مشکل میزان گین

29/8/17
54
43
18
با سلام خدمت دوستان عزیز
بنده دو روزی هست میکروفون Rode Nt2-A رو خریداری کردم و تا قبل از این با میکروفون Mxl990/991 رکورد اتود هامو انجام می دادم.
لازم به ذکره کارت صدام focusrite 2i2 هست.
در اولین رکورد متوجه شدم میزان ولوم لاین وکال ضبط شده بوسیله ی nt2 خیلی کمتر از لاین ضبط شده ی mxl 990 هست بطوری که ولوم صدای ضبط شده ی میکروفون mxl رو روی 2 یا 3 میذاشتم اما برای صدای ضبط شده ی nt2 باید این مقدار رو حداقل به 8 افزایش بدم تا جزییات به خوبی شنیده شه (سوییچ پد های میکروفون هم همگی در حالت وسط قرار دارند) !
و هردوی اینها در شرایط یکسان و کارت صدای فوکوسرایت با گین تقریبا 60 درصد رکورد شدن.
به شدت این موضوع ذهنمو درگیر کرده و یجورایی تو ذوقم زده. فکر میکردم با تعویض یک میکروفون سه تومنی با یازده تومنی بهبود کیفیت به وضوح حس بشه ولی اینطور نبود . نمیدونم این مشکل محسوب میشه یا نه. آیا مربوط به کارت صدا هست که ممکنه ضعیف باشه و در حد nt2 نباشه ؟
بنده در ادامه یک نمونه از رکوردم با nt 2 رو میذارم .لطفا دوستانی که با این میکروفون کار کردن راهنماییم کنن تا اگه یک درصد مشکل از میکروفون بود بتونم زودتر اقدام کنم برای تعویضش.
 

فایل های ضمیمه

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,439
10,677
113
55
.
برای مقایسه ی درست، شما دو نمونه فایل باید اینجا شر کنی. هر کدوم با یک میکروفون، در شرایط محیطیِ و وضعیت ستینگ یکسان، و ریکورد شده با یک صدا بطور همزمان.
فایلها هم باید کاملاً Dry و پراسس نشده باشند و حامل اصوات ساز دیگه ای نباشند.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: rezamousavi1
29/8/17
54
43
18
برای مقایسه ی درست، شما دو نمونه فایل باید اینجا شر کنی. هر کدوم با یک میکروفون، در شرایط محیطیِ و وضعیت ستینگ یکسان، و ریکورد شده با یک صدا بطور همزمان.
فایلها هم باید کاملاً Dry و پراسس نشده باشند و حامل اصوات ساز دیگه ای نباشند.
ممنون از شما
بله تا ساعتی دیگه مجددا دو فایل که در شرایط کاملا یکسان و بدون پراسس به وسیله ی این دو میکروفون رکورد شده رو جهت مقایسه میذارم.
 
29/8/17
54
43
18
برای مقایسه ی درست، شما دو نمونه فایل باید اینجا شر کنی. هر کدوم با یک میکروفون، در شرایط محیطیِ و وضعیت ستینگ یکسان، و ریکورد شده با یک صدا بطور همزمان.
فایلها هم باید کاملاً Dry و پراسس نشده باشند و حامل اصوات ساز دیگه ای نباشند.
این دو مورد رو جهت مقایسه شر کردم .همین الان و در شرایط کاملا یکسان رکورد گرفتم و بدون هیچ پلاگین یا پراسسی. منتظر راهنمایی و انتقال تجربیات دوستان هستم
 

فایل های ضمیمه

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,439
10,677
113
55
.
این دو مورد رو جهت مقایسه شر کردم .همین الان و در شرایط کاملا یکسان رکورد گرفتم و بدون هیچ پلاگین یا پراسسی. منتظر راهنمایی و انتقال تجربیات دوستان هستم
در مورد "استفاده از میکروفون در استودیو" یکسری نکاتی وجود داره که حتماً باید از اونها مطلع باشیم. این نکات متعدد و متنوع هستند، ولی در زیر فقط به نکاتی که مربوط به مشکل شما هست، اشاره خواهم کرد:

1- حجم (Volume) صدای خروجی از میکروفون، در هر برند و مدلی از میکروفون ها با هم فرق میکنه و این یک تفاوتِ طبیعی هست.
2- حجم صدا، الزاماً به معنیِ کیفیت نیست. کیفیت فاکتورهای متعدد دیگه ای رو شامل میشه که توجه به اونها مهم تر هست.
3- میکروفون دیوایسی هست که ضعیف ترین خروجی سیگنال رو داره. برای همین "پیش تقویت" کردنِ اون الزامی هست.

هر دو فایل رو هم شنیدم. هر دوشون در زمان موازی بخوبی ریکورد شده بودند که کار مقایسه رو آسون تر میکرد.
Rode NT2-A میکروفونی هست که نیاز به پیش تقویتِ بیشتری داره. برای همین بدون پری امپ، سیگنالِ خروجیِ ضعیف تری خواهد داشت، و این به معنی بی کیفیتی نیست. شما صرفاً به یک پری امپ نیاز داری که سیگنال رو پیش تقویت کنه، همین. این کاریه که همه ی حرفه ای ها انجام میدن. اکثر میکروفون های حرفه ای به این پیش تقویت نیاز دارن. بعضی از آدیو اینترفیس ها (کارت صدا) پری امپ داخلی دارن. ولی 2i2 پری امپ داخلی نداره تا جاییکه من میدونم. برای همین شما برای استفاده از NT2-A حتماً نیاز به پری امپ اکسترنال خواهی داشت.

با توجه به فایلهایی که فرستادی، این دو میکروفون بلحاظ سایر فاکتورهای کیفی، اتفاقاً NT2-A بهتر از mxl 990 بود. ضمناً mxl 990 نویز هم داشت که اینو در سکوت اول فایل بخوبی میشه شنید. تصویرهای زیر هم این موضوع رو تایید میکنن (هر دو تصویر از فایلهایی هستند که شما فرستادی):

Mic. Gain 1.png
حتی یک پری امپ ساده و ارزان قیمت هم تاثیر محسوسی در حجم خروجی سیگنالِ NT2-A خواهد داشت. برای اینکه ارزان تر هم باشه، شما میتونی از پیش تقویت کننده های Inline هم استفاده کنی. Inlineها در ایران زیاد شناخته شده نیستند. اینها تقویت کننده های کوچکی هستند که منبع تغذیه ی مستقلی ندارن، و سر راه میکروفون و کابل قرار میگیرن. مثل این FetHead:

FetHead.jpg
TritonAudio-FetHead-RE20.jpg

اینها گرچه اغلب برای میکروفونهای داینامیک استفاده میشن، ولی برای NT2-A شما که داینامیک نیست هم میتونه مورد استفاده قرار بگیره.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: rezamousavi1
29/8/17
54
43
18
در مورد "استفاده از میکروفون در استودیو" یکسری نکاتی وجود داره که حتماً باید از اونها مطلع باشیم. این نکات متعدد و متنوع هستند، ولی در زیر فقط به نکاتی که مربوط به مشکل شما هست، اشاره خواهم کرد:

1- حجم (Volume) صدای گرفته شده توسط میکروفون، در هر برند و مدلی از میکروفون ها با هم فرق میکنه و این یک تفاوتِ طبیعی هست.
2- حجم صدا، الزاماً به معنیِ کیفیت نیست. کیفیت فاکتورهای متعدد دیگه ای رو شامل میشه که توجه به اونها مهم تر هست.
3- میکروفون دیوایسی هست که ضعیف ترین خروجی سیگنال رو داره. برای همین "پیش تقویت" کردنِ اون الزامی هست.

هر دو فایل رو هم شنیدم. هر دوشون در زمان موازی بخوبی ریکورد شده بودند که کار مقایسه رو آسون تر میکرد.
Rode NT2-A میکروفونی هست که نیاز به پیش تقویتِ بیشتری داره. برای همین بدون پری امپ، سیگنالِ خروجیِ ضعیف تری خواهد داشت، و این به معنی بی کیفیتی نیست. شما صرفاً به یک پری امپ نیاز داری که سیگنال رو پیش تقویت کنه، همین. این کاریه که همه ی حرفه ای ها انجام میدن. اکثر میکروفون های حرفه ای به این پیش تقویت نیاز دارن. بعضی از آدیو اینترفیس ها (کارت صدا) پری امپ داخلی دارن. ولی 2i2 پری امپ داخلی نداره. برای همین شما برای استفاده از NT2-A حتماً نیاز به پری امپ اکسترنال خواهی داشت.

با توجه به فایلهایی که فرستادی، این دو میکروفون بلحاظ سایر فاکتورهای کیفی، اتفاقاً NT2-A بهتر از mxl 990 بود. ضمناً mxl 990 نویز هم داشت که اینو در سکوت اول فایل بخوبی میشه شنید. تصویرهای زیر هم این موضوع رو تایید میکنن (هر دو تصویر از فایلهایی هستند که شما فرستادی):

مشاهده پیوست 181085
حتی یک پری امپ ساده و ارزان قیمت هم تاثیر محسوسی در حجم خروجی سیگنالِ NT2-A خواهد داشت. برای اینکه ارزان تر هم باشه، شما میتونی از پیش تقویت کننده های Inline هم استفاده کنی. Inlineها در ایران زیاد شناخته شده نیستند. اینها تقویت کننده های کوچکی هستند که منبع تغذیه ی مستقلی ندارن، و سر راه میکروفون و کابل قرار میگیرن. مثل این FetHead:

مشاهده پیوست 181086
مشاهده پیوست 181087

اینها گرچه اغلب برای میکروفونهای داینامیک استفاده میشن، ولی برای NT2-A شما که داینامیک نیست هم میتونه مورد استفاده قرار بگیره.
پس همونطور که فکر میکردم اشکال از نبود پری امپ هست و میکروفون بی تقصیره! انشاالله بزودی تهیش میکنم تا از نهایت کیفیت NT2-A بتونم بهره ببرم ((:
خیلی خیلی متشکر بابت وقتی که گذاشتید و مطالب کامل و مفیدتون .
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Farhood

ArianParham

عضو سایت
2/8/20
26
3
3
درود
آیا Audient iD14 هم نیازی به پری امپ اکسترنال داره یا خیر ؟
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,292
1,740
113
نوشته دوتا داره Audient iD14
آره دیگه این هم مثل 2i2 هست. هر ۲ تا اینپوت preamp دارن. iD22 که مدل بالاتر هست، یک سری اینپوت اضافه داره که پریمپ هارو bypass می‌کنن. اینجوری اگه کسی پریمپ خودش رو داره، میتونه اوتپوت اون رو به این اینپوت‌ها وصل بکنه و از پرمپ iD استفاده نکنه.

پس بنظرتون مشکل این دوستمون چیه؟
البته اینو می‌دونم میکروفون ها از ی سطح به بعد اختلاف کیفیتشون خیلی کم میشه.
راستش من به دمو‌ها که پست کرده گوش نکردم، یادم هم نمیاد اگه از این Mic ها تا به حال استفاده کرده باشم. اوتپوت همهٔ مایک‌ها مثل هم نیست. بعضی‌ شون گین کمتر لازم دارن بعضی‌ها بیشتر. ولی دیگه نباید خیلی زیاد هم فرق داشته باشن.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ArianParham
29/8/17
54
43
18
2i2 دو تا اینپوت داره که هر دو تا شون هم preamp دارن.
آره دیگه این هم مثل 2i2 هست. هر ۲ تا اینپوت preamp دارن. iD22 که مدل بالاتر هست، یک سری اینپوت اضافه داره که پریمپ هارو bypass می‌کنن. اینجوری اگه کسی پریمپ خودش رو داره، میتونه اوتپوت اون رو به این اینپوت‌ها وصل بکنه و از پرمپ iD استفاده نکنه.



راستش من به دمو‌ها که پست کرده گوش نکردم، یادم هم نمیاد اگه از این Mic ها تا به حال استفاده کرده باشم. اوتپوت همهٔ مایک‌ها مثل هم نیست. بعضی‌ شون گین کمتر لازم دارن بعضی‌ها بیشتر. ولی دیگه نباید خیلی زیاد هم فرق داشته باشن.
یعنی میگید با افزایش گین ممکنه این میزان کمبود ولوم کلی رکورد شده ی Rode NT2 نسبت به990 Mxl کاملا جبران بشه ؟ از طرفی لطمه به صدای رکورد شده وارد نمیشه؟
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,292
1,740
113
یعنی میگید با افزایش گین ممکنه این میزان کمبود ولوم کلی رکورد شده ی Rode NT2 نسبت به990 Mxl کاملا جبران بشه ؟ از طرفی لطمه به صدای رکورد شده وارد نمیشه؟

برای همین گین یک چیزی هست که میتونه کم یا زیاد بشه. اگه قرار بود که اوتپوت همهٔ مایک‌ها یکی باشه دیگه اون دگمهٔ گین لازم نبود . حتا لول هایی هم که استاندارد هستن (مثل Line Level کیبورد) هم باید برای هر دستگاه تنظیم بشه.

بدون preamp هم نمی‌شه یک میکروفن رو رکورد کرد. اگه تونستی وکال یا هر چیزی رو با مایک رکورد کنی، حتما یک preamp تو یه راه اون سیگنال هست

اگه این قدر اوتپوت Rode ضعیف هست که اصلا نمیتونی سیگنال خوب بگیری، خوب این می‌تونه یک مشکل باشه. اگه میتونی یک Rode دیگه رو امتحان بکن. ولی اگه فقط با چند تا گین بالاتر سیگنال خوب داری نگران نباش.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: rezamousavi1

hosein_dada

عضو سایت
6/6/21
6
0
1
نه نداره.

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
سلام خدمت دوستان عزیز من با پکیج فوکوسرایت کار میکنم که شامل کارت صدا و میکروفن و هدفن هستش فضای اتاقم آکوستیک نیست هرچقد با هرروشی وکال میگیرم صدام انگار از ته چاه درمیاد خیلی خفه و انگار قدیمیه