مفهوم Mid / Side

شروع موضوع توسط Mehrdad Art ‏29/10/12 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک مفهوم Mid / Side تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. Mehrdad Art

    Mehrdad Art عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/10/09
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +59 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, reason
    سلام دوستان گرامی یک درخواست داشت ازتو مفهوم مید / ساید رو میخاستم بدونم یعنی اگه میشه به صورت چارت و دیاگرام کسی توضیح بده که یک صدا به چه شکلی تقسیم بندی میشه به عنوان صداهای میانی و کناری؟؟

    اگه توضیحم مشکل داره بذارید مثال بزنم. مثلا در بحث مولتی باندیگ ما یک ورودی صدا داریم که میایم اون رو اسپلیت میکنیم به چند شاخه صدا با بازه های فرکانسی مشخص و دلخواه خودمون و در آخر همه ی این شاخه های جدا شده رو Merge میکنیم و خروجی نهایی رو داریم! که میشه با شکل خیلی راحت ترسیمش کرد!

    اما مفهوم M/S رو من هنوز نمیتونم برای خودم ترسیم کنم که به چه صورت هست ما یک سیگنال میانی (مونو) داریم و یه سیگنال کناری این تقسیم بندی بین این سیگنالها به چه صورت هست؟؟؟ چه طور میشه از یک ورودی استریو این دو رو از هم تفکیک کرد؟؟
     
  2. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    ببین دوست عزیز در واقع mid همون فرکانسهایی هست که در وسط قرار میگیرند و غالبا مونو هستند البته نه میشه مثل وکال و درام و بیس که بیشتر اوقات در وسط قرار میگیرند و s در واقع سیگنالهایی هستند که در گوشه قرار میگیرند مثل وقتی ما عمل پنینگ رو انجام دادیم یا ریورب که خود بخود در گوشه ها جای میگیرند
    سعی کردم به زبان ساده بگم
     
  3. Mehrdad Art

    Mehrdad Art عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/10/09
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +59 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, reason
    ممنونم حالا اگه من یک کانال استریو داشته باشم چطور میشه این دو رو تفکیک کرد؟؟ اصل سوال من اینه!!!

    ببینید من این مطلب بایک گلستانی عزیز رو خوندم اما متوجه نشدم که چطور این تفکیک رو داره انجام میده؟؟

    "استفاده از مسترینگِ M/S در سکوئنسر:
    1. یک سیگنال استریو را وارد سکوئنسر (cubase, wavelab, Nuendo, Sonar و ...) کنید، طوری که سیگنال استریو به دو کانال مجزای مونو تبدیل شود (به این معنی که کانال های چپ و راست هر کدام در یک کانال مونوی جداگانه قرار گیرند). دقت کنید که هر دو کانال مونو اکنون باید دقیقا زیر هم قرار گیرند، بدون اختلاف فاز.
    2. اکنون یک Mixdown از پروژه در سکوئنسرانجام دهید که به وسیله یِ آن سیگنالی مونو از ترکیب کانال های چپ و راست به دست آید: L+R=M
    3. حال فاز یکی از همان دو کانال مونو که در مرحله 1 ایجاد شدند را 180 درجه معکوس کنید.
    4. مجددا یک Mixdown از پروژه در سکوئنسرانجام دهید تا با این روش به سیگنال کناری دست پیدا کنید : L-R=S
    4. حال آن سیگنال مونو که پس از Mixdown در مرحله یِ 2 به وجود آمد را وارد پروژه کنید و در کنار سیگنال دیگری که در مرحله یِ 4 به دست آمد قرار دهید و همه ِ کانال ها دیگر را از پروژه حذف کنید.
    5. اکنون سیگنال S که در مرحله یِ 4 به دست آمد را duplicate کنید.
    6. هر کدام از دو کانال به وجود آمده از S را به طرفی Pan کنید (یکی کاملا به سمت چپ، و دیگری کاملا به سمت راست).
    7. فاز کانال S که در سمت راست پنینگ واقع شده است را 180 درجه معکوس کنید.
    8. اکنون شما یک سیگنال میانیِ مونو یا همان M و 2 سیگنال کناری یا S از میکس را در اختیار دارید. سیگنال های کناری را به یک Group در سکوئنسر روت (Rout) کنید و حال دستکاری هر کدام از سیگنال های میانی و کناری را برای شروع مسترینگ آغاز کنید."

    منبع :http://mixofon.com/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=52
     
  4. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    خوب ببین ربطی نداره در یک سیگنال اسریو هم ما سیگنالهای مونو داریم شما ببین وقتی یک و صدای خواننده رو ضبط میکنی مونو ضبط میکنی اگر چه موزیک استریو هست ولی وکال رو به صورت مونو در وسط موزیک قرار میدیم
     
  5. Mehrdad Art

    Mehrdad Art عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/10/09
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +59 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, reason
    محمد جان بذار خیلی روشن تر سوالو بگم چون شما خودت ریزن کار میکنید! ما در ریزن 5 حالا جدید رو کاری ندارم که پلاگین ساپورت میکنه!!
    در ریزن 5 که خبری از کمپرسور یا لیمیتر M/S نیست باید خودمون بسازیم! مثل بحث مولتی باندینگ که اونم تویه ریزن نداریم ولی خیلی راحت میشه ساختش!
    حالا برای اینکه من بخام اینکار رو انجام بدم باید از Mid/Side یک تصویر درست داشته باشم و بدونم! دقیقا بحث من اینه که چطور اینکار رو باید انجام بدم حالا چون دوستان همه ریزن کار نمیکنن من سوال رو کلی پرسیدم تا اگه کسی توضیح داد من تویه ریزن پیاده کنم!
     
  6. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,602 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    مهرداد جان این بحث بابک گلستانی عزیز در رابطه با الگوی M/S در مسترینگ هست و در رابطه با پلاگین BrainWorx Limiter
    مفهوم M/S رو حامد خیلی خوب توضیح داد

    در رابطه با جدا کردن کانالهای چپ و راست هم توی ریزن اطلاع ندارم ولی توی کیوبیس موقعی که فایل صوتی رو خروجی میگیری میتونی Split Channels رو تیک زنی که دو تا فایل مونو از کانالهای چپ و راست فایل اصلی بهت بده

    البته نیازی به این همه دشواری نیست، استفاده از همون لیمیتر و یا ایزوتوپ ازن میتونه راحت تر باشه
     
  7. Mehrdad Art

    Mehrdad Art عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/10/09
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +59 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, reason
    آخه ایمان جان متاسفانه ما فقط بلدیم پلاگین دانلود کنیم و بدونه اینکه بررسی بشه که ساختار در این پلاگین چیه و درست تشریح بشه .فقط با پیچ هاش ور میریم!!! این رو دیگه هر کودکی هم میتونه انجام بده امروز! برای من مهم اینه که درست دیاگرام ها و ساختارها رو در هر زمینه از مهندسی صدا متوجه بشم نه اینکه فقط یک نفر باشم که با پیچ ها ور میره! ;-)

    حالا من یه مقداری گشتم فک کنم بشه به این صورت مطرح کرد این مبحث رو لطفا دوستان بگن درسته یا غلط.


    سیگنال های میانی = اشتراک کانال راست و چپ :
    که باید هر کدوم از کانال های رو جدا کنیم و به صورت مونو به یک کانال جدید وارد کنیم یعنی چپ رو که جدا میبریم به left یک کانال جدید و راست رو هم به یک left یک کانال دیگه ارتباط میدیم!
    بعد از هر دوی این کانال ها به صورت مشترک مونو خروجی میگیریم! (که در ریزن میشه از یک میکسر استفاده کرد و از دوتا از کانالهاش استفاده کرد و خروجی مستر میکسر رو هم به صورت مونو استفاده کنیم)

    سیگنال ها کناری= اجتماع (کانال چپ - کانال راست) با (کانال راست - چپ): در واقع تفاوتهایی که چپ و راست با هم دارن که اینا هم باید به صورت مونو جدا کنیم و آخر روی میکسر که می بریم چپ رو وقتی به یک کانال میدیم به صورت مونو باید کانال جدید رو به صورت کامل پن کنیم به چپ برای راست هم همین طور!!

    این هم روشهایی داره که متفاته در هر نرم افزاری!

    ممنون میشم اگه بررسی کنید ببینید درسته یا غلط

    عکس دیاگرام Mid /Side البته در مقوله میکروفن هست. ولی میشه با کمی تغییر حالت Mid/Side در مسئله میکس و مسترینگ رو تشخیص داد.
     

    فایل های ضمیمه:

    • مفهوم Mid / Side-1.jpg
      1.jpg
      اندازه فایل:
      20.6 KB
      نمایش ها:
      5
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/10/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,602 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    اتفاقاً میخواستم آفرین بگم بهتون که دنبال نحوه ی عملکردشون هستی، مهمترین خصوصیت مقالات بابک گلستانی هم همینه که اصول رو توضیح میده

    ولی شما در زمینه ی نرم افزار خاصی سوال کردید در انتها، برای همین من هم نرم افزار براتون مثال زدم، وگرنه اصول همون مطالب بابک عزیز هستش

    توضیحاتتون در زمینه ی مید و ساید تصحیح میشه این طور که:
    سیگنال میانی = سیگنال مشترک چپ و راست بدون اختلاف فاز
    مثال: یه صدا وقتی داپلیکیت میشه و یکی به چپ و دیگری به راست پن میشه اگه اختلاف فاز بینشون نباشه تفاوتی از لحاظ جایگاه صدا توی محور افقی شنیده نمیشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  9. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دقیقا چند روز پیش داشتم با یک لاین وکال سر و کله میزدم و میخواستم دو لاین بشه .
    داپلیکیت گرفتم و پن دادم اما اصلا فرقی نمیکنه .
    این اختلاف فاز که گفتید رو چطوری باید بوجود بیارم ؟ که بتونم یه لاین رو به چپ و یه لاین رو به راست پن بدم و این حس بشه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
     
  10. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,602 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    توی تاپیک میکس جستجو کنید پیدا میشه روش واید کردم صدا
    توی این تاپیک بحث چیز دیگه ای هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام خیلی سادست:
    تو این سیستم ما میایم دو باند لفت و رایت رو به سه باند تبدیل میکنیم که فرمولش به این صورته:
    باندمید یا مونو = بند رایت + بند لفت
    باند ساید سمت راست = باند لفت - باند رایت
    باند ساید سمت چپ = باند رایت - باند لفت
    اگه توجه کنید میبینید باند مونوی وسط مید در واقع اجتماع دو باند لفت و رایت هستش و باند های ساید تفاوت بین دو باند رایت و لفت هستش همینطور میشه فهمید که دو باند ساید لفت و رایت قرینه هم اند یا بعبارتی منفی هم اند.تو ریاضیات و فیزیک وقتی یک موج منفی میشه که فازشو 180 درجه بچرخونی
    خوب در عمل برای جمع کردن لفت و رایت استریو کافیه که لاین های لفت و رایتمون که از هم اسپیلیت شدنو تو یه لاین مونو روت کنیم
    برای کم کردن یک صدا از صدای دیگه هم همینکارو میکنیم با این تفاوت که صدای دوم با فاز 180 درجه روت میشه تا در یه منفی ضرب شده باشه
    در آخر لاین ساید سمت راست رو تا ته به سمت راست و ساید چپو تا ته به سمت چپ پن میکنیم تا همدیگرو خنثی نکنن و لاین مید در وسط میمونه
    از این تکنیک بیشتر تو مسترینگ و یا کنترل استریو ایمیجینگ کانال های استریو استفاده میشه و اکثر برنامه های مسترینگ این قابلیت هارو رو خودشون دارن و نیازی به این کارا نیست.این تکنیک در صدا برداری هم استفاده میشه
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/10/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
بارگذاری...