مقدمه ای در مورد میکس

شروع موضوع توسط tars ‏19/4/14 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک مقدمه ای در مورد میکس تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. tars

    tars عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/5/13
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک
    محل سکونت:
    persian-music
    امتیازات:
    +210 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools
    با سلام

    اگر فضایی بین دو باند در نظر بگیریم ، زمانی که آهنگی را پخش میکنیم صدای تمام سازها در همین محدوده بین باندها قرار دارند.
    در مرحله میکس سازها را باید طوری در این محدوده جایگذاری کنیم که تا حد امکان از نا متعادل بودن و هم پوشانی آن ها جلوگیری کنیم .

    جایگذاری صداها به سه طریق انجام میشه:

    1. عقب و جلو بودن صداها ( ولوم)
    تصور ما از صداها اینگونه است که صداهای بلندتر را همیشه نزدیکتر بخود میدانیم.
    2. چپ و راست بودن صدا ( پن )
    صداها از طرف چپ ما میایند یا از طرف راست.
    3. بالا و پایین بودن صدا ( اکولایزر)
    صداها هر چقدر که بم تر باشند آنها را پایین تر تصور میکنیم


    ولوم :
    قبل از هر چیزی یک ولوم کشی از همه لاین ها میکنیم،
    شش لول برای صداها متصور می شویم ( لول 1 نزدیکترین و 6 دورترین به ما) و هر سازی را بسته به اهمیتش جایگذاری میکنیم.
    مثلا صدای وکال و سازهای لید معمولا در لول 2 قرار میگیرند ، پد ها و بک گراند پیانو و گیتارها در لولهای 4 و 5


    پن کردن صدا به باند چپ و راست :
    معمولا سلیقه ای انجام میشود ولی گاهی اوقات بدلیل تداخل فرکانسی دو ساز مجبور به پن میشویم
    در هر صورت بعد از پن دوباره نیاز به تنظیم ولوم داریم ، مسلما بعضی صداها که زیاد پن شده اند نیاز به افزایش ولوم دارند

    اگر سازی را به یک طرف پن کردید در واقع تعادل میکس را بهم زده اید و لازم است که سازی دیگر در جهت مخالف این تعادل را برقرار کند.

    اکولایز:

    در اولین لاین هر ترک اینسرت یک اکولایزر بگذارید ( نظر شخصی)
    در کتاب هنر میکس گفته شده که موقع اکولایز سه مورد رو بررسی کنید:
    1.صدا تیره است ؟ 2.دارای فرکانس های اذیت کننده است؟ 3. شفاف است ؟

    ( برای جایگذاری صداها پن ، ولوم و افکت هایی مثل ریورب و دیلی تاثیر بیشتری نسبت به اکولایزر خواهند داشت.)

    در اکولایزر کردن اگر احساس کردید محدوده ای باید بیشتر از 5 دسی بل تغییر کند به معنی انتخاب نادرست صدا بوده.

    افکت هایی مثل ریورب، دیلی و کمپرس تاثیرات زیادی در لوکیشن صداها میگذارند.

    کمپرسور یک افکت بسیار پرکاربرد است که به زبان ساده، همان وظیفه فشرده کردن صدا را به عهده دارد.
    (یه جورایی صدا رو متمرکز میکنه) ، بعنوان مثال : اگر شما نیاز به کم کردن صدای استرینگ داشته باشید تا از ان بعنوان یک بک گراند در لول 5 استفاده کنید ، وقتی موزیک را پخش کنید خواهید دید که صدای استرینگ گم میشود، حال اگر یک کمپرسور به آن اضافه کنید متوجه میشوید در اثر منسجم شدن آن، صدا با لول کم هم بخوبی گوش میرسد.

    در نتیجه کمپرس به اندازه، شفافیت صدا و اگر بیش از حد انجام دهیم بی روح شدن صداها را در پی دارد.

    مقدار ترشهلد مرزی برای شروع فعالیت کمپرسور است،
    طبیعتا وقتی صدایی را کمپرس میکنیم ولوم آن صدا با کاهش مقدار ترشهلد کم میشورد.
    مقدار این کم شدن نباید بیشتر از 6 دسی بل باشد.

    (البته نگران این کاهش ولوم نباشید چرا که از طریق پیچ میک آپ در کمپرس ها صدا به مقدار اول و حتی بیشتر بر میگردد.)

    برای تنظیم مقدار ترشهلد نیازی به نگاه کردن به دکمه ترشهلد نداریم بلکه این مقدار را با نگاه کردن به نشانگر مقدار ولوم ( gain reduction ) تعیین می کنیم، ترشهلد را انقدر کم میکنیم که بیشتر از 6 دسی بل کاهش ولوم نداشته باشیم،

    (همه زحماتی که تا اینجا برای میکس کشیدید رو تو یه چشم بهم زدن با دادن یه اتک سریع میتونین نابود کنین
    پس همیشه مواظب مقدار اتک باشید.)

    کار کمپرسور وقتی شروع میشود که صدا از مقدار ترشهلد فراتر رود، کمپرسور صدایی را که از مرز انتخابی (ترشهلد) بگذرد خفه میکند
    مقدار این خفه کردن را با تنظیم ریشیو تعیین میکنیم.

    لیمیتر ، کمپرسور ، de-Esser و نویز گیت هم همین عملیات را انجام میدهند

    البته با تفاوت های زیر:
    در لیمیتر :مقدار ریشیو به گونه ای تنظیم میشود که تمام صدایی که به مرز انتخابی ( ترشهلد) رسید کاملا خفه شود

    در de-Esser : دقیقا همان کمپرسور است ولی در یک محدوده فرکانسی مشخص شده (حوالی 8000هرتز) که سین شین خواننده را کنترل کند

    در نویز گیت: عملیات برعکس کمپرس انجام میشود ، یعنی اگر صدا از مرز انتخابی کمتر شد آنرا خفه میکند.


    در مورد افکت دیلی:
    یک فرمول تقریبی برای بدست آوردن زمان تاخیر نسبت به تپمو:

    60000 تقسیم بر تمپو برابر میشود با زمان تاخیر بر حسب میلی ثانیه
    60000 تقسیم بر 120 = 500 میلی ثانیه

    بعد از هر پروسسی چند دقیقه به گوش استراحت بدید و بعد پلاگین رو بای پس کنید که مطمئن شید نتیجه مثبت بوده.

    در مورد ریورب و کمپرسور هم مطالب و فیلم های کاملی در سایت هست
    اگر سوالی داستید لطفا در

    طرح سوالات، نظرات و گفتگو درباره تاپیک آموزش گام به گام میکس (نوشته ایمان احمدزاده)

    بپرسید ، من فقط این مطالب رو از سایت و کتاب هنر میکس برای تازه کارها جمع آوری کردم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
بارگذاری...