مشکل در استفاده درست از اکورد ...

شروع موضوع توسط Arash.E ‏28/8/13 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک مشکل در استفاده درست از اکورد ... تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    سلام خدمت دوستان عزیز ، سوالی داشتم ممنونتون میشم اگه واستون ممکنه راهنمایی بفرمایید.
    متاسفانه من واسه ی ساخت ملودی معمولا ، روی ترانه ملودی میزارم ساز پیانو..ولی هر ترانه ای که میگرم واسه ساخت ملودی مستقیماا میرم سراق لامینور، سل ماژور،فا ماژور،می مینور و چون واسه ی نوازندگی سرُ کارم بیشتر با اینا بود مثلِ اینه که محدود شده باشم و واسه ی ساخت ملودی فقط اینا رو میبینم انگار! ممنون میشم راهنمایی کنین که دلیلش چیه و چطوری میشه برطرف کرد این مشکل رو ، چون ملودی ها زیبایی خودشون رو از دست میدن و یکنواخت و خسته کننده میشن .
     
  2. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    پاسخ : مشکل در استفاده درست از اکورد ...

    مجدد خواهش میکنم از دوستای عزیزم اگه امکانش هست راهنمایی بفرمایید.
     
  3. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    پاسخ : مشکل در استفاده درست از اکورد ...

    سلام . دلیلش اینه که شما فقط رو گام لا مینور (و دو ماژور) ملودیتون رو میسازید . گام ها رو تمرین کنید که موقع ساخت ملودی با گام های دیگه راحت باشید .

    از نظر هارمونی هم ، به کار گیری اکورد های چهار صدایی و غیره برمیگرده به تسلط شما به هارمونی و این که چقدر تمرین کرده باشید . سعی کنید اهنگ هایی که از نظر بار علمی غنی هستن رو تمرین کنید . ذهنتون رو خیلی باز میکنه و خلاقیتتون تو اکورد گذاری زیاد میشه .
     
  4. Reza Soleymani

    Reza Soleymani عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/4/12
    ارسال ها:
    577
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +563 / 1 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    پاسخ : مشکل در استفاده درست از اکورد ...

    ببینید من در حد فهم خودم راهنمایی می کنم.
    اول اینکه خیلی از آکورد ها روی گام های مختلف مشترک هستند. در نتیجه بعد از اینکه با گام های مختلف آشنایی نسبی بدست آوردید متوجه این موضوع می شوید که بلفرض اگه بر روی ترانه ای از آکوردهایی مثل G و C استفاده می کنید سعی کنید ببینید چه گام های مختلفی رو در بر می گیره. در این مثال خاص که عرض کردم چهار گام موسیقی لامینور ، می مینور ، سل ماژور و دو ماژور رو می تونید مستقیماً انتخاب کنید. برای ساخت آهنگ و ملودیتون از آکورد های اصلی این گام ها استفاده کنید. همچنین استفاده از کورد های معکوس فراموش نشه
    مورد دوم: در مورد اینکه گفتید حس تکراری و خسته کننده به دست میاد بیشتر به خاطر این هست که معمولا توالی آکورد های انتخابی باعث این موضوع میشه. یعنی سعی کنید حس ترانه رو با آکورد های درجات مختلف بسنجید. مثلا اگه از روی عادت ملودی بخش Chours آهنگ در گام دو ماژور: بدین ترتیب باشد 1- لامینور 2- سل ماژور 3- فا ماژور 4 ... میتونید با جا به جا کردن در نحوه گزینش اونها و یا حتی انتخاب آکورد های مناسب از گام های مرتبط دیگه ( Relative keys ) تنوع رو در کارتون ایجاد کنید.
     
  5. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    پاسخ : مشکل در استفاده درست از اکورد ...

    ممنونم پوریا ی عزیز بابت جوابت ، فقط اینکه منظورت از اکورد های چهار صدایی همون اکورد های فرعی لامینور و بقیه کوردها هستش درسته؟ مثل کورد Am7 و ....
    و اینکه بخوایم از هر گام یک یا دو اکورد استفاده کنیم مجاز هست با از نظر علمی غلط هست این کار . مرسی

    - - - - - - - - - -

    رضا جان مرسی ازت عزیز ، ممکنه راجب Relative keys یه توضیحی بدی؟
    و اینکه اگه اهنگمون توی گامِ لامینور باشه استفاده از مثلا اکورد سل ماژورِ که متعلق به گام ماژورg هست مشکل خاصی به وجود نمیاره؟
     
  6. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    پاسخ : مشکل در استفاده درست از اکورد ...

    نه . هر گام دیاتونیک (ماژور و مینور) سه تا اکورد اصلی داره . تو گام های ماژور ، اکورد های ماژور اصلی هستن و تو گام های مینور ، اکورد های مینور اصلی هستن .
    مثلا تو گام لا مینور ، اکورد های" لا مینور ، ر مینور و می مینور" اصلی هستن و بقیه فرعی . اکورد های چهار صدایی همون 7 و 6 و ... هستن .

    در مورد سوال بعدیتون ، باید از مدولاسیون ها برای رفتن به گام های دیگه و استفاده از اکورد های گام های دیگه استفاده کنین .
     
  7. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    پاسخ : مشکل در استفاده درست از اکورد ...

    بنظرم شما اول باید ذهنتو باز کنی.جز گوش بده با موسیقی دوران مدرن
     
  8. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    پاسخ : مشکل در استفاده درست از اکورد ...

    مهم این که حست چی می گه !! زوری نمیشه کار کرد حالا من بیام واسه این که اهنگهام
    تکراری نشن همینطوری اکورد امتحان کنم!!
    به نظر من هم همینطور که اقای nkaq گفتن اهنگ زیاد گوش کن حالا مهم نیست چه سبکی باشه
    ایشون برای مثال جز رو گفتن سبکهای مختلف رو کار کن حتی موسیقی های محلی اقوام ایرانی
    خیلی می تونه بهت کمک کنه که اکوردهای جدیدی رو تجربه کنی

    - - - - - - - - - -

    مهم این که حست چی می گه !! زوری نمیشه کار کرد حالا من بیام واسه این که اهنگهام
    تکراری نشن همینطوری اکورد امتحان کنم!!
    به نظر من هم همینطور که اقای nkaq گفتن اهنگ زیاد گوش کن حالا مهم نیست چه سبکی باشه
    ایشون برای مثال جز رو گفتن سبکهای مختلف رو کار کن حتی موسیقی های محلی اقوام ایرانی
    خیلی می تونه بهت کمک کنه که اکوردهای جدیدی رو تجربه کنی
     
  9. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,028
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +547 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    سلام.. واقعا یه نفر نیست در مورد جای استفاده اکوردها با یه مثال ساده توضیح ساده ای بده.. هزار تا مطلب نوشته شده همه مثل هم با حرفهای تکراری...هیشکی نحوه استفاده درست از اکوردهایی مثل ساس و7 .... رو توضیح کوچیکیم نداده
     
  10. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    منظور شما از نحوه درست چیه؟ بستگی داره به گام و نت ÷ایه و خیلی چیزهای دیگه
     
  11. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    سوال شما درمورد ریهارمونایزیشن است.این بحث مفصلی است و توضیح آن در قالب یک پست،غیرممکن.من قبلا در همین سایت اشاره ای به آن داشته ام لطفا رجوع کنید به ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,028
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +547 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    مرسی دوست نازنین...من اکوردها و طریقه ساختشونو تقریبا یاد گرفتم... و اکوردهای 3 صدایی رو به راحتی اجرا میکنم... ولی نکته ای که امسال من درگیرش هستند جای استفاده از اکوردهای4 صدایی هست و دیمینش و.... بالاخره یه قواعد مختصریم باید داشته باشه.. خواهشا یه توضیح بدید یا دوستان دیگه سا شما... بالاخره یه کسی یه اموزش ساده و مختصر بده.. تا نسلهای اینده هم بهره ببرند
     
  13. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    واقعا باید برید کلاس هارمونی.اون هم بیشتر هارمونی جز.چون در هارمونی کلاسیک بیشتر تا آکورد 7 و به ندرت 9پرداخته میشه.بقیه آکوردهای گسترش یافته کم تر در کلاسیک استفاده می شن.یا اصلا نمیشن!!اگه دوستان می تونن به نحو خلاصه در مورد مطالبی مثل جایگزین ها(پارالل ها)،تهیه،حل،نت های غیر هارمونیک،آلتراسیون و...که مبانی ریهارمونایز کردنه توضیح بدن عالیه ولی از من بر نمیاد.بحر در کوزه ؟.به قول یه دوستی فیل تو قوطی نمی ره!!(یعنی متاسفانه من نمی تونم)بازم ببخشید...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,028
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +547 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    خخخخخ...مرسی عزیز جوابت خیلی باحال بود... یعنی از این بهتر نمیشد..... مرسی. ولی متاسفانه تو شهرستان امکان کلاس هارمونی نیست اصلا کسی نمیدونه چیه... اینجا خیلی ها اصلا نمیدونن خود اکورد به چه دردی میخوره.. یکی دونفر هم داریم که دانشگاه موسیقی درس خوندن و اطلاعات اندکی دارند که خوشبختانه میخوان با خودشون اطلاعاتشونو به گور ببرند.... به هر حال مرسی
     
    آخرین ویرایش: ‏18/4/15
  15. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    پیغام خصوصی براتون گذاشتم عزیز
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. asgari57

    asgari57 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/4/15
    ارسال ها:
    20
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    درود دوست عزیز.
    فکر میکنید بقیه چکار میکنن؟؟
    چندتا قطعه پاپ سراغ دارید که توی تونالیته مثلا Ebm
    یا #F ... باشن؟
    نسبت به انبوهی از دو ماژور .لا مینور ..
    امکانات تونالیته مهمتر از خود تونالیته هست.
    بازم آفرین به شما که چندتا تونالیته رو تسلط دارید.
     
بارگذاری...