مشخصه های یک میکروفون

  • شروع کننده موضوع siiro
  • تاریخ شروع
29/12/09
418
98
28
شهرکرد
دوستان عزیر همه گی خسته نباشید
میخاستم اگر امکانش باشه در مورد مشخصه های میکروفون ها توضیح کامل بدین
یعنی زمانی که کاتالوگ یک میکرفون رو می خونیم بدونیم هر مشخصه واسه چه کاریه و به چه درد می خوره
البته یه توضیحاتی اینجا داده شده
ولی اگر در این تاپیک کامل و گفته بشه و همه موارد اشاره بشه خیلی خوب میشه
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,280
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
خوب نكات خوبي رو در اين تاپيك توضيح دادن..
همه چيز براي شناخت كاربرد و مشخصات فني ميكروفونها ذكر كردن.
شما در مورد چي ميخواين بيشتر بدونيد؟
 

JunioR

کاربر با تجربه
18/9/09
853
102
0
تهران
مشخصه های دیگه ای که اونجا اشاره نشده:

Frequency Response یا پاسخ فرکانسی: منحنی پاسخ فرکانسی ، سطح سیگنال خروجی میکروفن رو بر حسب دسیبل تو فرکانس های گوناگون نشان میده و اعدادی که در کاتالوگ مقابل این مشخصه میبینید مثل 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز، محدوده پاسخ فرکانسی میکروفن به صوت هست.

Polar pattern یا راستای دریافت صدا که تو قسمت اول این پست توضیح داده شده.

Equivalent noise یا نویز داخلی میکروفن: نویز داخلی معادل نویز الکتریکی یا Hiss هست که یک میکروفن تولید میکنه و مقدار SPL تولید شده توسط ولتاژ نویز داخلی تعیین کننده اون هست. معمولا از منحنی A-Weighted واسه اندازه گیری نویز داخلی استفاده میشه یعنی از فیلتری برای اندازه گیری سطح صدا استفاده میشه که فرکانس های بالا و پایین تو اون تضعیف میشه تا شبیه پاسخ فرکانسی گوش انسان باشه. اگه مقدار نویز داخلی با استفاده از اون منحنی برابر با 18dbSPL یا کمتر باشه میکروفن خیلی خوبیه (یعنی سطح صدای هیس تولید شده توسط میکروفن خیلی کمه) و اگه حدود 28dbSPL باشه میکروفن خوبیه و اگه به حدود 35dbSPL برسه واسه ضبط موسیقی با کیفیت نیست.

Signal To Noise Ratio یا نسبت سیگنال به نویز:
نسبت سیگنال به نویز تفاضل حساسیت و نویز داخلی میکروفن هست که بر حسب دسیبله. هر چقدر سطح فشار صوتی (SPL) یک منبع صوت بالاتر باشه نسبت سیگنال به نویز هم بالاتر میشه. تو سطح فشار صوتی 94dbSPL اگه نسبت سیگنال به نویز میکروفن 64db باشه مشخصه خوبیه و اگه 74db باشه عالی هست. سیگنال به نویز بالاتر به معنیه خالصی بیشتر سیگنال صدا (نویز کمتر) و برد بیشتر میکروفن هست.

اگر هم مشخصه دیگه از میکروفن براتون مهم هست بفرمایید.
 
29/12/09
418
98
28
شهرکرد
خوب نكات خوبي رو در اين تاپيك توضيح دادن..
همه چيز براي شناخت كاربرد و مشخصات فني ميكروفونها ذكر كردن.
شما در مورد چي ميخواين بيشتر بدونيد؟
من میخاستم همه موارد یکجا باشه
حالا خودم همه رو می خونم و به صورت کامل کجا در پست بعدی میزارم
فکر کنم ایجوری واسه همه بازدید کننده ها بهتر باشه
چون اونجوری پراکندن خیلی
و باز هم از JayR عزیز و همه دوستان تشکر می کنم
 
29/12/09
418
98
28
شهرکرد
Polar Pattern یا الگوی دریافت صدا:

میکروفن ها با توجه به نحوه پاسخگویی به اصوات رسیده از جوانب مختلف با هم متفاوت هستند.
Omni , Cardioid , Figure8 همه اینها الگوهایی قطبی هستند برای دریافت صوت توسط میکروفن. این عکس رو ببینید:


همونطور که میبینید حالت کاردیویید بیشتر از جلوی میکروفن صدا رو دریافت میکنه و در قسمت پشت میکروفن دریافت صوت خیلی ضعیف هست.حالت omni میکروفن از تمام جهات صوت رو دریافت میکنه و فیگور هشت هم مشخص هست الگوی دریافتش از سمت جلو و پشت میکروفن هست و از جهات دیگه دریافت ضعیف هست. هر کدوم کاربرد خودشون رو دارن و معمولیترین و بیشترین استفاده از حالت کاردیویید میشه.​

Frequency Response که Flat و Tailored داره یعنی چی ؟
یعنی میکروفنی که پاسخ فرکانسیش فلت هست (Flat Frequency Response) کاملا بالانس و طبیعی (دقیقا همون فرکانسی که منبع صوتی تولید میکنه) رو دقیق دریافت میکنه وباز تولید میکنه ولی Tailored Frequency Response نوعی طراحی برای دریافت صوت میکروفن هست بصورتی که برای استفاده خاصی مناسبتر شده مثلا بعضی از میکروفن ها Tailored شده ان تا برای وکال مناسبتر باشن و صدای گرمتری رو تولید کنن (مثلا تو طراحی این نوع میکروفن دریافت فرکانسهای پایین یا میانه کمی تقویت شدن).
از معایبشون هم میشه گفت داینامیک ها حساس به فرکانس های بالا نیستند یعنی چی ؟
مثلا شما برای صدابرداری crash درام نمیتونید از میکروفن داینامیک استفاده کنید چون همونطوری که گفتم حساس به فرکانس های بالا نیستند و crash درام اگه صداشو شنیده باشین محدوده فرکانسی که تولید میکنه بالا هست یعنی high و باید برای صدابرداری اون از میکروفن خازنی استفاده کنید که بهتر و دقیقتر از میکروفنهای داینامیک فرکانس های بالا رو دریافت میکنن.
SPL یا سطح فشار صوتی اندازه ای از شدت صداست و برحسب db هست. هر چقدر سطح فشار صوتی بالاتر باشه صدا بلندتر خواهد بود.
Max spl در میکروفن ها یعنی حداکثر سطح فشاری که میکروفن میتونه جذب کنه و به سیگنال تبدیل کنه.
گفتگوی عادی تو فاصله 30 سانتی حدود 70dbspl هست و صدای خیلی بلندی که باعث دردناکی گوش میشه بالای 120db هست. اگه حداکثر spl یه میکروفن 125db باشه یعنی اینکه اگه این میکروفن تو معرض صدایی با سطح 125db قرار بگیره بروز اعوجاج تو سیگنال خروجی اون شروع میشه.
135db مشخصه max spl برای یه میکروفن خیلی خوبه و 150db عالی هست.
با میکروفنی که 125db مشخصه maxspl داشته باشه شما نمیتونین ازش واسه صدابرداریه اسنر درامی که محکم زده میشه تو فاصله 6 اینچی استفاده کنین چون سطح فشار اون در حدود 150db هست.

Dynamic Range هم یعنی محدوده سطوح حجم صدا از آرامترین تا بلندترین صدا.
Frequency Response یا پاسخ فرکانسی: منحنی پاسخ فرکانسی ، سطح سیگنال خروجی میکروفن رو بر حسب دسیبل تو فرکانس های گوناگون نشان میده و اعدادی که در کاتالوگ مقابل این مشخصه میبینید مثل 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز، محدوده پاسخ فرکانسی میکروفن به صوت هست.

Equivalent noise یا نویز داخلی میکروفن: نویز داخلی معادل نویز الکتریکی یا Hiss هست که یک میکروفن تولید میکنه و مقدار SPL تولید شده توسط ولتاژ نویز داخلی تعیین کننده اون هست. معمولا از منحنی A-Weighted واسه اندازه گیری نویز داخلی استفاده میشه یعنی از فیلتری برای اندازه گیری سطح صدا استفاده میشه که فرکانس های بالا و پایین تو اون تضعیف میشه تا شبیه پاسخ فرکانسی گوش انسان باشه. اگه مقدار نویز داخلی با استفاده از اون منحنی برابر با 18dbSPL یا کمتر باشه میکروفن خیلی خوبیه (یعنی سطح صدای هیس تولید شده توسط میکروفن خیلی کمه) و اگه حدود 28dbSPL باشه میکروفن خوبیه و اگه به حدود 35dbSPL برسه واسه ضبط موسیقی با کیفیت نیست.

Signal To Noise Ratio یا نسبت سیگنال به نویز:
نسبت سیگنال به نویز تفاضل حساسیت و نویز داخلی میکروفن هست که بر حسب دسیبله. هر چقدر سطح فشار صوتی (SPL) یک منبع صوت بالاتر باشه نسبت سیگنال به نویز هم بالاتر میشه. تو سطح فشار صوتی 94dbSPL اگه نسبت سیگنال به نویز میکروفن 64db باشه مشخصه خوبیه و اگه 74db باشه عالی هست. سیگنال به نویز بالاتر به معنیه خالصی بیشتر سیگنال صدا (نویز کمتر) و برد بیشتر میکروفن هست.
...
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: