دوست عزیز 0.0db برای اینکه هدف از مستر کردن کار رو بشه واضح تر مورد بررسی قرار داد مثالی کوچیک میزنم.فایل زیر یکی از پروژه های من در 3 بخش هست.
در کار اول کار بدون مستر
در کار دوم کار در مراحل پایانی مستر
در کار سوم مستر به صورت تکمیلی تر
در وضعیت فعلی و در موزیک های حرفه ای مستر کردن امری کاملا تخصصی هست.
بزرگان دنیا مستر و میکس کارهاشون رو معمولا با پرداخت هزینه ای به اشخاصی دیگه واگذار میکنند.البته در آلبوم هال و ریلیز ها این نکته قید نمیشه و اکثرشون واقعا وقت این کار رو به صورت کاملا تخصصی ندارند.
در سبک هایی که سازها و سازبندی ها نقشی اساسی دارند :
زمانی که یک ساز رو رکورد میکنید بسیار مهم هست چطور رکورد یک ساز یا وکال به صورت کاملا صحیح انجام بگیره در غیر اینصورت خدایان میکس و مستر هم نمیتونن کمکی به شما کنند.چه در وکال ! چه در موزیک ارکسترال ! چه در رکورد یک پیانو و یک گیتار ساده ! و......
بدون شک تمامی اینسترومنتال هاتون غیر طبیعی و خشک جلوه خواهند کرد.
در سبک های الکترونیک به خصوص در ترنس - هاوس - الکترو - و پاپ وکال های روز اروپا امبینت و چیل اوت هم مسترینگ همگی به صورت لاین به لاین انجام میپذیره و هر کاری به جز این کاری کاملا غیر معقول هست.
مثالی کوچیک :
یک موزیک ساخته میشه از دقیقه یک نا انتها.....
در بدترین حالت موزیک شما ( موزیک ساده و آماتور )
-یک لایه بیس
- یک لایه کیک
- 2 یا 3 لایه درام
- یک لایه استرینگ
- 2 عدد ( کرش و ریورس کرش )
- یک لایه ملودی
- 0 عدد اف ایکس
رو خواهد داشت.
آیا میشه یه صورت یکسان این اصوات رو اکولایز کرد ؟
آیا رندر گرفتن از موزیک در یک محیط و مستر در یک محیط دیگه کاری معقول هست ؟
آیا اگر این موزیک حرفه ای باشه و تعداد لایه ها به 70 یا 60 برسه آیا باز این عمل امکان پذیر هست ؟
من بارها در استودیو دیدم که برخی از آهنگسازان ( البته فقط در لغت ! ) فایل رو داخل T-Racks می برند و به صورت کاملا مبتدیانه با بالا پایین کردن یک فایل Wav به اصطلاح این عمل رو در عرض 30 ثانیه انجام میدن و..........! :smile (92):
مناسب ترین گزینه واسه میکس و مستر این خواهد بود که شما از لحظه اول تا انتهای کار کنترل خودتون رو در موزیک حفظ کنید.
چند نکته :
- گوشتون رو به شنیدن صداهای روز عادت بدید.
- استفاده
فیگور مناسب در بیس بسیار تاثیر گذار خواهد بود ( آموزش شماره دو : به زودی )
بسیاری از فیگور ها کاملا یک صدا رو دارند اما در تداخل فرکانسی با کیک و درامز کاملا منحصر به فرد خواهند بود.
- موزیک های خوب رو کوش کنید و سعی کنید گوشتون رو خراب نکنید.
- نیازی نیست موزیکتون در حالت انفجار باشه کافی هست صداها زیبا و شکیل باشند.
- در انتخاب صدای اجزای درامز و ادوات درامز - هارمونی ها و سازها دقت کنید.
- هیچ وقت احساس نکنید که ممکن هست یک موزیک رو در عرض یک روز مستر کنید ! ( کاملا صبور باشید )
همین چند نکته ساده در صورت رعایت درست 80 % کار شما رو زیبا خواهد کرد.
20 % بقیه رو باید با شناخت از سبک و فضای کار به دست بیارید.
برای مثال :
در یک موزیک هاوس یا الکترو شما شما در تمپوی 130 به پایین ( برای مثال ) ممکن هست صدای یک کیک و بیس ساده رو در حد نهایت بشنوید اما در یک موزیک Uplifting trnace این کیک و بیس یقینا به اون قدرت نخواهد بود ! چون فاصله ها کمتر و فضا ها فشرده تر خواهد بود و شما هستید که نیاز به پاکسازی فرکانس ها خوهید داشت.