مشکل در حروف ش و س

شروع موضوع توسط Adel Khanghahi ‏23/2/11 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک مشکل در حروف ش و س تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. Adel Khanghahi

    Adel Khanghahi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/2/10
    ارسال ها:
    105
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    دوستان این دو کلمه رو چیکار کنیم بهتر شنیده بشه خیلی نزنه تو ذوق کلمه هایی مثل س و ش که خیلی میزینه تو ذوق می شه راهنمایی کنید.:smile (49):
     
  2. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    خوب موقع خوندن باید رعایت کنید.میکروفن شما هم تاثیر گذاره.همچنین اکولایزر.
    توی بقیه نرم افزارها نمیدونم اما توی اودیشن از قسمت Noise Reduction میتونید تا حدودی این مشکل رو رفع کنید
     
  3. Mobin Taffakh

    Mobin Taffakh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏26/9/09
    ارسال ها:
    250
    محل سکونت:
    شوش
    امتیازات:
    +90 / 0 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    بايد با يه اكوالايزر دقيق اون فركانس هاي مزاحم سين و شين رو پيدا كني و اون فركانس ها رو تضعيف كني، البته اين نظر من بود.
    ولي ظاهرا يه vst هست كه دقيقا براي همين كار ساخته شده، يه جاي انجمن ديده بودم. ولي فكر ميكنم اكوالايزر دقيق تر و اصولي تر باشه.
     
  4. arsam

    arsam عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/11/09
    ارسال ها:
    242
    امتیازات:
    +105 / 0 / -0
    نرم افزار:
    علاوه بر چیزی که دوستان گفتند، شما میتونید از یه پلاگین De-esser مثل Modern De-Esser و.... استفاده کنید.البته پلاگین De-esser روی بعضی از نرم افزارها بطور استاندارد وجود داره!
     
  5. super_sonic

    super_sonic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/09
    ارسال ها:
    120
    محل سکونت:
    مهرشهر
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    دوست عزیز اگه میخوای هنگام ضبط اینجوری نشه لیمیتر سخت افزاری اگه هم میخوای از بین ببری با brackwall limiter
     
  6. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    برای از بین بردن تیزی و زنندگی حروف س و ش موقع ریکورد از De-esser استفاده میکنن همونطور که دوست عزیز arsam اشاره کرد لیمیتر و کمپرس تاثیری در این موضوع نداره
    De-esser یه داینامیک EQ هست که شما فرکانس مد نظر رو بهش میدید که مثلا برای س حدوده 6000hz برای آقایون هست و بعد Treshhold براش تایین میکنید وقتی صدای شما در اون فرکانس تایین شده از حد مجازی که شما براش تایین کردید بالاتر بره این پلاگین بصورت اوتوماتیک در همون لحظه و همون فرکانس رو پایین میاره و این باعث میشه فقط زمانهایی که فرکانس غیر استاندارد میزنه ضعیف بشه و به کل ترک کاری نداره البته تکنیکهای میکروفون گذاری هم تا حد مطلوبی میتونه این موضوع رو کنترل کنه سخت افزارهای خوبی هم برای De-Ess کردن موجود هست اما با قیمت بالا بهترین گزینه استفاده از نرم افزار هست مثل ویوز C1-Deesser
     
  7. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    در تکمیل فرمایشات بهروز جان در لاگینهای ویوز پریسیت هم در این مورد داره برای سین و شین.
    که میتونه برای شروع ( اگه تا حالا باهاش کار نکرده باشید ) مفید باشه.
     
  8. super_sonic

    super_sonic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/09
    ارسال ها:
    120
    محل سکونت:
    مهرشهر
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    ولی س و ش دیستورت میشه که اونجوری به گوش میاد در نتیجه لیمیتر و کمپرس تاثیر مستقیم در این امر دارن.

    این دقیقا کار لیمیتر رو میکنه

    هیچ ربطی نداره
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏7/6/11
  9. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    100% ربط داره ساده ترین مثالش ویدئویی هست که کمپانی rode توی سایت اصلیش برای مایک nt1 گذاشته میتونید ببینید و با ترفند های میکروفون گذاری برای کنترل طبیعی صدا آشنا شید ، در ضمن این حرف من نیست که شما بتونید ردش کنید این حرف رو من از صدابردارهای بزرگ دنیا خوندم یاد گرفتم تجربه کردم و اینجا نقل کردم.

    دوست عزیزم لیمیتر اسمش روشه یک حدی رو تعیین میکنه و نمیزاره شدت سیگنال از اون حد بالاتر بره توی بحث فرکانس و خطاهای فرکانسی ما اصلا کاری با db نداریم و وقتی شما یک فرکانس آزار دهنده دارید چه -50db باشه چه +50db اون فرکانس یا باید از بین بره یا باید تضعیف شه که این کار کاره لیمیتر نیست و کار روی فرکانسها و تغییر در رنگ سیگنال کار eq هست که در بحث س و ش بهتره یه Dynamic EQ باشه که اصطلاحا بهش میگن De-esser

    کلا دیستورت شدن که یه خطای صدابرداری هست و نه در س و ش و نه در هیچ بخش دیگه ای نباید اتفاق بیافته واگر ویوی بصورت دیستورت ریکورد شه با هیچ ابزاری سلامت خودشو بعد از ریکورد به دست نمیاره مسئله ای که شما بهش دقت نمیکنید این هست که در این بحث ما اصلا به شدت کاری نداریم و به رنگ کار داریم و توجه داشته باشید که لیمیتر و کمپرس فقط روی شدت کنترل ایجاد میکنن و تغییری در فرکانسها ایجاد نمیکنن .
     
  10. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    توصیه میکنم در مورد نحوه میکروفون گذاری و تکنیکهای اینکار تحقیق و مطالعه کنید.
    اینجوری که شما با قاطعیت میگید ربطی نداره ادم به شک میافته. !
     
  11. super_sonic

    super_sonic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/09
    ارسال ها:
    120
    محل سکونت:
    مهرشهر
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    1- تکنیکهای میکروفون گذاری مال deadroom هایی که حداقل 30-40 متر باشه نه یه اتاق 10-12 متری (یا لا اقل تاثیر زیادی نداره)
    2- اکولایز خود فرکانس رو قوی - تضعیف - یا کات میکنه ولی لیمیتر شدتش رو
    3- اصطلاح رنگ سیگنال رو من جایی نشنیدم بیشتر توضیح بدید
    4- مشکل بعضی دوستان اینه که distortation رو فقط به صورت ایمیجی قبول دارن ولی س و ش هم نوعی دیستورتیشن هست . بهتره بیشتر ادامه ندم اگه خواستید نمونه کار میذارم .

    دوست من در مورد دیستورتیشن س و ش ربطی نداره نه اینکه خدایی نا کرده اصول میکروفون گذاری وجود نداره .
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏9/6/11
  12. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    یعنی میفرمائید در اتاق سکوت 10 یا 12 متری تکنیک میکروفون گذاری خیلی تاثیر نداره ؟
    یعنی اگه میکروفونی در فاصله 3 متری تا یه ساز باشه صداش با میکروفونی که در فاصله 30 سانتی قرار داره یکسان هستند ؟
    بنده هم توصیه میکنم به جای نمونه کار قراردادن مقالات آقای آرش میتویی رو که در این مورد نوشتن مطالعه بفرمائید.
    این مقالات رو به زبان فارسی نوشتن ! و درکش سخت نیست.
     
  13. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ممنون میشم منبع این 2 جمله تون رو بفرمایید.
     
  14. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    البته بنده كاري به زدن سين و شين ندارم!
    طبق تجربه هايي كه داشتم ميگم.صداي خواننده هم تاثير گذاره تو اين قضيه!
    برخي ها سين و شين رو خودشون تيز بيان ميكنند!(خود من از اين دسته ادمها هستم كه تو برخي از كارهام دوست دارم تيز باشه)
    براي بهتر شنيده شدنش بهتره به خواننده بگين قبله اينكه شروع به خوندن كنه آب دهانشو كاملا قورت بده چون گاها شده كه دوستان من داشتن كار ضبط ميكردن و همين اب دهان روي رو واژه هاي س-ش-ف خيلي تاثير گذاشته.
    ناخوداگاه باعث ميشه شما احساس كني س-ش بد افتاده!
    بعضي ها هم كه به علت فاصله اي كه بين دو دندون جلوييشون هست حالا كم يا زياد و حالت زبونشون سين و ش هاشون رو به صورت سوت ميشنويد!
    اين ها چيزهايي بود كه بنده ي حقير طبق تجربه ام بدست اوردم
    نكات ساده اي هستش اما تو گرفتن اين حروف بسيار تاثير گذاره!

    اما در مورد پلاگين ها كه دوستان توضيحاتش رو دادند!ساده ساده ترين راهش استفاده از اكولايزه!
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    فقط يك نكته ي كوچك در مورد اون دوست عزيزي كه گفت تكنيك ميكروفون گزاري تاثير نداره!!!
    كاري به سايز اتاق ضبط ندارم!
    شما فرض كن يك ميكروفون تك جهته داري و شخصي از سمت راست دهنش صحبت ميكنه!شما نميتوني ميكروفونو صاف جلو دهنش قرار بدي!!!!چون اون چيزي كه ميگيره درست نيست !!!!
    شما بايد ميكروفون رو طوري قرار بديد كه بتونه از محل اصلي خروج صدا ، صدارو بگيره!!!
    اين يك تكنيك كوچيكه اما خيلي كاربرديه !! پس ربطي به سايز اتاق نداره!!!!!!!
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏9/6/11
  15. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    این مبحث از مباحث مقدماتی فیزیک صوت هست میتونید سرچ کنید و مطالعه بفرمایید

    این توضیح Mic Posationing برای De-ess کردن هست ، که یکی از صدابردارهای مطرح استودیو Abbey road خیلی ساده توضیح داده:

    Move the Mic to the right or left a few centimeters so the talent isn't speaking directly into the mic.

    Rotate the Mic 10-15 degrees off axis.

    Move the mic further away from the talent


     
  16. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    تکنیک های میکروفن گذاری کاملا در سیگنال هایی که میکروفن از صدای شما دریافت میکنه تاثیر گذار است.

    این مطلب رو میتونید با آزمایشی بسیار ساده دریابید. به این صورت که ابتدا به روش خواصی میکروفن رو قرار داده و صدایی رو رکورد کنید سپس با همون رنگ صدا و شرایط حالت میکروفن گذاری رو تغییر بدید دو صدای رکورد شده رو در یک آنالیزر باز کنید متوجه تفاوت دریافت فرکانسی میکروفن میشید.(منظور فرکانس ها هستند نه شدت صدای رکورد شده)

    برای مثال فرکانس های رنج low از صدای یک خواننده در شرایطی که خواننده به میکروفن نزدیک تر باشند سالم و کامل تر از طرف میکروفن دریافت میشوند همین طور که فرکانس های رنج mid در شرایط دور تر بیشتر هستند

    با توجه به این مطلب و این موضوع که خود حروف {س} و {ش} تحت فرکانسه خواصی هستند و بیشتر در رنج hi قرار دارند پس بدیهی است که شرایط محیط و نوع میکروفن گذاری کاملا در این موضوع تاثیر داره و تا مقدار زیادی با نوع رکورد قابل کنترل است.
     
  17. super_sonic

    super_sonic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/09
    ارسال ها:
    120
    محل سکونت:
    مهرشهر
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    1- چون وسیله خاصی توش جا نمیگیره که بخواد احتیاج به تکنیک و تاکتیک میکروفون داشته باشه .
    4-دو حالت داره : یا با من همنظرید یا در غیر اینصورت موقع تنظیم صدای لاینهات مانیتورهات رو بکن بنداز کنار .
    منبعش شخص خودم d:

    من منکر تاثیرش نیستم ولی اگه اینقدر تاثیر داشته باشه اگه مثلا دو خواننده که هر دو با هم توی یک آهنگ میخونن یکی در حین خوندن به میکروفون بچسبه و اون یکی مثلا یک قدم فاصله داشته باشه اون وقت ما دوتا ووکال داریم که انگار دو جای متفاوت ظبط شده.

    دوست گلم فرمایش شما صحیح . ولی من عرض کردم 5 ساله استادیو دارم
    مثل اینه که شما به کسی که 5 ساله گواهینامه داره بگی موقع رانندگی باید جلوتو نگاه کنی نه سمت راست ، اینکه دیگه تکنیک نیست همه میدونن.

    شاید من بد منظورمو رسوندم ، منظورم اینه که توی اون اتاق چیزی جا نمیشه که فاصله میکروفون تا اون مهم باشه .
    بنده هدفم از گذاشتن نمونه کار اثباط حرفم بود هر طور شما راحتی.
    من به اندازه خودم بلدم و از زمانی که شروع به این کار کردم همیشه آپدیت بودم و در این زمینه اطلاع کافی دارم ولی مقاله ایشون رو هم سر فرصت حتما میخونم
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏11/6/11
  18. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3

    پس با این شرایط این جمله ثابت میشه که : "تا یک حدی میشه با تکنیک های رکورد و ... این مسئله رو کنترل کرد" اما خوب برای رقابت با دنیای موسیقی الکترونیک که در حال پیشرفت هست قطعا نیاز به اعمال دیگه ای مثل اعمال دیجیتال روی موج های wave هم احساس میشه و قطعا اثر خوبی روی پروژه ما داره...

    پس نمیشه کامل منکر این قضیه بشیم که شما در پست های قبلی اشاره کردید " هیچ ربطی نداره".
    یکی از عوامل کنترل کننده این مشکل میتونه همین تکنیک ها باشه.
     
  19. super_sonic

    super_sonic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/09
    ارسال ها:
    120
    محل سکونت:
    مهرشهر
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    دوست من کم لطفی میکنی نقل قول کن حرف تو دهن ما نزار .
    من گفتم ربطی نداره (یا لا اقل تاثیر زیادی نداره) ونکته دوم این سؤال من که شما اون مثال منو تایید میکنید ؟
     
  20. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    جناب پایگان این مطلب رو گفتند:

    و شما هم در جواب :


     
بارگذاری...