آخرین ارسال‌ها

معرفی کتاب خودآموز ساخت ملودی و آهنگسازی و هارمونی کاربردی

16/4/14
65
39
دوست عزیز کتاب هست که بگه ولی موضوع اینجاست که مطالبی که توی کتاب هستش مربوط به مصادیق خود کتاب نه دنیای واقعی یا اون چیزی که تو ذهن شماست. اینجاست که یه استاد کار بلد. که علاوه بر تسلط برا مباحث و مصادیق نظری. به شما آموزش میده که چطور و چگونه ایدها. وآنچه که در ذهن دارید رو عملی کنید.در رابطه با انتخاب استاد هم لازم نیست که حتما سراغ اونایی که اسم در کردن برید. همینجا توی همین سایت دونفر هستن(پ.ع& امیر.ب) که خیلی عالی آموز ش میدن. البته ممکنه توی مارکتینگ اسمی ازشون نباشه. چون اساسا در کل دنیا هم همینجوره که افرادی که مدرس اینکار هستن کمتر توی مارکتینگ. میشه ازشون اسمی پیدا کرد. و مقوله آموزش کلا جداست. شما که تئوری رو بلدی. یه کتاب هم در زمینه هارمونی مطالعه کن که یه بکراندی هم از هارمونی داشته باشی برو کلاس.
 
29/5/14
204
23
هارمونیه مشایخی رو گرفتم ولی بعضی چیزارو گفته خطا که تو راک خطا نیست همین 2 صفحه ی اولش نوشته پرش از پنجم به پنجم یا اکتاو به اکتاو خطاست یا کادانس ها و...
برای راک و متال اصلا نیازی به هارمونی کلاسیک هست ؟
 
16/4/14
65
39
داداش خودت میگی هارمون کلاسیک . این نوع هارمونی و قوانین مربوط به به موسیقی اون روزگاره . ساختار موسیقی در طول زمان تغییر کرده. منم همین رو میگم دیگه .چیزای که توی کتاب نوشته مربوط به خود مطالب تو ی کتاب نه دنیای بیرون.برای سبکهای راک هیچ منبع فارسی نیست. چون کلا مجوز براش نمیدن.
 

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,273
34
Vengeance Land
این جمله حقیقته ! :
هارمون کلاسیک . این نوع هارمونی و قوانین مربوط به به موسیقی اون روزگاره
+

*تازگی چندین ساله همه فکر میکنن خلاقیت رو توی کتاب ها مینویسن یا توی اینترنت!
 

ДŁi

عضو سایت
16/9/11
131
کـــــــرج
چند تکه حرف

-هارمونی ، جغرافیا و تاریخ نیست که خود اموز باشه. باید هارمونی رو با استاد بگذرونید تا درست درک و یاد بگیرید
-قوانین اکتاو موازی و پنجم موازی و اونیسون و عبور بخش و تقاطع و.... قوانین هارمونی کلاسیک هستن ،و ما باید این ها رو یاد بگیریم و بعد ازش عبور کنیم.
-بتهوون میگه ما هارمونی رو یاد میگیریم و بعد له میکنیم و میذاریم زیر پامون. ( قوانین ، محدودیت نیست)
-والترپیستون. دوبوفسکی . ماکسیموف و... همه کتاب های ارزنده ای هستن. مثل جواهر.. که از مد نمیوفتن.
 
9/2/16
159
23
من منظور شما رو متوجه نمیشم از خلاقیت . اول ادم باید یه چیزی بدونه بعد خلاقیت به خرج بده مثلا کسی که اصلا نمیدونه یک شعر چجوری نوشته میشه و با ارایه های ادبی و... اشنا نباشه نمیتونه یه شعر خوب بگه . خوب موسیقی هم همینه کسی که دانششو نداشته باشه چطور میتونه اهنگ بسازه ؟ وقتی یک اهنگ جز گوش میدیم میفهمیم جزه یا وقتی یه راک گوش میدیم میفهمیم راکه . خوب اینا یه ریشه و اصولی و قواعدی داره برای ساختش حالا این قواعد چیا هستن من نمیدونم
 

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,273
34
Vengeance Land
لازم نیست صرفا چیزی رو بدونه.
خلاقیت رو هم به خرج نمی دن.
یک کسی خلاقه و یک کسی نیست.
دانش میتونه ذاتی باشه...
کسی که تو 5 سالگی بدون کلاس پیانو و هیچ علمی و هیچ چیزی مستقیما میشینه پشت پیانو و هنر میسازه و بهتر از کسی که توانایی ذاتی آهنگسازی رو نداره ولی به وسیله علم داره آهنگسازی میکنه.
خیلی فرق داره...
موزیک خوب فکر خوب میخواد...
ایده ی خوب میخواد..
آدم خوب میخواد..!
این خوب رو هم خود آدم در صورتی تشخیص میده که به یک دید باز رسیده باشه.
نه این که بگه :
عه ؟ فلانی بسازه چرا من نسازم؟
کسی که موزیک میسازه نمیشینه بگه... :
خب بشینم یه موزیک خوب بسازم!
اصلا فکر نمی کنه...!
اون کارو انجام میده!
 
آخرین ویرایش:

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,273
34
Vengeance Land
من منظور شما رو متوجه نمیشم از خلاقیت . اول ادم باید یه چیزی بدونه بعد خلاقیت به خرج بده مثلا کسی که اصلا نمیدونه یک شعر چجوری نوشته میشه و با ارایه های ادبی و... اشنا نباشه نمیتونه یه شعر خوب بگه . خوب موسیقی هم همینه کسی که دانششو نداشته باشه چطور میتونه اهنگ بسازه ؟ وقتی یک اهنگ جز گوش میدیم میفهمیم جزه یا وقتی یه راک گوش میدیم میفهمیم راکه . خوب اینا یه ریشه و اصولی و قواعدی داره برای ساختش حالا این قواعد چیا هستن من نمیدونم
این که آدم بشنوه و بگه این راکه یا کلاسیکه اسمش آنالیز موزیکه.
ساختن موزیک. ساختن موزیکه. نه چطوری استفاده کردن از علم برای ساختن موزیک..!
 
16/4/14
65
39
دوستان روشی آموزشی موجود در کشور چه در موزیک ویا غیر آن روشی منسوخ شده و نا کار آرمد.کسی میخاد که موسیقی الکترونیک -مدرن - پاپ کار کنه. حتما لازم نیست که از قواعد مربوط به موسیقی کلاسیک شروع کنه. این ضعف سیستم آموزشی. الان تمام دوستانی که آموزش میدن. فقط قوانین مربوط به هارمونی که کلی هستش و هارمونی مقدماتی آموزش میدن و سریع میرن رو ی هارمونی قرن 20.چه دلیلی داره ما بریم وقت روی چیزی بذاریم که نا کارمد و استفاده نمی کنیم. مگر کسی که بخاد خودش بصورت شخصی مطالعه داشته باشه. اینجا جا داره از دوستانی که توی همین سایت آموزش میدن . وارد این مبحث شده و برای آشنایی بیشتر یه مقدار توضیحات در این خصوص بدن که متاسفانه همیشه غایب هستن.
 
29/5/14
204
23
پس کلا هارمونیو کنتراپوئنو سلفژو دیکته موسیقیو تئوری و همه ی اینا کشکه یه نفر یهو یه جرقه میزنه به سرش ساز میگیره دستش اهنگ میسازه
 

samandar

عضو سایت
23/3/11
764
ایران
موسیقی پاپ داخلی فقط خلاقیت میخواد و دونستن فقط تئوری موسیقی و توانایی نوازندگی یک ساز تا حد مطلوب و نه حرفه یی و ترجیحا پیانو کیبورد یا گیتار و خلاقیت در چیدمان اجراهای آماده ی وی استی ها در کنار هم.... چون ابزار همه اماده ست از ملودی های اماده بگیر تا اجراهای اماده و با کیفیت هارمونی های سازهای مختلف در وی اس تی های کنتاکت و ....نظرات ایشون یعنی جناب djshahrooz نشون میده که سال ها تجربه پشت این نظر خوابیده و من کاملا تاییدش میکنم.به نظر من هم اگه میخوایین موسیقی پاپ شبیه امروزی های داخلی بسازین باید برین مستقیما با خود این افراد موفق در عرصه ی موسیقی پاپ صحبت کنین و در تماس باشین و ازشون یاد بگیرین وگرنه این کتب به درد موسیقی مدرن نمیخوره مگر تئوری موسیقی--به عنوان نمونه باید رفت پیش چاووشی-یا پیش مرحوم پاشایی-یگانه-سیروان خسروی و اینایی که موفق هستند تو پاپ---و قسمت جالب ماجرا اینجاست که 96 درصد این افراد موفق حتی نمیدونند کنترپوان یعنی چی یا اصلا از این کتاب های هارمونی نخوندند مگر در حد کتاب تئوری موسیقی و بس ولی بسیار بسیار موفق تر از اونایی هستند که این چیزا رو به سختی یاد گرفتند.....منظورم از موفقیت محبوبیت در بازار موسیقی هست.

من هم زمانی کتاب هارمونی کاربردی خریدم مطالبش رو خوندم تا حدودی یاد هم گرفتم ولی وقتی نرم افزار اهنگسازی رو باز می کردم و میخواستم تو نرم افزار این معلومات رو به کار ببرم اصلا هیچ استفاده یی برام تو سبک موسیقی پاپ نداشت.تصور کنید مثلا از چاووشی بپرسین در مورد کنترپوان یا سلفژ گکی توضیح بده؟؟صد درصد هنگ میکنه....
مساله ی دوم اینه که اگه میخوایین موسیقفی پاپ به سبک امروزی ها و داخلی ها بسازید دیگه با اومدن وی اس تی هایی که خودش بان ک های آماده ی اجرای هارمونی اکوردهای استرینگ و بقیه س سازها رو داره دیگه این کتب هارمونی و کنترپوان کاربرد چندانی نداره چون این وی استی ها خودش براتون هم هارمونی رو میچینه تو نرم افزار هم کنترپوان و هم ملودی های آماده رو--فقط میمونه خلاقیت و مهمترین چیز الان در ساخت موسیقی پاپ فقط خلاقیته چون همه چیز آماده ست فقط باید خلاقیت داشته باشین در چیدن ترک ها و کار با وی اس تی ها و تنها تئوری موسیقی رو بلد باشین کفایت میکنه.
به نطر من دونستن نحوه ی اتصالات و وصل سیم کشی های مجازی و کار با سمپلرهای یک اهنگسازی که مثلا با ریزن کار میکنه ارزشش و اهمیتش برای این شخص صدها بار بیشتر از دونستن کنترپوان و هارمونی هست...نمونش هم همین اهنگسازان و خوانندگان داخلی مثل سیروان و چاووشی و یگانه فرزاد فرزین و ... هست--حتی اگه این دوره های سخت کنترپوان و هارمونی رو هم یاد بگیرید فقط معلوماتتون میره بالا و در عمل برای یک اهنگسازی که پاپ کار میکنه کاربرد چندانی نداره.
 
آخرین ویرایش:

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
55
61
دوست عزیز با احترام نظر خودم رو عرض می کنم
من متاسف ام واسه اینچنین اندیشه هایی
معمولا این فکرها از مغز کسانی تراوش میکنه که یا اطلاعات کمی راجع به موسیقی دارند ویا اصولا هیچ اطلاعی از دنیا ی موسیقی ندارن و چون حوصله یاد گیری در هیچ کاری رو ندارند
می خوان صورت مسئله رو پاک کنن من از سال 1385 با FL کار می کنم البته با ورژن 4 کارم رو شروع کردم و نزدیک 18 ساله گیتار میزنم و ساز تخصصی منه .
اصول اهنگسازی رو به طور خصوصی نزد یک اهنساز حرفه ای صدا وسیما به طور کامل اموختم ولی این حرف شما رو قبول ندارم
اولا هر خواننده ای واسه خودش طرف دار داره چه بد چه خوب
هیچ کجا نوشته نشده که در موسیقی پاپ بایداز کنترپوان استفاده بشه یا اینکه از ساز های مربوط به ارکستراسیون یا اینکه این موسیقی باید دارای فرم باشه بلکه اینها می تونه باعث زیبا ترکردن یک قطعه بشه اگه قرار بود واسه موسیقی پاپ کنترپوان بنویسیم باید بر میگشتیم به عصر موتسارت ودوستاش
من نمیگم اندرانیک یا چشم اذر یا شماعی زاده مثلا اندی این همه طرف دار توی کنسرتاش دیدین فکر میکنی به خاطر استفاده از Vst هست یا چیزهایی که شما به او عاتقاد داری
من به خوانندگی ش یا نوع کارهاش کار ندارم اما او یه موزیسین کهنه کار هست و از سواد موسیقی ش در حد کمال استفاده میکنه خصوصا راجع به کارهای گذشته ش که شامل ملودیهای ساده و رواون هست و موفق بوده
مگه میشه بدون اگاهی از مطالب مهمی چون (مدلاسیون .پاساژ .پیوند اکوردها و بعضی از فرمول های خاصتش .گرایش های بعضی از نتها. جمله بندی (کادانس و انواعش) حرکات مخالف .تعلیق ها. و ده ها مورد دیگه به اهنگسازی یا 4 تا Vst اکتفا کرد
تمام این امکانات عصر دیجیتال برای راحت تر شدن کار هنر و اینکه من و شما بتونیم بشینیم توی خونه پای کامپیوتر یه کار زیبا بسازیم فراهم شده
 

samandar

عضو سایت
23/3/11
764
ایران
دوست عزیز با احترام نظر خودم رو عرض می کنم
من متاسف ام واسه اینچنین اندیشه هایی
معمولا این فکرها از مغز کسانی تراوش میکنه که یا اطلاعات کمی راجع به موسیقی دارند ویا اصولا هیچ اطلاعی از دنیا ی موسیقی ندارن و چون حوصله یاد گیری در هیچ کاری رو ندارند
می خوان صورت مسئله رو پاک کنن من از سال 1385 با FL کار می کنم البته با ورژن 4 کارم رو شروع کردم و نزدیک 18 ساله گیتار میزنم و ساز تخصصی منه .
اصول اهنگسازی رو به طور خصوصی نزد یک اهنساز حرفه ای صدا وسیما به طور کامل اموختم ولی این حرف شما رو قبول ندارم
اولا هر خواننده ای واسه خودش طرف دار داره چه بد چه خوب
هیچ کجا نوشته نشده که در موسیقی پاپ بایداز کنترپوان استفاده بشه یا اینکه از ساز های مربوط به ارکستراسیون یا اینکه این موسیقی باید دارای فرم باشه بلکه اینها می تونه باعث زیبا ترکردن یک قطعه بشه اگه قرار بود واسه موسیقی پاپ کنترپوان بنویسیم باید بر میگشتیم به عصر موتسارت ودوستاش
من نمیگم اندرانیک یا چشم اذر یا شماعی زاده مثلا اندی این همه طرف دار توی کنسرتاش دیدین فکر میکنی به خاطر استفاده از Vst هست یا چیزهایی که شما به او عاتقاد داری
من به خوانندگی ش یا نوع کارهاش کار ندارم اما او یه موزیسین کهنه کار هست و از سواد موسیقی ش در حد کمال استفاده میکنه خصوصا راجع به کارهای گذشته ش که شامل ملودیهای ساده و رواون هست و موفق بوده
مگه میشه بدون اگاهی از مطالب مهمی چون (مدلاسیون .پاساژ .پیوند اکوردها و بعضی از فرمول های خاصتش .گرایش های بعضی از نتها. جمله بندی (کادانس و انواعش) حرکات مخالف .تعلیق ها. و ده ها مورد دیگه به اهنگسازی یا 4 تا Vst اکتفا کرد
تمام این امکانات عصر دیجیتال برای راحت تر شدن کار هنر و اینکه من و شما بتونیم بشینیم توی خونه پای کامپیوتر یه کار زیبا بسازیم فراهم شده
1-شمایی که این همه اطلاعات موسیقی دارید چند نفر شما رو در بازار موسیقی میشناسند؟شما بیشتر شناخته شده تر هستی یا امثال چاووشی و یگانه که اندازه ی شما سواد موسیقی ندارند؟
2-در مورد خوانندگی هم شخصی مثل چاووشی که فالش میخونه و سواد سلفژ نداره محبوب تره یا حامی که دوره ی سلفژ دیده و فالش نمیخونه؟
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
55
61
مطلب شما درست ولی کی چاووشی ها یا معروف تر از اونها رو معروف کرده به جز عده کمی که خودشمن هم دستی تو کار دارند حاجی هم که مکه میره قربونی لازم داره
 

samandar

عضو سایت
23/3/11
764
ایران
مطلب شما درست ولی کی چاووشی ها یا معروف تر از اونها رو معروف کرده به جز عده کمی که خودشمن هم دستی تو کار دارند حاجی هم که مکه میره قربونی لازم داره
نگین که شما هم آرزو ندارین که همون عده ی کم شما رو هم معروف کنند...

دوم اینکه اینا همش حرفه! چونوقتی یکی معروف میشه بقیه از روی حسادت در مورد اون شخص بد و بیراه میگند که نمیدونم با پارتی بالا رفته و اگه منم پارتی داشتم مثل چاووشی میشدم و از این حرفا...عزیز کاملا مشخصه چاووشی آهنگاش و سبک خوانندگیش و نوآوری هاش تو زمانه خودش باعث شد از بقیه سبقت بگیره--بقیه چیزا حرفه..هنوز هم کسی نتونسته اون البوم اولی که چاووشی با نرم افزار ساده ی شرکت ایجِی و صرقا بیشتر فقط با چیدمان فایل های صوتی پشت سر هم ساخت رو بسازه!!!این یعنی خلاقیت و نه علم هارمونی و ملودی در حد حرفه یی....خودمون رو گول نزنیم 90 درصد آهنگسازایی که دوره ی سلفژ و هارمونی و اینا رو گذروندند هنوز نتونستند یه آهنگ زیبا در حد آهنگهای چاووشی بسازند که مردم پسند باشه---بیایید برای یکبار هم که شده حسادت نکنیم و حقایق رو بپذیریم.
 
10/9/18
2
17
با سلام خدمت دوستان عزیز.
تموم مطلب های شمارو خوندم و خواستم بگم این درسته که میگین خلاقیت ولی خلاقیت از کجا میاد یه چیز من دراوردی یعنی که اصولشو خودمون وضع میکنیم،مثلا فرض کنید قدیما که علم پزشکی به این صورت نبوده کسی مشکلی داشته پیش کسی میرفته که تجربه بیشتری داشته اونم با توجه به چیزایی که یاد گرفته و شاید بشه گفت خلاقیتش به دیگران کمک میکرده؛ولی کسی نیاز به جراحی قلب داشته دیگه کاری از کسی بر نمی اومده...علم موسیقی هم دقیقا اینطوره،از حدود سال 1950 به اینطرف فرم موسیقی مینی مالیستی شکل گرفت و خیلی رایج شد و باعث پیدایش اینطور سبک هایی (مثل پاپ که سبکی تجاری شده و بیشتر برای سرگرمیه و ارزش موسیقیایی چندانی نداره) شد...حالا چرا مینی مالیستیه این سبک و باعث چی میشه؟ (موسیقی مینی مالیستی:هارمونی ثابت،تکرار موتیف های کوتاه و تاکید بر ریتم های متناوب و منظم)یعنی در کل ساختار ساده ای داره یه سیکل اکورد با یه ریتم تکرار میشه حالا کاری به ترانه ها هم نداریم که چقدر تضعیف شده...یکی از دلایل ماندگار نبودن همین موسیقی هم همین ساختار ساده و تکراریه،متاسفانه برخی دوستان به خاطر علاقه ای که به این سبک دارن نمیخوان قبول کنن اینو ولی ماهیتش همینه..حالا فقط پاپ هم نیست بازم سبک های این چنینی هم داریم مثل برخی از آثاری که توی راک هم وجود داره..حالا طرف میاد گیتارو میگیره دستش هی آزمون و خطا میکنه تا چیزی ازش دربیاد خلاقیت نیست مثه همون کسیه که تخصصی نداره و میخواد با روش های خودش به یه فرد بیمار کمک کنه..در ضمن اینم بگم که سبک پاپ رو تضعیف نمیکنم به خاطر ساختاری که داره،چون وجود این سبک اینه ولی میشه خیلی بهتر از اینا کار کرد..امتیازی که سبک راک و متال داره گرایش های مختلفشه و این سبک خلاقیت داره که همه گروه ها نیومدن یه فرم کار کنن حتی تو کوچیکترین فرم موسیقی هم یه تفاوتی ایجاد کردن و باعث ایجاد گرایش جدیدی شده و این خلاقیت هم از تسلط خوب رو علم موسیقی و ساز هستش..اگه ریشه موسیقی رو بلد باشیم میدونیم چطور کار مفیدی رو حتی تو سبکی مثه پاپ انجام بدیم..نه مثل گروهی مثه ماکان که با وجود اجرای 400 سانس تو یک سال هنوز فواصل موسیقی رو بلد نیستن(پس اسم اینو خلاقیت نذاریم) حداقل کسی مثل کاوه آفاق شاید خیلی عالی به هارمونی و تئوری و... مسلط نباشه ولی سازی که میزنه و خلاقیتی به خرج میده (حتی اگه یه اکورد متفاوته) که اونو کمی متفاوت تر از بقیه میکنه..
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
55
61
نگین که شما هم آرزو ندارین که همون عده ی کم شما رو هم معروف کنند...

دوم اینکه اینا همش حرفه! چونوقتی یکی معروف میشه بقیه از روی حسادت در مورد اون شخص بد و بیراه میگند که نمیدونم با پارتی بالا رفته و اگه منم پارتی داشتم مثل چاووشی میشدم و از این حرفا...عزیز کاملا مشخصه چاووشی آهنگاش و سبک خوانندگیش و نوآوری هاش تو زمانه خودش باعث شد از بقیه سبقت بگیره--بقیه چیزا حرفه..هنوز هم کسی نتونسته اون البوم اولی که چاووشی با نرم افزار ساده ی شرکت ایجِی و صرقا بیشتر فقط با چیدمان فایل های صوتی پشت سر هم ساخت رو بسازه!!!این یعنی خلاقیت و نه علم هارمونی و ملودی در حد حرفه یی....خودمون رو گول نزنیم 90 درصد آهنگسازایی که دوره ی سلفژ و هارمونی و اینا رو گذروندند هنوز نتونستند یه آهنگ زیبا در حد آهنگهای چاووشی بسازند که مردم پسند باشه---بیایید برای یکبار هم که شده حسادت نکنیم و حقایق رو بپذیریم.
ببین بحث خوانندگی بسیار متفاوت از بحث اهنگسازیه
خیلی ها هیچ اطلاعی از موسیقی نداشتن به صرف داشتن صدای خوب خواننده شدن توی این موضوع حرفی نیست.
بعضی ها استعداد خوانندگی توی ذاتشونه اصلا بخوانهم نمی تونن فالش بخوانن تحریر های بجا ودرست توی صداشون وجود داره مثل امین بانی
من بازم هم تکرار میکنم
مگه میشه بدون اگاهی از مطالب مهمی چون (مدلاسیون .پاساژ .پیوند اکوردها و بعضی از فرمول های خاصتش .گرایش های بعضی از نتها. جمله بندی (کادانس و انواعش) حرکات مخالف .تعلیق ها). و ده ها مورد دیگه به اهنگسازی یا 4 تا Vst اکتفا کرد

خلاقیت اگه ابداع 4 تا نت واسه ساخت ملودی بود کسایی مثل (حسین واثقی) جلوتر از شما بودن که با این طرز فکر معروف بشن
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا