مسترینگ وکال

شروع موضوع توسط gak ‏15/12/09 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک مسترینگ وکال تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. gak

    gak عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/12/09
    ارسال ها:
    24
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    یه آهنگ که به فایل mp3 تبدیل شده یعنی مسترینگ شده ؟

    خوب مثلا من میام روی این آهنگ وکال رو می خوانم آیا دیگر نیاز به مسترینگ هست؟
    یا فقط با ید وکال رو مسترینگ کنم؟

    یه وکال خام چه افکتهایی لازم داره؟
     
  2. Farhad Mahdavi

    Farhad Mahdavi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/09
    ارسال ها:
    231
    محل سکونت:
    آبادان
    امتیازات:
    +95 / 0 / -0
    بستگی داره به اینکه کسی که قبلا این قطعه رو ساخته مسترش کرده یا نه .

    بله، باید وکال رو طوری با آهنگ میکس کنید که هم قوانین مسترینگ رو رعایت کرده باشید و هم مسترینگ اصلی کار دچار مشکل نباشه .

    بستگی به سبک و نیاز وکال داره . اما معمولا اینها افکتهایی هستند که بر روی وکال اعمال می شوند :
    دیلی
    ریورب
    اکولیزر (در صورت نیاز)
    کامپرسور
    استریو ایمیجر
     
  3. Persian

    Persian عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/10
    ارسال ها:
    83
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوست عزیز خابوندن وکال رو اهنگ مستر شده یک اشتباه محض هست از لحاظ حرفه ای.باید و کال به عنوان یک ساز با سایر سازهایی که در اهنگ به کار رفته به صورت همزمان مستر بشه
     
  4. nicebasic

    nicebasic خواننده عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/10
    ارسال ها:
    54
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    درود بر شما.

    من در حال تلاش برای يافتن شيوه های درست ضبط و ميکس کردن آهنگ با صدای خواننده هستم. يکی از بزرگ ترين مشکلاتی که تا کنون با آن رو به رو بوده ام، يافتن آهنگ های بدون کلام برای خواندن بر روی آنها بوده است. پس از چند سال تلاش، سرانجام توانسته ام تا اندازه ای بر اين مشکل غلبه کنم.

    اما اکنون مشکل ديگری در سر راه خود می بينم. ضبط کردن صدای خودم به صورت حرفه ای يا مناسب و ميکس کردن آن با موسيقی بدون کلام که مناسب خواندن تهيه شده است.

    تا کنون نزديک به 20 آهنگ را خوانده ام. از هيچ کدام از اين آهنگ ها راضی نيستم. فقط يکی از آنها تا حدی خوب و قابل قبول از آب در آمده است.

    يکی از مشکلاتی که در هنگام ضبط کردن صدای خودم با آن مواجه ام، بالا و پايين بردن صداست. فرض کنيد که در يک قسمت از آهنگ، خواننده بايد با صدايی آرام و آهسته بخواند و در قسمتی ديگر بايد صدای خود را بالا ببرد (هم از نظر زير و بمی و هم از نظر شدت صدا) و زمانی که صدا را بالا می برم، آنچه که ضبط می شود، مناسب نيست و صدای خر خر در آن ايجاد می شود. صدای ضبط شده خشن است و ملايم نيست.

    زمانی هم که صدای خود را با آهنگ ميکس می کنم، با مشکل ديگری مواجه هستم. ابتدا يک فايل صوتی از آهنگی که خودم خوانده ام (صدای خودم بدون موسيقی) ضبط می کنم و سپس به آن فايل صوتی يک افکت کوچک، مثلا مقداری Echo می دهم و بعد هم آن را با موسيقی ترکيب می کنم. اما باز دو مشکل پيش می آيد:

    1ـ صدای من با نوع فضا و محيط آهنگ، همخوانی ندارد. مثلا فرض کنيد که آهنگ در فضای داخل اتاق است و صدای من در فضای داخل سالن است.

    2ـ صدای من به خوبی بر روی آهنگ سوار نمی شود. مثلا در يک جا که صدايم بالا می رود، آهنگ را ضعيف می کند و صدای من بيشتر شنيده می شود و در جايی ديگر که آهسته و با صدای کمتر می خوانم، صدايم در مقايسه با آهنگ، کمتر شنيده می شود.

    اين مشکلات مرا بسيار خسته کرده است.

    امروزه در کشور ما آواز خواندن شنا کردن بر خلاف جهت آب است.
     
  5. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason

    نه دوست عزیز اشتباه نکن اتفاقا برعکس امروزه نه تنها توی ایران خوانندگی بلکه تو ی کل دنیا الان خوانندگی خیلی آسون تر و راحت تر شده کی استودیو های خونگی بوده؟ کی آموزشگاه های خوانندگی بیشمار بوده؟ کی امکانات حالا بوده؟ انصافا 30 سال قبل رو هم نمیگم شما فرض کن 10 -15 سال قبل کی ایران میوزیکی بود ؟ البته اینا همه به ÷یشرفت بستگی داره.
    شما فرض کن 10 سال قبل یکی مثل شادمهر واقعا زحمت کشید که الان به کجا رسیده و حقشم بود 10 سال قبل شادمهر با زحمت خوانندگی رو یاد گرفت اجرای درست خوندن و قانون هارمونیک رو یاد گرفت . اما شما فرض کن الان اصلا اسم نمیبرم فرض کن خود من با چند وی اس تی راحت صدام رو توی گام و توی نت و حتی هارمونی یعنی دو صدا کردن رو هم اجرا کنم گمون کنم روزی بیاد که دیگه وی اس تی ها جای آهنگ ساز ها آهنگ بسازن و جای خواننده ها هم بخونن{username}-{filename}
    ÷س دوست عزیز اگه شما مشکل ضبط و .. این اجرا رو داری من ÷یشنهاد میکنم البته جسارت نباشه که سمت آهنگ های بیکلام رفتنو روی اونا خوندنو ابتدایی کارکردنو اینا رو بذار کنار اگه میخوای یه خواننده ی حرفه ای بشی به کلاس های آموزش خوانندگی برو و نت خوانی و تحریر و سلفز رو یاد بگیر بعد با چند ساز یا حداقل یه ساز مثل گیتار - کیبورد و... آشنا شو موسیقی رو درک کن اگه هم تونستی با برنامه های آهنگ سازی آشنا شو اون وقت با ارتقا دادن تمام این موضوعات میتونی خیلی راحت کار کنی و اون وقت دیگه نمیگی خوانندگی توی ایران مثل برعکس شنا کردن توی جهت یه رود خونس شاید تا اون موقع برعکس بگی
    امیدوارم تونسته باشم راهنماییتون کرده باشم
    یاعلی
     
  6. امین پیشه ور

    امین پیشه ور مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/09
    ارسال ها:
    401
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,315 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    منم با صحبت های دوسته خوبمون UNIC موافقم

    تا تئوری موسیقی را بلد نباشی نمیتونی یه خواننده خوب باشی
    وقتی بتونی هارمونی یه موزیکو درک کنی اونوقت میتونی به راحتی خوانندگی کنی که نمیشه از این صحبت گذشت که باید حتما بتونی حنجره خودتو با سلفژ کار کردن کنترل کنی

    خودم دوستانی دارم و داشتم که از صداهای خوبی بر خوردار بودن ولی چون تئوری موزیکو بلد نبودن و سازی رو نمیزدن به سختی و با کمک گرفتن ار دیگرون مثل یه طوطی خوانندگی میکردنو میکنن
    والان با کار کردن یه ساز تونستن 100 برابر پیشرفت بیشتری داشته باشن وحتی خودشون موزیکشونو میسازن و کار میکنن... .
     
  7. nicebasic

    nicebasic خواننده عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/10
    ارسال ها:
    54
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوست گرامی، جناب UNIC

    از راهنمايی شما سپاسگزارم. اما حتما اين رو قبول داريد که بسياری از خوانندگان امروزی که در کشورهای پيشرفته هستند، با اين که با نت خوانی آشنا هستند، مجبور نيستند خودشان را درگير کار ميکس و اين قبيل اصول کنند. من خيلی دوست دارم در اين مورد هم اطلاعاتی داشته باشم، اما موقع خواندن، توجه به چندين و چند فاکتور، کيفيت کار خوانندگی را پايين می آورد.

    من پس از چندين سال خواندن (البته همان طور که شما فرموديد، به صورتی شايد غير اصولی و شايد هم نه چندان علمی)، توانسته ام آهنگ هايی را بازخوانی کنم که بسياری از افراد از آنها تعريف کرده اند. البته ادعايی ندارم و معتقدم دست بالای دست بسيار هست. اما اين را هم بگويم که آن قدر هم کار من ضعيف نيست که دلسرد شوم. قدری کار ضبط آهنگ به صورت حرفه ای برايم خسته کننده شده است.

    در بخش پروژه های شما، يک پست ايجاد کرده ام و در آن يکی از آهنگ های انگليسی را که خوانده ام، برای مشاهده ی دوستان قرار داده ام. با توجه به اين که شما فردی آشنا و ماهر هستيد، از شما خواهش می کنم در مورد اين آهنگ نظر بدهيد. البته اين موفق ترين آهنگ من است. آهنگ های ديگری هم خوانده ام که از آنها چندان راضی نيستم.

    به زودی کارهای ديگری از خودم را به اين سايت خواهم افزود.

    آدرس صفحه ی مربوط به پروژه ی من از اين قرار است:

    http://persian-music.org/showthread.php?t=2694

    بسيار مشتاق هستم که نظر شما را در مورد اين کار بدانم.

    ممنون.
     
  8. nicebasic

    nicebasic خواننده عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/10
    ارسال ها:
    54
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوست گرامی،

    من يک دوره سلفژ مقدماتی را طی کرده ام. البته چيز زيادی از نت خوانی نمی دانم. اما با مبنای موسيقی تا حدی آشنا هستم. شايد همان گونه شما فرموده ايد، بايد نت خوانی آوازی با سلفژ را تمرين کنم تا بتوانم با سلفژ حنجره ی خودم را کنترل کنم. اين راهنمايی شما بسيار ارزنده است و حتما روی آن کار خواهم کرد.

    اما در اين جا برای من يک پرسش پيش می آيد. فرض کنيم قصد داشته باشيم کار تهيه ی يک آهنگ را از ابتدا در ذهن بياوريم. اين مراحل به ذهن من می رسد:

    1ـ داشتن يک ملودی در ذهن
    2ـ در اختيار داشتن يک شعر
    3ـ تنظيم آن شعر برای آن ملودی و یا سوار کردن شعر بر روی ملودی
    4ـ تنظيم سرعت نواختن ملودی و افزودن ريتم به آن ملودی (مثلا درام و گيتار باس)
    5ـ خواندن آهنگ و ضبط کردن صدای خواننده به صورت مجزا
    6ـ افکت دادن به آهنگ و صدای خواننده
    7ـ ميکس کردن حاصل کار

    حالا در مورد ساخت آهنگ، مثلا يک نفر می آيد و با يک MIDI Keyboard که به کارت صداهای حرفه ای قابل نصب است، ملودی را می نوازد و فايل MIDI که چندين Track دارد، وارد مرحله ی Sampling می شود. در اينجا، هنر تبديل نت های موسيقی به سازهای مختلف به کار می آيد. از VST های مختلف که شامل صدای سازهای مختلف هستند، می توانيم استفاده کنيم تا آهنگی زنده و طبيعی داشته باشيم.

    اما کار ميکس صدای خواننده با آهنگ، بسيار مشکل است. با توجه به سليقه ای که امروزه خوانندگان آمريکايی در اين امر از خود نشان می دهند. بسياری از آوازهای آنها اگر بدون افکت و جلوه های ويژه اجرا شود، اصلا جذاب نيست. اما با هنر ميکس، چنان يک اثر را با شکوه جلوه می دهند که انسان به شدت تحت تاثير قرار می گيرد.

    من با اصصلاحی به نام مسترينگ هم مواجه شده ام. اين مسترينگ به چه معناست؟

    از نظر و راهنمايی شما بسيار سپاسگزارم.

    موفق باشيد.
     
  9. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    من با اصصلاحی به نام مسترينگ هم مواجه شده ام. اين مسترينگ به چه معناست؟

    دوست عزیز خیلی ساده بگم پرداخت سطح نهای از اهنگ = موارد کلی و جمع بندی اهنگ و کامل کردنش
    و در یک کلام موارد نهای فاینال
    میکس هم به مجموعه فعالیتهای می گن که:کنترل ترکیب چند وی اس تی یا سازه زنده یا هرچی میکس میگن که در میکس از مجموعه ابزارها یا پلاگینهای استفاده میشه که به همین میکس کردن درست کمک میکنن
    و بهش میگن ابزار میکس مثلا همین اکو لایزر

    okگرفتی زیادم ماجرا رو سخت نکن زمان تاکید میکنم زمان همه چیز رو درست خواهد کرد
     
بارگذاری...