص 12000برای امیختگی دو صدای ضبت شده بسیار مهم هستش
    حتی بعضی مواقع همخوانی دو یا چند کلمه در وکال باعث تاکید بر ان کلمه ها شده و اهنگ را زنده نشان میدهد
    و همچنین در بعضی از اهنگها کم یا زیاد کردن فرکانسها وکال در بعضی از جاهای اهنگ باعث می شود که اهنگ جذابتر و در اون لحضه بیشتر حس شود
    اما باید زیاد نباشه و تا به وکال صدمه نزنه مثلا نباید زیاد صدا رو یهو با بال بردن بیش از حد فرکانسهای بالا زیر تند کنیم و گفتم این کار هم
    بخاطر حس کار در اون لحضه هستش که مثلا نشون بدیم با این کار می خوایم حس حمله ای و عصبانیت رو در اهنگ تخلیه کنیم
    و شاید چند ثانیه هم طول بکشد
     
  2. shahkar_bashar

    shahkar_bashar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/10
    ارسال ها:
    89
    محل سکونت:
    شمال
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام پویا جان خسته نباشی و ممنون از اطلاعتت
    اما من هرچی دقت میکنم سر انجام واغاز مشخصی تو این تایپیک نمی بینم!
    میشه یه خرده کامل تر توضیح بدین
    بازم تشکر
     
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,746
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,810 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    پن کردن در پخش موسیقی اختلاف ایجاد نمیکنه پوریا جان. صرفا دامنه پخش رو بین جهتها مانیتور و چپ یا راست قرار گرفتن رو مشخص میکنه. این اختلاف رو که شما منظورتون هستش با پن ایجاد نمیشه .راه های دیگه ایی داره.
    این مورد خوبه . اما همیشه و در هر آهنگی جوابگو نیستش.
    باید نیازش در اون کار حس بشه. ممکنه کار اصلا نیاز به خوندن فاصله نداشته باشه. یا گام پائین خوندن تاثیر نداشته باشه. .
    این مورد رو متوجه نشدم.
    خوب طبیعیه که وقتی دو صدای متفاوت در اهنگ اجرا بشه نیاز به میکس مختص به خودشون رو داره. اما در مورد ریورب و دیلی اصلا متوجه نشدم منظورت چیه ؟
    من الان پروژه ترانه های ماندگار رو دارم کار میکنم و تنظیم.
    11 تا خواننده هم توش خوندن. خوب میکس اونها باید بر جسب صدای خواننده ها هم باشه. امر عادیه.
     
  4. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    امید جان فکر نکنم با دقت مطلب رو خونده باشید من پن منظورم نبود که اختلاف ایجاد میکنه اگه چند خط قبل از این خط رو خونده باشید متوجه می شید که من گفته بودم
    دو تا صدا از خواننده گرفته میشه به صورت جداگانه اولی رو خواننده اجرا میکنه و باز دومی رو رکورد می گیرند که این کار باعث میشه چند صدم ثانیه ی صدا ها
    با هم اختلاف داشته باشند خواننده که نمی تونه هر بار که ازش ضبت می گیرن کاملا در یک زمان نتها رو اجرا کنه طبیعتا چند صدم ثانیه ای فرق داره اجرای نتها
    این باعث همپوشانی خوبی میشه که با پن کردن زیباتر میشه

    در مورد مثله دوم هم گفتم همیشه صدق نمی کنه اما در بعضی از جاها خیلی خوب جواب میده
     
  5. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    تذکرات
    موسیقی رو باید درک کرد حتی این قضیه در ساخت ویدو کلیپها بی تاثیر نیست
    درک کردن ربطی به این نداره که شما موزیکی دارید و می خواد اون رو ببرید پیشه یک کلیپساز بسیار ماهر
    و معروف اما این و در نظر داشته باشید شاید که کلیپ اون چیزی که می خواید از اب در نیاد چرا
    چون همیشه هر کسی نمی تونه هر اهنگی رو اونجور که باید درک کنه همین قضیه هم هست که تفاوت
    سلیقه ها رو اشکار می کنه توصیه من در میکس و مستر اینه که در اول سبک خودتون رو پیدا کنید
    اگه ترنس کار می کنید از سمپلها و وی اس تی های روز و قوی استفاده کنید بی شک در کارتون تاثیر گذار خواهد بود میکس همیشه در صورتی خوب جواب میده که گوش سالم باشه با اهنگهای در پیت گوش خودتون رو خراب نکنید بیشتر اهنگهای رو گوش بدید که تتو شبک کاریتون
    هرگز کار بیش از اندازه انجام ندید که باعث دلزدگیتون نشه در اول هر کاری روشن کنید که چی می خواید
    اگه می خواید رو سازی یک افکت قرار بدید در اول تعین کنید که چی می خواید از این افکت هر گز همینجوری و از پرستهای معمول نرم افزارها استفاده نکنید
    دنبال ایده های جدید و نو بگردین و اینکه میکس رو باید حس کنید
     
  6. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    فكر ميكنم منظورت وايد كردن صدا باشه،درسته؟
    براي وايد كردن معمولاً يك صدا رو روي 2 كانال قرار ميدن ويكيش رو روي چپ پن ميكنن و دومي رو روي راست
    بعد يكي از اين دو رو به ميزان خيلي كم عقب يا جلو ميكشن
    اگه خواننده بخواد دو بار بخونه بايد خيلي حرفه اي باشه تا هر دو وكال شبيه هم در بياد ، البته ديدم كه براي اين كار 2 بار وكال ميگيرن ولي خيلي كم
     
  7. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    بله دقیقا منظورم همین بود اما اگه دوبار ضبت گرفته شه خیلی بهتره از این هست که یک صدا رو نسبت به هم
    یکم عقب یا جلو کنن تا اون اختلاف به وجود بیاد
     
  8. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    نميشه گفت كدوم بهتره چون دو روش متفاوت هست
    مثلاً براي وايد كردن صداي پد يا استرينگ يا صداهايي كه زنده گرفته نشدن راحت ترين راه همين عقب جلو كشيدنه
     
  9. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    سلام
    من صحبتم سر وکال بود اصلا کاری به ساز ندارم!
    در مورد وکال بهتر اینه که دو بار خونده شه اما به قول شما سازهای که زنده نیستند همون عقبو جلو کردن برای اختلاف بهتره
     
  10. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    سلام اگه ميشه راجع به پن كردن سازهاي مختلف هم يه توضيحي بديد.ممنون:smile (2):
     
  11. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    پن
    سلام
    پن کردن و دیگر عوامل میکس همه به دو دلیل به وجود میان
    1.احساس احتیاج(گوش محتاج به پن کردن باشه)
    2.زیباتر شدن اهنگ
    شما در پن کردن باید خودتون رو منبع قرار بدید بدین شکل که تصور کنید شما ارکستراسیونی دارید و خودتون هم در این ارکسترا یک ساز می نوازدید نسبت به خودتون می تونید دیگر سازها رو در کنارتون و سمت چپ و نزدیک یا سمت چپ و بعضی از سازها رو هم در سمت راست خودتون تصور کنید مثلا یک فرد رو در سمت چپ خودتون تصور کنید که دار پیانو می نوازه از این تصورات پن کردن به وجود میاد تمام ارکستراسیون که نمیشه در
    یک نقطه متمرکز در وسط بنوازند
    اما اگر باز خوب به این قضیه نگاه کنیم میبینیم که همون قضیه زیبا کردن و احتیاجه شما که نمی تونید تمام
    سازهای رو که دارید منو قرار بدید
    چون گوشتون احساس احتیاج می کنه در اهنگ
    اما مواردی هم هست که اصلا از منو خارج نمیشه دلیلش رو نمیدونم مثلا یکیش کیک هستش
    تا حالا هزارتا اهنگ شنیدید که یکیش هم کیک استریو نبوده
    بیس هم بیشتر منو هستش اما می تونه گاهی هم یکم وایدتر باشه
    استرینگ و پد بیشتر مواقع استریو هستند که واقعا باید این سازها استریو باشند
    لید هم تا اندازه ی واید هستش
    خلاصه اهنگهای که احتیاج داره به پن کردن بعضی از سازها می تونه عمل پن انجام بشه
    پن هم می تونه جلوگیری بکنه از تداخل فرکانسها که این یک فایده ه ی دیگرشه
     
  12. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    براي اينكه بتونيم تو وكال حالت دو صدائي ايجاد كنيم منظورم بدون فاصله خوندن هست ,بايد از پن استفاد بشه يا افكت دوبلر يا افكت خاص ديگه اي ؟(منظورم از دو صدائي مثل حالتي هست كه رپرها استفاده ميكنن و وكال اينطوري حجيم تر و قشنگتر ميشه)
     
  13. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    سلام
    امیر جان توضیح دادم باید از خواننده دوبار ضبت گرفته بشه وقتی این کار انجام بشه
    شما بدونه خوندن فاصله و در همون گام اگه دو تا صدا رو دو بار ضبت بگیری باعث این دو صدای میشه
    که بهتر اینه و بار ضبت گرفته بشه و صداها دو تاش مختص به یه نفر نباشه مثلا یکی من یکی شما
     
  14. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    يه جا خوندم :smile (75):براي ركورد وكال از تكنيك Land4 استفاده ميشه بدين صورت كه فاصله ميكروفن 4 انگشت بالاتر از دهان و يك وجب فاصله بصورت افقي , ولي من فكر ميكنم ميكروفن بايد حرفه اي باشه چون با ميكروفن معمولي صدا ضعيف ضبط ميشه ,خوشحال ميشم در اين مورد و تنظيم ولوم براي ركورد وكال نظر بديد.:smile (73):
     
  15. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    دوست خوبمون قبلا توضیح دادن در این مورد پستها رو خوب چک کنید اما باشه مواردی رو هم اضافه می کنم
     
بارگذاری...