آخرین ارسال‌ها

ملودی در موسیقی فیلم

kavir_0361

عضو سایت
13/12/11
292
تهران
دوستان شما وقتی فیلم میبینید دوست دارید مثلا "یک"ملودی رو توی فیلم بشنوید. یا ملودی های مختلف بشنوید. بعنوان مثال فیلم خوب بد زشت. اون ملودی بی نظیر انیوموریکونه که تکرار میشه توی جاهای مختلف فیلم. یا موسیقی هایی که برای سکانس های مختلف فیلم ملودی خاصی ساخته شده
یه سوال دیگه بعنوان مخاطب دوست دارید موسیقی جذاب(البته مرتبط با فیلم) بشنوید یا یه موسیقی که کاملا در خدمت فیلم باشه و گاهی احساس هم نشه
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,645
53
.
تاپیک خوبی زدی.
بحث ملودی در موزیک فیلم بیشتر از اینکه تابع خواست بیننده باشه، تابع خود فیلمه. یعنی اگه غیر از این باشه دیگه «موسیقی فیلم» نیست.
اول اینکه موسیقی فیلمهاییکه براشون اسکور نوشته میشه (یعنی شامل خطوط هارمونی باشن. چون فیلمهایی هم هستند که از ساختارهای غیر کلاسیک براشون استفاده میشه)، همشون خط ملودی دارن. یعنی همونطور که موزیک "خوب بد زشت" ملودی داره، "پل های مدیسن کانتی" هم ملودی داره. ولی تفاوت ملودی موزیکهای این دو فیلم در کمرنگ و پر رنگ بودن ملودی اونهاست. مثل تابلوی نقاشی میمونه. یه موقع هست که نقاش رنگهایی بکار میبره که حتی از 50 متری هم خودشو نشون میده. و یک موقع هم هست که همون نقاش به عَمد از رنگهایی استفاده میکنه که به چشم نزنه.

جان ویلیامز برای "شیندلرز لیست" ملودی ای نوشته بسیار سنگین و رنگین. در حالیکه همین آهنگساز برای فیلم "اسب جنگی" ملودی بسیار کمرنگ و ظریفی استفاده کرده. موزیک و خود هر دو فیلم هم از شاهکارهای سینما هستند و هر دو هم از یک کارگردان.

آیا کمرنگی یا پررنگی ملودی در یک موزیک دراماتیک دلیل بر ضعیف یا قوی بودن اون موسیقی میتونه باشه؟ قطعاً جواب منفی هست. در تاریخ سینما موزیک فیلمهایی داریم که روی فیلم بسیار شاهکار عمل کردند که آنچنان ملودی پر رنگی هم نداشتند. مثل همین اسب جنگی، نجات سرباز رایان، عصر معصومیت، زیبای آمریکایی، پیشنهاد بیشرمانه، افسانه‌های پاییزی، هوش مصنوعی (A.I)، پل های مدیسن کانتی و دهها مورد دیگه. این فیلمها رو اگه بدون موسیقی ببینی، تازه متوجه میشی موسیقی چقدر کار انجام داده بوده روی فیلم و تو اصلاً متوجه نبودی! و چقدر در این فیلمها که همشون هم از شاهکارهای سینما هستند، کاملاً با یکپارچگی نفوذ کرده.
به همین منوال موزیک فیلمهای شاهکاری هم داریم با ملودی بسیار سنگین و پر رنگ. مثل همین شیندلرز لیست، سینما پارادیزو، خاکستر انجلا، مجموعه هری پاتر، بدبیاری‌ها (Unfortunate Events)، آپ (Up)، شکل آب، قطار سریع السیر قطبی (انیمیشن)، E.T و خیلی مورد دیگه. یعنی شما موسیقی رو از "سینما پارادیزو" حذف کن، هیچی ازش نمیمونه!

اما بالاخره کدوم نوع موسیقی درسته که نوشته بشه؟ با ملودی ساده، یا پر رنگ و بیاد موندنی؟ اگه این سوال رو از آهنگسازها بکنی هر کدوم جوابی رو خواهند داد که خودشون در اون متبحر هستند! ولی جواب اکادمیک اینه: هر دو درسته، اگه آهنگساز بتونه درست تشخیص بده که برای چه فیلمی کدوم مناسبه. ژانر فیلم، ریتم فیلم، نوع قصه گویی فیلم، موضوع قصه، سبک کارگردان، قشر مخاطب، اتمسفر فیزیکی فیلم و کلی موارد دیگه که همشون از خود فیلم نشأت گرفتند، فاکتورهایی هستند که آهنگساز بکمک اونها باید تصمیم بگیره که ملودیک بنویسه یا غیر ملودیک.

البته در تاریخ سینما، چه ملودیک و چه غیر ملودیک موسیقی فیلم ضعیف هم خیلی داریم به عبارت دیگه این موضوع «ملودی» ارتباطی به قوت و ضعف موسیقی فیلم نداره.

یکسری فیلمها هم وجود دارن که سازندگان اونها با آگاهی بر ضعف فیلمِ خودشون، عمداً سفارش موزیک با ملودی سنگین و رنگین میدن تا یه جورهایی سر بیننده رو گول بمالند و بیننده حداقل بخاطر اون ملودی فکر کنه که فیلم خوبی دیده و با رضایت پولش رو برای اون فیلم خرج کنه! از این دست فیلمها هم زیاد داریم که موسیقی سنگینی میکنه روی فیلم و هیچ ربطی هم به فیلم نداره.

اگر کمی خارج از موضوع تاپیک رفتم عذر خواهی میکنم. موضوع خوب بود و جا داشت که بیشتر باز بشه.
 

kavir_0361

عضو سایت
13/12/11
292
تهران
(اول داخل پرانتز بگم موزیک پلیرم رو رندوم هست بین چند هزار اهنگ داشتم کامنتت رو میخوندم . بادبادکهای تپه کاج پلی شد )
در مورد تاپیک : اره درست میگی . قبول دارم حرفاتو. بیشتر بحثم این بود ببینم دوستانی که موسیقی کار میکنن وقتی فیلم رو میبینن چه ذائقه ای دارند. مثلا خود من بیشتر دوستدارم ملودی فیلم توی ذهنم بمونه یعنی یه ملودی تکرار شونده بشنوم. و در کل هم ملودی بیشتر برام جذابه تا فضا سازی و هارمونی. مثلا شیندلرلیست رو که گوش میدم خیلی برام لذت بخش تر هست تا کارای دیگه جان ویلیامز که ملودی کمرنگ تری داره.
راستی وقتی کار موسیقی فیلم میکنی مثلا برا تیتراژ یه ایده میزاری اونو گسترش میدی تموم میکنی دیگه گیر نمیدی بهش یا ایده های مختلف رو تست میکنی بعد اونی که دوستداری رو روش کار میکنی تموم میکنی.
میخوام ببینم من انقد حساسم یا همه همینجوری کار میکنن. مثلا من شاید برا کار اخرم چهارتا تیتراژ اول کامل ساختم بعد دو سه روز رفتم گوش دادم گفتم نه فک کنم خوب نیست باز عوض کردم
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,645
53
.
(اول داخل پرانتز بگم موزیک پلیرم رو رندوم هست بین چند هزار اهنگ داشتم کامنتت رو میخوندم . بادبادکهای تپه کاج پلی شد )
در مورد تاپیک : اره درست میگی . قبول دارم حرفاتو. بیشتر بحثم این بود ببینم دوستانی که موسیقی کار میکنن وقتی فیلم رو میبینن چه ذائقه ای دارند. مثلا خود من بیشتر دوستدارم ملودی فیلم توی ذهنم بمونه یعنی یه ملودی تکرار شونده بشنوم. و در کل هم ملودی بیشتر برام جذابه تا فضا سازی و هارمونی. مثلا شیندلرلیست رو که گوش میدم خیلی برام لذت بخش تر هست تا کارای دیگه جان ویلیامز که ملودی کمرنگ تری داره.
راستی وقتی کار موسیقی فیلم میکنی مثلا برا تیتراژ یه ایده میزاری اونو گسترش میدی تموم میکنی دیگه گیر نمیدی بهش یا ایده های مختلف رو تست میکنی بعد اونی که دوستداری رو روش کار میکنی تموم میکنی.
میخوام ببینم من انقد حساسم یا همه همینجوری کار میکنن. مثلا من شاید برا کار اخرم چهارتا تیتراژ اول کامل ساختم بعد دو سه روز رفتم گوش دادم گفتم نه فک کنم خوب نیست باز عوض کردم
تیتراژ (لیست کردیتس) آخر فیلم میاد و من موقع شروع کار اصلاً به اون فکر نمیکنم. لزومی هم نداره که در شروع به اون فکر کنم. اولین فاکتورهایی که حین شروع یک پروژه بهش فکر میکنم، به ترتیب اینهاست:

1- بار کلی قصه
2- ریتم داستان گویی فیلم
3- تاریخ و جغرافیای قصه
4- شخصیت های محوری
5- ژانر فیلم
6- اتمسفر فیزیکی داخل فیلم

اینها کمک میکنه که بتونم وارد فضای داستان بشم و پا به پای شخصیت ها، قصه رو با «صدا» تعریف کنم. مخصوصاً اون مورد شماره یک در خلق ملودی خیلی موثره و معمولاً سعی میکنم قبل از تولید فیلم، از روی فیلمنامه این کارو انجام بدم. بلافاصله بعد از خوندن فیلمنامه هم این کار رو نمیکنم. به ذهن خودم فرصت میدم که خودش شروع به تراوش اولین تم ها بکنه و این کار ممکنه حتی یک هفته هم طول بکشه. بعد میشینم پشت پیانو و شروع میکنم به بازی کردن با داستان با نتهای پیانو. معمولاً دو یا سه تم مختلف کار میکنم که بتونم Ok کارگردان رو روی یکیش بگیرم. حتی بعضاً پیش میاد دو تم مختلف در یک پروژه استفاده بکنم. غالباً اولین تم، خالص ترین ری اکشن ذهن در برخورد با قصه هست و جواب درستی هم میده. حالا جزئیات دیگه و قطعه ی کردیتس مال مراحل بعدی هست. زمانی که دیگه فیلم آماده شده و شروع به تایم گیری میکنم و کار میکنم.

در ضمن من قطعه ای بنام "بادبادک های تپه ی کاج" ندارم! اون «بادکنک ها» هست😁
 

kavir_0361

عضو سایت
13/12/11
292
تهران
تازه کلی رفتم از روی اسم اهنگ دقت کردم نوشتم یه وقت اشتباه ننویسم
راستی کیوبیس 10 کرک سالم گیر اوردم الان یک ماهیی میشه تقریبا دارم باش کار میکنم بدون کرش و ارور خیلی تمیز کار میکنه . کار باش لذت بخشه. سریع ترم شده
 
9/6/17
8
تازه کلی رفتم از روی اسم اهنگ دقت کردم نوشتم یه وقت اشتباه ننویسم
راستی کیوبیس 10 کرک سالم گیر اوردم الان یک ماهیی میشه تقریبا دارم باش کار میکنم بدون کرش و ارور خیلی تمیز کار میکنه . کار باش لذت بخشه. سریع ترم شده
از چه سایتی دانلود کردین؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,645
53
.
خب اینکه شر کردی کیوبیس Elements هست. گفتی "کیوبیس 10 کرک سالم" فکر کردم منظورت گیوبیس Pro هست تعجب کردم!😵
 
بالا