آخرین ارسال‌ها

منظور از تمرین کردن با پیانو چیست؟

وضعیت
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)

Mahdi_31

عضو سایت
27/11/19
35
همه میگن پیانو تمرین کنید. ولی تمرین یعنی چی؟
آیا اینکه با اپلیکیشن‌های موبایل که به میدی پیانو وصل میشن و نت ها رو روی کلاویه‌ها به صورت رنگی نشون میدن یک اهنگ رو بزنی تمرین حساب میشه؟
آیا حتماً باید قطعه رو از روی نت بزنی که تمرین حساب بشه؟
آیا اینکه خودت سعی می‌کنی یک آهنگی رو با پیانو در بیاری تمرین حساب میشه؟
آیا زدن آهنگ‌های پاپ ایرانی که معمولاً ساختار ساده‌تری دارن تمرین محسوب میشه یا حتماً باید آهنگ ها کلاسیک باشه؟
آیا حتماً باید از تمرین لذت برد؟ مثلاً من خودم از آهنگ‌های ایرانی خیلی لذت می‌برم و سریع‌تر هم می‌تونم یاد بگیرم. ولی قطعات کلاسیک خارجی رو زیاد نمی‌پسندم.
آیا صرف اینکه هر روز با پیانو تمرین کنیم به پیشرفت ما کمک میکنه یا حتماً باید با یک شیوه‌نامه دقیق جلو بریم.
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
645
29
مشهد
خب مهدی جان بازم اومدم
سَرِ تورو کج کردم اومدم اینجا😊
تمرین پیانو یا کلا تمرین یک ساز به چند قسمت تقسیم میشه:
۱ تمرین تکنیکال
۲ تمرین موزیکال
تمرین تکنیکال یعنی بالا بردن سطح توانمون برای اجراهای تکنیک های مختلف.مثلا در پیانو:
گام-ارپژ-دوبل نت-لگاتو-استکاتو-اکتاو و ...
که این ها رو میشه با اتود های مختلف کار کرد مثل چرنی و اشمیت و امثال این کتاب ها.البته تقریبا تمام اهنگ ساز های مطرح کلاسیک کتاب های اتود دارن از جمله موتزارت و کلمنتی و جلوتر که بیایم برامس و لیست و غیره.
تمرین این تکنیک ها نیاز به صبر و حوصله زیاد داره و یکی از دلایلی که باید نوازندگی در سنین کودکی اغاز بشه گستردگی تکنیک ها و هیمنطور تکنیک پذیری بیشتر و انعطاف بیشتر در یادگیری در سنین پایین هست.شاید بشه گفت حدودا به ۶ یا ۷ سال زمان نیاز هست که در تمام این تکنیک ها به مرحله بالایی برسیم.
خب پس یکی از جواب ها میشه :بله
تمرین کردن باید بسیار دقیق و اصولی باشه.
یکی‌دیگر از تمرین های تکنیکال شاید تمرین sight reading یا دید خوانی و دید نوازی باشه.یعنی بدون شنیدن یک قطعه اون رو برای اولین بار از روی نت اجرا کنیم.برای‌ پیشرفت این تکنیک هم کلی کتاب نوشته شده هم کلی پیشنهاد داده شده.مثل تمرین کرال های باخ یا ...
البته در دانشگاه های‌ موسیقی این مورد یکی از موارد مهم امتحانی‌ هست اما اونقدر ها سخت نیست.در واقع یک قطعه تکنوازی رو امتحان نمیگرن و شما فقط با یک ساز دیگه مثل ویولون همراهی‌میکنین و ففط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت مطالعه اون قطعه رو دارین و بعدش باید بشینین و از روی نت اجرا کنین.

تمرین موزیکال به جایی برمیگرده که داریم یک اهنگ رو تمرین میکنیم.یعنی اجرای دقیق جمله بندی ها-اجرای دقیق حالت های مختلف اجرا مثل نوانس ها و غیره
طبیعیه که ما هرچقدر از نظر تکنیکی غنی‌ تر باشیم میتونیم موزیکالیته بهتری هم داشته باشیم.
مورد بعدی این بود که موزیک ایرانی هم تمرین حساب میشه؟
ممکنه ما بهترین موزیک‌کلاسیک هم انتخاب کنیم و فقط فکر‌کنیم که داریم تمرینش‌ میکنیم اما صرفا داریم یک کار‌ بیهوده انجام میدیم.
پس فرقی‌ نمیکنه موزیکمون چی باشه.مهم اینه که درست تمرین کنیم.
مثلا تقسیم کردن قطعه به پارت های کوچکتر.
اینجا هرچی‌سواد بهتری داشته یاشیم بهتر‌ کار میکنیم.
اگه فرم قطعه رو متوجه بشیم میتونیم منطقی تر تقسیمش کنیم.مثلا یک نوازنده تازه کار ممکنه میزان به میزان یا خط به خط تمرین کنه و یک نوازنده بهتر جمله به جمله...که تشخیص جمله نیاز به مطالعه و تجربه و گوش خوب داره.
دز مورد اپلیکیشن درست متوجه نشدم که این وسط پیانو هم هست یا نیست.اگه هست اره اینم میتونه یک تمرین باشه.
البته تمرین با اجرا متفاوته.اجرا یعنی از ابتدای اهنگ تا انتها جلو بریم و تمرین رو قبل تر‌توضیح دادم.
لذت بردن از تمرین نمیتونه خیلی واقعی باشه.البته لذتش جایی هست که تمرینت به ثمر نشسته.
ولی توی اون لحظه به خصوص که داریم تلاش میکنیم یک پاساژ ملودی سخت رو درست کنیم قطعا صداهای خوبی تولید نمیشه.فکر کن که یک ملودی کوتاه رو بخوای ۳۰ یا ۴۰ بار‌پشت سر هم اجرا کنی...
به قول بهتوون میگه هروقت از اتاق تمرین شما صدای خوبی اومد شما دارین اشتباه تمرین میکنین.
ما وقتی‌میشینیم تمرین کنیم یعنی میخوایم روی یک مشکل کار‌ کنیم.پس میشه هم لذت بخش باشه هم نه.
مورد بعدی که از همه بهتر هست رو اخر‌ جواب میدم.
جوزف هوفمان فقید تمرین پیانو رو به ۴ روش مختلف توصیه میکنه:
۱تمرین با نت و پیانو
۲تمرین بدون نت و با پیانو
۳تمرین با نت و بدون پیانو
۴تمرین بدون نت و بدون پیانو
مورد اول کاری هست که ابتدا انجام میشه.
مورد دوم وقتی هست که اصطلاحا به تکست یا همون نت مسلط هستیم و میخوایم تکنیک ها و قسمت های مشکل رو اجرا کنیم.
مورد سوم خط بردن نت و شنیدن صدای‌موسیقی هست که ما رو مسلط میکنه به موزیک و ذهن و دید ما رو باز تر‌میکنه به اون قطعه
و مورد اخر که سخت ترین قسمت هست که کمتر‌ کسی میتونه یا تمرکز این رو داره که با چشمان بسته همزمان نت رو تصور کنه و همینطور نواختن خودش رو.
پس جواب این مورد هم" بله "هست.
 

Mahdi_31

عضو سایت
27/11/19
35
خیلی ممنون از جوابت.

ممکنه ما بهترین موزیک‌کلاسیک هم انتخاب کنیم و فقط فکر‌کنیم که داریم تمرینش‌ میکنیم اما صرفا داریم یک کار‌ بیهوده انجام میدیم.
متوجه نشدم، بیشتر توضیح بده.

به قول بهتوون میگه هروقت از اتاق تمرین شما صدای خوبی اومد شما دارین اشتباه تمرین میکنین.
منظورش چیه؟

مورد سوم خط بردن نت و شنیدن صدای‌موسیقی هست
یعنی قبل از نواختن قطعه، صدای نت‌ها رو در ذهنمون بشنویم. یعنی یک پیانیست باید صدای نت‌ها رو از بم‌ترین نت پیانو تا زیرترین نت بتونه تو ذهنش بشنوه؟ یعنی قبل از اینکه بخوام نت Do رو بزنم باید بدونم چه صدایی ازش در میاد؟ چطور ممکنه؟

من الان هنوز اسم نت‌ها و مکانشون روی خطوط حامل رو مسلط نشدم. ولی با این حال می‌تونم با چند بار تمرین، بدون نت قطعه رو بنوازم؛ چون جای کلاویه‌ها رو حفظ میشم. طبیعتاً این به من هیچ کمکی در Sight Reading نمی‌کنه. به نظرتون اول باید نت‌خوانی رو قوی کنم؟ یا همینجور ترکیبی ادامه بدم؟

خب مهدی جان بازم اومدم
سَرِ تورو کج کردم اومدم اینجا😊
شما گاو نه من شیر ده هستید. جواب می‌دید، جواب می‌دید، تهش می‌زنید چپ می‌کنید. :)
کاری ندارم که گفتی 365 روز هم بحث کنی نمی‌زارم آخرین پست مال من باشه و به یک هفته هم نکشید که سطح دسترسی‌ام رو تو او تاپیک محدود کردی؟ اما چرا اجازه دادی بقیه ازت دفاع کنن، حتی به قیمت اینکه ادامۀ بحث هیچ ربطی به موضوع تاپیک نداشته باشه؟ اون بنده‌خدایی که از شما دفاع کرده (و شما ازش تشکر کردید) اشتباهات زیادی تو حرف‌هاش هست که باید جواب می‌دادم. آیا برای شما مهم نیست که دیگران با چه منطق و سوادی از شما حمایت کنن؟ همین که حمایت کنن کافیه؟ اگه فرصت دفاع رو از من گرفتید،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
(Grounded) که سراسر خطاست رو حذف کنید. و اگر نمی‌خواهید حذف کنید اینقدر شهامت داشته باشید که به طرف مقابل حق دفاع بدید.

آزادی بیان برای من، شما و خیلی از آدم‌ها مهمه. به خاطر غرور و ضعف‌های درونی‌مون، اون رو از بقیه نگیریم.
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
645
29
مشهد
خیلی ممنون از جوابت.


متوجه نشدم، بیشتر توضیح بده.


منظورش چیه؟


یعنی قبل از نواختن قطعه، صدای نت‌ها رو در ذهنمون بشنویم. یعنی یک پیانیست باید صدای نت‌ها رو از بم‌ترین نت پیانو تا زیرترین نت بتونه تو ذهنش بشنوه؟ یعنی قبل از اینکه بخوام نت Do رو بزنم باید بدونم چه صدایی ازش در میاد؟ چطور ممکنه؟

من الان هنوز اسم نت‌ها و مکانشون روی خطوط حامل رو مسلط نشدم. ولی با این حال می‌تونم با چند بار تمرین، بدون نت قطعه رو بنوازم؛ چون جای کلاویه‌ها رو حفظ میشم. طبیعتاً این به من هیچ کمکی در Sight Reading نمی‌کنه. به نظرتون اول باید نت‌خوانی رو قوی کنم؟ یا همینجور ترکیبی ادامه بدم؟


شما گاو نه من شیر ده هستید. جواب می‌دید، جواب می‌دید، تهش می‌زنید چپ می‌کنید. :)
کاری ندارم که گفتی 365 روز هم بحث کنی نمی‌زارم آخرین پست مال من باشه و به یک هفته هم نکشید که سطح دسترسی‌ام رو تو او تاپیک محدود کردی؟ اما چرا اجازه دادی بقیه ازت دفاع کنن، حتی به قیمت اینکه ادامۀ بحث هیچ ربطی به موضوع تاپیک نداشته باشه؟ اون بنده‌خدایی که از شما دفاع کرده (و شما ازش تشکر کردید) اشتباهات زیادی تو حرف‌هاش هست که باید جواب می‌دادم. آیا برای شما مهم نیست که دیگران با چه منطق و سوادی از شما حمایت کنن؟ همین که حمایت کنن کافیه؟ اگه فرصت دفاع رو از من گرفتید،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
(Grounded) که سراسر خطاست رو حذف کنید. و اگر نمی‌خواهید حذف کنید اینقدر شهامت داشته باشید که به طرف مقابل حق دفاع بدید.

آزادی بیان برای من، شما و خیلی از آدم‌ها مهمه. به خاطر غرور و ضعف‌های درونی‌مون، اون رو از بقیه نگیریم.
ببخشید ولی من تو این سایت اندازه شما قدرت دارم.نه میتونم چیزی حذف کنم نه سطح دسترسی ها رو محدود کنم.احتمالا چون ادبیات تندی به کار بردین سطح دسترسی شما محدود شده.

شما در تاپیک دیگری به من گفتی سر ... رو کج کردی !
من به انتخاب خودم جای سه نقطه رو با شما پر کردم.
چطور ممکنه بهت بربخوره؟
we called even

من به شما گفتم که پست های من رو چند سال بعد از نوازندگی دوباره بیاین بخونین.فکر‌ میکنم به اندازه کافی توضیح دادم.چیز هایی که متوجه نشدی رو باید از نزدیک لمسشون کنی تا به بزرگی و اهمیتشون پی ببری که ممکنه از ۳ سال تا ۵ سال تمرین متفاوت باشه تایم رسیدن بشه.
مثالی که میتونم بزنم اینه که شما با یک توپ فوتبال توی یک زمین چمن الکی بچرخی و شوت بزنی یا اینکه مثلا نیم ساعت تمرین پنالتی زدن یا ضربه زدن کنی و نیم ساعت پاس دادن رو تمرین کنی و طبق برنامه پیش بری.حالا وقتی میری توی زمین و یک مسابقه میدی اینجا یعنی‌داری‌ اون تمرین ها رو اجرا میکنی.
نت خوانی باید قوی باشه اما مسئله اینه که این قوی شدن به هرحال زمان میبره.یعنی‌نمیشه نت خوانی رو به ۱۰۰ درصد برسونیم بعد بشینیم تمرین.به نظرم اینکه موازی پیش بری بهتره.
مورد شنیدن صدای نت:
شما همین الان میتونین یک قطعه رو توی ذهنتون بشنوین؟قطعا جواب اره هست.مهم نیست اون رو دقیقا از تنالیته یا همون گام اصلی بشنوین یا یکی دو پرده بالا و پایین.نسبت فواصل به هم مهم تر هستن.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,708
53
.
خب مهدی جان بازم اومدم
سَرِ تورو کج کردم اومدم اینجا😊
تمرین پیانو یا کلا تمرین یک ساز به چند قسمت تقسیم میشه:
۱ تمرین تکنیکال
۲ تمرین موزیکال
تمرین تکنیکال یعنی بالا بردن سطح توانمون برای اجراهای تکنیک های مختلف.مثلا در پیانو:
گام-ارپژ-دوبل نت-لگاتو-استکاتو-اکتاو و ...
که این ها رو میشه با اتود های مختلف کار کرد مثل چرنی و اشمیت و امثال این کتاب ها.البته تقریبا تمام اهنگ ساز های مطرح کلاسیک کتاب های اتود دارن از جمله موتزارت و کلمنتی و جلوتر که بیایم برامس و لیست و غیره.
تمرین این تکنیک ها نیاز به صبر و حوصله زیاد داره و یکی از دلایلی که باید نوازندگی در سنین کودکی اغاز بشه گستردگی تکنیک ها و هیمنطور تکنیک پذیری بیشتر و انعطاف بیشتر در یادگیری در سنین پایین هست.شاید بشه گفت حدودا به ۶ یا ۷ سال زمان نیاز هست که در تمام این تکنیک ها به مرحله بالایی برسیم.
خب پس یکی از جواب ها میشه :بله
تمرین کردن باید بسیار دقیق و اصولی باشه.
یکی‌دیگر از تمرین های تکنیکال شاید تمرین sight reading یا دید خوانی و دید نوازی باشه.یعنی بدون شنیدن یک قطعه اون رو برای اولین بار از روی نت اجرا کنیم.برای‌ پیشرفت این تکنیک هم کلی کتاب نوشته شده هم کلی پیشنهاد داده شده.مثل تمرین کرال های باخ یا ...
البته در دانشگاه های‌ موسیقی این مورد یکی از موارد مهم امتحانی‌ هست اما اونقدر ها سخت نیست.در واقع یک قطعه تکنوازی رو امتحان نمیگرن و شما فقط با یک ساز دیگه مثل ویولون همراهی‌میکنین و ففط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت مطالعه اون قطعه رو دارین و بعدش باید بشینین و از روی نت اجرا کنین.

تمرین موزیکال به جایی برمیگرده که داریم یک اهنگ رو تمرین میکنیم.یعنی اجرای دقیق جمله بندی ها-اجرای دقیق حالت های مختلف اجرا مثل نوانس ها و غیره
طبیعیه که ما هرچقدر از نظر تکنیکی غنی‌ تر باشیم میتونیم موزیکالیته بهتری هم داشته باشیم.
مورد بعدی این بود که موزیک ایرانی هم تمرین حساب میشه؟
ممکنه ما بهترین موزیک‌کلاسیک هم انتخاب کنیم و فقط فکر‌کنیم که داریم تمرینش‌ میکنیم اما صرفا داریم یک کار‌ بیهوده انجام میدیم.
پس فرقی‌ نمیکنه موزیکمون چی باشه.مهم اینه که درست تمرین کنیم.
مثلا تقسیم کردن قطعه به پارت های کوچکتر.
اینجا هرچی‌سواد بهتری داشته یاشیم بهتر‌ کار میکنیم.
اگه فرم قطعه رو متوجه بشیم میتونیم منطقی تر تقسیمش کنیم.مثلا یک نوازنده تازه کار ممکنه میزان به میزان یا خط به خط تمرین کنه و یک نوازنده بهتر جمله به جمله...که تشخیص جمله نیاز به مطالعه و تجربه و گوش خوب داره.
دز مورد اپلیکیشن درست متوجه نشدم که این وسط پیانو هم هست یا نیست.اگه هست اره اینم میتونه یک تمرین باشه.
البته تمرین با اجرا متفاوته.اجرا یعنی از ابتدای اهنگ تا انتها جلو بریم و تمرین رو قبل تر‌توضیح دادم.
لذت بردن از تمرین نمیتونه خیلی واقعی باشه.البته لذتش جایی هست که تمرینت به ثمر نشسته.
ولی توی اون لحظه به خصوص که داریم تلاش میکنیم یک پاساژ ملودی سخت رو درست کنیم قطعا صداهای خوبی تولید نمیشه.فکر کن که یک ملودی کوتاه رو بخوای ۳۰ یا ۴۰ بار‌پشت سر هم اجرا کنی...
به قول بهتوون میگه هروقت از اتاق تمرین شما صدای خوبی اومد شما دارین اشتباه تمرین میکنین.
ما وقتی‌میشینیم تمرین کنیم یعنی میخوایم روی یک مشکل کار‌ کنیم.پس میشه هم لذت بخش باشه هم نه.
مورد بعدی که از همه بهتر هست رو اخر‌ جواب میدم.
جوزف هوفمان فقید تمرین پیانو رو به ۴ روش مختلف توصیه میکنه:
۱تمرین با نت و پیانو
۲تمرین بدون نت و با پیانو
۳تمرین با نت و بدون پیانو
۴تمرین بدون نت و بدون پیانو
مورد اول کاری هست که ابتدا انجام میشه.
مورد دوم وقتی هست که اصطلاحا به تکست یا همون نت مسلط هستیم و میخوایم تکنیک ها و قسمت های مشکل رو اجرا کنیم.
مورد سوم خط بردن نت و شنیدن صدای‌موسیقی هست که ما رو مسلط میکنه به موزیک و ذهن و دید ما رو باز تر‌میکنه به اون قطعه
و مورد اخر که سخت ترین قسمت هست که کمتر‌ کسی میتونه یا تمرکز این رو داره که با چشمان بسته همزمان نت رو تصور کنه و همینطور نواختن خودش رو.
پس جواب این مورد هم" بله "هست.
طبقه بندی "تمرین" رو خیلی خوب توضیح دادی محمد. این میتونه ریفرنس خوبی برای کاربران آتی این سایت باشه. البته مراحل تمرین رو ما تحت یک مرحله بیشتر تعریف میکنیم که مربوط به اولِ کار هست (یعنی تحت 3 مرحله میشه): "تمرین نوآموز". این مرحله ی ابتداییِ آموزش نوازندگی رو شامل میشه که نه تکنیک خاصی میدونه که بخواد توانمندی خودشو گسترش بده، و نه در سطح مواجهه با موزیکالیته هست. در این مرحله، نوآموز در مرحله ی خوندن نُت ها بصورت اولیه هست و یادگیریِ انگشت گذاری ها و نواختن نُت های ساده. این مرحله یک روزی بالاخره پایان میگیره، ولی مرحله ی "تمرین تکنیکال" که شما اشاره کردی، شاید چیزی باشه که یک نوازنده ی حرفه ای هم کماکان بهش احتیاج داشته باشه.

بعد یک نوع تمرین هم وجود داره که تحت عنوان "گرم کردن" ازش اسم میبریم (شاید واژه ی تمرین مناسب این نباشه). اون هم 20 دقیقه مونده به اجرای کنسرت هست که نوازندگان حرفه ای انجام میدن. این "گرم کردن" همونطور که میدونی به معنی گرم کردن فیزیکی بدن و یا انگشت نیست. یک فعالیت ارتباطیِ روانی با ساز هست که ذهن نوازنده رو آماده میکنه که وارد فضای کار بشه که یک اعتماد به نفس در نوازنده ایجاد میکنه.

نه بلحاظ "مرحله"، بلکه بلحاظ "نوع" شاید بشه یک مورد دیگه از تمرین رو هم باز اضافه کرد: "تمرین غلط". در این نوع تمرین، شخص خارج از قواعد و اصول، حرکتهایی رو روی ساز تکرار میکنه که اصولاً مربوط به نوآموزان هست.
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
645
29
مشهد
طبقه بندی تمرین رو خیلی خوب توضیح دادی محمد. این میتونه ریفرنس خوبی برای کاربران آتی این سایت باشه. البته در مورد مراحل تمرین، ما تحت یک مرحله بیشتر تمرین رو تعریف میکنیم که مربوط به اولِ کار هست (یعنی تحت 3 مرحله میشه). "تمرین نوآموز". این مرحله ی ابتداییِ آموزش نوازندگی رو شامل میشه که نه تکنیک خاصی میدونه که بخواد توانمندی خودشو گسترش بده، و نه در سطح مواجهه با موزیکالیته هست. در این مرحله، نوآموز در مرحله ی خوندن نُت ها بصورت اولیه هست و یادگیریِ انگشت گذاری ها و نواختن نُت های ساده. این مرحله یک روزی بالاخره پایان میگیره، ولی مرحله ی "تمرین تکنیکال" که شما اشاره کردی، شاید چیزی باشه که یک نوازنده ی حرفه ای هم کماکان بهش احتیاج داشته باشه.

بعد یک نوع تمرین هم وجود داره که تحت عنوان "گرم کردن" ازش اسم میبریم (شاید واژه ی تمرین مناسب این نباشه). اون هم 20 دقیقه مونده به اجرای کنسرت هست که نوازندگان حرفه ای انجام میدن. این "گرم کردن" همونطور که میدنی به معنی گرم کردن فیزیکی بدن و یا انگشت نیست. یک فعالیت ارتباطیِ روانی با ساز هست که ذهن نوازنده رو آماده میکنه که وارد فضای کار بشه که یک اعتماد به نفس در نوازنده ایجاد میشه.

نه بلحاظ "مرحله"، بلکه بلحاظ "نوع" شاید بشه یک مورد دیگه از تمرین رو هم باز اضافه کرد: "تمرین غلط". در این نوع تمرین، شخص خارج از قواعد و اصول تمرین رو تکرار میکنه که اصولاً مربوط به نوآموزان هست.
خیلی ممنونم فرهود جان بابت توضیحاتت. نکته بسیار خوبی بود.
متاسفانه در مورد تمرین غلط خیلی کم صحبت میشه و خیلی از مدرس ها خوب و لول بالا هم در‌مورد این مورد کمتر‌ صحبت میکنن یا اصلا صحبت نمیکنن.
 

Mahdi_31

عضو سایت
27/11/19
35
شما همین الان میتونین یک قطعه رو توی ذهنتون بشنوین؟
بله آهنگ‌هایی که شنیدم رو می‌تونم تو ذهنم بشنم ولی شما چیز دیگری گفتید:
مورد سوم خط بردن نت و شنیدن صدای‌موسیقی هست
یعنی نت یک آهنگ ناآشنا رو بزارم جلوم بتونم با دیدن نت «C D E» صداش رو تو ذهنم بشنوم. منظورم اینجا بود که متوجه نشدم.

من به شما گفتم که پست های من رو چند سال بعد از نوازندگی دوباره بیاین بخونین.فکر‌ میکنم به اندازه کافی توضیح دادم.چیز هایی که متوجه نشدی رو باید از نزدیک لمسشون کنی تا به بزرگی و اهمیتشون پی ببری که ممکنه از ۳ سال تا ۵ سال تمرین متفاوت باشه تایم رسیدن بشه.
آقا چرا داری الکی گنده می‌کنی. یه جمله از خودت گفتی، یه جمله از بتهوون که جفتش خوب نوشته نشده. ازت خواستم بهتر بنویسی که متوجه بشم. مگه می‌خوای هستۀ اتم بشکافی که هی میگی 10 سال دیگه. لااقل ارجاع بده به نقل قول خودِ بتهوون رو بده. خلاصه اینجا خوب ترجمه نشده. یا جمله تقطیع شده و قابل فهم نیست.

من به انتخاب خودم جای سه نقطه رو با شما پر کردم.
چطور ممکنه بهت بربخوره؟
we called even
Anger, resentment and jealousy doesn't change the heart of others-- it only changes yours.”
― Shannon Alder
اصلاً من همون خر! (البته من اونجا منظورم متنی که می‌نویسید بود نه شخصِ شما)
به هر حال من که از این ناراحت نشدم. از این ناراحتم که چرا سطح دسترسی به اون پست محدود شده؟ یا چرا برای همه محدود نشده؟ چرا Grounded با علمِ به اینکه می‌دونه سطح دسترسی من محدود شده و نمی‌تونم از خودم دفاع کنم، اومده از شما حمایت کرده؟ و تشکری که شما از پستی سراسر خطا کردید. خب این ماجرا، دوبار تکرار بشه باعث سرخوردگی کاربر و ترکِ اینجا میشه. ممانعت از آزادی بیان مثل یک سم می‌تونه فاتحۀ هر کسب و کاری رو بخونه. از روش‌های نرم‌تری استفاده کنید؛ چه می‌دونم مثلاً اخطار بدید که فلان قسمت متن باید ویرایش بشه. از روش‌های گازانبری استفاده نکنید.

من تو این سایت اندازه شما قدرت دارم.نه میتونم چیزی حذف کنم نه سطح دسترسی ها رو محدود کنم.احتمالا چون ادبیات تندی به کار بردین سطح دسترسی شما محدود شده.
حالا هر کسی.
به نظرم درست نیست حق دفاع رو از طرف مقابل بگیرید. و اگر می‌گیرید دو طرفه باشه. نه اینکه بعد از مسدود کردن اون شخص، یک طرفه بهش حمله کنید (منظورم Grounded است.) اونم با این حجم از اشتباهات!
البته شما هم خودتون رو بی‌تقصیر ندونید. رفتید یک سری حرف رو که از صحت و سقمش خبر ندارید لایک کردید، فقط صرفِ اینکه از شما حمایت شده. اگه می‌دونستید Grounded اونجا چقدر از لحاظ تکنیکی اشتباه حرف زده از این کارتون پشیمون می‌شدید.

در مورد ادبیاتِ تند هم خدمتتون عرض کنم که من آدم رکی هستم. وقت طرفین رو با سلام و تعارف‌های بی‌جا هدر نمی‌دم والا تو این کار ید طولایی دارم. الان اگه با یک اکانت دیگه بیام تو سایت می‌تونم با ادبیاتی حرف بزنم که شما یا هر فرد دیگه‌ای فکر کنید دارید با کی حرف می‌زنید. ولی می‌خوام بگم که نه اون زمان می‌تونید شخصیت من رو واکاوی کنید نه الان. من بارها تو نوشته‌هام گفتم: «متن، یک رسانۀ لال است.» نمیشه اخلاقیات و شخصیت آدم‌ها رو رو از لابه‌لای کلمات استخراج کرد.

همین که در ابتدای نوشته‌ها، ابتدا دلخوری‌ها و حواشی رو بیان می‌کنید نشان‌دهندۀ به خطا افتادن شماست. شما و آقا Farhood اینقدر ناراحت هستید که احساساتتون بر منطقتون غلبه کرده و حتی حاضر نشدید یک سوالِ خوب رو لایک کنید. یعنی واقعاً هیچ یک از پست‌های من کوچکترین نکته‌ای نداشته که لایق توجه باشه. این همه وقتی که تو این فروم صرف میشه و به کسب‌وکار Persian-Music ارزش میده لایق توجه نیست؟ من نیومدم اینجا لایک جمع کنم ولی این چیزهای کوچیک به راحتی می‌تونی زوایای پنهان شخصیت آدم‌ها رو نشون بده.

“Judge a man by his questions rather than by his answers.”
― Voltaire
 

sparrow

مدیر تالار شعر و ترانه
تیم مدیریت
مدیر تالار
12/8/09
573
شیراز
بله آهنگ‌هایی که شنیدم رو می‌تونم تو ذهنم بشنم ولی شما چیز دیگری گفتید:

یعنی نت یک آهنگ ناآشنا رو بزارم جلوم بتونم با دیدن نت «C D E» صداش رو تو ذهنم بشنوم. منظورم اینجا بود که متوجه نشدم.


آقا چرا داری الکی گنده می‌کنی. یه جمله از خودت گفتی، یه جمله از بتهوون که جفتش خوب نوشته نشده. ازت خواستم بهتر بنویسی که متوجه بشم. مگه می‌خوای هستۀ اتم بشکافی که هی میگی 10 سال دیگه. لااقل ارجاع بده به نقل قول خودِ بتهوون رو بده. خلاصه اینجا خوب ترجمه نشده. یا جمله تقطیع شده و قابل فهم نیست.



اصلاً من همون خر! (البته من اونجا منظورم متنی که می‌نویسید بود نه شخصِ شما)
به هر حال من که از این ناراحت نشدم. از این ناراحتم که چرا سطح دسترسی به اون پست محدود شده؟ یا چرا برای همه محدود نشده؟ چرا Grounded با علمِ به اینکه می‌دونه سطح دسترسی من محدود شده و نمی‌تونم از خودم دفاع کنم، اومده از شما حمایت کرده؟ و تشکری که شما از پستی سراسر خطا کردید. خب این ماجرا، دوبار تکرار بشه باعث سرخوردگی کاربر و ترکِ اینجا میشه. ممانعت از آزادی بیان مثل یک سم می‌تونه فاتحۀ هر کسب و کاری رو بخونه. از روش‌های نرم‌تری استفاده کنید؛ چه می‌دونم مثلاً اخطار بدید که فلان قسمت متن باید ویرایش بشه. از روش‌های گازانبری استفاده نکنید.


حالا هر کسی.
به نظرم درست نیست حق دفاع رو از طرف مقابل بگیرید. و اگر می‌گیرید دو طرفه باشه. نه اینکه بعد از مسدود کردن اون شخص، یک طرفه بهش حمله کنید (منظورم Grounded است.) اونم با این حجم از اشتباهات!
البته شما هم خودتون رو بی‌تقصیر ندونید. رفتید یک سری حرف رو که از صحت و سقمش خبر ندارید لایک کردید، فقط صرفِ اینکه از شما حمایت شده. اگه می‌دونستید Grounded اونجا چقدر از لحاظ تکنیکی اشتباه حرف زده از این کارتون پشیمون می‌شدید.

در مورد ادبیاتِ تند هم خدمتتون عرض کنم که من آدم رکی هستم. وقت طرفین رو با سلام و تعارف‌های بی‌جا هدر نمی‌دم والا تو این کار ید طولایی دارم. الان اگه با یک اکانت دیگه بیام تو سایت می‌تونم با ادبیاتی حرف بزنم که شما یا هر فرد دیگه‌ای فکر کنید دارید با کی حرف می‌زنید. ولی می‌خوام بگم که نه اون زمان می‌تونید شخصیت من رو واکاوی کنید نه الان. من بارها تو نوشته‌هام گفتم: «متن، یک رسانۀ لال است.» نمیشه اخلاقیات و شخصیت آدم‌ها رو رو از لابه‌لای کلمات استخراج کرد.

همین که در ابتدای نوشته‌ها، ابتدا دلخوری‌ها و حواشی رو بیان می‌کنید نشان‌دهندۀ به خطا افتادن شماست. شما و آقا Farhood اینقدر ناراحت هستید که احساساتتون بر منطقتون غلبه کرده و حتی حاضر نشدید یک سوالِ خوب رو لایک کنید. یعنی واقعاً هیچ یک از پست‌های من کوچکترین نکته‌ای نداشته که لایق توجه باشه. این همه وقتی که تو این فروم صرف میشه و به کسب‌وکار Persian-Music ارزش میده لایق توجه نیست؟ من نیومدم اینجا لایک جمع کنم ولی این چیزهای کوچیک به راحتی می‌تونی زوایای پنهان شخصیت آدم‌ها رو نشون بده.

همین؟؟ کاش قدر و قیمت این راهنمایی ها را میدانستید. به جای آن همه حرف که میشد گفت، نشستید طول کتاب اندازه گرفتید و لایک شمردید و نگفتید چطور بنوازم. نپرسیدید چطور از مترونوم استفاده کنم یا فلان قطعه را نواخته ام، اشتباهم چه بوده.
ای کاش ۲۵ سال پیش، کسی مثل mohammad rezaa من را هم راهنمایی میکرد. اگر به حساب دفاع کردن و جبهه گرفتن نمیگذارید (که بگذارید هم مهم نیست) باید بگویم دلسوزانه و آگاهانه مسیر را مشخص کرده اند.
موسیقی ریاضیات نیست، پیانو هم کامپیوتر نیست. در مسیر آموختن نوازندگی لازمست بر محدودیت های ذهنتان غلبه کنید‌ که چندان هم آسان نیست.
اینکه بتوانید قطعه ای را از روی نت بنوازید (مثل کاری که من میکنم) شما را تبدیل به نوارنده ی حرفه ای نمیکند. نواختن ظرایفی دارد که واجبست در کنار استاد بیاموزید.
امیدوارم شما خلافش را ثابت کنید و یک روز بیایید بگویید قله های نوازندگی را فتح کرده اید، اما تا آن روز، به تجربه های کسانی که بیش از شما میدانند و بیش از شما تجربه دارند اعتماد کنید.
 

Mahdi_31

عضو سایت
27/11/19
35
همین؟؟ کاش قدر و قیمت این راهنمایی ها را میدانستید.
دوست عزیز من دقیقاً چطور باید قدر این دوستمون رو بدونم؟ توضیح داده لایک کردم. توهین کرده لایک کردم. سوء برداشت کرده، به پای خودم نوشتم بازم لایک کردم. من چطور باید قدر ایشون رو بدونم.

به جای آن همه حرف که میشد گفت، نشستید طول کتاب اندازه گرفتید و لایک شمردید و نگفتید چطور بنوازم. نپرسیدید چطور از مترونوم استفاده کنم یا فلان قطعه را نواخته ام، اشتباهم چه بوده.
با وجود این همه منابع اطلاعاتی خیلی کم میشه سوال کرد و سوالی هم که من کردم چیزی بوده که واقعاً جای دیگه‌ای وجود نداشته. وقتی ایشون با تمسخر میگه «قدم 180 سانته شما متری چند حساب کردی؟» و تهش یک شکلک خنده میزاره، اگه توهین به چندین سال مطالعه و زحمتِ من نیست پس چیه. بله نشستم حساب کردم؛ و اتفاقاً همون محاسبه خیلی از چیزها رو مشخص کرد. اینکه قبل از حرف زدن فکر کنیم. کاش ارزش سوال خوب را هم می‌دونستید. چرا باید نحوۀ استفاده از مترونوم رو بپرسم وقتی بلدم. شما مثل اینکه عاشقِ سوالات ابتدایی هستید؛ سوالاتی که جوابش رو میشه با یک سرچ ساده پیدا کرد. من چیزی می‌پرسم که واقعاً سوالم باشه. در مورد نواختن قطعه و اشکالات هم به وقتش. من لایک‌ها رو نمی‌شمرم. از روی اون آدم‌ها رو تحلیل می‌کنم.

موسیقی ریاضیات نیست، پیانو هم کامپیوتر نیست.
اتفاقاً موسیقی، سراسر ریاضیاته. کافیه یک نتِ اشتباه بزنید یا یک دیرند رو کم و زیاد کنید؛ فاتحۀ اون آهنگ خونده است. تمام ریتم‌ها بر مبنای یک سری زمان‌بندی‌های دقیق و مشخصه. یه آدم (هر قدر هم با احساس) نمی‌تونه بدون این محاسبات، احساسات خودش یا دیگران رو درست منتقل کنه.

نواختن ظرایفی دارد که واجبست در کنار استاد بیاموزید
واجب نیست. بهتر است در کنار استاد آموخته شود.
تو انتخاب کلمات دقت کنید.

امیدوارم شما خلافش را ثابت کنید و یک روز بیایید بگویید قله های نوازندگی را فتح کرده اید. به تجربه های کسانی که بیش از شما میدانند و بیش از شما تجربه دارند اعتماد کنید.
من نه در موسیقی و نه در کامپیوتر و نه در هیچ شاخۀ دیگری ادعایی ندارم.
اگه اینطور نبود که اینجا نبودم؟
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
وضعیت
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)

صفحه ما در اینستاگرام

بالا