تخصصی معمولاً چه مقدار High Cut و Low Cut میکنید؟

شروع موضوع توسط ایمان احمدزاده ‏25/2/13 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک معمولاً چه مقدار High Cut و Low Cut میکنید؟ تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    دوستان
    توی پروژه های کاریتون و نسبت به سبکهای مختلف موقع مسترینگ به طور معمول چه مقدار Roll Off میکنید؟
    و یا توی میکس حداقل و یا حداکثر مقداری که بهش اجازه میدید توی میکس وجود داشته باشه چقدر هست؟





    دوستان خواهشاً از سوالات بی ربط و یا سوالاتی که نیاز به توضیح مباحث مقدماتی داره خودداری کنید، مدیران این بخش پستهای بی ارتباط رو حذف میکنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  2. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    توی میکس که واقعا مبنای خاصی براش نیست. بسته به صدایی که مد نظرمون هست و قوانین میکس متغیره.
    اما در مسترینگ معمولا 20 یا 30 هرتز و اگر لازم باشه 18000 به بالا را Roll-Off میکنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    سلام
    من
    High Cut 16000 به بالارو کات میکنم
    Low Cut یه چیزی بین 20 و 30
    توی میکسم بعضی وقتا برای گرمی صدا و شفاف سازی. فرکانسای 16000...و...18000.باشن البته نظر خودمه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    حامد جان برا چه اساسی فرکانس های بالای 16000 رو LPF می کنی؟
    حذف فرکانس های بالای 16000 اون هم به صورت Roll-Off به بسیاری از فرکانس های برخی از المان ها صدمه وارد میکنه. حتی در آموزش ها، اکثر کتاب ها و حتی در پریست های اکولایزرها چنین چیزی به صورت پریست وجود نداره.
    مگر اینکه بر مبنای سلیقه باشه. حذف فرکانس ها از این ناحیه به بعد در مرحله Dithering و Noise Shaping گاهی مواقع باعث ایجاد مشکل میشه و کاهش سمپل ریت بسیار محسوس تر خواهد بود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  5. امین پیشه ور

    امین پیشه ور مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/09
    ارسال ها:
    401
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,321 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    بین 20 تا 30 پایین
    و
    20,000 بالا ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    شما کیکو در نظر بگیرین !!!!!!!!ناحیه 16000به چه درد میخوره ؟؟؟
    اگر با دقت خونده باشین گفتم که شاید برای خیلی از جنس صدا ها این کارو نکنم و محدوش رو بالاتر ببرم مثلا19000
    درضمن من نگفتم به صورت پریست و بر روی همه پروژه ها باید این کارو کرد ولی من معمولش و میانگینشو گفتم که تغریبا میشه گفت در بسیاری از ساز ها این ناحیه رو ببندین و بجاش ناحیه هایی مثل 8000......10 کیلو رو تقویت کنین خیلی شاید مفید تر باشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    بسته به سبک و سلیقه داره.من معمولا با شیب خیلی زیاد چیزی رو کات نمیکنم.بعضی وقتا کات کردن با شیب زیاد مثل حالت brickwall مخصوصا وقتی داریم از الگوریتمای آنالوگ استفاده میکنیم باعث ایجاد رزونانس و تغییر فاز توی مرز فرکانس کات شده میشه که خودش باعث کاهش هدروم و شفافیت میشه.من معمولا از شیب 12db per oct برای فرکانس های زیر 30 تا 50 هرتز و بالای 16 تا 18 کیلو هرتز استفاده میکنم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. erf_hs

    erf_hs عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/13
    ارسال ها:
    164
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools
    30 به پایین و 18000 به بالا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    بحث من بیشتر به سمت مسترینگ متمایله. در مسترینگ هم تمرکز بر روی یک صدا برای ما ارزشی نخواهد داشت.
    منظور از پریست این بود که حتی پریست هایی که موجود هست و توسط مهندسین صدا طراحی شده چنین LPH رو پیشنهاد نکرده.
    ضمن اینکه همیشه با هر بایدی مخالفم. هیچ مانعی وجود نداره چون در نهایت این گوش هست که مهر نهایی رو بر کار میذاره.
    اما این رو هم فراموش نکنید که بعضی از هارمونیک های صداها مثل Cymbals، صداهایی با Pitch های بالا. هارمونیک های بسیاری از سازهای زهی و... در این محدوده هم هستند.
    این تغییر خیلی خیلی در مرحله Noise Shaping به چشم میاد و محسوسه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    بنده هم با حرف شما موافقم
    اینکه نباید از تنظیمات به صورت پریست و همیشه یک مدل استفاده کرد
    بنده در همین انجمن خواندم که فرکانس های 16000 به بالا رو فرکانسهای کثیف معروفند و بهتره که کات بشن
    بنده خودم با این حرف که باید حتما 16000باید کات بشن موافق نیستم و خیلی وقتا شده که مثلا 19000به بالا رو کات کردم

    درضمن شما حتما با قسمت Harmonic exiter از ایزوتوپ5 اشنایی دارین که هارمونی و فرکانسایی رو که کات یا تضعیف کردین رو جبران میکنه
    اینکه شما از باید خوشتون نمیاد نظر شماست و محترم اما شاید یکی تو میکسو مسترش یه بایدهاونباید هایی برای خودش داشته باشه که نظرش محترمه
    ولی در کل ماهم با این بایده مخالفیم و به قول شما همه چیز رو گوش خوب مشخص میکنه:smile (40):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    من معمولاً 16000 به بالا رو کات میکنم (Brickwall) اگر هم توی مسترینگ این کار رو نکنم مطمئناً به فرکانسهای بالای 16000 اجازه ی عبور نمیدم، چون اعتقاد دارم وجودشون تاثیری نداره
    برای فرکانسهای پائین هم از 28 تا 38 بسته به بم ترین نت ساب بیس کات میکنم، با شیب زیاد (Brickwall)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  12. محمد-بیگوردی

    محمد-بیگوردی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    571
    محل سکونت:
    داخل کلید سل
    امتیازات:
    +404 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, studio_one
    من به فرکانس های بالا اعتقاد زیادی دارم نمیتونم ازشون بگذرم و در مستر از 19000 به صورت Brickwall کات میکنم. وقتی برای مثال از 16000 کات میکنم موزیکم به نظر خودم یکم گنگ میشه و نمیتونم باهاش راحت ارتباط برقرار کنم. معتقدم وقتی انسان میتونه تا 20000 بشنوه باید چیزی برای گوش کردن باقی گذاشت تا کامل شنیده بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  13. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    100& مخالفم ایمان. از خودت دفاع کن :)

    کات کردن 16000 هزار اون هم Brickwall یعنی مرگ احتمالی یک ترک. شاید این رو متوجه نشی اما پیشنهاد می کنم موقع Encode کردن به MP3 به جای 320 به 128 Kbps تبدیل کنی و بلایی که سر هارمونیک های بالای خیلی از صداها میاد و رو گوش کنی.
    نمیخوام بگم که نه نباید این کار انجام بشه. اما با Roll Off شدنش اون هم به صورت Brickwall مخالفم. در کل حتی در تئوری میکس کات کردن هر چیزی با شیب تند باعث پدیده های زیادی از جمله مصنوعی شدن صدا، Phasing، Jitter و... میشه که اصلا خوشایند و خوب نیست و این یک تئوری اثبات شدست و جز قوانین استفاده از EQ ها هم به شمار میاد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  14. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    حامد توی بحثی که قبلاً داشتیم اکثریت اعتقاد داشت به اینکه توی مسترینگ این کار رو نمیکنن، به خاطر همین توی سوالم گفتم اگه توی میکس این کار رو میکنید به حد اکثر فرکانسی که اجازه ی بودن میدید چقدر هست (سوال انحرافی بود :d)
    اینو واسه خودم گفتم :d من توی میکسم حداکثر فرکانسی که بهش اجازه میدم 16000 هست، البته به جنس صداهای من هم بستگی داره ولی کلاً تم کاری من طوریه که وجود اجزایی که توی این محدوده باشن خیلی خیلی احتمالش کمه، برای همین چه توی مسترینگ این کار رو بکنم چه نکنم مطمئناً بلای 16000 چیزی برام نمیمونه، برای این هم که یه حاشیه ی امنیت داشته باشم از چیزایی که من تائییدشون نکردم 16000 به بالا رو کات میکنم
    توی کانورت به mp3 همیشه این شیب کمتر میشه و فرکانسهای بالاتر بیشتر کات میشن؛ ولی این نهایتاً تا بین 15000 و 16000 میره و باز هم میگم من بالای 16000 چیز مفیدی نمیشنوم :d
    کلاً با اینکه "شفافیت یعنی فرکانسهای بالا" مخالفم، توی یه تاپیک یگه ای هم یکی از دوستامون درباره ی مفهوم شفافیت پرسید که سوالش واقعاً خوب و به جا بود
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  15. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    البته این 20000 هرتز نوعی شرط مرزی محسوب میشه
    شاید شما خودتون هم نتونید این صدا رو بشنوید(مثل خیلی ها)،از طرفی خیلی از دستگاه های پخش این رنج فرکانسی رو پوشش نمیدن

    تو خیلی از چارت های مقدار Approximate frequency range برای اکثر ساز تا 16000 هرتز مشخص شده
    مثلاً همین cymbals مقدار fundamental frequencies از 300 تا 900 هرتز و مقدار harmonics از 900 تا -نرسیده! - 16000 هرتز هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  16. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    راستش توی این سایت یه آموزشی بود که توش گفته شده بود زیر 40 و بالای 16000 بهتره که کات بشه.من اولش فکر میکردم که خوب شاید یه چیزی روی هوا گفته شده باشه اما وقتی که خیلی از آهنگهایی که میکس و مستر قوی داشتن از آهگسازای مختلف رو با آنالیزر چک که میکردم میدیدم که واقعا از 16000 به بعد فرکانس یا بالا نمیاد یا داره خودش رو میکشه که بیاد بالا:smile (28):
    البته من اعتقادم اینه که بستگی به ساز هم داره.مثلا سازی که رنج فرکانسیش محدوده ی وسیعی داره پیانو هست که مثلا نمیشه براش 16000 به بعد رو breackwall کرد.اما حتما در مسترینگ این کار انجام میشه که آنالیزر فرکانس های 16000 به بالا رو نشون نمیداده دیگه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    خیلی ها از جمله خود شما من و خیلی از بچه های این انجمن فرکانس های بالای 16000 هرتز رو میشنون. این کاهشی که میگی تازه از سنین 30 35 به بالا شروع به زوال می کنه. به طوری که انسان در سنین 50 تا 60 سالگی تمایلی به شنیدن صدای بالاتر 14000 هرتز نداره. شاید در آینده یک ورژن میکس مثلا با این نام Older's Remix ارائه بشه!!

    بحث پخش کردن یا نکردن فرکانس های بالای 16000 هرتز قبل از این که به دستگاه های پخش ربطی پیدا کنه به خود فرمت و بیت ریت مربوط میشه. در هر حال موقعی که فایل ویو 24 یا 32 بیت و ... ما قرار هست به 16 بیت تبدیل میشه خود به خود این کاهش صورت میگیره نه اینکه دستگاه ها قابلیت این رو نداشته باشند. در بروشور بسیاری از پلیرها حتی اسپیکرهای معمولی این رنج ثبت شده.

    رنج فرکانسهای هارمونیک،آنهارمونیک و اورتون Cymbals ها فراتر از 20 کیلو هرتز هستن. هرگز به 16000 ختم نمیشن.

    Percussion Frequencies Part 2 – Cymbals | Easy Ear Training Online
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  18. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    حامد متوجه منظورم نشدی،در مورد کاهش صحبت نکردم و نگفتم بالای 16000 هرتز رو نمیشه شنید
    گفتم 20000 هرتز؛
    این جمله ای که گفتم جواب دوستمون "محمد-بیگوردی" بود،نمیدونم چی شد این برداشت و از حرفم کردی ;)
    حامد!!!
    خوب این یک مساله ی بدیهی هست،به جز Cymbals خیلی امواج دیگه بالاتر از 20 کیلوهرتز هستند،وقتی درامر یه ضربه Cymbals میزنه مشخصه که وایبریشن ایجاد شده طیف وسیعی از فرکانس هارو شامل میشه،ولی نه توی موزیک،توی طبیعت!
    ما درمورد میکس صدا داریم صحبت میکنیم نه فرکانس هایی که دور و برمون و پر کردن

    {username}-{filename}
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    این جدول قدیمیه برادر.
    100% داریم درباره ی میکس بحث میکنیم. پس این محدوده مد نظر ماست 20 تا 20000.
    میکس در مدت این چند سال خیلی دستخوش تغییر بوده. به راحتی ملموسه.

    منظور از این جملم
    این نبود که بگم فرکانس های بالای 20000 تا هم داریم و برای ما مهم هستند. این بود که بگم به 16000 ختم نمیشه و تا مرز 20000 هم ادامه دارن. نمیگم خیلی مهم هستند. اما میتونن تاثیرگذار باشن.

    در کل با کات کردن Brickwall هر صدایی مخالفم. یک شیب Linear یا خطی بیشتر از اینکه نفع برای صدا داشته باشه به سیگنال آسیب میزنه.
    نمیدونم برادر :) نظر شما و همه رفقا محترمه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  20. محمد-بیگوردی

    محمد-بیگوردی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    571
    محل سکونت:
    داخل کلید سل
    امتیازات:
    +404 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, studio_one
    من هم میگم که پروسه ی میکس تو این چند سال اخیر خیلی تغییر کرده که شامل رنج فرکانسی هم میشه
    شاید قبلا نمیشد روی فرکانسهای بالای 16000 تسلط کافی داشت و یا اسپیکرها نمیتونستن پخش کنن و به 16000 ختم میشدن ولی الان هم تسلط هست و هم اسپیکرهای بهتر.
    مثلا وقتی تو لاین hat فرکانس های بالای 16000 رو کات میکنم میشنوم که چیزی کم شده... این اهمیت نداره؟وقتی که هم میشه پخش کرد و هم میشه شنید چرا کات کنیم؟ در برخی سبکها که از نویزپد یا هر نویز دیگه استفاده میشه این کات کردن تغییری ایجاد نمیکنه؟
    در کل منظورم اینه که به نظر شما دوستان با کات کردن 16000 چیزی کم نمیشه یا کم میشه و براتون مهم نیست؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...