منظور از دو اکتاو یا سه اکتاو خواندن یک خواننده چیست؟

شروع موضوع توسط Nima1363 ‏14/1/15 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک منظور از دو اکتاو یا سه اکتاو خواندن یک خواننده چیست؟ تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. Nima1363

    Nima1363 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/14
    ارسال ها:
    36
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +22 / 0 / -2
    با سلام خدمت دوستان عزیز؛
    یه سؤال داشتم که مدتیه ذهنمو مشغول کرده.
    اینکه گفته میشه فلان خواننده مثلاً شجریان تا نت سل، یا لا میتونه بخونه منظور در کدوم گامه؟ گام ماژور یا مینور؟
    چون در هر گامی ممکنه این نتها اجرا بشه.
    اینکه نتها در چه گامی خونده شدن اصلاً اهمیتی داره یا نه؟
    وقتی گفته میشه که فلان خواننده تا سه اکتاو میخونه منظور چیه؟
    آیا منظور اینه که هشت نت رو در سه گام متفاوت اجرا میکنه؟ یا اینکه هشت نت رو در سه پرده متفاوت؟
    (که مجموعشون بشه 24 نت یا به عبارت دقیقتر، 22 نت).
    منظورم اینه که به هر حال، هر خواننده ای میتونه هشت نت رو توی رنج صدایی خودش بخونه،
    بنابراین چه مزیتی در کار شجریان و امثال اون وجود داره؟
    لطفاً دوستان مطلع در این مورد کمی توضیح بدن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    در حد اطلاعاتم جواب میدم!
    فکر میکنم ربطی به گام نداره. منظور اینه که یه خواننده تا چند اکتاو بتونه بدون ایراد اجرا کنه.
    مثلا رو پیانو فرض کنید اگر بنده از "دو" ی میانی تا "دو" ی 1 اکتاو زیرتر رو بخونم میگن 1 اکتاو خوند دیگه :p
    و اگر مثلا یه خواننده باریتون بتونه نت هایی از بازه ی باس رو هم اجرا کنه (بالاتر از محدوده ی باروتون) براش مزیت به حساب میاد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. Nima1363

    Nima1363 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/14
    ارسال ها:
    36
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +22 / 0 / -2
    ممنون از پاسختون.
    بنابراین، خوندن نت خاصی ملاک نیست (مثلاً سل یا لا) بلکه مهم اینه که بتونه
    خارج از بازه ای که برای اون خواننده در نظر گرفته شده، بخونه تا براش مزیت حساب بشه.
    مثلاً به شکل عادی یه خواننده باس حداکثر تا E4 میتونه بخونه که اگه از اون بالاتر بخونه، براش مزیت به حساب میاد. حالا درست متوجه شدم یا نه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    درسته البته من هم کارم خوانندگی نیست یک مقداری سلفژ فقط کار کردم!
    اما مثلا توی ویکیپدیا در مورد خواننده ی گروه muse میخوندم یه جوری افتخار آمریز نوشته بود که تا نت سی فلان اکتاو یک بار تونسته اجرا کنه توی یه اجرا زنده . به این نتیجه رسیدم!
    حالا از دوستان با تجربه تر حتما توضیحات کامل میدن استفاده میکنیم!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. mehran.fitness

    mehran.fitness عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/5/13
    ارسال ها:
    517
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +337 / 3 / -2
    نرم افزار:
    cubase
    بله همینطوره که دوستمون گفتن
    منظور از زیرترین نتی هست که خواننده میتونه اجرا کنه تا بم ترینش
    که حالا یه نفر که کارش این نیست شاید بتونه دو اکتاو رو اجرا کنه و یکی که خواننده هستش سه اکتاو و یا بیشتر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  6. Nima1363

    Nima1363 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/14
    ارسال ها:
    36
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +22 / 0 / -2
    ممنون از پاسختون.
    مگه نتهای بم پایینتر از نتهای زیر نیستن، چرا کاربر قبلی، نتهای بازه باس رو «بالاتر از محدوده باریتون» معرفی کردن. نباید گفته بشه «پایینتر از محدوده باریتون»؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    سلام بنده کاربر قبلی هستم!
    درسته باس پایینتر از محدوده باریتون هست بنده اشتباه گفتم.
    اما کلا منظورم این بود که از بازه ی باریتون خارج بشه حالا باس یا تنور. مثال بود فقط.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    منظور فاصله بین بم ترین و زیرترین نت قابل اجرا هست مثلا من از فای پایین خط حامل کلید فا تا سی بمل خط سوم کلید سل میخونم که تقریبا میشه 2.5 اکتاو
     
    آخرین ویرایش: ‏16/1/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. Nima1363

    Nima1363 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/14
    ارسال ها:
    36
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +22 / 0 / -2
    ممنون از پاسختون.
    جوابتون رو کاملاً متوجه شدم. حالا سؤال من اینه که هنگام خوندن، دست خواننده بازه که کجا رو زیر بخونه و کجا رو بم یا نه؟
    مثلاً میتونه توی یه بیت، بدون توجه به موسیقی، مصراع اول رو در محدوده 2 و مصراع دوم رو در محدوده 3 بخونه؟
    یا اینکه در همون مصرع اول، همه کلمات رو در محدوده 2 (بم) و فقط یک کلمه رو در محدوده 4 (زیر) بخونه؟
    در مورد هجاها چی؟ مثلاً هجای اول یک کلمه دوهجایی رو بم بگه و هجای دومش رو زیر؟
    در هنگام خوندن آیا میشه به طور ناگهانی از محدوده دو، به محدوده چهار یا پنج پرش کرد یا اینکه باید به صورت تدریجی، صدا رو زیر کرد؟
    اصلاً برای زیر یا بم خوندن، محدودیت یا شرایطی وجود داره یا نه؟ آیا تنها معیارش، حس زیبایی شناختیه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    دوست عزیز اون چیزی که شما از گام در ذهنتون هست در واقع تنالیته هست
    یعنی درسته بگیم فلان قطعه در تنالیته ی دو ماژور هست!!
    گام به معنی توالی پلکانی نت ها از یک نت مفروض تا اکتاو اون هست !!
    هر اکتاو هشت نت هست
    پس وقتی محدوده ی صوتی کسی مثلا دو اکتاو هست یعنی اون شخص میتونه 16 نت رو بخونه
    و این ربطی به تنالیه و غیره نداره!! به محدوده ی صوتی شخص مربوط میشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    دوست من اینارو آهنگساز مشخص میکنه!!!
    خواننده باید چیزی رو که آهنگساز نوشته اجرا کنه!!!
    خواننده اجرا کننده ی چیزی هست که آهنگساز خواسته و نوشته!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    به عنوان مثال این سیستم اول یک قطعه ی چهار صدایی کرال هست
    زیر و بمی، ریتم، هجا ها و .. توسط آهنگساز نوشته شده و خواننده موظفه رعایتشون کنه
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. Nima1363

    Nima1363 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/14
    ارسال ها:
    36
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +22 / 0 / -2
    ممنون دوست عزیز از پاسختون و همچنین بابت تصویری که گذاشتین.
    اینکه یک خواننده باید طبق گام آهنگ (Scale)، ترانه رو بخونه برام مشخصه.
    حالا سؤال من اینه که آیا آیا زیر و بمی هم بر اساس آهنگ پی ریزی میشه و یا اینکه ارتباطی بین اونها نیست؟
    به عبارت دیگه، آیا زیر و بمی هم مثل گام آهنگ میمونه که اگه خواننده ازش خارج بشه، صداش فالش بشه یا نه؟
    یا اینکه یه موسیقی بیکلام رو میشه از هر محدوده صوتی (2 یا 3 یا 4 و حتی 5) شروع کرد و فقط آهنگساز براساس سلیقه خودش، برا خواننده مشخص میکنه که از کجای آهنگ، اوج بگیره و کجا فرود بیاد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    صد در صد ارتباطی باید باشه وگرنه موسیقی شکل نمیگیره

    معمولا فالش خوندن رو زمانی به کار میبرن که شما تو یه گام اون نتی رو که باید بخونی رو یه نت دیگه بخونی . برفرض (لا) رو (لا دیز) بخونید . کسی که از محدوده اکتاو فراتر بره اگر توان اجراش رو داشته باشه میخونه اگر نباشه که پاره میشه

    تمامی این های رو که شما گفتید رو آهنگساز تعیین میکنه ولی آهنگساز اگر با سواد باشه و باهوش میدونه که صدای یه خواننده تو چه گام های توانایی داره و اوج و فرود هاشم در نظر میگیره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    منظورتونو دقیق متوجه نشدم
    ولی زیر و بمی نت ها توسط آهنگساز مشخص میشه که ملودی شکل میگیره
    اگر چیزی غیر از اونی که آهنگساز نوشته بخونید یعنی دارید فالش میخونید
    اینکه کجارو باید زیر بخونید کجا رو بم، کجا یه پرده برید بالا یا پایین کجا یک فاصله ی سوم کوچک برید بالا کجا بیاید پایین، دست خواننده نیست
    اینهارو آهنگساز مشخص میکنه و خواننده طبق چیزی که آهنگساز خواسته اون کارو اجرا میکنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  16. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    من فکر میکنم منظورتون این بود که اون چیزی که خواننده میخونه دقیقا همون چیزی هست که ارکستر داره میزنه یا نه ؟
    اگه سوالتون این بوده باید بگم که نت های پارت خواننده هم توی هارمونی هست ولی نه همش!!!
    بعضی وقت ها هارمونی پیچیده اس و خواننده داره توی یه تنالیته میخونه و ارکستر تو یه تنالیته ی دیگه داره میزنه
    یا مثلا یه خواننده با همراهی پیانو میخواد بخونه (آکومپایمال)، الزاما هر چیزی که خواننده میخونه رو پیانو نمیزنه! پیانو پارت خودشو که آهنگساز واسش نوشته رو اجرا میکنه! نت های پارت شما هم توی هارمونی هستن ولی نه همشون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  17. Nima1363

    Nima1363 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/14
    ارسال ها:
    36
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +22 / 0 / -2
    ممنون از پاسختون و همچنین ممنون از پاسخی که جناب Mohamad.K دادن.
    شاید با مثال بتونم منظورمو بهتر برسونم.
    مثلاً فرض کنیم اصل آهنگ «درخت» ابی رو در اختیار داریم البته بدون کلام، و قراره روش بخونیم.
    خب اول باید گام آهنگ یا به قول شما تنالیته آهنگ رو پیدا کنیم. ظاهراً گام G Minor هست.
    ابی ابتدای ترانه رو با گام G Minor محدوده 2 (یا اکتاو دوم) شروع به خوندن کرده و به تدریج صداش رو زیر میکنه تا به این قسمت میرسه که «اون درخت سربلند پرغرور» که اوج ترانه به حساب میاد و در اکتاو چهارم یعنی G Minor 4 خونده شده.
    خب حالا سؤال من اینه که آیا میشه ابتدای ترانه رو از اکتاو سوم (محدوده صوتی 3) شروع به خوندن کرد یعنی G Minor 3 یا خیر؟
    آیا میشه عبارت «اون درخت سربلند پرغرور» رو در اکتاو سوم بخونیم و بقیه عبارت رو مثل ابی در اکتاو چهارم بخونیم یا نه؟
    منظورم بهم زدن ملودی و هارمونی و ریتم و گام آهنگ نیست، بلکه تغییر در زیر و بمی صداست.
    مگر اینکه شما معتقد باشید که با تغییر در زیر و بمی صدا، گام و تنالیته آهنگ هم به هم میخوره. آیا چنین عقیده ای دارین؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    G minor 3 یا G minor 4 غلط هست
    سل مینور، سل مینوره
    اون اعداد کنار نت ها قرار میگیرن!!
    مثلا C1 یا C2 یا E1 یا E2 و ..
    C2 یک اکتاو بالاتر از C1 هست و فرکانسش دوبرابر زیر تره و ..
    نت ها روی خطوط حامل زیر و بمی مشخصی دارند!!
    مثلا وقتی قطعه با دو ی میانی آغاز میشه، شما حق ندارید با دو ی اکتاو بالاتر یا پایین ترش بخونید
    وقتی "زیر و بمی" تغییر کنه ملودی و هارمونی و همه چیز بهم میریزه دیگه

    ببینید الان مشکلی که وجود داره اینه که چیزهایی که از زیر و بمی و .. حرف میزنید، معانیشون در ذهن منو و شما فرق میکنه
    به همین خاطر هست که منظور همو زیاد متوجه نمیشیم
    فکر کنم منظورتون از زیر و بمی همون اکتاو هست که مثلا میشه وقتی فلان قسمت کار که توی اکتاو چهارم نوشته شده رو توی اکتاو سوم بخونیم و ..
    باید بگم که نه نمیشه و این دست خواننده نیست
    وقتی آهنگساز نوشته توی اون اکتاو خونده بشه یعنی باید توی اون اکتاو خونده بشه

    بازم باید بگم که خواننده اختیاری توی این چیزا نداره و "فقط" یک "اجرا کننده اس"
    مگر اینکه خودش سواد کافی داشته باشه و طبق اون چیزی که میخواد بشینه بعضی قسمتارو تغییر بده
    یا با آهنگساز حرف بزنه بگه اینجاشو اینطوری کن، اونجاشو اونطوری
    یعنی بگیرن ملودی و آهنگسازی رو تغییر بدن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. Nima1363

    Nima1363 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/14
    ارسال ها:
    36
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +22 / 0 / -2
    خیلی ممنون و سپاسگزارم از پاسختون.
    بله منظورم از تغییر زیر و بمی، تغییر اکتاو بود.
    پس همونطور که شما فرمودین چنین تغییر اکتاوی جایز نیست.
    خب الان سؤالی که برا من مطرح میشه اینه که پس چه جوریه که کارهای مشترک (دوصدایی) بین خواننده های داری رنج صدایی متفاوت اجرا میشه؟ باز هم مثال میزنم. صدای داریوش باریتون هست و صدای ابی تنور. حالا این دو خواننده، کار مشترکی به نام «نون و پنیر و سبزی» رو اجرا میکنن. به نظر میرسه جاهایی که داریوش خونده یک اکتاو پایینتر از جاهاییه که ابی خونده و این طبیعیه، چون صدای داریوش باریتون هستش و ابی به خاطر تنور بودن صداش میتونه نتهای بالاتری رو بخونه.
    ممکنه در جواب بگین که خب آهنگساز، قسمتهایی رو که داریوش خونده، ملودی و هارمونیشو تغییر داده. ولی منم واسه این جوابتون، یه شبهه ای دارم و اونم اینه که همین آهنگ رو ابی به صورت تکصدایی هم خونده و توی اون، «بعضی» قسمتهایی که داریوش خونده رو حداقل یه اکتاو بالاتر خونده، در حالی که به نظر میرسه تغییری در ملودی و هارمونی آهنگ ایجاد نشده و ملودی همون ملودی کار مشترک هستش.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    ببینید اگه شما ملودی آوازتونو یک اکتاو بالاتر یا پایینتر بخونید هیچ تغییری تو هارمونی ایجاد نمیشه ولی اگه با فاصله ای غیر از اکتاو از نیم پرده تا 5.5 پرده بالاتر یا پایینتر بخونید اونوقت هارمونی با همون نسبت تغییر میکنه درست تر که بگیم تنالیته تغییر میکنه با حفظ همون پیوندهایی که بین آکوردها برقرار هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. اکتاو چیست

    ,
  2. اوکتاو چیست

    ,
  3. نت دو بالا چیست

    ,
  4. اکتاو یعنی چه؟,
  5. اکتاو در موسیقی یعنی چه,
  6. دو اکتاوه,
  7. اکتاویعنی چه