1. رد اعلامیه
  2. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  3. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

ملودی های تُرکی

شروع موضوع توسط projektnoire ‏5/5/18 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک ملودی های تُرکی تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    318
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +447 / 8 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    با سلام.

    مدت زیادیه که تنوع موزیکی که گوش میدم رو زیاد کردم و محدود به یک سری زیرسبک خاص از راک یا الکترونیک نیستن. بخصوص این که موسیقی فولک هم زیاد گوش میدم. ولی نکته جالب برای من این بود که ترک‌ها (منظورم مردم کشور ترکیه‌ست) ، از ملودی های محلیشون در موسیقی پاپ هم زیاد استفاده میکنن.
    سوالاتی که برام پیش اومده :
    ۱. آیا ملودی ها در فواصل خاصی نوشته میشن؟ چون مثلا یه سری از سولوهای عربی رو بررسی کردم دیدم که در فریجن بودن یا مثلا هارمونیک مینور.
    ۲. آیا این ملودی ها ساختار خاصی دارند؟ مثل موسیقی دستگاهی و ردیفی ایرانی؟
     
  2. Soheil Monfared

    Soheil Monfared هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    2,191
    شغل :
    MusicProducer/SoundDesigner
    محل سکونت:
    Vengeance Land
    امتیازات:
    +2,139 / 19 / -5
    نرم افزار:
    ableton, protools, reason, wavelab
    تا جای که من اطلاع دارم از مقام ها یا موقام ها توی موزیک ترکی استفاده میشه که اگه بخاییم به دید تیوری امروزی ببینیم یسری مقام هارو . میشن مد های امروزی مثل فریجین و ...
    یه کتاب دارم تو کتاب خونم به اسم :
    موسقی مقامی اذربایجان - رامز زهرابف ترجمه علاالدین حسینی
    چیزی که من از کتاب فهمیدم.
    این نو موسیقی ها شفاهی هستن.
    ینی خرد اند...
    باید با نوازنده ها و کسایی که این مقام هارو بلدن بور خورد و ازشون یاد گرفت..مثل موسیقی شرق ایران...;)
    کتاب ها معمولا تاریخچه و یکسری نقمه ها و اشعاری هستن که با مقام ها خونده میشن....

    شایدم من اطلاعاتم کامل نیست...
    ;)
     
    • آموزنده آموزنده x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  3. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    318
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +447 / 8 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    موسیقی مقامی هم تا جایی که فهمیدم یک سری ساختار ریتمیک و ملودیک خاص خودش رو داره، مثل موسیقی ایرانی (جدیدا دارم کتاب «ساختار ملودیک در موسیقی ایرانی» رو میخونم و این چیزا رو کمی شناختم)، پس سوال اولم تا حد زیادی رفع و رجوع شد.

    راستش رو بگم سهیل جان؟ من دیگه عمرا کتاب فارسی موسیقی نمیخونم. چند تا دارم و اونقدر مصنوع و متکلف توضیح دادن که از بیش از مفید بودن سردرد آور شدن :))

    این روش رو مدتهاست دارم دنبال میکنم. شاید به نتیجه‌ای رسیدم .
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Soheil Monfared

    Soheil Monfared هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    2,191
    شغل :
    MusicProducer/SoundDesigner
    محل سکونت:
    Vengeance Land
    امتیازات:
    +2,139 / 19 / -5
    نرم افزار:
    ableton, protools, reason, wavelab
    بنظرم پیگیرش باش این خیلی خوبه...;)
    سرچشمه شناسی و پیدا کردن سرچشمه ها کار اساسی و خیلی بزرگیه...

    البته یه داستانی رو یادم رفت بگم
    کل این مقام هایی که شدن مقام های قرقیزی یا قزاقی ویا حتی مقام های تاجیکی یا هر اسم دیگه
    اینا پاره هایی از مقام هایی ایرانی هستن که طی سناریو های ساخت فرهنگ برای کشور های شوروی سابق از موسیقی ما کنده شده..!
    شده مقام یه کشوری که در اصل یه شهر ما بوده! :D

    و

    اما راجب کتاب ...
    بنظر من تو این جور مواقعی برای بررسی موسیقایی کردن یه موضوعی شبیه به این فقط در حد تاریخچه و توضیحات اولیه شاید باشه...;)

    البته این هم یه نوع کم کاریه که این مقام های ارزش مند هنوز به شکلی ما بتونیم مثل روش های اکادمیک اون هارو یاد بگیریم دیده نشده...یا من هنوز ندیدم..! :)
    ینی کتاب بشه و جوری باشه که کسی که دشیفراژ بلد باشه بتونه اون هارو بنوازه...
    مثل کتاب ردیف موسیقی ایران که نت نویسی شده ولی باز هم باید گوشی یک جاهاییش انتقال پیدا کنه از هنر اموز به هنرجو...
     
    آخرین ویرایش: ‏6/5/18
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  5. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    318
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +447 / 8 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    من قسمت های زیادی از کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» تالیف «محمدرضا آزادفر» رو خوندم. همونطور که گفتم خیلی متکلف نوشته شده، ولی به نظرم کمی تفکر در متنش میتونه باعث فهم راحتترش بشه (تازه اگر ساز ایرانی هم بزنید یحتمل خیلی بهتر میتونید درکش کنید، که خب من ساز ایرانی نمیزنم).
    و حالا یک سوالی پیش میاد، آیا در موسیقی ترکی (منظور عثمانی و استانبوله) هم چیزی مثل «ردیف» و ... داریم؟ چون حس میکنم با خوندن نمونه های ردیفی بشه به نتایج قشنگی رسید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...