مشورت در مورد کمپرسور

5/10/09
110
6
18
تهران
سلام
هرچی گشتم جایی برای این بحث پیدا نکردم!

من یه کارت صدای کریتیو Audigy 2 zs مین برد دارم :smile (77):
و یک میکسر XENYX 1002 و یک میکروفن AKG 120 دارم و وکال رکورد میگیرم
میخوام یک کمپرسور بگیرم توی رنج قیمت 200هزار تومن

به نظرتون اصلآ برای من کمپرسور لازمه؟ و اینکه توی این رنج قیمت اصلآ کمپرسور هست و اگه هست شما چی توسیه میکنید؟؟ :d

پیشاپیش از کمکتون ممنون :smile (2):
 
5/10/09
110
6
18
تهران
ممنون امید خان! برای کارت صدا هم باید پولامو جمع کنم ( یا مثله بچگیا بندازم تو قلک!! ) میخوام Fast Track pro بگیرم ( چون دیدم چند جا توسیه کردین خودتون :d
 
4/12/09
95
20
0
اصفهان
به توصیه های امید عزیز گوش کن.کارت های کریتیو واسه بازی رایانه ای حرفه ای هست.واسه استدیو هیچ ارزشی نداره.چه از لحاظ تاخیر و چه به لحاظ کیفیت.فست ترک پرو واسه استدیو خونگی عالی هست.من خودم هم دارم
واسه وکال هم سعی کن اولن لول صدا رو پایین تر بگیری تا دیستورت نشه واسه اوج ها هم از یه کمپرسور نرم افزاری با اتک پایین و ریلیز متوسط و ریتیو رو هم خیلی سافت استفاده کن تا صدات تغییر نکنه..
 

استودیوادیومستر

Producer
هنرمند
11/1/10
50
78
18
تهران - لس انجلس
دوست عزیزم , تو این رنج قیمت خرید هر داینامیک پراسسوری فقط میتونه نمای ظاهری استودیوی خونگی شما رو تقویت کنه ... از پلاگین های حرفه ای استفاده کنین که در ایران تقریبا رایگانه و مطمئن باشین از هر پراسسور زیر هزار دلار بهتر نتیجه میگیرین ... Don't Pay For Sound Toys و به امید اهورامزدا بتونین بعدا یه اینترفیس خوب بگیرین
 

behrooz-soltan

هنرمند
10/9/09
152
25
0
اصفهان
اقای خاکپور
میشه در مورد dbx 160 a یه توضیحی بدین و فرق کمپرسورهای که مونو و استریو هستن چیه و کدومشون برای وکال بهتره؟
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,285
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
فرق کمپرسورهای که مونو و استریو هستن چیه و کدومشون برای وکال بهتره؟
تا جائيكه من كار كردم فرقشون فقط در تعداد ورودي و خروجي هاست.
وگرنه پارامترهاي تنظيماتشون يكي هستش.
من كامپرسورهاي 4 كانال رو هم ديدم. كه اينجا توي تالار شهيد اويني نصب كردن.
 

استودیوادیومستر

Producer
هنرمند
11/1/10
50
78
18
تهران - لس انجلس
درود عزیز ... پوزش میخوام که اینقدر دیر پاسخ میدم ... اگه با یک پیغام خصوصی بنده رو در جریان لینک سؤالتون بذارین کمتر شرمنده میشم چون حقیقتا فرصت اون رو ندارم که به تک تک مطالب سر بزنم و شاید سعادت خدمت به بسیاری از دوستان رو از دست بدم . البته جای سپاس داره که با حضور عزیزان و اساتید دیگه نظیر جناب محبی و دیگر عزیزان هرگز نبود بنده حقیر به چشم نمیاد ...

Dbx 160A رو باید بگم که یک کامپرسور/لیمیتر با مدار Solid State و دامنه فرکانسی بالا از .5 هرتز تا 90 کیلوهرتز هستش که بیشتر بروی صدای گیتار بیس استفاده میشه و ریسپانس خیلی خوبی روش داره . ورودی و خروجیهاش همه Balanced هستن که بسیار خبر خوبیه ! قابلیت لینک شدن با یک 160A دیگه رو داره که بتونین بصورت استریو ازش استفاده بفرمایین . چیزی که منو اذیت میکنه اینه که امکان تنظیم زمان Attack و Release رو ازم میگیره و اینکه در نقطه Threshold از پترن Hard-Knee بهره میگیره که خب کمی دیستورشن رو تحمیل میکنه چون بد میزنه تو سر سیگنال ... ولی خب تو جاهایی که میخواین سیگنال تا قبل از رسیدن به Threshold در بالاترین مقدار Loudness قرار بگیره باید از این پترن استفاده کرد . قابلیت منحصربفرد سنجش مقدار RMS واقعیه که باعث میشه که این پراسسور بسیار طبیعی عمل کنه و خود Dbx هم این قول رو داده که صدای بسیار موسیقیایی داشته باشین اما خب مناسب هر صدایی نیست . بخصوص وکال چون تنظیم پارامترهای کامپرس وکال بر مبنای خیلی چیزها شکل میگیره از نوع سبک موسیقی و نوع اجرای خواننده و فرم و فضای موسیقی گرفته تا ... خب این رک خیلی چیزها رو با محدود کردن تنظیم پارامترها تحمیل کرده اما صداش خیلی خوبه بخصوص رو فرکانسهای پایین بدون اینکه تونی رو دفرمه کنه صدای ترنسپرنتی ارائه میکنه . البته کامپرسورهای بسیار بهتری هم هستن مثل Pultec اما به اینجا که میرسیم معمولا Dbx سریع قیمت پایینترش رو به رخ میکشه ! اصولا کامپرسوری که ریت های بالایی رو ارائه میکنه داره با زبون بی زبونی میگه که من بدرد چی میخورم و تمایلم به لیمیت بیشتره ! یا طراحی الگوهای محاسبم به چه سمتی میره اما خب توانایی تا 60 db کاهش صدا یا همون Gain Reduction خیلی جاها بدرد میخوره که مطمئنا وکال جزو اونها نیست اما بهرحال ... پیشنهاد میکنم که اگه میخواین از خریدتون لذت ببرین حتما روی گیتار بیس استفاده اش کنین ... این اصلا معنیش این نیست که بدرد وکال یا سازهای دیگه نمیخوره ها ... ولی بیش از همه بدرد صداهایی با محوریت فرکانسهای پایین میخوره ... یعنی اونجا شاهکار میکنه در رنج قیمت خودش !

در مورد تفاوت مونو یا استریو بودن پراسسورها باید بگم اگه منظور مونو یا استریو بودن (بودنه ) تک ورودی یا تک خروجیهاست اینجا مبحث Balance یا Unbalance بودن ورودی و خروجی مطرح میشه که با تعاریف عمومی مونو و استریو فرق میکنه ! دقیقا مثل همین کامپرسور 160 که ورودی و خروجیهاش همه Balanced هستن و اگه بخواین از جک 1/4" استفاده کنین باید یه کابل استریو بسازین یعنی TRS 1/4 ... اگه منظور تعداد کانال پردازش هست معمولا با نام Engine ازش یاد میکنن مثلا میگن این پراسسور Dual Engine هستش یعنی همزمان میتونه رو دو سیگنال مجزا پردازش کنه ... و اگه منظور تعریف عمومی مونو و استریو هست یعنی جدابودن یا نبودن کانالهای چپ و راست صدا که از ظاهر و تعداد ورودیها هم میشه حدس زد ... اما بدونین که حتی اگه کانالهای چپ و راست هم مجزا باشن در صورت مزیت Balanced بودن باید از دو کابل اصطلاحا استریو یا علما TRS در جک 1/4 استفاده بفرمایین که قسم میخورم درصد بسیار بالایی از صدابرداران نامی ما این رو نمیدونن و میگن چون مثلا مونو هستش پس باید کابل TS ساخت بدون اینکه جویا بشن که Balanced هست یا نه .

پس مونو یا استریو بودن پراسسور نباید شما رو نسبت به کیفیت صدا مردد کنه اما Balanced یا Unbalanced بودن حتی در ورودی و خروجیهای مونو میتونه بر کیفیت تأثیر بذاره !

ضبط خوبی داشته باشین !
 
  • تشکر
واکنش‌ها: لوک خوش شانس