معرفی افکت های کیوبیس

شروع موضوع توسط Dj_Mahdiyar ‏11/6/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک معرفی افکت های کیوبیس تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Dj_Mahdiyar

    Dj_Mahdiyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/5/10
    ارسال ها:
    48
    محل سکونت:
    تهران - شمس آباد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, soundforge
    لطفاً در مورد افکت های کیوبیس 5 (منظورم Insert ها است) و "موارد استفاده ی آن ها" توضیح بدید و همچنینی شرح کاملی از "پارامترهای هر افکت" رو بیارین. واقعاً ممنون می شم. فک کنم اگه همه کمک کنن، این تاپیک پربازدید کننده ترین تاپیک شه. آخه افکت ها توی آهنگ های امروزی (بالاخص ترنس و ...) نقش حیاتی دارند. فقط حتماً "پارامتر های هر افکت" رو هم شرح بدین. واقعاً ممنون :smile (2):
     
    • برنده برنده x 1
  2. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +320 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    ببینید , هر کدوم از این افکت ها کاربرد های خاصی دارن که از توضیح دادن توی یه تاپیک فراتر هست . بلکه باید یه آموزش گذاشته شه . البته تقریبا با افکت های دیگه کاربری شبیه مانند دارن . بیشترین کاربرد ها رو زیر شاخه داینامیک داره . به خصوص کمپرسور .
     
    • مخالفم مخالفم x 1
  3. Dj_Mahdiyar

    Dj_Mahdiyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/5/10
    ارسال ها:
    48
    محل سکونت:
    تهران - شمس آباد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, soundforge
    برای شروع، از افکت Dynamic شروع می کنیم که افکتی جامع است و جزو ارکان اصلی در میکس و مسترینگ می باشد. متن زیر از صفحات 230 تا 236 کتاب "تهیه ی موسیقی با نیوئندو" آورده شده است. این کتاب در زمینه ی این افکت، جامع توضیح داده، امّا در مورد دیگر افکت ها کم کاری کرده است. متن زیر عیناً از این کتاب می باشد:
    این افکت شامل سه بخش اتوگیت (Auto Gate)، کمپرسور (Compressor) و لیمیتر (Limiter) است که می توانند به ترتیب دلخواه انتخاب شده، روی سیگنال عمل کنند. اتوگیت (Auto Gate) برای حذف صداهای اضافه مانند نویز یا هیس در قسمت های سکوتِ صدای اصلی (این افکت در حقیقت همان نویز گیت است) به کار می رود. کمپرسور (Compressor) برای قوی کردن قسمت های ضعیف صدا - یا در اصل ضعیف کردن قسمت های قوی آن از طریق کاهش دامنه ی تغییرات شدّت صدا و لیمیتر (Limiter) برای جلوگیری از عبور شدّت صدا از حدّ تعیین شده (برای جلوگیری از خرابی صدا - بر اثر عبور از ظرفیت مجاز دیجیتال و ایجاد بریدگی در موج صوتی - یا به اصطلاح Clip شدن آن در افکت های بعدی). این افکت ها از افکت های پایه و پرمصرف هستند. لذا در زیر به توضیح جامع تر آن ها و تنظیم های موجود در قسمت های مختلف افکت Dynamic می پردازیم:
    1) بخش Compressor: این قسمت یک کمپرسور است، با تمام پارامتر های استاندارد یک کمپرسور. شاید یکی از مهم ترین تفاوت های یک صدابردار با یک انسان عادی (!) این است که یک صدابردار کار کردن با کمپرسور را بلد است. به وسیله ی کمپرسور می توان قسمت های قوی صدا (مانند قسمت های اوج یا فریاد در آواز و غیره) را تضعیف و تعدیل کرد و نتیجتاً امکان افزایش قدرت کلّ صدا فراهم می شود (بدون این که قسمت های قوی زیادی بلند و گوش خراش و یا بر اثر عبور از ظرفیت شدّت صوت دستگاه معوّج Distort شوند). عملاً می توان گفت که کمپرسور کمک می کند قسمت های ضعیف صدا بهتر شنیده شوند. کمپرسور ها در حقیقت یک ولوم متغیّر هستند. هرگاه شدّت صدا از حدّ مشخّصی بالاتر رود، این ولوم به طور خودکار وارد عمل شده و صدا را پایین می آورد. این حدّ مشخّص توسّط پارامتر Threshold تعیین می شود و مقدار پایین آوردن صدا یا در حقیقت همان مقدار کمپرس شدن آن توسّط پارامتر Ratio تعیین می شود. اگر مقدار Threshold برابر 30dB- و مقدار Ratio برابر 2 انتخاب شوند، قسمت هایی از صدا که شدّت آن ها از 30dB- بیش تر باشد، توسّط کمپرسور به نسبت 1/2 تضعیف خواهند شد (عدد Ratio معادل عکس نسبت کمپرس شدن است). بنابراین مادامی که شدّت صدا از حدّ Threshold فراتر نرود (صداهای ضعیف تر) کمپرسور هیچ عملی انجام نمی دهد و به محض این که صدا از حدّ Threshold بالاتر رود (صداهای قوی تر) کمپرسور وارد عمل شده و صدا را پایین می آورد. پارامتر های Attack و Release سرعت واکنش کمپرسور را تعیین می کنند. Attack سرعت وارد عمل شدن (بعد از آن که صدا از مرز Threshold بالاتر برود) و Release سرعت خارج شدن از عمل ( هنگامی که صدا از مرز Threshold پایین تر بیاید). مقدار Attack و Release بر حسب ثانیه (و اکثراً هزارم ثانیه) اندازه گیری می شوند. معمولاً برای صدا هایی با حمله های ناگهانی - مانند ساز های کوبه ای - Attack و Release کوتاه انتخاب می شود تا سرعت واکنش بالا باشد و ضربه های ناگهانی بلند به خوبی تعدیل شوند. برای صداهایی بدون حمله های ناگهانی - مانند ساز های آرشه ای - می توان مقدار Attack و Release را بلند تر (طولانی تر) انتخاب کرد. پارامتر Makeup Gain در حقیقت یک ولوم برای تقویت کلّی سیگنال بعد از کمپرس شدن است. قسمت های مختلف Compressor عبارتند از:
    - دکمه ی Compressor: فعّال کردن بخش کمپرسور.
    - نمودار عملکرد کمپرسور: در راستای افقی شدّت صدای ورودی و در راستای عمودی شدّت صدای خروجی نمایش داده می شود. زاویه ی نمودار نشانگر نسبت کمپرس شدن صدا (Ratio) است.
    - RMS/Peak: با انتخاب RMS کمپرسور بر اساس متوسّط شدّت صدا عمل می کند و با انتخاب Peak بر اساس شدّت لحظه ای صدا عمل می کند. به طور کلّی معمولاً حالت Peak برای صداهایی با ضربه ها و حمله های ناگهانی مانند ساز های کوبه ای و حالت RMS برای صدا های ملایم تر مانند آواز مناسب ترند.
    - Gain Reduction: توسّط این چراغ ها مقدار کاهش شدّت صدا (بر حسب دسی بل dB) در هر لحظه نمایش داده می شود.
    - پایین قسمت کمپرسور، پارامتر های Threshold، Ratio، Attack، Release و Makeup Gain تنظیم می شوند که در بالا توضیح داده شده اند. با فعّال کردن دکمه ی Auto پارامتر Release به صورت خودکار نسبت به محتویات صدا عمل کند.
    هنگام تنظیم پارامتر های کمپرسور باید دقّت کرد که زیاده روی نشود و صدا حالت طبیعی خود را حفظ کند. محدود کردن بیش از حدّ دینامیک می تواند باعث کاهش حجم و به اصطلاح بی روح شدن صدا شود. هر چند قابل ذکر است در بسیاری از موارد در موسیقی مدرن از کمپرس کردن بسیار شدید صدا به عنوان یک افکت خاص تعمّداً استفاده می شود.
    2) بخش Auto Gate: این قسمت یک نویز گیت (Noise Gate) هوشمند است. افکت های نویز گیت یک دروازه ی صوتی هستند که تنها صداهای قوی را از خود عبور می دهند. هنگامی که شدّت صدا از حدّ تعیین شده توسّط پارامتر Threshold پایین تر رود، دروازه بسته شده و صدا عبور نمی کند. این افکت غالباً برای حذف صداهای مزاحم (Noise) که ممکن است به دلایل متفاوتی مانند هیس نوار، همهمه ی محیط که توسّط میکروفون ضبط شده و غیره ایجاد شوند، به کار می رود. این صدا ها چون معمولاً از نظر شدّت نسبت به صدای اصلی (مثلاً صدای صحبت یا آواز) پایین تر هستند، در هنگام حضور صدای اصلی (مثلاً هنگام صحبت سخن ران)، به طور محسوسی به گوش نمی آیند. در این موقع صدا قوی است و دروازه باز شده، صدا عبور می کند. برعکس در موقعی که صدای اصلی حضور ندارد (قسمت سکوت سخن ران) صدای نویز با وجود این که پایین است به طور واضحی مشخّص می شود (به اصطلاح تابلو می شود). در این موقع چون شدّت صدا پایین است، دروازه بسته شده، اجازه ی عبور به صدا (تابلو شدن نویز) را نمی دهد. نویز گیت ها همانند کمپرسور ها دارای پارامتر های Attack و Release هستند که به ترتیب تعیین کننده ی سرعت باز شدن و سرعت بسته شدن دروازه هستند. پارامتر Hold هم تعیین کننده ی حدّاقل مدّتی برای باز ماندن دروازه است. به این معنی که وقتی دروازه باز شد، حدّاقل به مدّت تعیین شده باز می ماند. حتّی اگر صدا بلافاصله به زیر حدّ Threshold باز گردد. در مواردی دروازه در حالت بلاتکلیف قرار می گیرد و مکرّراً و با سرعت باز و بسته می شود. این باعث خرابی صدا می شود. توسّط تنظیم مناسب پارامتر Hold می توان از این مشکل جلوگیری کرد. قسمت های مختلف Auto Gate عبارتند از:
    - دکمه ی Auto Gate: فعّال کردن بخش Auto Gate.
    - نمودار: Auto Gate عملکرد خاصّی دارد که اجازه می دهد که دروازه تنها نسبت به بازه ی خاصّی از دامنه ی فرکانس ها حسّاس باشد (این عملکرد اصطلاحاً مدار جانبی یا Side Chain نامیده می شود). به این صورت می توان دقیق تر روی عملکرد دروازه کنترل داشت. به طور مثال اگر در موردی صدای اضافه (Noise) موجود در حیطه ی فرکانس های زیر و صدای اصلی در محدوده ی صداهای بم باشد، می توان تعیین کرد که دروازه تنها نسبت به صداهای بم حسّاس باشد. برای این کار ابتدا دکمه ی Listen را روشن کنید تا تنها بازه ی فرکانسی مورد استفاده برای باز و بسته شدن دروازه پخش شود. سپس با استفاده از دو دستگیره ی چپ و راست حدود فرکانس ها را طوری انتخاب کنبد که صدای اصلی تا حدّ ممکن واضح تر شنیده شود و صدایی که باید حذف شود تا حدّ ممکن کم تر. سپس دکمه ی On را روشن کنید تا دروازه نسبت به فرکانس های تعیین شده عمل کند. با روشن کردن دکمه ی Off این عملکرد غیر فعّال می شود و حسّاسیّت دروازه نسبت به تمام قرکانس ها یکسان خواهد بود.
    - پایین قسمت Auto Gate پارامتر های Threshold، Attack، Release و Hold که در بالا توضیح داده شد تنظیم می شوند. فعّال کردن دکمه ی Predict باعث می شود که Auto Gate به صورت خودکار مقدار Attack مناسب را بسته به محتویات صوت پیش بینی و انتخاب کند. دکمه ی Calibrate برای پیدا کردن مقدار Threshold مناسب به صورت خودکار توسّط Auto Gate به کار می رود: دکمه ی Calibrate را روشن کنید و قسمتی را که صدای اصلی وجود ندارد (قسمت Noise یا همهمه یا ...) را پخش کنید و سپس دکمه را خاموش کنید. با این کار شدّت Noise توسّط Auto Gate اندازه گیری شده و مقدار مناسب برای Threshold به صورت خودکار انتخاب می شود. با روشن کردن دکمه ی Auto مقدار پارامتر Release به طور اتوماتیک و بر حسب محتویات صدا محاسبه و اختیار می شود.
    امروزه با امکانات ادیت دقیقی که در برنامه های صدا مانند نیوئندو وجود دارد، کاربرد افکیت نویز گیت (Noise Gate) بسیار محدود تر شده. زیرا می توان قسمت های اضافه، سکوت های نویز آلود و غیره را به راحتی از طریق ادیت کردن ایونت ها از صدا برید و حذف کرد. با وجود این، نویز گیت ها هنوز در موارد خاصّی به کار گرفته می شوند.
    3) بخش Limiter: لیمیتر ها (Limiter) اجازه نمی دهند شدّت صدا از یک حدّ تعیین شده به نام Threshold بالاتر رود. این بخش هم شامل دو پارامتر Threshold و Release با عملکرد Auto برای Release است. عملکرد Release مشابه عملکرد Release در کمپرسور است. چراغ قرمز Limiting نشان می دهد که صدا از حدّ Threshold بالاتر رفته و توسّط Limiter در حال تضعیف شدن است. پس از تنظیم Compressor و Auto Gate Limiter را روشن کنید. مقدار Threshold را (در قسمت Limiter) روی 0 یا 1- بگذارید و مقدار Makeup Gain را در بخش Compressor تا حدّ مطلوب بالا ببرید: اگر صدای صاف و تمیز مورد نظرتان است، چراغ Limiting باید روشن نشود یا بسیار به ندرت روشن شود. امّا با Limit کردن زیاد صدا (چراغ Limiting بیش تر روشن شود) می توان نوعی اعوجاج خفیف از نوع مدار های لامپی در صدا ایجاد کرد.
    4) بخش Routing: در این قسمت می توان ترتیب قرار گرفتن سه بخش Compressor، Auto Gate و Limiter در مسیر سیگنال را تعیین کرد. به طور مثال با انتخاب حالت 3-1-2 صدا ابتدا وارد Auto Gate، سپس وارد Compressor و در آخر وارد Limiter می شود. معمولترین ترتیب 3-1-2 است.

    این افکت تموم شد. امیدوارم که دوستان همکاری کنند و به کامل شدن این تاپیک کمک کنند. :smile (70):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. ECHO

    ECHO عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/6/10
    ارسال ها:
    333
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, studio_one
    توی کیوبیس 4 افکت فیلتر حرف سین و شین و پ بود اما توی کیوبیس 5 پیداش نمیکنم شاید اسمش عوض شده!
     
  5. Dj_Mahdiyar

    Dj_Mahdiyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/5/10
    ارسال ها:
    48
    محل سکونت:
    تهران - شمس آباد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, soundforge

    در این بخش می خواهیم درباره ی افکت Magneto توضیح دهیم که نوعی کمپرسور محسوب می شود. متن زیر از صفحات 236 تا 238 کتاب «تهیه ی موسیقی با نیوئندو» آورده شده است:

    این افکت برای برطرف کردن خشونت و خشکی صدای دیجیتال و ایجاد گرمی و نرمی صدای آنالوگ طرّاحی شده. بخشی از گرمی و نرمی صدا در سیستم ضبط آنالوگ بر اثر اشباع شدن نوار از سیگنال قوی در هنگام ضبط و ایجاد نوعی اعوجاج خفیف، ولی مطلوب حاصل می شود. Magneto این نوع کاراکتر ها را در صدا ایجاد می کند. این افکت برای قرار گرفتن روی خروجی اصلی (Main Mix - کانال خروجی اصلی – Output Bus – که صدای تمام کانال های پروژه در نهایت به آن می رود – معمولاً استریو) و لذا اعمال روی کلّ میکس – به منظور تقویت کلّی صدا و همچنین ایجاد کاراکتر آنالوگ – بسیار مناسب است و البتّه آن را برای تک کانال های پروژه هم به خوبی می توان استفاده کرد. پارامتر های آن به شرح زیرند:

    - Drive: این پارامتر اصلی ترین پارامتر در Magneto است. مقدار Drive معادل Record Level (حسّاسیت ورودی) در ضبط های نوار یا ریل است. با افزایش آن سیگنال قوی تری وارد نوار فرضی شده و تأثیر اشباع شدگی نوار بیشتر می شود. با مقدار 10 شروع کنید و بنا به سلیقه ی خود و نسبت به صدای مورد پردازش، آن را دقیق تر تنظیم کنید.

    - عقربه ی Meter ها: این نشانگر ها (Meter ها) می توانند شدّت سیگنال ورودی، شدّت سیگنال خروجی و یاشدّت سیگنال روی نوار فرضی را نشان دهند. پارامتر بعدی را مطالعه کنید.

    - Level: توسّط این دکمه ها تعیین می شود که نشانگر های سیگنال (Meter ها) کدام سیگنال را نشان دهند:

    + Input: با انتخاب این حالت سیگنال ورودی نمایش داده می شود. این سیگنال نباید از 0 بالاتر رود. برای تنظیم آن از Input Level استفاده کنید.

    + On Tape: در این حالت، سیگنال ضبط شده روی نوار فرضی نمایش داده می شود. با زیاد کردن مقدار Drive، سیگنال قوی تر می شود و برای ایجاد افکت اشباع نوار، سیگنال باید به مقدار قابل توجّهی از 0 بالاتر برود.

    + Output: در این حالت، شدّت نهایی صدایی که از افکت خارج می شود، نمایش داده می شود. این مقدار هم نباید از 0 بالاتر رود. برای تنظیم آن از Output Level استفاده کنید.

    - Characteristics: جنسیّت اعوجاج ایجاد شده را تعیین می کند.

    - HF-Adjust/Tape Speed: انواع ضبط های نوار و یا ریل کاراکتر های صوتی مختلفی دارند. توسّط HF-Adjust می توان با میزان کردن فرکانس های بالا این کاراکتر ها را تولید کرد. پارامتر Tape Speed هم تعیین کننده ی سرعت ضبط در نوار فرضی است (دور) که منجر به کاراکتر های مختلفی از افکت اشباع شدگی می شوند.

    - Input Level/Output Level: این ها تنظیم کننده ی شدّت ورودی سیگنال و شدّت خروجی سیگنال هستند. با انتخاب نمایش سیگنال ورودی و خروجی در نشانگر های سیگنال (Meter ها) و تنظیم این دو پارامتر، مطمئن شوید که صدای ورودی و خروجی از 0 بالاتر نرود.

    این بخش هم تموم شد. از همه ی کسانی که افکت های کیوبیس رو به صورت جامع بلدن، دعوت می شه که اون ها رو توی این تاپیک به صورت جامع آموزش بدن. لطفاً همه ی پارامتر های آن افکت را مورد بررسی قرار دهید. با تشکّر. :smile (70):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Dj_Mahdiyar

    Dj_Mahdiyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/5/10
    ارسال ها:
    48
    محل سکونت:
    تهران - شمس آباد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, soundforge
    با سلام. توی این پست قصد دارم که درباره ی Reverb صحبت کنم. متن زیر از صفحات 243 تا 247 کتاب «تهیه ی موسیقی با نیوئندو» انتخاب شده است:
    دسته ی Reverbها: ریورب ها (Reverb ها) یا افکت های انعکاس برای شبیه سازی انعکاس و طنین طبیعی صدا در محیط (از اتاق ها و فضا های بسیار کوچک تا سالن ها و فضا های بزرگ) به کار می روند. این افکت ها – با تنظیم های متفاوت تقریباً برای هر صدایی – به مقدار کم یا زیاد استفاده می شوند. هر چه به یک صدا بیشتر ریورب داده شود، آن صدا به نظر شنونده دورتر می آید. زیرا ذهن انسان با مقایسه ی نسبت صدای اصلی به انعکاس آن در محیط، فاصله ی آن را تخمین می زند. ریورب بیش از اندازه می تواند اجزای موسیقی را در دریایی از انعکاس های نامفهوم و موهوم فرو برد و دینامیک موسیقی را از بین ببرد. در دهه ی هشتاد میلادی استفاده ی مفرط از افکت های ریورب معمول شده بود و این را می توان در موسیقی های آن دوره ملاحظه کرد. امروزه امّا استفاده ی هر چه صرفه جویانه تر از این افکت نزد صدابردار ها معمول شده. تا جایی که در بعضی از انواع موسیقی – به طور خاص موسیقی راک – به سختی می توان صدای ریورب ها را تشخیص داد. به هر حال نوع و مقدار استفاده از این افکت به نوع موسیقی، سلیقه ی صدابردار، و نتیجه ی مورد نظر بستگی دارد. معمول ترین استفاده از این افکت یک استفاده ی خنثی و به مقداری است که یک فضای طبیعی، زیبا و مطلوب، امّا نه اغراق آمیز برای موسیقی ایجاد کند. پارامتر های قابل تنظیم در افکت های ریورب، معمولاً تعیین کننده ی انواع خصوصیات محیط فرضی است که صدا در آن طنین پیدا می کند. ریورب ها از پرکاربرد ترین افکت ها و یکی از مهم ترین آن ها هستند. لذا در مورد عملکرد های کامل ترین افکت در این دسته یعنی RoomWorks توضیح جامع می دهیم که عملکرد دو ریورب دیگر و به طور کلّی مبانی کارکرد تمام ریورب ها را هم تا حدّ زیادی روشن می کند:
    - Reverb A: این افکت یک ریورب نرم و متراکم ارائه می کند.
    - Reverb B: خاصیت این افکت، مصرف کم نیروی پردازنده (CPU) است.
    - RoomWorks: این، ریوربی است با قابلیت تنظیم بالاو کیفیت قابل تنظیم:
    1) Preset ها: با کلیک کردن در این خانه – مانند تمام افکت های دیگر – لیست تنظیم های آماده (Preset ها) باز می شود. می توانید با یک تنظیم آماده شروع کنید. سپس در صورت لزوم پارامتر های موجود را (که در ادامه توضیح داده شده) دقیق تر تنظیم کنید.
    2) Input Filter: در این قسمت می توان صدا را قبل از اعمال ریورب به وسیله ی دو اکولایزر از نوع High Shelf و Low Shelf فیلتر کرد. به وسیله ی High Shelf می توان فرکانس های زیر را تقویت یا تضعیف کرد و به وسیله ی Low Shelf فرکانس های بم را. یک اثر این کار، تعیین رنگ صدای محیط یا اتاق فرضی است. در محیط های واقعی معمولاً فرکانس های خیلی زیر و خیلی بم کم تر منعکس می شوند. بنابراین معمولاً تضعیف فرکانس های زیر و بم منجر به افکت طبیعی تری می شود. کاربرد دیگر، حذف صدا های زیر و بمی است که ممکن است منجر به ایجاد صدا های مزاحمی در طنین شوند. به طور مثال، در ریورب دادن به ساز "درامز" یا کلّ یک اُرکستر که شامل ساز "باس" و "درامز" یا صداهای بم دیگر است، ورود فرکانس های باس به ریورب منجر به تولید یک "هوم" ممتد و بم در طنین می شود که معمولاً مزاحم صدای اُرکستر است. با حذف یا تضعیف فرکانس های بم توسّط این نوع فیلتر ها قبل از ورود به ریورب می توان این مشکل را برطرف کرد.
    3) Reverb Character: در این قسمت کاراکتر صدای طنین توسّط پارامتر های مختلف تنظیم می شود:
    - Predelay: تأخیر ورود طنین. مقدار بسیار کمی تأخیر (حدّ اکثر تا 50 میلی ثانیه) از روی هم قرار گرفتن و ترکیب شدن صدای اصلی با صدای طنین جلوگیری می کند و باعث می شود صدای اصلی وضوح و حضور بیشتری پیدا کند. برای ساز های کوبه ای یا ساز های ریتمیک، معمولاً این تأخیر مطلوب نیست. زیرا با ریتم آهنگ تداخل می کند و موجب آشفتگی آن می شود. بنابراین در این موارد مقدار صفر میلی ثانیه انتخاب می شود. امّا به طور مثال برای صدای آواز استفاده از مقداری تأخیر معمولاً اثر مطلوبی دارد.
    - Time: طول طنین بر حسب ثانیه؛ یا مدّت زمان تداوم دنباله ی ریورب.
    - Size: حجم اتاق یا محیط فرضی بر حسب متر مکعب. ایجاد کاراکتر صدای یک اتاق یا جعبه ی کوچک تا یک سالن بزرگ.
    - Diffusion: جنس طنین را معیّن می کند. مقادیر بالا منجر به صدای نرم تر و مقادیر پایین می توانند منجر به صدای شفّاف تری شوند. این به طریقی جنس سطوح محیط را تداعی می کند که فرضاً فرش باشند یا سنگ.
    - Width: این پارامتر وسعت تصویر طنین در باند های چپ و راست استریو را تعیین می کند. %100 یعنی کاملاً استریو و %0 یعنی مونو. فرض کنید یک سالن عریض یا یک غار تنگ.
    - Variation: با هر بار کلیک کردن این دکمه یک حالت جدید از همان افکت طنین پدید می آید. تفاوت این حالت ها در الگوی انعکاس هاست. اگر در مواردی یک زنگ نامطلوب در طنین ایجاد شد، می توانید حالت دیگری انتخاب کنید یا حالت ها را به تصادف عوض کنید تا به رنگ باب سلیقه تان دست یابید.
    - Efficiency: مقدار مصرف پردازشگر (CPU) را کنترل می کند که با کیفیت افکت تولید شده نسبت معکوس دارد. درصد های بالاتر یعنی مصرف کم تر CPU و کیفیت پایین تر و برعکس: درصد های پایین تر یعنی مصرف بیشتر CPU و کیفیت بالاتر.
    همیشه مقدار پایین تر برای پارامتر Efficiency مطلوب تر نیست. در بعضی از موارد ممکن است بتوانید افکت های جالبی با انتخاب درصد های بالا به دست آورید. خصوصاً اگر الزاماً به دنبال نتایج طبیعی نباشید.
    - Export: باعث می شود کیفیت در استخراج میکس نهایی (Audio Mixdown) همیشه مستقل از تنظیم Efficiency حدّ اکثر باشد.
    4) Damping: فرکانس های زیر و فرکانس های بم طنین، معمولاً در محیط های واقعی سریع تر از فرکانس های میانه محو می شوند. یعنی کوتاه تر طنین پیدا می کنند. این خصوصیت توسّط پارامتر های Damping شبیه سازی می شود:
    - High Frequency: فرکانس های بالاتر از فرکانس تعیین شده توسّط این پارامتر با نسبت تعیین شده توسّط پارامتر High Amount محو می شوند (نسبت به سایر پارامترها).
    - High Amount: فرکانس های بالاتر از فرکانس تعیین شده توسّط پارامتر High Frequency با نسبت تعیین شده توسّط این پارامترمحو می شوند (نسبت به سایر فرکانس ها).
    - Low Frequency: فرکانس های بالاتر از فرکانس تعیین شده توسّط این پارامتر با نسبت تعیین شده توسّط پارامتر Low Amount محو می شوند (نسبت به سایر فرکانس ها).
    - Low Amount: فرکانس های بالاتر از فرکانس تعیین شده توسّط پارامتر Low Frequency با نسبت تعیین شده توسّط این پارامتر محو می شوند (نسبت به سایر فرکانس ها).
    مثال: انتخاب Freq=5000 و Amount=50% در قسمت Hi باعث می شود که فرکانس های بالای 5000Hz نصف بقیه ی فرکانس ها دوام بیاورند.
    پارامتر های Amount می توانند مقدار های بالاتر از %100 را اختیار کنند. به این معنی که فرکانس های زیر یا بم بیش تر از فرکانس های میانه دوام بیاورند. این نوع تنظیم هر چند یک نتیجه ی طبیعی نمی دهد، امّا در مواردی می تواند افکت های خاصّ جالبی ایجاد کند.
    مثال: برای آواز طول نسبتاً کمی برای طنین تعیین کنید (پارامتر Decay = مقدار های زیر یک ثانیه) سپس توسّط پارامتر High Frequency Amount ماندگاری طنین را برای فرکانس های بالا طولانی کنید تا هر وقت خواننده حرف "س" و "ف" و "ت" را تلفّظ می کند، دنباله ی طویلی از طنین فرکانس های زیر ایجاد شود. برای یک افکت خیلی عجیب یک Flanger هم بعد از Reverb اضافه کنید.
    5) Envelope: با افزایش مقدار Attack شروع صدای طنین نرم تر می شود و با کاهش آن صدای ریورب به طور ناگهانی تری شروع می شود. مقدار Release تعیین کننده ی سرعت قطع شدن طنین می باشد و Amount مقدار تأثیر گذاری این دو را تعیین می کند.با انتخاب مقدار صفر برای Amount این بخش بی تأثیر می شود. این قسمت شبیه یک افکت Gate عمل می کند. در مواردی ریورب را از یک Gate می گذرانند که به این طریق با قطع شدن دنباله ی ریورب افکت خاصّی ایجاد می شود. نمونه ی این تکنیک روی طبل Snare (از ساز درامز) است در میکس های دهه ی 80 فراوان یافت می شود.
    6) Output: در این قسمت، مقدار صدای خروجی نمایش داده و تنظیم می شود. پارامتر Mix درصد ترکیب صدای اصلی (به اصطلاح خشک – Dry) با صدای افکت (به اصطلاح تر – Wet) را تعیین می کند. %100 یعنی فقط صدای ریورب و %0 یعنی فقط صدای اصلی. روشن کردن دکمه ی Send هم مانند تنظیم %100 است؛ یعنی فقط صدای ریورب. این حالت برای استفاده ی ریورب در کانال های افکت (FX Channels) مناسب است.
    این بخش هم تموم شد. از همه ی کسانی که افکت های کیوبیس رو به صورت جامع بلدن، دعوت می شه که اون ها رو توی این تاپیک به صورت جامع آموزش بدن. لطفاً همه ی پارامتر های آن افکت را مورد بررسی قرار دهید. با تشکّر. :smile (73):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Dj_Mahdiyar

    Dj_Mahdiyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/5/10
    ارسال ها:
    48
    محل سکونت:
    تهران - شمس آباد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, soundforge
    با سلام. توی این پست قصد دارم که درباره ی Delay صحبت کنم. متن زیر از صفحه ی 228 کتاب «تهیه ی موسیقی با نیوئندو» انتخاب شده است:
    دسته ی افکت های تأخیر (Delay) و تکرار صدا: این افکت ها صدا را با تأخیر قابل تنظیم تکرار می کنند. از این افکت ها استفاده ی بسیار متنوّعی می شود. از ایجاد یک اکوی وسیع و فضایی یا تکرار بخش هایی از کلام یا ملودی به صورت هماهنگ با ریتم آهنگ از طریق استفاده از تأخیر طولانی، تا ایجاد اکو های ملایم و نامحسوس برای حجیم تر کردن صدا و ایجاد فضاهای نزدیک به واقعیّت با به کار گیری تأخیر های متوسّط و نهایتاً استفاده از کاراکتر های تو دماغی و فلزی و غیره که توسّط تأخیر های بسیار کوتاه تولید شدنی اند. تنظیم های پایه که تقریباً در تمام انواع افکت های تأخیر (Delay ها) موجود هستند، عبارتند از:
    - Delay Time: زمان تأخیر.
    - Repeat یا FeedBack: تعداد یا مدّت زمان تکرار.
    - Mix: نسبت صدای خشک و افکت.
    در هنگام استفاده از تأخیر های بلند در صورت ریتمیک بودن موسیقی معمولاً ترجیح داده می شود که زمان تأخیر با تمپوی موسیقی هماهنگ شود. بسیاری از افکت ها (Plug-Ins) از جمله افکت های تأخیر نیوئندو این قابلیت را دارند که اطّلاعات تمپو را از برنامه ی اصلی (میزبان) دریافت کنند و خود را با آن هم زمان کنند یا اصطلاحاً با تمپوی پروژه سینک (Sync) شوند. افکت های موجود در دسته ی Delay عبارتند از:
    - DoubleDelay: این افکت می تواند دو تکرار با تأخیر مستقل تولید کند و هر یک را به نسبت دلخواه بین کانال چپ و راست استریو تقسیم کند (Pan) با قابلیت هم زمانی (Sync شدن) با تمپوی پروژه.
    - ModDelay: این افکت می تواند از طریق تغییر متوالی زمان تأخیر، روی تکرار (های) ایجاد شده از طریق تغییرات کوک، تحریر یا ویبره ایجاد کند. میزان تحریر ایجاد شده توسّط پارامتر Modulation تنظیم می شود.
    این بخش هم تموم شد. از همه ی کسانی که افکت های کیوبیس رو به صورت جامع بلدن، دعوت می شه که اون ها رو توی این تاپیک به صورت جامع آموزش بدن. لطفاً همه ی پارامتر های آن افکت را مورد بررسی قرار دهید. با تشکّر.:smile (61):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • خلاقانه خلاقانه x 1
  8. Dj_Mahdiyar

    Dj_Mahdiyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/5/10
    ارسال ها:
    48
    محل سکونت:
    تهران - شمس آباد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, soundforge
    حق با شماست آقا نیما. امّا با توجّه به چند پست اخیر، می شه کمی از کاریرد ها و موارد استفاده ی هر افکت رو به توضیحات پارامتر های آن افکت افزود. از شما هم دعوت می شه که در معرّفی پارامتر های هر افکت شرکت کنید. :smile (61):
     
  9. ahad keshavarz

    ahad keshavarz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/7/10
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    افکتی که حرف سین رواصلاح میکنه توکیوبیس 5 DeEsser اززیرمجموعه داینامیکس هست دوست عزیز
     
  10. Music Stream

    Music Stream عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/13
    ارسال ها:
    213
    محل سکونت:
    همین دور و برها
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوستان من هرچی میگردم magneto تو کیوبیس پیداش نمیکنم!!!؟؟؟ کجاست؟ ویوز نداره؟
     
  11. Music Stream

    Music Stream عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/13
    ارسال ها:
    213
    محل سکونت:
    همین دور و برها
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوستان auto level هم پیداش نمیکنم!!!!!!!!
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. حذف نویز در کیوبیس

    ,
  2. افکتور صدا در کیوبیس

    ,
  3. اموزش افکت دادن در کیوبیس

    ,
  4. آموزش ریورب کردن صدا در کیوبیس,
  5. طرز استفاده از افکت.chorder در cubase 5,
  6. چگونه با کیوبیس اکو دهیم