معرفی دستگاه های فلامنکو!

شروع موضوع توسط LIEBERT ‏6/1/11 در انجمن گیتار

تاپیک معرفی دستگاه های فلامنکو! تالار گیتار در persian-music.org.

  1. LIEBERT

    LIEBERT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    دوستان از امروز میخام یه مبحثی رو باز کنم که توش به معرفی دستگاه های فلامنکو بپردازم!!
    از دوستان میخام که نظرشون رو راجع به این موضوع بگن!
    سعی میکنم یه توکه مربوط به اون دستگاه بزارم!

    Alegrias آشنایی با دستگاه آلگریاس

    اطلاعاتي در رابطه با . رقص ، آواز ، تاريخچه





    »» ریشه آلگریاس :

    آلگریاس برگرفته از لغت «آلگره» (Alegre) با ریشه لاتین Alecris , Alicer همه به معنی « شادی ، خوشحالی ، خنده ، تفریح ، مزاح ،
    شادمانی و بشاشیّت » می باشند .

    این پالو زیر گروه یک آواز قدیمی به نام کانتینیاس (Cantinas) است و با پالوهای دیگری مانند آلگریاس پور روساس
    (Alegrias Por Rosas) ، کاراکولِس (Caracoles) و رومِراس (Romeras) هم خانواده می باشد . آلگریاس در حقیقت یک سبک
    آوازی ست که جهت همراهمی با رقص در کادیز به وجود آمد .



    »» رقص آلگریاس :

    آلگریاس یک کانته فِسته رو (Cante Festero) است ؛ یعنی نوعی از آواز که با صدای بلند و شادمانه در جشنها خوانده می شود و برای
    همراهی با رقص های شاد بسیار مناسب است .

    از ویژگیهای آن پویایی ، وقار ، زیبایی و روانی ریتم می باشد . فرم حرکات رقص آلگریاس طوری است که طبیعت ظریف و زنانه را القا می
    کند ، ولی هم زنان و هم مردان می توانند با آن برقصند .

    آلگریاس خود دارای انواع گوناگونی است که تنها آلگریاس منصوب به کادیز (Alegrias de Cadiz) و کوردوبا

    (Alegrias de Cordoba) از ایام قدیم باقی مانده اند و بیش از دیگر انواع آن شناخته شده اند .

    شکل رقص آلگریاس با تمامی فرم های دیگر فلامنکو تفاوت دارد . مقدمه آن بخشی است به نام سیلنسیو (Silencio) که تم آرامی دارد و در
    تنالیته مینور برای نواختن گیتار تنظیم شده .این بخش خود از دو قسمت به نامهای پاسِیّوس (Pasellios) و مارکاخِس (Marcajes) تشکیل
    می شود .

    پاسیوس یک مقدمه تشریفاتی و سنگین با یک سری از بخش های تکرار شونده موسیقیایی ست . مارکاخس در حقیقت بخش موسیقیایی نشانگر
    تکرار اشعار می باشد . سیلنسیو در انتها با یک یامادا (Llamada) خاتمه می باید .

    در زمان پیدایش و رونق کافه های آواز (Caffes Cantantes) ، رقاصان بزرگی همچون خوانا لا ماکارونا ، لا مالِنا ، فرناندا آنتیونِز لا
    مِخورانا و گابریل اورتگا ، رقصهای زیبایی را از آلگریاس ارائه کردند و باعث شدند تا آلگریاس جایگاه ویژه ای در محافل فلامنکو بیابد .
    بدین ترتیب آلگریاس تبدیل به پالویی شد که هر هنرمندی آن را در رپرتوارش می گنجانید .



    »» آواز آلگریاس :

    آوازهای این پالو ریشه در شهر کادیز خوتا ، از منطقه آراگون دارند که در زمان جنگلهای داخلی اسپانیا مورد استقبال مردم واقع شد. بر اساس
    ادبیات شفاهی و مردمی ، شکل فلامنکوی این آواز حاصل زحمات خواننده بزرگ کادیزی ، انریکه بوترون (Enrique Botron) است .

    مدتی پس از وی ، ایگناسیو اِسپلِتا (Ignacio Espleta) این فرم آوازی را توسعه داد .

    بخش آغازینی که امروزه به صورت «Ti ni ti Tran»در غالب اجراهای آوازی آلگریاس شنیده می شود ، بدعت اسپلتاست . وی در یکی از
    مجالسی که مشغول خواندن بود ، به جای ابیات آغازین شعر آواز که یادش رفته بود ، از این الفاظ استفاده نمود .

    چندین سال پس از اسپلتا ، خواننده ای از اهالی سِویل به نام مانولو بِرگاس (Manolo Vergas) اجراهای زیادی در پالوی آلگریاس انجام داد و
    باعث مردمی شدن و توسعه بیشتر این پالو شد .از برجسته ترین خوانندگان این پالو می توان از پریکون د کادیز ، اِل فله چا دِ کادیز ، ال بنی د
    کادیز ، ال چاتو د لا ایسلا ، فسفوریتو ، لاپرلا دِ کادیز ، کامارون د لا اسیلا ، چانو لوباتو و خوانیّو بیّار نام برد .

    ساختار شعر در آواز آلگریاس مانند بسیاری از دیگر کانته ها از کوپلا(Copla) تشکیل می شود . کوپلا بخش هایی از شعر است که خود
    مرکب از چند بیت شعر می باشد .

    در آلگریاس کوپلا شامل چهار جمله هشت سیلابی است که غالبا مقفی نیز هستند .گاهی در بین کوپلاها واریاسیون هایی موسیقایی با الگوی
    ریتمیک یکسان آورده می شود که خوگوئِتیّوس (Juguetillos) به معنای« بازیهای کوچک» نام دارند




    »» گیتار در آلگریاس :

    پالوی آلگریاس مانند تمامی پالوهایی که منشا شان از ناحیه خوتای کادیز است ، در گام ماژور نواخته می شود
    که ضمنا در بقیه پالوهای زیر گروه کانتینیاس نیز کاربرد دارد .قابل ذکر است که بخش سیلنسیوی آلگریاس در
    حقیقت یک تعویض مد از مد ماژور به مد مینور هارمونیک (معمولا لا مینور)می باشد .

    مقدمه پالوی آلگریاس معمولا در تنالیته های «ماژور» و «سی ماژور» اجرا می شود و با تنالیته های «لا ماژور» و «می ماژور هفت»
    ادامه می یابد .

    مقدمه آلگریاس به صورت رسگوادوهای پنج تایی و ملایم و آهسته است که پس از چند لحظه سکوت یک یا چند فالستا ، قطعه را به سمت
    اِسکوبیّا (بخش اجرای ساپاتئادو یا رقص پا) هدایت می کنند .


    بخش ااسکوبیا آنقدر ادامه می یابد تا رقاص با اجرای یک یامادا ، بخش پایانی را مشخص کند . بعد از این یامادا ، یک پاسیو شامل تعدادی
    راحئو اجرا می شود که در نهایت به یک یامادای دیگر می انجامد . سپس با اجرای یک اسکوبیا و یامادای دیگر ، بخش ایدای (Ida) آلگریاس
    که در حقیقت اختتامیه رقص است ، خاتمه می یابد .



    »» کمپاس آلگریاس :

    در پالوی آلگریاس هم رقص و هم آواز دارای وزن شناخته شده ای هستند که شبیه سولئاست ولی با حالتی
    سبکتر بیان می شود . در این پالو نواختن گیتار حالتی شادمانه و سرزنده دارد و از الگوی کمپاس 12 ضربی با
    شروع در ضرب شماره 1 تبعیت می کند . الگوی تاکیدگذاری پایه کمپاس 12 ضربی آلگریاس معمولا به صورت زیر
    می باشد :



    تاکیدات مانند الگوی پایه سولثارس (و بقیه پالوهای خانواده سولثارس) روی ضرب های 3 و 6 و 8 و 10 و 12
    واقع می شوند .

    این فایل پیوست یک قطعه تو دستگاه الگریاس از luis maravilla ست که خیلی زیباست!

    در ضمن تمام نت ها یی که قرارهبزارم با نرم افزار guitar pro اجرا میشن!


     

    فایل های ضمیمه:

  2. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    عزیز این قطعه ای که گذاشتی در دستگاه سگریاس بود نه آلگریاس.احتمالا" اشتباهی شده
    ضمنا" لینک فایل صوتی متد خوان سرانو رو هم اگه میتونید عوض کنید.فیل تره!
     
  3. LIEBERT

    LIEBERT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    اخ ببخشید حق با شماست دوست من!معزرت!!!
    اینم الگریاس!!!مرسی از توجهت!
     

    فایل های ضمیمه:

  4. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ممنون.
    خوان سرانو رو در لینک دیگه ای نداری؟
     
  5. LIEBERT

    LIEBERT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    من خودم از همون لینک دانلود کردم!الان فیلــــــــــــــتــــــــــر ه .فکر کنم مشکلت با وی پــــــــــــــــ8ــی ان حل شــه.متاسفانه سرعت اینتــــرنتم کمه نمیتونم اپ کنم !

    چشم بازم واست میگردم.....
     
  6. LIEBERT

    LIEBERT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    Gitano

    دستگاه رومبا
    آشنايي با دستگاه رومبا Rumba

    »» ریشه رومبا
    کلمه Rumba در حقیقت آوایی تقلیدی از یک صدای رعدگونه و غُرّنده است .
    ریشه این دستگاه ( اسپانیایی – آمریکایی) است .به رومبای فلامنکو به جهت تفاوتی که با نوع کوبایی اش یعنی رومبای کوبایی (Rumba Cubana) دارد ، رومبا خيتانا يا جیتانا (Rumba Gitana) می گویند .
    دستگاه رومبا حتی تا نیم قرن اخیر ، چندان شناخته شده نبود ، تا اینکه از سال 1940 ، کولیهای کاتالان شروع به توسعه و تکامل این فرم نمودند . امروزه اگرچه رومبا در میان هواداران فلامنکوی اصیل از جایگاه بالایی برخوردار نیست ، ولی به طور گسترده ای در همه انواع میهمانیها و جشن های مردم (به عنوان پایه موسیقی «پاپ- فلامنکو») اجرا می شود و محبوبیت خاصی در بین عامه مردم یافته است .
    دستگاه رومبا ، با اینکه از لحاظ قدمت و اصالت قابل مقایسه با بسیاری از فرمهای اصلی و قدیمی فلامنکو مانند سولئارس ، سگیریاس ، بولریاس و آلگریاس نیست ، ولی در دنيا به عنوان مظهر فلامنکو در آمده است.
    توریستها به عنوان موسیقی فلامنکو ، رومبا را می شناسند و نادانسته به یک بخش سطحی وسبک از این همه عمق و اصالت موسیقی فلامنکو، بسنده می کنند . قطعات رومبا بسیار ریتمیک و با نشاط هستند و فضای مناسبی جهت رقصیدن به وجود می آورند ، ضمن اینکه همیشه به هنرمندان اجازه بداهه پردازی می دهند .

    »» رقص رومبا
    منشاء اولیه رومبا از یک رقص کوبایی است . در حوالی سالهای دهه 1940 میلادی ، هنرمندان فلامنکویی که در تئاترهای فلامنکو و نمایش های واریته به صورت سیّار و گاهی ثابت به هنرنمایی می پرداختند ، با ایجاد تغییراتی و به صورت ذوقی ، رومبای کوبایی را به سمت فلامنکو سوق دادند و باب سلیقه مردم کردند . بدین ترتیب رومبا شناخته شد و بین عامه مردم طرفدار یافت . این هنرمندان رومبا را با حس وحال شاد و جشنی اجرا مي كردند و غالباً بین یک قطعه تانگو و یک قطعه بولریاس ، قطعه ای از دستگاه رومبا می گنجانیدند .
    زمانی که هنرمندان فلامنکو از دستگاه رومبا برای ارائه رقص استفاده کردند ، سبک كوليانه يا جیپسیِ اجرای رومبا بر نوع اندلسی آن برجستگی آشکاری یافت . سبک جیپسی پر از نیروی زندگی و احساسات و حرکات پرقدرت بود ؛ در حالی که نوع اندلسی از پونتِئادو (Punteado) و حرکات هماهنگ و ظریف تشکیل می شد و آرامش و وقار خاصی را القا می کرد .
    در همه انواع رومبا دِسپِلانته های فراوان و حرکات پرجنبش شامل چرخش های زیاد دیده می شود . رومبا فلامنکوی سنتی به عنوان رقصی مخصوص رقاصان زن فلامنکو (Bailaora) شناخته شده است که معمولاً آن را به تنهایی اجرا می کنند .

    »»آواز در رومبا

    رومبا یک آواز فولکلوریک آمریکای لاتین نیز می باشد که تحت تاثیر موسیقی فلامنکو قرار گرفته و فلامنکو شده است . آواز این دستگاه به گروه Cantes de ida y Vuelta تعلق دارد و با دیگر دستگاههای برآمده از آمریکای لاتین مانند گِئاحیراس ، میلونگاس ، کلمبیاناس و بیدالیتاس هم گروه است . طرفداران متعصب فلامنکوی اصیل ، این دستگاه را یک دستگاه فرعی می دانند و به آن چیکو (Chico) می گویند .
    اولین آثار آوازی ضبط و نشر شدة رومبا را از سال 1935 میلادی به بعد می توان یافت که توسط لانینیا دِ لُس پِی نِس (La Nina de Peines) ، برناردو ال دِ لُس لوبیتوس (Bernardo el de Los Lobitos) و مانوئل بالِخو (Manuel Valljo) اجرا شده اند
    از دیگر خوانندگانی که در این دستگاه به اجرای آثار پرداخته اند می توان به خوزه اورتگا (Jose Ortega) ، دیِه گو آنتیونِس (Diego Antunez) و پِه پِه دِ لا ماترونا (Pepe de La Matrona) اشاره کرد
    در دهه 1940 ، خوانندگانی مانند ال پِسکایّا (El Pescailla) و په رِت (Peret) که کولیهایی اهل کاتالان بودند ، با اجراهای زیبایشان تاثیر بسزایی در متداول شدن و به روز رسانی رومبا داشتند .
    مادرید نیز برای خودش تبدیل به مرکزی برای سبک رومبا شد . کانیو روتو (Cano Roto) با تاسیس مدرسه رومبا سرآمد همه شد و مانسانیتا (Manzanita) با اجرای قطعات رومبا به شهرت مادرید افزود . دستگاه آوازی رومبا پر از شعر است که غالبا خواننده آنها را با اشعار دستگاه تانگوس رد و بدل می کند .کوپلاهای رومبا غالبا از اشعاری با ترکیب چهار جملة هفت یا هشت کلمه ای به وجود می آیند

    »»گیتار در رومبا
    رومبا جزء گروه ریتم های 4/2 و 4/4 دستگاههای فلامنکو است و از لحاظ حس و ساختار و اجرا شبیه به تی ینتوس و تانگوس می باشد که در تنالیته های لامینور(Am) ، می مینور(Em) ، لاماژور(A) و گاهی اوقات می ماژور(E) نواخته می شود .
    البته گاهی در این دستگاه ، انتقال يا ترانسپوزيشن به سایر تنالیته ها (گامهای ماژور و مینور و مد فریژین نسبی گام اولیه) دیده می شود . با اینکه در موسیقی فلامنکو استفاده از مد فریژین (گام های اندلسی) نسبت به گامهای تنال (ماژور و مینور) رواج بیشتري دارد ، ولی در کلیه دستگاههایی که منشا آمریکای لاتین دارند یا تحت تاثیر موسیقی آمریکای لاتین واقع شده اند ، تفوق گامهای تنال مشهود است .
    رومبا یکی از دستگاهای پرسرعت است و تمپوی آن 200 bpa می باشد . معمولا در دستگاه رومبا ، نوازنده از تکنیکی به نام رایادو (Rayado) استفاده می کند . این تکنیک که به طور یکنواختی اجرا می شود ، در حقیقت راخئویی با شدت ضرب کمتر می باشد . را یادو در کوبا به نام Tumbao" "معروف بوده ، جزء لاینفک کلیه آهنگهای زیر گروه "Son Music" است .
    در رومبای کاتالان تکنیکی به نام "Ventilator guitar" وجود دارد که از ویژگیهای این رومباست و یک نوآوری ریتمیک می باشد که آن را به آنتونیوگونزالز (Antonio Gonzolez) معروف به ال پسکایا (El Pescailla) منسوب می کنند .

    »» کمپاس در رومبا
    رومبا سبکی است که تمایل به ساخت ریتم های چندگانه (پلی ریتم) از فرم موسیقی کوبایی در آن دیده می شود و گاهی اوقات با پالماس (Palmas) و پرکاشن (Percusion)همراهی می شود .

    ولي همانطور كه گفته شد در بيشتر مواقع كمپاس رومبا بصورت پلي ريتميك و با همراهي پالماس و كاخُن اجرا مي شود
    اینم یه توکه از luis maravila انصافن خیلی قویه!!!
    دوستـــــــــــون دارمــــــــ.......

     

    فایل های ضمیمه:

    • lm_rumba.zip
      اندازه فایل:
      2.5 KB
      نمایش ها:
      6
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. دستگاه های فلامنکو که با لا ماژور شروع میشن

    ,
  2. اسم دستگاه در فلامنکو