آخرین ارسال‌ها

مشخص کردن تمپو در موسیقی فیلم

mb1375

عضو سایت
17/3/15
284
سلام به همه دوستان واساتید محترم .وقتتون به خیر,من یه سوال خیلی ذهنم رو درگیر کرده راجب موسیقی فیلم اونم اینه که تمپوی کار رو باید چطوری تنظیم کرد که بشه با هر صحنه از فیلم موسیقی رو با ضرب تغییر داد؟؟یعنی من خودم چندتا کار انجام دادم به خاطر اینکه بتونم با فیلم هماهنگ بشم هیچ تمپو یا ضربی رو رعایت نکردم و با احساس فیلم فضا رو تغییر دادم با اینکه نتیجه کار رضایت بخش بود اما احساس میکردم که باید ضرب رعایت بشه...و اینکه درستش اینه که اول موسیقی اماده بشه بعد فیلم روش تدوین و تنظیم بشه یا برعکس این عمل درسته؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,594
53
.
سوال خوب!
البته که میشه ضرب مشخصی رو برای تعویض تصویر خاص تعیین و استفاده کرد.

در روش قدیمی که کامپیوتر و DAW نبود، از مترونوم میکانیکی و یک کورنومتر استفاده میشد. آهنگساز موقع دیدن و تایم گیری فیلم با کمک کورنومتر، نقاطی رو در داخل قطعه در نظر میگرفت. مثلاً در ثانیه 23 یک هیت قراره اتفاق بیافته. حالا بکمک مترونوم، اون ثانیه 23 رو (با توجه به تمپوی انتخابی) پیدا میکرد که دقیقاً روی کدوم میزان و کدوم ضرب میافته. مثلاً میافته روی ضرب دوم میزان 11. حالا موقعی که شروع میکرد نوشتن، ضرب دوم میزان 11 رو هیت مینوشت. بعد از ریکورد موقع صداگذاری روی فیلم، اون هیت اتوماتیک میافتاد روی همون تصویر خاص مورد نظر.

الآن که مترونوم و کورنومتر و همه ی ابزارها داخل DAW هست، دیگه این کار بمراتب راحت تر، سریع تر و دقیقتره. مثلاً در کیوبیس وقتی خود فیلم رو قرار دادی روی ترَک ویدئو، خیلی راحت روی اون نقاط مورد نظر رو مارک میزنی. بعد خود کیوبیس ضرب و میزان اون نقطه روه روی تایمبار کیوبیس نشون میده.

اینکه موسیقی قبل از برداشت فیلم نوشته و تولید بشه، در همه ی فیلمها اتفاق نمیافته. در بعضی فیلمها که حرکت بازیگر با موسیقی باید مچ بشه (مثل اغلب فیلمهای انیمیشن) موسیقی قبلاً نوشته و تولید میشه. این نوع موسیقی نوشتن رو در اصطلاح آهنگسازی، میگن "موسیقی میکی ماوسی". و همینطور موسیقی فیلمهای موزیکال که حتماً باید قبلاً آماده بشه و بازیگر ها در سِت جلوی دوربین با همون موزیک بازی شون رو انجام بدن. وگرنه غیر از این موارد، موسیقی بعد از تدوین فیلم تولید میشه. البته بعضاً پیش میاد که بعد از ریکورد و تولید موسیقی، بعضی کارگردانهای تازه کار، میان مجدداً دست میبرن به تدوین فیلم و تغییراتی میدن در اون. که البته اگر آهنگساز خوش شانسی باشه گیر این نوع کارگردانها نمیافتی!
 

mb1375

عضو سایت
17/3/15
284
سوال خوب!
البته که میشه ضرب مشخصی رو برای تعویض تصویر خاص تعیین و استفاده کرد.

در روش قدیمی که کامپیوتر و DAW نبود، از مترونوم میکانیکی و یک کورنومتر استفاده میشد. آهنگساز موقع دیدن و تایم گیری فیلم با کمک کورنومتر، نقاطی رو در داخل قطعه در نظر میگرفت. مثلاً در ثانیه 23 یک هیت قراره اتفاق بیافته. حالا بکمک مترونوم، اون ثانیه 23 رو (با توجه به تمپوی انتخابی) پیدا میکرد که دقیقاً روی کدوم میزان و کدوم ضرب میافته. مثلاً میافته روی ضرب دوم میزان 11. حالا موقعی که شروع میکرد نوشتن، ضرب دوم میزان 11 رو هیت مینوشت. بعد از ریکورد موقع صداگذاری روی فیلم، اون هیت اتوماتیک میافتاد روی همون تصویر خاص مورد نظر.

الآن که مترونوم و کورنومتر و همه ی ابزار داخل DAW هست، دیگه این کار بمراتب راحت تر، سریع تر و دقیقتره. مثلاً در کیوبیس وقتی خود فیلم رو قرار دادی روی ترَک ویدئو، خیلی راحت روی اون نقاط مورد نظر رو مارک میزنی. بعد خود کیوبیس ضرب و میزان اون نقطه روهم روی تایم بار کیوبیس نشون میده.

اینکه موسیقی قبل از برداشت فیلم نوشته و تولید بشه، در همه ی فیلمها اتفاق نمیافته. در بعضی فیلمها که حرکت بازیگر با موسیقی باید مچ بشه (مثل اغلب فیلمهای انیمیشن) موسیقی قبلاً نوشته و تولید میشه. این نوع موسیقی نوشتن رو در اصطلاح آهنگسازی، میگن "موسیقی میکی ماوسی". و همینطور موسیقی فیلمهای موزیکال که حتماً باید قبلاً آماده بشه و بازیگر ها در سِت جلوی دوربین با همون موزیک بازی شون رو انجام بدن. وگرنه غیر از این موارد، موسیقی بعد از تدوین فیلم تولید میشه. البته بعضاً پیش میاد که بعد از ریکورد و تولید موسیقی، بعضی کارگردانهای تازه کار، میان مجدداً دست میبرن به تدوین فیلم و تغییراتی میدن در اون. که البته اگر آهنگساز خوش شانسی باشه گیر این نوع کارگردانها نمیافتی!
خیلی ممنونم که وقت گذاشتین استاد. ممکنه تو بعضی موارد کلا ضرب نادیده گرفته بشه ؟مثلا من یکار انجام دادم تو حدودا 30 ثانیه چند اتفاق متفاوت میفته که این اتفاقات روی ضرب نبودن!!یعنی یه اتفاق نبود که راحت مشخص کنم تو این زمان یه ضرب مشخص بیاد مجبور شدم که همه رو بر اساس احساس فیلم بدون در نظر گرفتن ضرب مشخصی تنظیم کنم ....بله دقیقا بدترین حالت اینه که تو این زمان که همه چیز سرجاشه تدوین فیلم تغییر کنه
 

kavir_0361

عضو سایت
13/12/11
274
تهران
بعضی وقتا برای هماهنگ کردن موسیقی با فیلم هم تو تدوین دست میبرن. بستگی داره به موسیقی و گارگردان. مثلا یه سکانسی اکشنه موسیقی هم خیلی اکتیو ولی انرژی موسیقی از تصویر بیشتره و از طرفی هم موسیقی انقدر خوب شده که تغییر دادنش از حس فیلم کم میکنه. اونجا کارگردان میاد تو تدوین یه کم کات هاشو کم و زیاد میکنه تا با موسیقی نزدیک تر بشن.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,594
53
.
خیلی ممنونم که وقت گذاشتین استاد. ممکنه تو بعضی موارد کلا ضرب نادیده گرفته بشه ؟مثلا من یکار انجام دادم تو حدودا 30 ثانیه چند اتفاق متفاوت میفته که این اتفاقات روی ضرب نبودن!!یعنی یه اتفاق نبود که راحت مشخص کنم تو این زمان یه ضرب مشخص بیاد مجبور شدم که همه رو بر اساس احساس فیلم بدون در نظر گرفتن ضرب مشخصی تنظیم کنم ....بله دقیقا بدترین حالت اینه که تو این زمان که همه چیز سرجاشه تدوین فیلم تغییر کنه
در اون موارد اینطور نیست که ضرب نادیده گرفته بشه. معمولاً در اون موارد آهنگساز یک فاصله زمانی کوتاهِ آزاد در نظر میگیره و از فرماتو برای نوازندگان استفاده میکنه. این البته در شرایطی هست که بخوای از ارکستر زنده در استودیو استفاده کنی. وگرنه اگر فقط از سمپل لایبرری ها بخوای استفاده کنی دیگه ایجاد فاصله زمانی کوتاه و فرماتو زیر انگشتهای خودته و اگر جواب داد مشکلی نیست.
 

mb1375

عضو سایت
17/3/15
284
در اون موارد اینطور نیست که ضرب نادیده گرفته بشه. معمولاً در اون موارد آهنگساز یک فاصله زمانی کوتاهِ آزاد در نظر میگیره و از فرماتو برای نوازندگان استفاده میکنه. این البته در شرایطی هست که بخوای از ارکستر زنده در استودیو استفاده کنی. وگرنه اگر فقط از سمپل لایبرری ها بخوای استفاده کنی دیگه ایجاد فاصله زمانی کوتاه و فرماتو زیر انگشتهای خودته و اگر جواب داد مشکلی نیست.
پس یعنی ضرب نادیده گرفته نمیشه بلکه جاهای تمپو کم و زیاد میشه که در این صورت زمان و فرماتو نت ها تغییر میکنه درسته استاد؟...بعضی تریلر هارو نگاه میکنم برای هر صحنه یه موسیقی تنظیم شده و همه به هم مرتبط هستین ... این نوع موسیقی از قبلا اماده شدن و روی تریلر صدا گذاری شدن که در چه زمانی چه صدایی بیاد ؟یا روش خاص دیگه ای داره
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,594
53
.
پس یعنی ضرب نادیده گرفته نمیشه بلکه جاهای تمپو کم و زیاد میشه که در این صورت زمان و فرماتو نت ها تغییر میکنه درسته استاد؟...بعضی تریلر هارو نگاه میکنم برای هر صحنه یه موسیقی تنظیم شده و همه به هم مرتبط هستین ... این نوع موسیقی از قبلا اماده شدن و روی تریلر صدا گذاری شدن که در چه زمانی چه صدایی بیاد ؟یا روش خاص دیگه ای داره
اینکه از کم و زیاد کردن تمپو استفاده کنیم یا تمپو رو تابت نگه داریم، به محتوای صحنه و ایده ی آهنگساز برای اون صحنه ارتباط داره، نه سینک کردن نقطه ی هیت. برای سینک کردن هیتِ موسیقی با یک صحنه ی خاص، الزاماً مجبور نیستی تمپو رو تغییر بدی. چون ممکنه با کانسپت اون صحنه جور در نیاد. شما براحتی میتونی در ادامه ی یک قطعه با تمپوی ثابت هم زمان دقیق ضرب مربوط به هیت رو بدست بیاری و اجرا کنی (با همون شرایطی که قبلاً گفتم).

موسیقی تریلر بحثش فرق میکنه با موسیقی خود فیلم. و این کار اتفاقاً راحت تر از موسیقی خود فیلمه. چیزی که در تریلرها اولین اهمیت رو داره «فقط» ارائه ی ریتم بیرونیِ داستانه. برای همینه که معمولاً همه ی سازها در تریلرها فقط ریتم اجرا میکنن. برای موزیک تریلرها یک تدوین ناقص اولیه به آهنگساز میدن و بعد از اتمام موسیقی، فیلم تریلر رو بر اساس همون موسیقی ادیتِ کامل میکنن و کات ها رو دقیق میندازن روی ضربآهنگ ها. آهنگسازهای تریلر هم معمولاً حتی یک برگ نُت هم نمینویسن! چون اصلاً نیازی نیست. همه با سمپل لایبرری ها کار میکنن که همه چیز از اول تا آخر زیر دست خودشون انجام میشه. اصلاً یکسری بیت ها و لایبرری های آماده برای ساخت تریلر هم اومده که کارشون رو هم راحت تر و سریع تر کرده.
 

mb1375

عضو سایت
17/3/15
284
اینکه از کم و زیاد کردن تمپو استفاده کنیم یا تمپو رو تابت نگه داریم، به محتوای صحنه و ایده ی آهنگساز برای اون صحنه ارتباط داره، نه سینک کردن نقطه ی هیت. برای سینک کردن هیتِ موسیقی با یک صحنه ی خاص، الزاماً مجبور نیستی تمپو رو تغییر بدی. چون ممکنه با کانسپت اون صحنه جور در نیاد. شما براحتی میتونی در ادامه ی یک قطعه با تمپوی ثابت هم زمان دقیق ضرب مربوط به هیت رو بدست بیاری و اجرا کنی (با همون شرایطی که قبلاً گفتم).

موسیقی تریلر بحثش فرق میکنه با موسیقی خود فیلم. و این کار اتفاقاً راحت تر از موسیقی خود فیلمه. چیزی که در تریلرها اولین اهمیت رو داره «فقط» ارائه ی ریتم بیرونیِ داستانه. برای همینه که معمولاً همه ی سازها در تریلرها فقط ریتم اجرا میکنن. برای موزیک تریلرها یک تدوین ناقص اولیه به آهنگساز میدن و بعد از اتمام موسیقی، فیلم تریلر رو ادیتِ کامل میکنن و کات ها رو دقیق میندازن روی ضربآهنگ ها. آهنگسازهای تریلر هم معمولاً حتی یک برگ نُت هم نمینویسن! چون اصلاً نیازی نیست. همه با سمپل لایبرری ها کار میکنن که همه چیز از اول تا آخر زیر دست خودشون انجام میشه. اصلاً یکسری بیت ها و لایبرری های آماده برای این کار هم اومده که کارشون رو هم راحت تر و سریع تر کرده.
پس تمپو میتونه ثابت باشه با قسمت بندی میزان به ضرب های خیلی ریز تر اون جایی که باید موسیقی لازم برای اون صحنه بیاد مشخص میشه مثلا تو ثانیه 20 یه ضرب لازمه و تو ثانیه 23 یه ضرب دیگه و تو ثانیه 23.5 صدم ثانیه یه ضرب خاص دیگه بر اساس تقسیم بندی میزان اون ثانیه رو درمیاریم و موسیقی لازم رو میسازیم درست متوجه شدم استاد؟
بله موسیقی تریلر به نظر من راحتتر هست و دست اهنگساز بیشتر میتونه باز باشه
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,594
53
.
پس تمپو میتونه ثابت باشه با قسمت بندی میزان به ضرب های خیلی ریز تر اون جایی که باید موسیقی لازم برای اون صحنه بیاد مشخص میشه مثلا تو ثانیه 20 یه ضرب لازمه و تو ثانیه 23 یه ضرب دیگه و تو ثانیه 23.5 صدم ثانیه یه ضرب خاص دیگه بر اساس تقسیم بندی میزان اون ثانیه رو درمیاریم و موسیقی لازم رو میسازیم درست متوجه شدم استاد؟
بله موسیقی تریلر به نظر من راحتتر هست و دست اهنگساز بیشتر میتونه باز باشه
به همون اندازه که در تقسیم بندی ثانیه (دهم و صدم ثانیه) میشه ریز شد، به همون اندازه هم میشه در ضرب های یک میزان ریز و ریزتر شد. ولی در این کار معمولاً این اتفاق نمیافته، چون در اون حد اختلاف زمانی ریز رو راحت میشه با دور و نزدیک کردنِ کاتِ پلان فیلم انجام داد که بمراتب راحت تر هم هست.
من البته نمیدونم سوال شما در ارتباط با روش تریلر هست (که چیزی نوشته نمیشه) یا روشی که آهنگساز اسکور مینویسه. آهنگساز تریلر که اصلاً نیازی نداره به این موارد فکر کنه.
 

mb1375

عضو سایت
17/3/15
284
به همون اندازه که در تقسیم بندی ثانیه (دهم و صدم ثانیه) میشه ریز شد، به همون اندازه هم میشه در ضرب های یک میزان ریز و ریزتر شد. ولی در این کار معمولاً این اتفاق نمیافته، چون در اون حد اختلاف زمانی ریز رو راحت میشه با دور و نزدیک کردنِ کاتِ پلان فیلم انجام داد که بمراتب راحت تر هم هست.
من البته نمیدونم سوال شما در ارتباط با روش تریلر هست (که چیزی نوشته نمیشه) یا روشی که آهنگساز اسکور مینویسه. آهنگساز تریلر که اصلاً نیازی نداره به این موارد فکر کنه.
خیلی ممنونم استاد کاملا متوجه شدم..سوال من در ارتباط با موسیقی فیلم بود چون خیلی دست اهنگساز تو این زمینه به اندازه موسیقی تریلر باز نیست..در نهایت به نظر من یک روش وجود نداره طبق نیاز و شرایط کار ممکنه از هر روشی که جوابگو هست استفاده کرد 🌹 🌹
 
بالا