معیارهای فنی بودن یک آهنگ

شروع موضوع توسط bamdad1359 ‏5/1/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک معیارهای فنی بودن یک آهنگ تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    به نظر شما معیارهای فنی بودن یک آهنگ چیه؟ البته این می تونه کاملاً سلیقه‌ای باشه، ولی مهمه، مثلاً به نظر بعضی‌ها استفاده از مدولاسیون، فاصله سوم، تغییر ریتم ... و غیره نشونه فنی بودن آهنگه به نسبت یه آهنگ خشک و خالی. خواهش می‌کنم به صورت مورد به مورد نظرتون رو بفرمایید.
     
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    من کاملا مخالفم که مثلا بگیم فلان آهنگ فاصله سوم داره و حرفه ای!!!!!

    شما این فنون رو زمانی میتونید اجرا کنید که به سبک کاریه شما و موزیک مد نظرتون بیاد نه این که تو تمومه کاراتون استفاده کنید و بگید خب حرفه ای شد دیگه!!

    ولی به نظر من حتی ساده ترین تنظیم ها که فقط از یک pad و bass و ... تشکیل شد هم میتونه بسیار حرفه ای و کامل باشه به شرطی که بتونه فضای موزیک رو زیبا ارائه بده و شنونده رو ارضا کنه

    مصلما هر تنظیمی که شلوغ باشه حرفه ای نست
    بعضا میبینیم که تنظیم هایی از موزیک های غیر ایرانی با وجود ساده بودنشون بسیار زیبا و حرفه ای هستند.

    پس معیار فنی بودن به نظر من بیشتر به ساخت فضای خوب برای آهنگ ساخته شده بستگی داره حالا میخواد از هر فنی استفاده بشه حتی ساده ترین کار ها مثل یک paning ساده.
     
  3. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    دوست خوبم، مهم شلوغی و یا سادگی آهنگ نیست، مهم حتی قشنگی آهنگ هم نیست، سؤال من درباره تکنیکهایی هست که بار فنی آهنگ رو بالا می بره، این طور که من فهمیدم به نظر شما تم اصلی آهنگ مهمه و تکنیکها مهم نیست، ولی سؤال من در مورد تکنیکهاست، من اگه یه آهنگ بسازم که تم قشنگی داره ولی خیلی ساده با یه بیت و کورد ساده و ووکال ساده و خشک و خالی ضبط شده، شاید قشنگ باشه ولی بار فنی نداره، من تکنیکها مد نظرمه.
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    نه منظورم این نیست.

    من میگم که شما یک ملودی داری یعنی آهنگساز یک آهنگ ساخته و داده به شما که تنظیمش کنید.

    من اون تنظیمیرو میپسندم که اون آهنگ رو زیبا با فضای عالی و کاملا در خط ملودی باشه.

    حالا ممکنه دو نفر این آهنگ رو تنظیم کنند یکی از تنظیم ها خیلی حرفه ای و به قول شما فنی باشه ولی یکی دیگشون در عین سادگی زیبا باشه و هر شنونده از شنیدن اون لذت ببره چه عوام و چه حرفه ای من تنظیم دوم که همون ساده و بدون الایش باشه میپسندم.

    البته این فقط نظر من هست من تظیمی رو قبول دارم که با کار مچ باشه نه تظیمی که تنها فنی باشه مصلما فن در کنار احساس زیبا میشه.

    مثلا شما میخواید یک جا در آهنگتون فاصله سوم کار کنید خب این به قول شما یک فن هست حالا ممکنه همون آهنگ بدون این فاصله زیبا تر باشه.

    درسته که تنظیم اول فنی تره و بیشتر روش کار شده ولی من تنظیم دوم رو میپسندم.

    البته بازم میگم این فقط نظر شخصیه من هست.
    ممنون
     
  5. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    پس تا اینجا با هم موافقیم که لزوماً تنظیم پر بار و فنی و پر از تکنیک منجر به آهنگ دوست داشتنی نمیشه، با این سؤال من میخوام یه کلکسیون از تکنیکهای مد نظر آهنگسازان محترم جمع کنم
     
  6. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    به نظر من ساز بندی کار خیلی مهمه.
    مثلا" شما هیچ وقت صدای یک گیتار الکتریک رو که داره نوازندگی متال میکنه رو در کنار کنتر باس نمیشنوید.یعنی از لحاظ جنس صدا باید یه ارتباط موضوعی بین سازها باشه.در وهله بعد که نوع تکنیکهاشون رو تعین میکنیم.مثلا" اگه پیانو و گیتار هردو مشغول آرپژ زدن بشن و صداشون تو هم گم بشه مسلما" کار قشنگی از آب در نمیاد.بلکه زیبایی کار اونجاست که در فضاهای خالی آهنگ و در مقاطع مختلف زمانی سازها بتونن خودنمایی کنن.
     
  7. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    به نظر من سازبندی مسلماً مهمه مخصوصاً با توجه به سبک و خوش صدا بودن، ولی فکر کنم بیشتر به سواد موسیقی و سلیقه برمی‌گرده نه به تکنیک و فن، تکنیک هارمونی عزیزم ،تکنیک بفرمایید تا لیست کنیم :smile (35):
     
  8. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    اینطوری شما باید تمام تکنیک های هارمونی رو وارد لیستتون کنید.چون همه این تکنیک ها در خدمت موسیقی هستند تا در نهایت یک کار زیبا بشه.
     
  9. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    تمام تکنیکها که نه، بلکه تکنیکهایی که از نظر شما مهمه، میخوام ببینم آیا یک مجموعه از محبوبترین تکنیکها وجود داره که بین اکثر دوستان مشترک باشه یا نه. شما خودتون چی دوست دارید؟ سلیقه شما چیه؟ من خودم زیاد حرفه‌ای نیستم که نظر بدم به خاطر همین نظر افراد حرفه‌ای تر رو می‌خوام. ممنون.
     
  10. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    من فقط ميتونم اينو بگم كه خلاصه اي از جواب سوال شماست :

    ساختن يك آهنگ دقيقا شبيه به ساختن يك ساختمون هست . همانطور كه شما در ساختمون سازي نياز به مصالحي چون سيمان ، آجر و ... داريد در ساختن يك آهنگ هم به مصالحي چون ملودي ، ريتم ، هارموني و ... نياز هست . اگر نيازهاي ساخت يك آهنگ به خوبي فراهم شه مطمئنا آهنگ ساخته شده بدون مشكل خواهد بود . البته اگر در ساخت ساختمان يك معمار خوب و در ساخت يك آهنگ يك آهنگساز خوب نقش داشته باشه . نه كسي كه هيچ علم و قوائدي رو نميدونه و بياد دست به ساخت يك آهنگ بزنه . مسلما به شكست و مشكل بر خواهد خورد .
     
  11. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +280 / 1 / -1
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    البته یه چیزی اینجا خیلی خیلی مهمه !
    اینکه الان دارین راجع به چه آهنگی صحبت می کنید.

    آهنگی که برای ارکستر تنظیم شده و بعنوان مثال در یک کنسرت بصورت زنده اجرا میشه ؟
    یا ؛
    آهنگی که بصورت استودیویی تنظیم شده ، مثل همین کارهایی که بصورت آلبوم و تک آهنگ پخش میشن ؟

    به نظر من علاوه بر تکنیک های هارمونی و تئوری و... در آهنگهای استودیویی یه چیزی خیلی مهمه ، مسئله ی میکس و مسترینگ ! یعنی اگر شما بهترین تئوری ها و ارکستر رو روی کارت داشته باشی اما از لحاظ میکسینگ و مسترینگ مشکل داشته باشی ، کلاً قطعه ای که خلق کردین اشکال فنی خواهد داشت.
    یعنی این پروسه در حرفه ای شدن اثر شما نقش مستقیمی داره.
    موفق باشید.
     
  12. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    به نظر من همیشه یک اهنگ شلوغ یک اهنگ خوب نیست !!
    به نظر من مهم ترین مورد در دونیای موسیقی و ساخت اهنگ اینه که بفهمی اهنگ چه چیزی رو یم خواد مثلا یک اهنگ ساده می تونه زیبا باشه
    اما وقتی که به شعر بیاد و تنظیم و میکسش هم خوب و پر باشه !! و همینطور برعکس
    پس اهنگهای متفاوت تکنیکهای متفاوتی و می خوان من نمی تونم و در سطح من نیست که همش رو توضیح بدم من منظورم اینه
    که اون تکنیکها خیلی زیادن و نمیش بیانشون کرد تا ادم روشن بشه فقط میشه گفت که این تکنیکها زمانی باعث فنی شدن اهنگ
    میشن که درست به کار ببریم
    اگه تکنیکها رو بدونی و بدونی اهنگ چه تکنیکی رو می خواد تو موافق خواهی شد
     
  13. hamedzaimi

    hamedzaimi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/10/09
    ارسال ها:
    235
    محل سکونت:
    بندر عباس
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, sonar
    به نظر من وقتی بتونی احساسی رو که شعر داره به آهنگ وارد کنی و بتونی درست این احساس رو به مخاطب انتقال بدی تونستی توی این کار موفق باشی!
    اما در مورد آهنگسازی توی آهنگسازی به نظر من سبک و تکنیک های روز رو در نظر گرفت!شما اگه یه مقایسه کوچیک بین آهنگ های 20 سال پیش با امروز بکنید متوجه خواهید شد!
    در 20 سال پیش هم نت ها همین نت ها بودند و در حال حاضر هم همین نتها هستند و خواهند بود اما چیزی که اینجا مهمه اون تکنیک نواختن نت هاست که چطور از این نت ها استفاده کنیم!دوست عزیزمون اشاره کردند به استفاده مدولاسیون، فاصله سوم، تغییر ریتم در آهنگ که می تونه یه آهنگ رو فنی کنه!
    من با قبول این حرف دوستمون می گم معیار فنی بودن یه آهنگ تکنیک نواختن نت هاست!
     
  14. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    با تشکر از همه دوستان، ظاهراً اجماع اکثریت بر این نظره که تکنیکها رو نمیشه لیست کرد و بنا به تناسب آهنگ، ژانر، حس آهنگساز و غیره می‌شه از هر کدوم استفاده کرد. و نشد که لیست ما پر از چند تکنیک پرکاربرد و خوش‌دست شود ...
     
  15. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    اتفاقا" میشه یک لیست از چند تکنیک تهیه کرد ولی موسیقیی که با این لیست تهیه بشه در نهایت به یکنواختی و تکرار منجر میشه.
     
  16. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    دقيقا ، مدولاسيون و ريتم و ... اين ها تمام سليقه اي هستند . نميشه گفت اين ها اصل يك موسيقي رو ميسازند . تكنيك تا سليقه خيلي فرق داره . به طور مثال يه آهنگ داريم كه خيلي ساده ساخته شده ولي در عين سادگي زيبائيه خوبي داره و يك آهنگ هم خيلي شلوغ و ... در صورتي كه ممكنه همون آهنگ ساده زيبا تر باشه همه اين ها مربوط ميشه به شالوده كار كه چطور بنا شه .
     
  17. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +280 / 1 / -1
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    پس از یادگیری علوم تئوری (مثل هارمونی) نوبت به استفاده ی عملی از این تکنیک ها و علوم میرسه...
    اما اینکه بگیم اگر در یک قطعه ی موسیقی از مدلاسیون استفاده کنیم اون کار قشنگ میشه کمی بی معنا هست.یعنی کار رو از حالتی که میشه در اون نوآوری به خرج داد در میاره و آهنگساز برای خلق آثار زیبا به یک چارت یا جدول محدود میشه و نمی تونه نوآوری داشته باشه.
    این علوم یادگیریشون 100% واجب هست تا در جاهایی که نیازشون حس میشه به کار برن ؛ یعنی بستگی به شما داره که تشخیص بدین در این قطعه برای زیباتر شدن باید چه تکنیکی رو پیاده کرد...
    پس در نهایت باید همیشه در حال یادگیری و مطالعه باشیم تا نکات جدیدی بیاموزیم و در جایی که نیازه از دانشمون بهره ببریم - به انتخاب خودمون.
    هرچند که در این موارد هم قوانینی بر موضوع حاکمه اما انتخاب و سلیقه ی شما هم میتونه به یک قانون تبدیل بشه.

    ضمناً نظر شخصی بنده اینه که زیبایی یک اثر به چندین پارامتر بستگی داره و نمیشه اونها رو حذف کرد ، بعنوان مثال ؛
    پایه ریزی کار با داشتن دانش موسیقی آغاز میشه و البته استفاده از تکنیک های مختلف در کار.(که شما باید بر طبق نیاز،فضای موسیقی،سبک کار و...اونها رو پیاده کنید.)
    به نظرم بسته به سبک موزیک ارکستراسیون کار هم بسیار با اهمیته.
    داشتن احساس در کار بسیار مهمه ، اونقدر که اگر این خصیصه در موزیکی قرار نداشته باشه و بقیه ی موارد سر جاشون باشن ، باز هم کار یک ایراد بزرگ داره.
    و در نهایت یک خروجی خوب و شفاف.
    شاید جمع بندی این موارد بتونه منجر به خلق یک آهنگ زیبا بشه.

    واقعاً این بحث بسیار گسترده هست و نمیشه با یک لیست و چند خط نوشته اون رو به نتیجه رسوند...
     
  18. diss2all

    diss2all عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/1/10
    ارسال ها:
    385
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوستمون Masoud-A درست فرمودن.و همینطور بقیه دوستان.نظر من بر اینه که شما وقتی یه آهنگ می خوای بسازی،باید در هر لحظه و هر ثانیه ببینی آهنگ شما چی نیاز داره،باید باهاش صحبت کنی،بهش حس بدی و حس بگیری.همینطور که بررسی می کنی،تکنیک هایی که مد نظرت هست که آهنگ رو قشنگ می کنه استفاده می کنی. تکنیک ها،تکنیک های دیجیتالی امروزی و تکنیک های ساز و تکنیک های تئوری موسیقی اند.مثلا یکی از تکنیک های تئوری موسیقی دیرند نته که توی آهنگ شما ممکنه بستگی به سلیقه و سبک شما تغییر کنه.مثلا یک جا سفید و جای دیگه چنگ یا دو لا چنگ.

    به هر حال دوستان در نظر دادن قابل ترند.ما کاره ای نیستیم!!!
     
بارگذاری...