موسيقي حال حاضر ايران موفق يا محكوم به شكست ؟

شروع موضوع توسط Omid-Mohebbi ‏5/9/09 در انجمن موسیقی ایران

تاپیک موسيقي حال حاضر ايران موفق يا محكوم به شكست ؟ تالار موسیقی ایران در persian-music.org.

  1. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام دوستان

    با شهاب عزيز در مورد موسيقي ايران و علل ضعف يا قوتش صحبت ميكردم تصميم گرفتم اينجا موضوع جديدي ايجاد كنم تا ساير دوستان هم بتونن نظراتشون رو بگن.
    با تشكر.
     
  2. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    من فکر میکنم اسم این تاپیک کمی بحث رو عوض کرد نسبت به پست اول که چرا بچه ها دارن از نرم افزار استفاده میکنند بود.
    اما این موضوع حال حاضر ایران رو باید دید با کی داریم قیاس میکنیم؟اگه با واروژان میکنیم,بله اما اگه با دوران موسیقی کوچه و بازار یا اصلا همین چند سال پیش که به این سادگی نمیشد از موسیقی حرف زد میکنیم شکست چرا؟حتما موفق!
     
  3. shahab

    shahab عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    78
    محل سکونت:
    استرالیا
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    من با نظر دوستمون jigsaw که در تالار قبلی گفتن در هالیوود هم از نرم افزار استفاده میشه موافقم. ولی تفاوت در این هستش که کسانی که برای هالیوود و یا غیره آهنگسازی میکنن، حدّاقل دانشی که در نظر میگیرن "مهندسی صداسازی" هستش.
    منظور از ارکستراسیون فقط سازهای آکوستیک نیست؛ بلکه دانش استفاده از فرکانسهای تولید شونده در جایگاههای مناسب خودشون هست.
    در مورد موسیقی امروزی داخل ایران هم نمیخوام خیلی وارد جزئیات بشم چون دارم مکتوب مینویسم و مملو از سوءتفاهمها خواهد بود. اگر شفاهی بحث میشد و دوستان لحن صدام رو میشنیدن، به جرأت کمتر سوءتفاهم پیش خواهد اومد.
    منتظر نظریات بقیه عزیزان و بزرگواران میمونم و بیشتر گوش خواهم کرد.
     
  4. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    من به شخصه خیلی دوست داشتم همچین امکانی بود که بشه دوستان یه کنفراس یا میتینگ با هم بزارن شهاب جان ولی خوب هنوز چنین چیزی مطرح نشده در اینجا,اما من مطلب رو گرفتم.
    فکر میکنم منظورت این بود که چرا از virtual استفاده میشه,و جواب چیزی جز همون کمبود دانش و درک موسیقیایی نیست.
    من چون نمیتونم درامز بزنم حتی با کیبرد پس به سراغ virtual میرم که اون برام بزنه وحتی به خودم زحمت نمیدم یک کتاب در این زمینه مطالعه کنم!
    بله برادر مشکل ما اینه.
     
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بحث بنده هم همينه... چرا؟
    نرم افزارهايي كه استفاده ميكنيم مسلما در خارج از ايران هم مورد استفاده قرار ميگيره.
    اما استفاده ما كجا و استفاده اونها كجا.؟
    مهم اينه كه الان هركسي كه از خونه قهر ميكنه مياد و ميگه من فلان كاره هستم.( البته مثالم كلي بود تا به كسي بر نخوره ) اما آيا همون كسي كه مياد خواننده و يا اهنگساز ميشه علم اينكار رو داره.؟
    و همين نداشتن علم اينكار باعث شده كه ما شاهد خيلي از اينكارهاي بي محتوي و تاريخ مصرف دار باشيم.
     
  6. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    صددرصد با این بی بند و باری موافقم که همه آهنگ ساز شدن در حال حاضر و دیگه نونوا کم پیدا میشه! اما شما یه نگاهی به مخاطب همین کارای بی ارزش بنداز ببین متاثر نمیشی واسه موسیقی؟ببین چی رونق داره وکی موتسارت گوش میده یا کی اصلا موسیقی خوب رو میشناسه و براش ارزش قائله؟
    فقط نکته خوبی که هست اینه که الان یه کم راه بیشتر هموار شده اما چه حیف که کاش همون نا همواری ها بود و این بلا به سر موسیقی نمیومد که هرکی دوتا آکرد یاد گرفت با گیتار بگیره بیشتر از آکردایی که بلده اسم داشته باشه.(**************** )
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏5/9/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. shahab

    shahab عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    78
    محل سکونت:
    استرالیا
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    خب، اسمش رو نمیذارم مشکل. چون همه جای دنیا فراگیره!!!
    من دانشجوهایی میبینم که Audio Engineering میخونن ولی هیچی، هیچچچچچچچچچی از سلفژ یا تئوری و و و ... نمیدونن. خیلیها میان تا از همین فن استفاده کنن و آهنگ بسازن و پول درآرن. موضوع پول درآوردن اگه باشه، ایرانیها بهترین راهها رو پیدا میکنن.
    نرم افزارها به ما همه چیز رو میدن، ولی این رو که کجا چی رو بذاری و بچینی که نمیگن، میگن؟ به ما چندتا الگو میدن و ما هم اونها رو با هم ترکیب میکنیم و میسازیم. در نهایت که گوش می کنیم، ممکنه که دو یا چند تا ساز در آن واحد با هم نواخته شده اند که اصلا از لحاظ tonal با هم سنخیت ندارند و یا حتی ممکنه نواختن اونها با هم غیر ممکن باشه! مثلا همون درام که شما فرمودید، چطور ممکنه که snare، همراه با tom و crash cymbal با هم نواخته شه؟؟! ولی در آهنگهای نرم افزاری به صرف اینکه "قشنگتر!!" میشه، استفاده میکنیم!!
    خب، اینهاست که بعضی وقتها سؤال ایجاد میکنه.
     
  8. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دوستان عزيز :

    به قول light زمان رو به عقب برگردوندم.!
    در ارسالها لطفا به موضوع اصلي بپردازيم.
     
  9. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    در اين مورد كاملا با شهاب موافقم. هر سازي زبان خاص خودش رو داره يا بهتر بگم لهجه خاص خودش رو داره. چون زبان همه كه زبان موسيقي هستش.
    درامز نميتونه در حال fill ريتم هم بزنه مگه اينكه 4 تا دست داشته باشه اون درامر..!!!!
    و اين يكي از اساسي ترين مشكلات ما در ساخت موسيقي هستش. كه در ايران باهاش روبرو هستيم.
    عدم شناخت لهجه هاي ساز توسط بعضي از نوازندگان...!!
    مثلا ريتمهاي بندري در بندر عباس در 12/8نوشته ميشن. اگه من اون ريتم رو بدم به يه نوازنده خارجي شايد بتونه درست اجراش كنه اما لهجه مربوز به اون ساز و اصطلاحا filling اون رو نتونه پيدا كنه..
    ماهيت ريتمش درسته اما حس بندري رو نداره و كاملا ماشيني انجام ميده.
    يا مثلا ساكيسفون التو يك محدوده خاص رو براي خودش داره از بم ترين نت تا بالاترين نت... و نميتونه بيشتر از اون نت بالا بره. اما گاها ميبينيم كه با صداي التو دوستان تا اخرين كلاويه هاي كيبوردشون هم ميرن. !!!!!:smile (51):
    پس بخش اعظم مشكلات عدم تجربه و شناخت كافي از سازها... و نحوه قرار گيريشون در كنار هم هستش كه خيلي ها واقعا ازش بي اطلاع هستن.
     
    آخرین ویرایش: ‏26/10/09
  10. shahab

    shahab عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    78
    محل سکونت:
    استرالیا
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    امید جان ممنون از برگردوندن زمان!!!
    من اون مشکل سازشناسی رو با نوازندگان اینجا هم دارم!!!
     
  11. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    سلام آقا شهاب عزیز . من در رابطه با موضوع قبلی توی تاپیک قبلی میخوام توضیحی بدم .
    شهاب عزیز شما درست می فرمائید ولی اونجورام که فکر میکنید نیست . من به شخص کاری رو که اکثر آهنگسازها چه در ایران و چه در خارج از ایران هستند انجام میدن رو , انجام میدم !!

    در اصل واسه سمپل ها قانونی رو تائین کردم . حالا این قانون چیه ؟؟!!

    1_ من آهنگ خودم رو میسازم , با سمپل ضبط میکنم , و همونطوری که میدونید هر آهنگی که ضبط میشه بعد از ضبط شدن ایده های مختلفی توی ذهن آهنگساز میاد و تغییر و تحولات زیادی داده میشه پس بعد از کامل شدن موزیک , تصمیم می گیرم که مثلا به جای ساز ویلون که از سمپل استفاده شده یه ساز ویلون زنده جایگذین کنم . این روشی هستش که حتی بزرگان آهنگسازی و صدابرداری دنیا هم دارن انجام میدن .

    2_ از اونجایی که متاسفانه , متاسفانه , متاسفانه , نوازنده خوب یا به عبارتی یک Staudio Plyer کم گیر میاد و یا اصلا گیر نمیاد و یا اگر هم باشه به قیمت زیاد میخوان یه قطعه ملودی کوتاه رو اجرا کنند پس ناچار به استفاده از یه سری سمپل ها هستیم . به عنوان مثال :

    من 2 ساله که یه کار رومبا دارم , این کار تماما با گیتار اجرا میشه , که متاسفانه تا الان نزدیک به 1.5 میلیون تومان دستمزد به انواع نوازنده ها دادم تا الان تازه ریتم این موزیک درست در اومده ولی ملودی زن پیدا نکردم که بتونه این ملودی رو اجرا کنه . البته نمیشه گفت نوازنده هائی که من انتخاب کردم بد بوده و یا .... کار من کار سختی هستش و اینجا یا من باید کارم رو تغییر بدم که در اینصورت اصلا دیگه اون حس و حالش رو از دست میده و یا باید از سمپل استفاده کنم . حالا اگه شما جای من بودید چی کار میکردید ؟؟؟!!!

    پس نمیشه گفت که سمپل چون اسمش سمپل هست خوب نیست و یا به درد نمیخوره , سمپل همونجوری که از اسمش هم پیداست , نمونه برداری شده از همین ساز های زنده هست .

    موفق باشید عزیزم .
     
  12. shahab

    shahab عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    78
    محل سکونت:
    استرالیا
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نیمای عزیز،

    منظور من اصلا سمپلینگ نبود. من کاملا با نظر شما موافقم.
    نکته من بیشتر ارکستراسیون بود، همین. چیزی که خیلی گم شده این روزها.
     
  13. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    دوری از ارکستراسیون دلیلش یا یکی از دلایلش ای بوده که کسی به خاطر موسیقی,موسیقی کار نمیکنه و بیشتر هدف چیزهای دیگه هست که تقریبا هیچ ربطی به موسیقی نداره!
    چرا باید طرفداران اینسترومنتال در قیاس با سبک های وکال اینقدر کم باشه که همه چیز رو وکال بچرخه در ذهن مردم؟
    آیا در دوره های مثل باروک هم اینطور بود؟ اونوقتا خواننده نبود؟ شعور موسیقیایی چند برابر الان بود؟
    به نظر من خارج از بحث سمپلینگ ما مشکلات دیگه ای داریم دوستان که بیشتر در حاشیه هستند و ما از اونها غافلیم.
     
  14. shahab

    shahab عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    78
    محل سکونت:
    استرالیا
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    دوست عزیز،

    ما طرف صحبتمون با عزیزان و علاقمندان در این سایت هست. اینکه خیلیها با خیلی اهداف دیگه خیلی کارها میکنن از هیچکس پوشیده نیست. اونها دنبال چیز دیگه ای هم اگر هستند، جلوی درست اندیشیدن و کار کردن بقیه رو که نمیتونن بگیرن.
    غافل بودن از مشکلات حاشیه ای فقط به خود ما ضربه میزنه. موسیقی چیزی نیست که از خوب بودنش بشه گذشت کرد.
     
  15. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    بالاخره منظور ما کیه؟شاید بهتر باشه اول موضع‌ خودمون رو مشخص کنیم!من تا حالا فکر میکر دم موضوع موسیقی حال حاضر ایران باشه نه عزیزان و علاقمندان در این سایت!!
    کی گفت از موسیقی خوب بگذریم؟اصلا کدوم موسیقی خوب؟بحث مگه استفاده غلط و موسیقی نا مطلوب نبود؟من حالم خوبه؟:smile (51):
     
  16. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    230
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوستان

    بحث خیلی جالبی هست و از تمامی نظرات دوستان تشکر میکنم .
    به نظر من در هر زمانی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور هم واروژان ها کار میکردند و هم عباس قادری ها ...... و هر کدام از اینها هم کم و بیش طرفداران خاص خودشون را داشتند و دارند . هر کسی از ما چه به عنوان شنوده چه به عنوان خلق کننده موزیک ، یک سبکهایی را میپسندیم و روی اون سبکها نیز کار میکنیم و همانطور که میدانید بیش از هزاران سبک تا به حال در موزیک شناخته شده و قضاوت را به عهده شنوندگان و منتقدان همان سبکها بگذاریم بهتر میباشد ، زیرا هر آهنگسازی و هر طرفداری دلایلی در مورد حمایت موزیک مورد پسندشان دارند که در اکثر موارد نیز قابل قبول میباشد ولی به قول دوست عزیزمون امید موزیک خوب تاریخ مصرف نداره ...

    این رو فراموش نکنیم که بعد از طبیعت ، موسیقی بیشترین هارمونی را در جهان دارا میباشد .

    در مورد استفاده یا عدم استفاده از سمپل ، از آنجایی که هرکاری باید از روی علم و آگاهی انجام شود ، این عمل نیز باید با داشتن دانش قبلی در مورد موزیک (هارمونی ، ارکستراسیون ، فرم ، ساز شناسی و ... ) انجام شود و صرفا این تئوری که آهنگسازی با سمپل به موزیک ختم نمی شود کاملا اشتباه میباشد . شما فرض کنید موسیقیدانان بزرگی مانند بتهوون ، در زمان خودش امکانات الان من و شما را داشت !!!! به نظر شما باز هم تمام آثارش رو با ارکستر اجرا میکرد ؟؟؟ در آن زمان تا پارت نوشته شده توسط نوازنده اجرا نمیشد ، اکثر آهنگسازان نمی توانستند احساس کنند که این پارت چه صدا و احساسی خواهد داد ، ولی هم اکنون ما خیلی راحت این کار را با سیستم انجام میدیم و ادیت میکنیم و صدها عمل دیگر ... به عنوان مثال فرض کنید یکی از سمفونی های بتهوون را با دانش قوی کار با سمپل و نرم افزار با سمپل سازهای مربوطه اجرا کنیم ، به نظر شما این کار نهایتا بد صدا خواهد داد ؟؟؟؟

    با این امکانات بسیار بسیار خوبی که در حال حاضر همه ما در زمینه ساخت موزیک و همچنین با بهره مندی از نرم افزارهای بسیار عالی در این زمینه ، فضا بسیار بسیار آماده تر و هموارتر از قبل میباشد تا آثار قوی و ماندگاری خلق کنیم و از شرایط موجود نهایت استفاده را ببریم .
    قضاوت اینکه چرا x سبکهایی که از نظر موسیقایی ضعیف میباشد کار میکند و ارزش موسیقی را پائین می آورد را به عهده شنوندگان و مخاطبان بگذارید . موزیک موفق باید مورد استقبال اکثریت مردم قرار بگیرد و من و شما که به صورت حرفه ای سعی داریم موزیک را دنبال کنیم ، مگر چند درصد جمعیت را تشکیل میدهیم ؟؟؟ اگر کار ما زیبا و دارای استاندارهای موزیک سبک خودش باشد ، شما مطمئن باشید با استقبال مواجه خواهد شد و اینکه در حال حاضر موزیک های ضعیف مورد استقبال قرار میگیرد شاید یکی از دلایلش این باشه که موزیک قوی کم وجود دارد و همچنین خیلی از موسیقیدانان خوب آثار خودشان رو بنا به مسائلی عرضه نمی کنند .
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏5/9/09
  17. Farhad Mahdavi

    Farhad Mahdavi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/09
    ارسال ها:
    231
    محل سکونت:
    آبادان
    امتیازات:
    +95 / 0 / -0
    سلام
    منم نظر خودمو میگم :
    اگه موسیقی ایران الان موفق بود که وضع ما این نبود . من دو دلیل رو موئثر میدونم :
    1. نمیشد گفت چون میره تو سیا- -ست :smile (22):
    2. پیدایش رپ و پس از مدتی رپ 6/8 که موجب بیماری موسیقی ایران شده .
    اما جای امید هست . خوشبختانه مردم پس از شکی که به خاطر سبک ... رپ بهشون وارد شده دارن یواش یواش واژه ی موسیقی رو درک میکنن . به زودی دیگه اصلا هیچکی رپ گوش نمیده .
    اما دلیل موثر تر دلیل اوله
     
  18. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    و به عبارتی ( خارج از بحث سیا-ست ) فقر فرهنگی که من این عقیده رو دارم که بیشتر شکست های ما توی همین ضمینه هست . متاسفانه توی کشور ما به هیچ عنوان از هنر استقبال خوبی نمیشه !!! و همین امر باعث سرد شدن خیلی ها از رشته های هنری به خصوص موسیقی و رو آوردن به سمت هر گونه خلاف هنری میشه .
    به هر حال ما شاهد دیدن و شنیدن احترام گذاری به هنر و هنرمندان در اکثر کشورهای موفق بوده ایم و هستیم . و نتیجه اینکه اگر هر چیزی به درستی رعایت بشه , احترام گذاشته بشه و روز به روز این احترام و این اهمیت ها بیشتر بشه و ریشه دارتر شه , 100% هیچ مشکلی توی اون ضمینه پیش نخواهد آمد .

    ( در اینجا منظور شاخه هنر بود , به خصوص موسیقی )
     
  19. shahab

    shahab عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    78
    محل سکونت:
    استرالیا
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    با پاسخ نیما موافقم.

    بحث، بحث فرهنگ و تفکر یک جامعه است. Rap و R&B و Hip-Hop و و و .... همه سبکهای متفاوت موسیقی هستند. چگونگی ساخت این آهنگها، ترانه ها و اهداف اونها مهمترین چیزهاست.
    بحثی که من و امید عزیز شروع کردیم، از شیوه های بلکه درست و نادرست آهنگسازی و عرضه اونها در بازار و به مردم بود.
    من در این گوشه دور افتاده دنیا، آهنگهایی از بروبچس داخل ایران تو مهمونیها میشنوم که همه باهاشون کیف میکنن و حال میکنن و میرقصن و خوب میشناسنشون بجز من! و این خودش موفقیت تجاری اونها را نشون میده. (البته سوءتفاهم نشه، اینکه من نمیشناسمشون منظورم اینه که خیلی تو اون وادی و حال و هوا نیستم). در ایران تا جایی که یادم میاد چیزی به نام قانون کپی رایت وجود نداشت. پس این بزرگوارانی که وزارت ارشاد مجوز بهشون نمیده، چجوری مشهور و پولدار میشن؟ حدس من اینه که اسم و CD هاشون که بین مردم پخش میشه و شناخته میشن، بعد تو مجالس و مهمونیها راه پیدا میکنند و پول میگیرن. خب، این کار ایرادی نداره، پول درآوردن اشکالی نداره، وقتی مجوز نمیدن، این راهها پیش میاد دیگه.
    مسأله اینه که ساخت اینجور آهنگها بیشتر رو پاشنه تنظیم آهنگ و اون هم اکثرا هارمونیهای عمومی میچرخه؛ اثری از آهنگسازی و اجزاء و ریزه کاریهای کلیدی نیست.
    این تا چه زمان میخواد پیش بره؟ به قول دوست خوبمون thd_music درصد کمی از مردم متوجه این نکته ها میشن.... خب، درد ما هم همینه دیگه!! چرا درصد کمی از مردم؟؟؟ البته این رو بگم که شاید انتظار بیش از این داشتن کمی زیادتر از ایده آل باشه، چون نمیشه گفت همه جای دنیا مردم موسیقی رو خوب و کامل و تکنیکی میفهمند. بجز چند کشوری که به هر حال با فرهنگ موسیقی بزرگ شده اند... ولی از نسل جوان ما بعید باید باشه که با این همه استعداد، رو به ساختن کارهای نسبتا ضعیف میارن.
    من فقط میتونم بگم "حیف" این همه پتانسیل و استعداد...
     
  20. ashkan

    ashkan عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/09
    ارسال ها:
    7
    محل سکونت:
    کرمانشاه
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    موسيقي از نگاه من يك آدم عادي

    سلام به همه دوستان
    با اينكه فكر مي كنم چهار پنج روزه كسي اينجا پست نداده باشه ولي چون بحث خوبي رو شروع كرديد منم دوست دارم نظرمو بگم تا شايد مشكلات و موانع موسيقي ايران شناخته و تجزيه و تحليل شدند و در اين سايت كه مرجع هست گامي در راستاي فرهنگ سازي براي مقابله با مشكلات برداشته شد .

    نظرات همه شما دوستان عزيز رو خوندم و بحث هاتون خيلي خوب و تخصصي بود كه من از عهده درك اونها بر نمي آم ولي اين بحث هاي تخصصي كمترين سهم رو در اين بحران (من اسمشو مي گذارم)داره
    مشكل ما هدف هاي زودگذر يا استفاده از ابزار مناسب با هدفهاي متعاليه‌!!
    مثلا همين خواننده هايي كه در ايران رو من با توجه به نظرم به سه دسته تقسيم مي كنم :
    1. خواننده هاي با هدف والا (به قول جومونگ:smile (22):) اما نگرفتن ابزار هاي مناسب(منظور موسيقي مناسب) مثل همين ياس و ... كه از نظر كلامي واقعا يه دنيا حرف دارند ولي موسيقي هاشون اونقدر كيفيت لازم رو نداره كه قادر باشه بدون تاريخ مصرف باشه و شنونده پس از يكي دوبار ازش خسته ميشه !
    2. خواننده هاي با هدف پايين و ابزار مناسب ، واقعا بعضي خواننده ها هستند كه كارهاشون مي شه گفت خيلي خوب است و از نظر شعور موسيقي هم در سطح قابل قبولي قرار دارند اما به موضوع هايي مي پردازند كه خيلي از مردم طرفشون نمي روند (مثل همين بي بند و باري و ....)
    3. خواننده هايي كه نه ابزار مناسب دارند و نه هدف كه شايد گفت 99 درصد خواننده هاي ايران جز اين دسته هستند و اصلا نبايد بهشون خواننده گفت . اين گروه كه مشكل اصلي موسيقي ايران هستند و فقط به خاطر پول و شهرت به دنياي موسيقي مي آيند.شايد اگه بخواهيد موسيقي ايراني رو شكست خورده بپنداريد همين ها باعث شكست شدند .
    *** قابل توجهتون كه در حال حاضر هيچ خواننده اي نه هدف والا داره نه ابزار مناسب
    با توجه به سوال تاپيك من كاملا موسيقي ايراني رو شكست خورده مي دانم و دلايل زيادي براش هست . دلايلي كه باعث شده اين سه دسته در ايران به وجود بياد رو هم زير مي نويسم‌:
    اولين و مهمترين همون sياsت هست . بعد از انقLaب چند سالي موسيقي در ايران تعطيل شد ، داشتن ويديو جرم محسوب ميشد و .... اين باعث عقب ماندگي ما از موسيقي روز دنيا شد و همين طور نخبه هاي موسيقي ما گوشه گير شدند !
    يكي ديگه از دلايل سفت و سخت شدن مجوز هست . وقتي يك خواننده مياد و با ديوار ارشاد روبرو ميشه ، از طرف ديگه همين اينترنت و سي دي ها و ... جلوي روش هست مطمئنا راه بي زحمت تر و پرسود تر رو انتخاب مي كنه . در اين حالته كه ديگه كيفيت آهنگ و ترانه براش بي ارزش ميشه و فقط به دنبال راهي براي كسب طرفدار هست حتي با كار كم ارزش

    يك چيز ديگه هم بگم كه واقعا بحث سر رپ يا غير رپ نيست چون به هر چي باشه رپ هم يه سبكه . معضل اصلي ما در موسيقي كليه ! ما آهنگ هاي بي كيفيت و سنتي هم خيلي داريم و ميشه گفت چند سال گذشته كار سنتي باارزش نداريم همون طور كه در پاپ و رپ مشكل داريم .
    براي بررسي اينكه چه طور عقبيم و چه كار بايد بكنيم شايد بد نباشه آهنگ اي ايران از استاد خالقي رو با مثلا آهنگ عصار براي جام جهاني مقايسه كنيم . ببينيم كه چه طور يه ترانه چهل سال بعد از مرگ سازنده اش و با ابزار هاي قديمي انقلابي را در دل به پا مي كند كه يه ترانه با ابزارهاي عالي و مدرن و تقريبا همان موضوع نمي تواند اين كار را بكند و اولي تا چهل سال هم با اين همه * حمله ها‌* سرپاست و آخر سر حمله كننده اش رو خسته كرده اما دومي بعد از چهار سال با اين همه حمايت فراموش شده !!!!!!!

    *** متاسفانه خيلي وقت ها شاهد حمله هاي به اين اثر عظيم بودم و اين حرف خيلي بهم فشار آورد چون با حداقل سوادي كه در موسيقي سنتي دارم متوجه ميشم كه اين ترانه در آواز دشتي است و آواز دشتي از ربع پرده هايي به نام كرن (حالا چون قبلا كار كردم يادم نمي آد ر كرن و لا كرن بود يا چيز ديگر) استفاده مي كند كه در موسيقي غربي نيست و فقط مختص موسيقي ايراني است و از طرفي هم اين گفته رو توهين به استاد خالقي(هم نامم هستيم) مي دونم.
    واقعا شايد معضلات و مشكلات ما رو يه عده به وجود آوردند و سعي در بهبودش ندارند تا مردم رو سرگرم كنند و بالا بردن خلاقيت و قدر تفكر مردم رو با استفاده از موسيقي بگيرند ! كه تا حالا موفق بوده اند و از اين به بعد خود مردم همين كار رو دنبال مي كنند مگر اينكه آدم دلسوزي پيدا بشه‌............................


    ببخشيد كه سرتون رو درد آوردم :smile (22):
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏17/9/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...