میزان بندی ملودی نوشته شده

شروع موضوع توسط m1h2s3 ‏9/6/14 در انجمن Rhythm ( ریتم )

تاپیک میزان بندی ملودی نوشته شده تالار Rhythm ( ریتم ) در persian-music.org.

  1. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام. من یه مشکلی که دارم اینه که وقتی ملودی رو مینویسم نمی تونم میزان بندیش کنم و اینکه میزان هام چند چنده 6/8 . 4/4 یا غیره ...لطفا کمکم کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    علیرضا من این تایپو خوندم ولی من میتونم تمپو و شکل نت ها رو بنویسم ولی مشکل من بدست اوردن ریتم و اینکه میزانها چند چندم باشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    خب همون طور که فرمودید می تونید تمپو رو به دست بیارید. پس می شه نتیجه گرفت که ضرب رو تقریبا می شناسید.
    آهنگی که می خواین کسر میزانش رو بدست بیارید تو نرم افزارتون باز کنید.
    تمپو رو بدست بیارید و ضرب ها رو با مترونوم نرم افزارتون یکی کنید.
    شروع کنید به شمارش ضرب ها.
    1 2 3 4 ...
    کم کم متوجه می شید این موسیقی ها چه کسری دارند.
    این رو بگم که اکثر آهنگ ها در 4/4 هستن.
    آهنگ های 6/8 شاد رو می شه با خرد بودنشون (ریتم های 6/8 شاد خرد هستن یعنی ایجاد حرکت موزون می کنن.) تشخیص داد.
    اما اگر بخوایم فنی تر بحث کنیم 6/8 در بین هر ضرب قوی شما می تونید دو ضرب ضعیف بشمارید یعنی همون 1 و و 2 و و
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    شما نتهاتون رو با علائم سیاه چنگ و غیره مینویسید و دیگه نمیتونید میزان بندیش کنید؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خوب تا ریتم و کسر میزان رو به دست نیاریم از کجا باید بفهمیم که تو هر میزان چند نت باید نوشته بشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    پس نت چنگ سیاه سفید و غیره رو میشناسید و از مقدار کشش اونها و مقدار زمان اونها نسبت به هم آگاهید
    اگه اینطوره بفرمایید تا ادامه بدیم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    بله من تئوری موسیقی رو بلدم و نتها وکششهاشون رو هم میدونم اگه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    پس نتهاتون رو بنویسید و ببینید بیشتر از چه کششهایی استفاده کردید مثلا میبینید که اکثرا نت سیاه هست و گاهی دو نت چنگ یا چهار دولاچنگ از اینجا معلوم میشه که به خاطر اکثریت نت سیاه مخرج کسر میزان 4 هست. خب حالا اونو اجرا کنید یا بخونید دقت کنید و ببینید کجاهای ملودی شما تاکید و ضرب قوی رو احساس میکنید و هر چند سیاه یک بار احساس میشه مثلا اگه هر 3 سیاه یک بار احساس میکنید پس ملودی 3/4 هست و اگه هر 4 سیاه یک بار احساس میکنید ملودی 4/4 هست ومیتونید بین هر 3 سیاه یا 4 سیاه و یا معادلشون یه خط میزان بکشید
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    دوست عزیز شما اول باید مشخص کنید که در چه متری میخواهید قطعه بنویسید بعد برید سراغ نوشتن نت ها !
    شما چطوری میخواهید ملودی بنویسید ولی قبلش مترتون مشخص نیست ؟ در اون صورت باید یه میزان 4 ضربی و اون یکی میزان 5 ضربی و .. خخخ
    جلل خالق
    + بعدش هم نوشتن نت ها کلی قواعد داره که اینا فکر میکنم در بخش هارمونی هستن و شما باید هارمونی بلد باشید ..
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام دوست عزیز ممنون از راهنماییت. وقتی که ملودی رو میخوای بزنی اگه بخوای از رو احساس بزنی دیگه نمیشه به احساست بگی توکی بیا تو کی نیا تا میزانها دقیق باشه بعد هم مگه میخوام کلاسیک بزنم که هارمونی واسه ملودیش به کار ببرم هارمونی برای اکورد ها بیشتر بکار گرفته میشه و هارمونی رو هم تا حدودی بلدم و چیزهایی که علیرضا گفتن رو کار کردم و میزانش رو بدست اوردم وخیلی هم زیبا در اومد حالا چه اصولی باشه چه نه در هر صورت زیبا شد اگه اشتباه میگم لطفا بگین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    موسیقی بیشتر از اینکه احساس باشه ،یک علم هست !!
    به دلیل اینکه همه کسانی که در ایران سواد موسیقی دارن و علمش رو دارن ، موسیقیمون انقدر فاخر هستش ! خخخ مسخره میکنما !!!
    ملودی نوشتن کار یک آهنگساز هست
    آهنگساز هارمونی ،کنتر پوان ،سلفژ ،ارکستراسیون و .... بلد هست !!
    پس این علم رو دارد که اول مترش را انتخاب کند بعد شروع به نوشتن ملودی کند
    مگه همچین چیزی هم داریم توی موسیقی که تعداد نت های میزان ها برابر نباشن ؟؟
     
    آخرین ویرایش: ‏10/6/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    بله همچین چیزی هم داریم که تعداد نتهای میزانها برابر نباشه
    البته اینو نفهمیدم چرا اینو پرسیدین چون در اینجا کسی از میزانهای نابرابر حرفی نزده بود
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    منظورم تعداد ضرب های هر میزان بود !
     
    آخرین ویرایش: ‏11/6/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    منظورم تعداد ضرب های هر میزان بود که باید باهم برابر باشن !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    ملودیهای زیادی هست که کسر میزانشون در قستی از ملودی عوض میشه نه تنها یه بار بلکه چند بار و با کسرهای مختلف. اتفاقا این هم جزو کارهایی هست که موجب زیبایی ملودی میشه و به قدرت و خلاقیت آهنگساز برمیگرده که چطور ازش استفاده کنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    دوست عزیز منظورم این نیست
    اونطوری که من برداشت کردم ، ایشون میخواد اول ملودیشو بنویسه ،بعد متر براش تعیین کنه !
    در صورتی باید برعکس باشه
    اون حرف که مگه میشه یه میزان 4 ضربی باشه ،میزان بعدی 5 ضربی باشه و .. مزاح بود کلا !!

    اگر بخواهیم قبل از انتخاب متر ،ملودی بنویسیم ،یعنی میزان بندی ای نداریم ! در اون صورت ریتم آزاد هست !
    پس از کجا میشه فهمید سیاه باید یک ضرب باشه یا دولا چنگ یک ضرب ؟؟؟
    میشه دیگه نه ؟ چون ریتم آزاد هست و وقتی ریتم آزاد هست ،کشش معنایی نداره !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    دوست عزیز اینکه m1h اول ملودیشو با ساز میزنه و بعد میخواد اون رو میزان بندی کنه کار کاملا صحیحی هست اگه ما اول عدد میزان رو بنویسیم و بعد بخوایم توی اون اهنگ بنویسیم انگار خودمون رو محدود به یک عدد میزان خاص کردیم ولی اینکه احساس خودمون رو به صورت عدد میزان بیان کنیم کاری هست که همه اهنگ سازهای بزدگ انجام میدن البته عدد میزان شروع اهنگ همیشه اول اهنگ نوشته مشه پیرو جواب خوب davit عزیز اگه نمیتونین با گوش ضربهای تاکید دار رو تشخیص بدین چند روش بهتون یاد میدم
    1. اولا نتهایی رو که از بقیه نتها فاصله گرفتن مشخص کنین اگر به این نتها گوش کنین اونها یک جور تاکید دارن که ما به اون تاکید تنال میگیم
    2. نتهایی رو که نسبت به بقیه نتها از کشش بیشتری برخوردارن مشخص کنین این نتها هم دارای تاکیدی به نام تاکید آگوژیک هستند
    3. گاهی اوقات خودتون در نواختن یک نت به اون تاکید میدید که جزو تاکیدهای داینامیکی به حساب میان
    خط میزانهاتونو قبل از تاکیدها بزارین و با توجه به مقدار نتی که در اونها به کار رفته و نوع نتهای قالب اون عدد میزان رو بنویسین
    حتی اگر یک میزان با میزان بعدی یک جور نشد هیچ جای ایراد نیست اون با من...
    گاهی اوقات اهنگ سازها بین میزان 3-8 و 6-8 به اشتباه میافتن اگر ضرب چهارم تاکید(از انواعی که ذکر شد) مشخص داشت بدون شک 3-8 رو واسه اون انتخاب کنین و اگه تاکید کمی داشت و ملودی ادامه سه ضرب قبلی بود 6-8 رو انتخاب کنید.
    نوشته های بالا نظر شخصی بنده میباشد و از منبع خاصی گرفته نشده است...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  19. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    مرسی از جوابتون فقط میشه روش 1 رو واضح تر بیان کنید
    نتهایی رو که از بقیه نتها فاصله گرفتن مشخص کنین
    منظورتون فاصله های نت ها از همدیگس یا دیرندشون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...