مشکل شباهت زیاد آهنگ ها

شروع موضوع توسط Rasoul_khoshnevis ‏8/7/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک مشکل شباهت زیاد آهنگ ها تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    سلام خدمت دوستان و اساتید محترم ؛ خواستم یه بحثی رو باز کنم و در رابط اون سوال هایی هم دارم و میخوام با هم صحبتی در این موضوع داشته باشیم.موضوع این بحث در رابطه با خلق یک آهنگه!
    برای خلق یک آهنگ چطور باید پیش رفت؟
    چطور باید طوری جلو رفت که از تکراری بودن آهنگ و شباهت اون با آهنگ های دیگه جلوگیری کرد؟
    میخوام با سوال هام منظور این بحث ایجاد شده واضح کرده باشم.

    چطور میتونیم آهنگی رو با آکورد هایی استثنا بسازیم آکورد هایی که در کنار هم یک ریتمی جالب و کم نظیر رو ایجاد کنه؟
     
  2. mzeddot

    mzeddot عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/11/09
    ارسال ها:
    110
    محل سکونت:
    تو قلب شما
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    اگر نظر بنده رو بخواید فکر می کنم دو راه هست.

    یکیش آزمایش و خطاست: که شما می شینی انقدر امتحان می کنی شانسی تا به یه ترکیب جالب برسی.
    یکیش هم inspiration یا الهامی: یعنی شما داری مثلا فکر می کنی ناگهان یک ریتم و ملودی میاد توی ذهنت.

    البته در هر دو این ها آهنگ هایی که قبلا شما گوش دادی تاثیر گذارند و ممکنه انتخاب هایی که می کنی رو تحت تاثیر قرار بدن. ولی زیاد نگران شباهت آهنگ با دیگران نباش موزیک رو حتی اگر کاور کرده باشی باز هم هنر شما رو می رسونه.
     
  3. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    منم گاهی با این مشکل مواجه میشم.:smile (45):
    وقتی یه اهنگ جدید به دستم میرسید بعد میخواستم خودم یه کار بسازم ناخواهگاه شبیه اون اهنگه میشد.
    حتی ملودی شهرهامم ناخوداگاه شبیه ملودیهایی میشه که جدید شنیدم.واسه این تا کاری میخوام شروع کنم و شروع نکردم کار جدید گوش نمیدم.(زیاد سخت نیس دو . سه روز طول میکشه:smile (31):)
     
  4. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    بحث خوبیو شروع کردی.

    شاید 3 عامل خیلی موثر باشه در شباهت آهنگا
    اولیش انتخاب و توالی آکورده
    یه سری توالی ها رو اکثرا توی آهنگ ها می بینیم که همیشه شبیه هم ه .فقط این پرداخت موسیقیه یا تنظیمه که اونا رو سوا از هم کرده
    مثل این توالی ها
    (همه ی مثال ها توی گام لا مینوره)

    معروف ترینش از چپ به راست
    Am- G- F-E7
    ویا
    C-Am-Dm-G
    و یا
    Am- F -G- Am
    و یا
    Am - F- C-G


    عامل دوم استفاده از صداها، لوپ ها، نرم افزارها خصوصا preset ها. که باعث می شه حتی زیبایی کارتون رو خراب کنه چون اهل فن می دونن از چی استفاده کردی.

    یا استفاده از نوع خاصی از ریتم . مثلا ریتم های 6/8 که اکثرا شبیه همه و تنوعی توش نیس فقط ملودی ها و وکال و شعره که تفاوت رو ایجاد می کنه. این مثال رو توی آهنگ های عربی به خوبی واضح است . هنرمندای بزرگ عرب رو می بینید که شدیدا به ریتم 4/4 عربی پایبندن و قریب به 90 درصد آهنگاشون از همون ریتم با همون ترکیب بندی درامز و پرکاشن استفاده می کنن.

    عامل سوم شعر و وزن های شعریه. که اگه بتونیم اوزان رو بشکنیم و یا در هر آهنگ از وزن های مختلف و یا هجاهای کوتاه و بلند استفاده کنیم می تونیم متفاوت باشیم.

    فعلا همینا به ذهنم رسید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    یه راهنمایی ساده اما پر کار رو بهتون میگم . ( البته این جزء یکی از قوانین آهنگسازی هست ) هر ملودی رو که شما دیدی تکراری شده و ... بیاین فاصله سوم و یا پنجم همون ملودی رو ضبط کنید و جایگذین ملودی فعلی کنید , گاهی اوقات واقعا چیزای خیلی زیبا از آب در میاد . یکی از روش های کار من همینه و به خوبی هم جواب گرفتم . :smile (75):
     
  6. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    خب اصولا ما از آهنگ هایی که گوش میدیم، تقلید میکنیم، ما بعضی از آهنگ ها رو دوست داریم اون ها رو چندین بار گوش میدیم و در نهایت از اون ها تقلید میکنیم اما این تقلید آگاهانه نیست و ضمیر ناخودآگاه مونه که این آهنگ های تقلیدی رو میسازه. من فکر میکنم اگه گستره ی شنیده هامون رو بیشتر کنیم احتمال وجود چنین مشکلاتی کمتر میشه. باید بگم که هیچ وقت سعی نکنین آهنگ بسازید. بذارید خودش بیاد، همونطور که دوستمون گفت آهنگ های الهامی کمتر این چنین مشکلاتی دارن. من فکر میکنم هر ماه یک ملودی و نهایتا دو یا سه ملودی کافیه.
     
  7. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    این موضوع خیلی جای بحث داره مخصوصا توالی اکور ها.

    اگه واقعا ادم بتونه این کار رو انجام بده که دیگه...

    مانند سیکل به یاد ماندنیه هتل کالیفرنیا

    ببینید که یک زنجیره از چند اکور ساده چطوری یک دنیا را...

    دیگه این بستگی به خلاقیت آهنگساز داره

    ولی یک چیز رو که از قوانین اصولی آهنگ ساری هست به یاد داشته باشید که
    تعداد ملودی ها در موسیقی بینهایت است.

    موفق باشید
     
  8. ECHO

    ECHO عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/6/10
    ارسال ها:
    333
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, studio_one
    به نظرم تحریرها و نتهای زینتی هم میتونه یک اثر رو متمایز کنه . مثلا شاید آکوردها و ملودیهای شادمهر چیز خاصی نباشه اما تحریرها و زینتی هایی که داره کارش رو جدا از کارهای دیگه میکنه
     
  9. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    با تشکر از همه ی دوستان عزیزی که توی این بحث شرکت کردند، و ایده ها و نظراتشون هم در اختیار بقیه گذاشتن

    اما در پاسخ دوست عزیز

    اگر نظر بنده رو بخواید فکر می کنم دو راه هست.

    یکیش آزمایش و خطاست: که شما می شینی انقدر امتحان می کنی شانسی تا به یه ترکیب جالب برسی.
    یکیش هم inspiration یا الهامی: یعنی شما داری مثلا فکر می کنی ناگهان یک ریتم و ملودی میاد توی ذهنت.

    منم با نظرتون موافقم اما یه آکورد هایی هستن که استفاده ی مجدد اونها باعث شباهت بیش از حد آهنگ مثلا با آهنگ دیگه ای میشه ! نه که دیگه از فلان آکورد استفاده نشه یا اصلا استفاده نکنیم ! اما.....

    حالا نظریه دیگه ای هم که دارم و یکی دیگه از دوستان هم توی همین تاپیک به اون اشاره کردن اینه که اگه چند روز از آهنگ گوش دادن و گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه صرف نظر کنیم فکر کنم بهتر بتونیم خودمون یه آهنگ رو خلق کنیم حتی هم اگه نخوایم میشه گفت خود به خود سمت شکل اون آهنگی که مثلا خیلی علاقه داریم میریم!!

    فقط من منظور دوستمون آقا نیما رو در این بحث متوجه نشدم اگه دوباره بگی نیما جان این قسمت رو!!

    اما دوست عزیز inferno

    با تشکر از پاسخ و راه حلی که قرار گذاشتی اما مثالی که زدی درباره ی ریتم های عربی / خوب ریتم ها به نظر من فرق داره با شکل آهنگ (آکورد) همون شکل مثلا Am F G E به نظر من تنها راه حل متفاوت خوندن روی ریتم توسط خواننده و دادن فاصله و تغییر در شکل اجرایی آهنگ توسط آهنگساز باشه و جدیدا هم روی افکت های خاص کار میشه تا آهنگ رو متفاوت تر جلوه بده
     
  10. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    شما با فواصل در موسیقی آشنایی دارید ؟ :smile (61): اون ملودی رو که حس می کنید شبیه به یه ملودی دیگه هست رو باید فاصله اش رو به جای خودش ضبط کنید . یعنی شما فاصله همون ملودی رو به جای خودش اجرا کنید . به عبارتی ملودی تکراری شما +5 میشه . یا به عبارت دیگه ملودی شما 2 پرده بالاتر اجرا خواهد شد . :smile (19):
     
  11. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    آقا نیما منظورتون رو متوجه شدم ؛ اما مشکل اصلی روی شکل آهنگه حالا ملودیش به کنار به نظرم اگه ما سعی کنیم یه آهنگ متفاوت خلق کنیم دیگه ملودی جدیدی هم خود به خود خلق میشه !
    مشکل اصلی همون خلق آهنگی متفاوته.:smile (61):
     
  12. Alpha

    Alpha عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/09
    ارسال ها:
    585
    محل سکونت:
    .::SYNTHTOPIA::.
    امتیازات:
    +168 / 0 / -1
    2 مورد رو میشه بطور خاص بهش اشاره کرد:

    یکی مسله Concept خود کار هست
    وقتی اساسا یک مفهومی که قبلا بیان کرده باشید رو دوباره بخواید برسونید و اگه دیدگاهتون هنوز نسبت به اون مقوله ثابت باشه خب نباید انتظار نوآوری زیادی داشته باشید.

    مسله دوم بر میگرده به اندوخته دانش موسیقی شما
    وقتی در حین ساخت موسیقی هستید خلاقیت شما از بانک اطلاعات موجودتون استفاده میکنه
    خب اگه این بانک رو update نکنید و گسترش ندید نتیجه ای جز تکرار و تکرار نمیگیرید

    متاسفانه در کار های موجود در ایران هر دو موردی که اشاره کردم باعث تکراری شدن کارها میشند.
     
  13. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    راستش من از یه روش دیگه استفاده میکنم که شاید خوشآیند دوستان نباشه.
    اما به شخصه اصلا موسیقی داخلی رو مگه در موارد خاص و ارتیستهای مورد نظرم گوش نمیکنم.
    بیشتر در سبک مورد علاقه و تخصصی خودم موسیقی هایی از ارتیستهای مورد علاقه م گوش میکنم و سعی میکنم ازشون چیزی یاد بگیرم.
    واقعا در بعضی اثار داخلی ما اصلا چیزی برای یاد گیری نیست.
    امید وارم منظورم رو بد بیان نکرده باشم.
     
  14. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    این یه چیز طبیعیه که طرف داره کار میسازه یه دفعه متوجه میشه نمونه ای از کار رو یه روز یه جا شنیده . پس به ناچار باید اون رو عوض کنه , که اگه بخواد طبق علم پیش بره یکی از روش هاش همونه که من عرض کردم خدمتتون . خوب شما هم زمانی میتونی یه کار خوب بسازی که کارای خوب گوش کنید . از من به شما نصیحت ( به عنوان یه کوچکتر ) سعی کن گوشتو با هر نوع موسیقی آشنا نکنی . ( منظورم موسیقی بد هست ) . من خودم به هییییییچ عنوان به جز .... و .... هیچ موسیقی ایرانی دیگه ای رو گووووش نمیکنم . ( اینور آبی رو می گم ) . به جاش کارای ......... رو گوش می کنم و امثال اینها . اگر غیر از این باشه 100% تاثیر منفیش رو میبینم . :smile (75):
     
  15. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    با تشکر از پاسخ اساتید محترم؛

    منم با حرف شما و همینطور آقا امید موافقم اما، اگه بخوایم آپدیت بشیم و آهنگ گوش بدیم به این شکل به سمت و سوی اون آهنگ ها نمیریم؟
    اما هم از این طرف هم نمیشه که گوش نکرد چون اگه کسی بخواد آهنگساز باشه باید هم هم گام با دنیای موسیقی پیش بره!
    یکی از راه حل های این موضوع به نظر خودم همینه که قبلا هم عرض کردم: زمان خلق آهنگ از سمت خودمون نباید به سمت آهنگ های ساخته شده و مورد علاقه رفت چون خود به خود به شکل اون خواهیم ساخت اما هم اگه از قبل پروژه رو مشخص کنیم و آکورد ها هم مشخص باشن بازم بهتره اما اصلش سر همین خلق پروژس همراه با آکورد هاش حالا چه توی کاغذ چه توی نرم افزار و یا ساز مورد استفاده
     
  16. Alpha

    Alpha عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/09
    ارسال ها:
    585
    محل سکونت:
    .::SYNTHTOPIA::.
    امتیازات:
    +168 / 0 / -1
    من منظورم از update شدن آموزش تئوری موسیقی در حدود بالاتر هست نه شنیدن قطعه های روز
    دنیای هارمونی و کنترپوان پایانی نداره و هر کس بیشتر در این مسیر پیش بره بهره بیشتری هم میبره و موسیقیش غنی تر میشه

    در حال حاضر بیشتر تنوع رو در صداهای جدیدی جستجو می کنند که صرفا یک کار ظاهری و پوسته ای هست. (برای مثال چندین قرن موسیقی کلاسیک با ساز های ثابتی زده شده و هیچ وقت تنوعش رو از دست نداد و بزرگان این سبک همیشه عنصر غافلگیری رو در کارهاشون دارند)

    در ضمن بنظر من وقتی موسیقی که میشنوید میتونه روی کارهاتون تاثیر بگذاره که تصور خوبی از چیزی که میخواین بسازید نداشته باشید.
     
  17. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    درسته Psychopat عزیز ، اما به نظر شما تئوری موسیقی در صورتی که از کارها و قطعه آهنگ های روز دنیا دور باشی میشه خود به خود به روز شد؟ البته من با این هم موافقم که هر آهنگی رو نمیشه گوش داد که تاثیر خوب بذاره!!!!

    من با این صحبت شما کاملا موافقم ، اکثر دنبال یک صدای جدید هستن برای ساخت ملودی و آهنگ، اما اگه آهنگ با آهنگ های دیگه متفاوت باشه چی؟! و بتونیم یک موزیک تازه خلق کنیم ! اصلا به قول همون گفته ی خودتون از قدیمی ترین سازها و صداها هم استفاده بشه در صورتی که ملودی متفاوت و خاص باشه و حالت تکراری نداشته باشه خودش رو جذاب نشون میده و مخاطب رو به سمت خودش میبره!
     
  18. Alpha

    Alpha عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/09
    ارسال ها:
    585
    محل سکونت:
    .::SYNTHTOPIA::.
    امتیازات:
    +168 / 0 / -1
    اگر براستی شما از نظر دانش موسیقی تکمیل باشید (حالا نه خیلی ایده آل ولی فراتر از حد معمول) و همینطور حرف نویی بزنید تبدیل به آهنگساز مولف و صاحب سبک میشید و لازم نیست پیرو خط موجود باشید.
     
  19. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    اما Psychopat عزیز؛ من نگفتم که پیرو چه خطه ای باشیم یا تقلید کنیم یا اینکه کارها و سبک های دیگه رو کپی کنیم منظور من الگو برداری بود مثل گلچین کردن ، اگه گذشته از این که از دانش موسیقی رو فرا بگیریم ، اما میتونیم با ارائه ی سبکی جدید یا همون ساخت آهنگی متفاوت خودمون کسی باشیم که دیگران از ما الگو بگیرن.
     
  20. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +319 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    من اکثر مساحبه بزرگان موسیقی رو دارم . هر کدوم به نوعی یه الگویی واسه خودشون دارن . این هیچ مشکلی نداره . باید یه الگو وجود داشته باشه واسه ادامه کار . شما هر کاری رو که در نظر بگیرید وجود یک الگو بی تاثیر نبوده . نه فقط موسیقی . :smile (75):
     
بارگذاری...